Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Hårek

Angående effekt, så ser jeg noe rart. Nå er det noen dager med helt skyfritt, og effekten tegner en jevn kurve, med maks på ca 2700W. Men for noen dager siden var det delvis overskyet, med store variasjoner i effekt. Da fikk jeg flere topper på rundt 3600W.
Se https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=f8373e02-2bd4-4120-927f-cb05676c2ade. 11 - 13 er overskyet, 14 - 15 er helt klart (portalen har mer midling av data enn jeg har lagret, så de høyeste toppene vises ikke).
Noen som en formening om hva dette kan skyldes? Lavere temperatur kan være litt av forklaringen, men det må være noe mer.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

jkirkebo

Sitat fra: Hårek på onsdag 16. mai 2018, klokken 09:53
Angående effekt, så ser jeg noe rart. Nå er det noen dager med helt skyfritt, og effekten tegner en jevn kurve, med maks på ca 2700W. Men for noen dager siden var det delvis overskyet, med store variasjoner i effekt. Da fikk jeg flere topper på rundt 3600W.
Se https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=f8373e02-2bd4-4120-927f-cb05676c2ade. 11 - 13 er overskyet, 14 - 15 er helt klart (portalen har mer midling av data enn jeg har lagret, så de høyeste toppene vises ikke).
Noen som en formening om hva dette kan skyldes? Lavere temperatur kan være litt av forklaringen, men det må være noe mer.

Det er en kombinasjon av 2 ting:

Panelene kjøles ned når det er skygge fra skyene, når sola da titter fram gir panelene mer effekt en kort stund, inntil de varmes opp.

Den s.k. "edge of cloud"-effekten, der solstrålene konsentreres akkurat idet kanten av skyen passerer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hårek

OK. Takk for nyttig svar.
Gjorde et lite forsøk med å kjøle panelene med vann. Brukte hageslangen et par minutter. Det vises på kurven den 14. litt etter klokken 13. Fikk ca 100W mer en liten stund.
Skygge fra trær gir ganske stort utslag. Den 14. og 15. vises det mellom klokken 8 og 11. Det var kronen på et tre som nettopp har fått blader og skygget for det ene panelet. Tok en runde med sagen i dag, og fikk 400W mer.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

geear

@jorgenbsk, noe nytt om din DIY? Fått materiellet?

jorgenbsk

Betalt mva og alle de tusen avgiftene til Shipco. Avventer nå levering.

Fikk gratis ordreinspeksjon på Alibaba i mars. Fikk tilsendt bilder av alt ned til minste skrue, monteringsbeslag og bruksanvisninger. Til og med målene på transportkassen tok de bilder og mål av.

geear

Jøss. Men da har det altså tatt sin tid med shipping. Forsåvidt ikke uventet. Kjekk monteringsjobb i solvarmen, med god spenning på panelene.

jorgenbsk

Ja, shipping er sirup.

Skal ha panelene integrert i stedet for takstein og skal skifte taket, så er litt avhengig av når de entreprenør kan utføre.
Skal oppdatere mer når det nærmer seg.

Hårek

SMA SunnyBoy kuttet ut noen ganger i dag, med status "Grid fault (301)".
"The ten-minute average value of the grid voltage is no longer within the permissible range."
AMS logger viser at nettspenningen da var oppe i 250V.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

jkirkebo

Sitat fra: Hårek på torsdag 31. mai 2018, klokken 20:17
SMA SunnyBoy kuttet ut noen ganger i dag, med status "Grid fault (301)".
"The ten-minute average value of the grid voltage is no longer within the permissible range."
AMS logger viser at nettspenningen da var oppe i 250V.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

253V er maks tillatt spenning etter EU-standard (230V pluss/minus 10%). Spenningen ut fra inverter vil alltid ligge litt høyere enn nettspenningen, så det er ikke så rart om den kutter ut noen få volt før det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hårek

Nå fikk jeg et nytt problem. DC spenningen kutter ut periodisk. Kan vare et minutt av gangen.
Ingen events på inverter. Nettspenning er OK, rundt 246V.
Prøvde å vanne panelene, det hjalp. Har muligens et dårlig panel som går OC når det blir varmt.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

jorgenbsk

Sitat fra: gr på onsdag 30. mai 2018, klokken 20:39
Jøss. Men da har det altså tatt sin tid med shipping. Forsåvidt ikke uventet. Kjekk monteringsjobb i solvarmen, med god spenning på panelene.

geear

Kjekt! Billig iallfall.

Jeg har forespurt mono-paneler, fordi jeg foretrekker helt svarte, både rammer og paneler/bakgrunn, og får 35 stk (300W sier de... vet ikke hva man kan stole på), og fikk vel pris på 38k med frakt til havn i Norge, så regner jeg med at det går iallfall 2500,- i frakt videre (sikkert fra Drammen), og da godt 10k i moms, altså ca. 50 lapper. Prisen er det nok ingenting å si på hvis produktet leverer som det skal, men spørs om risikoen med å sende såpass med penger til Kina er verdt det.

Ønsker integrert løsning, og festemateriellet sliter jeg litt med å få pris på i Norge.

Har nå fått oppgradert fra 1-fas til 3-fas (IT), men er veldig usikker på valg av invertere. Ikke om jeg skal gå for string eller mikro engang.

jorgenbsk

Jeg hadde cirka samme totalsum inn til Norge, endte på nesten 55 lapper pga gebyrer og avgifter til Shipco. Mulig du kan spare 1000-1500 kr på å fortolle selv. Jeg startet prosessen med det, men fant ut at dette skjønner jeg ikke ved første øyekast, så jeg betalte meg ut av det. Hadde jeg hatt mindre å gjøre på jobben, ville jeg muligens prøvd hardere på å fikse det selv.
Uansett: Det er ganske heftige avgifter fra Shipco. De tok dog bare rundt 500kr for levering fra havn til adressen min. Det følte jeg at det var verdt.

Integrert festesystem/montasjesystem har jeg fått pris på og kjøper fra Solcellespesialisten.no (IRFTS).
irenewables.no kan levere GSE, men hadde ikke store lageret i Norge, så må vente til de selv skal bestille noe eller ta en ganske stor fraktkostnad selv.

Jeg var litt skeptisk på å kjøpe noe såpass dyrt fra Kina, men det har gått helt fint! Var gratis ordreinnspeksjon via Alibaba da jeg kjøpte. Det var nyttig og greit. De tok masse bilder og det trygget meg.
Pengene stod på konto frem til det var registrert at jeg hadde mottok varene. Først da fikk jeg melding fra Alibaba.com om at pengene var blitt overført selger.

Inverter: det må de selvsagt avgjøre selv. Jeg får 3 strenger på 30 paneler, alle på samme fasade. Ingen spesielle skygger. Hvis jeg skulle valgt inverter nå, tror jeg at jeg hadde kjøpt en 3 fas 230V inverter fra Solcellespesialisten. Den virket OK, så vidt jeg kunne se. Mener prisen fra Solcellespesialisten var ca 21 000kr for en 10kW 3 fas 230V inverter.
Jeg har tenkt at merkostnaden med mikroinverter (den er stor!) ikke er verdt det, for min del.
Men klart. For min del har det vært et poeng i å gjøre det noe billigere for å i det hele tatt få råd til solceller på taket. Ikke sikkert systemet er top notch, men det er det jeg har råd til. Da tar jeg det.

Toalmar

Sitat fra: ThomasEL på mandag 26. mars 2018, klokken 09:45
Ja, det systemet har jeg. Veldig godt fornøyd. Full oversikt over produksjonen til HVERT ENKELT PANEL til enhver tid. Via en grei appløsning
Er det noe som følger med anlegget, eller er det tillegg for det?
Hva er eventuelt tillegget?
Er du fornøyd med Mikroinverterløsningen
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

lenny

Er nytt her, og har tenkt på det med solcelleanlegg på taket. Har sett på nettsidene til blant annet Otovo, og har lest hele forumtråden her. Mye interresant, men får nesten inntrykk de fleste er elektrikere her.

Eneste måten jeg kan se det kan bli lønnsomt er at man blir pluskunde og selger overskuddsstrøm tilbake til strømselskapet. Ellers er det ikke noe vits med solcellepaneler. Som jeg skjønner det er det enten å selge til spotpris gjennom sitt strømselskap (via pluskundeavtale), eller bedre pris til Otovo, men så er man bundet til Otovo sin strømavtale (nabostrøm) som er sikkert litt mindre gunstig når man kjøper pris enn i forhold til andre selskap. Har for tiden god webspotavtale jeg er fornøyd med.

Men så lurer jeg : det er bare om sommeren man produserer grei med overskuddsstrøm, om vinteren blir det ingenting, og imellom dekker man kanskje sitt eget behøv på dagstid. Jeg antar at det finnes tabeller eller andre info som viser for en vis takvinkel og retning, plus sted i Norge, hvor mye strøm man kan forvente å produsere (per måned eller per uke gjennom året), og dermed kan regne ut hvor mye av strømmen man selv forbruker og hvor mye overskuddstrøm det er å selge, evt justeres for omlegging av forbruket (hvor mulig, det anbefales jo ikke å kjøre vask og oppvask på dagstid når ingen er hjemme, f.e.). Jeg er litt redd for lønnsomheten vises alt for optimistisk. Har noen en lenk eller annen info som kan hjelpe med disser beregninger? Evt andre tanker.

PS, elektronikken mellom solcellepaneler og hjemmenettet, hvor er det vanligvis plasert, og ettersom det er en authorisert elektriker som må koble alt sammen, så man må ha litt plass et sted? Hadde gjerne sett bilder som viser hvordan det kommer å se ut. Så ca.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA