Skrevet av Emne: Solcelleanlegg  (Lest 133768 ganger)

Hårek

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Solcelleanlegg
« Svar #645 på: onsdag 16. mai 2018, klokken 09:53 »
Angående effekt, så ser jeg noe rart. Nå er det noen dager med helt skyfritt, og effekten tegner en jevn kurve, med maks på ca 2700W. Men for noen dager siden var det delvis overskyet, med store variasjoner i effekt. Da fikk jeg flere topper på rundt 3600W.
Se https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=f8373e02-2bd4-4120-927f-cb05676c2ade. 11 - 13 er overskyet, 14 - 15 er helt klart (portalen har mer midling av data enn jeg har lagret, så de høyeste toppene vises ikke).
Noen som en formening om hva dette kan skyldes? Lavere temperatur kan være litt av forklaringen, men det må være noe mer.

jkirkebo

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #646 på: onsdag 16. mai 2018, klokken 10:44 »
Angående effekt, så ser jeg noe rart. Nå er det noen dager med helt skyfritt, og effekten tegner en jevn kurve, med maks på ca 2700W. Men for noen dager siden var det delvis overskyet, med store variasjoner i effekt. Da fikk jeg flere topper på rundt 3600W.
Se https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=f8373e02-2bd4-4120-927f-cb05676c2ade. 11 - 13 er overskyet, 14 - 15 er helt klart (portalen har mer midling av data enn jeg har lagret, så de høyeste toppene vises ikke).
Noen som en formening om hva dette kan skyldes? Lavere temperatur kan være litt av forklaringen, men det må være noe mer.

Det er en kombinasjon av 2 ting:

Panelene kjøles ned når det er skygge fra skyene, når sola da titter fram gir panelene mer effekt en kort stund, inntil de varmes opp.

Den s.k. "edge of cloud"-effekten, der solstrålene konsentreres akkurat idet kanten av skyen passerer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

Hårek

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #647 på: onsdag 16. mai 2018, klokken 11:07 »
OK. Takk for nyttig svar.
Gjorde et lite forsøk med å kjøle panelene med vann. Brukte hageslangen et par minutter. Det vises på kurven den 14. litt etter klokken 13. Fikk ca 100W mer en liten stund.
Skygge fra trær gir ganske stort utslag. Den 14. og 15. vises det mellom klokken 8 og 11. Det var kronen på et tre som nettopp har fått blader og skygget for det ene panelet. Tok en runde med sagen i dag, og fikk 400W mer.