Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade elbil fra portable solceller

Startet av skulleVøri, onsdag 21. februar 2024, klokken 17:04

« forrige - neste »

skulleVøri

Jeg ser av og til spørsmål som "hvorfor har ikke elbiler solceller på taket så de kan lage sin egen strøm?".
Det korte svaret er at en bil trenger mye strøm, og et par kvadratmeter solceller på et biltak er ikke nok til å forlenge rekkevidden vesentlig.

Men jeg syns det er interessant å se på detaljene: Hva er det som skal til for å drive en elbil bare på solstrøm? Kan man gjøre det med noe som er kompakt nok til å ta med i bilen?

Og ja, det er mulig, med noen forbehold. Ikke økonomisk eller særlig praktisk, men mulig.

Her er noen som kjørte en Skoda Enyaq gjennom hele Afrika, inkludert 800 km gjennom et område som ikke hadde elektrisitet, og gjorde over halvparten av ladingen med solceller de hadde med seg.

SitatThe difficulty was that this part of Africa is all thick jungle and it was quite challenging to find an open space where we could spread out 60 square metres of our solar panels without anything shadowing them.

De brukte 60 kvm solceller, 11 kW nominelt, vekt 180 kg. Det ga dem 8.5 kW midt på dagen og rundt 50% lading pr dag under gode forhold. På overskyede dager fikk de nesten ingen ting. De brukte en halvtimes tid på å rigge det opp og pakke det sammen.

Vanlig rutine var en dag lading, en dag kjøring, etterfyll med strøm fra nettet når mulig. Det var ingen hurtigladere der, de brukte vanlige stikkontakter. Tok 18-24 timer, raskere enn solcellene, og hadde fordelen av å kunne lade også over natten.

Vel, det var i Afrika. Hva kan vi forvente i Norge?
Basert på disse beregningene: Om sommeren ved 60 grader nord (Oslo, Bergen) er energimengden fra sola 88% av det man får ved ekvator, ved 70 grader nord (Hammerfest) er det 75%. Ikke så alt for langt unna Afrika.

Men om vinteren er 60N nede i 12% av ekvator, mens alt nord for Polarsirkelen - rundt Mo i Rana - ikke får noen ting.

Så hvis du bor sør i landet skulle det være mulig. Så lenge det er sol, og så lenge det holder å bruke bilen annenhver dag. Er det overskyet er det verre.

Vinterstid kan du velge mellom å redusere kjøringen, fra annenhver dag til 1-2 ganger i måneden, eller skaffe ti ganger mere solpaneler for å kunne kjøre like mye. 600 kvm og 1,8 tonn solpaneler er ikke lenger noe du får med i bilen, da snakker vi om en fast installasjon. Det er vel ikke mange som har så mye sørvendt tak på hus og garasje heller.

Vi kan vel konkludere at så lenge du er sør for polarsirkelen er det teknisk mulig, men ikke særlig praktisk eller økonomisk.

Hvis noen vil prøve likevel er det mer detaljer om Afrika-oppsettet her:
https://4x4electric.com/initiatives/off-grid-solar-car-charging-technique/

turfsurf

Første bud for å lade en elbil med solceller er vel å ha en bil med lavt forbruk. Se f.eks Aptera. Ellers er det vel lurt å kjøre om natten og lade om dagen? Da kan jo solcellene i tillegg bidra med AC.

60kvm med solceller burde kunne bidra med 12-15kW peak, dvs lett fylle bilen i løpet av en sovestopp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Nå sies det jo at effektiviteten på solceller faktisk går opp her i nord, fordi klimaet sørger for at de får mer kjøling. Jo varmere solcellene blir, dess mindre går til faktisk strømproduksjon.

En annen ting er jo at sola er lengre oppe hver dag når man kommer så langt nord som vi er. Nærmere ekvator er jo dagene stort sett bare 12 timer med dagslys, så blir det helt mørkt. Selvsagt helt motsatt om vinteren, når det kommer til antall timer med dagslys.

Heldigvis har vi elver og fossefall, så man kan jo eventuelt ha med seg utstyr for å sette opp et midlertidig vannkraftverk. ;)

Denne kan gi opptil 5 kW, og veier 68 kg alene. Så skal man også ha med seg litt slange mm for å få vann til  apparatet, og kanskje og vekk igjen også. Altså mer av teoretisk interesse, enn praktisk. Men har man en hytte med elv som går gjennom eiendommen, så kan jo noen bli fristet!

https://www.ebay.co.uk/itm/374906423427?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

skulleVøri

Da har vi jo en slags løsning: Ta med en vannturbin, en liten vindmølle, og noen solceller, så har man mange lademuligheter :)

Hvis man er litt fleksibel med hva man kaller en bil er det enklere. Som World Solar Challenge i Australia, de kjører 3000 km på tre dager på solkraft. Bildet under er vinneren i fjor.

Noe sånt som Aptera er vel litt mer praktisk, har i hvertfall plass til to personer og litt bagasje. Nettsiden deres sier "opptil 60 km soldrevet rekkevidde per dag", det er da noe.

Sitat60kvm med solceller burde kunne bidra med 12-15kW peak, dvs lett fylle bilen i løpet av en sovestopp.
Kanskje? Er det noen som har tall for hvordan soleffekt varierer over dagen her i Norge?
Afrika-turistene fikk 8.5 kW midt på dagen (fra 11 kW nominell, dvs. det offisielle tallet i dokumentasjonen for panelene), men det falt raskt når solen flyttet seg og i 5-tiden på ettermiddagen var de nede i 1 kW og avsluttet ladingen, og fikk ca. 50% lading - rundt 36 kWh - pr dag. Litt av det kan nok skyldes at panelene ble for varme, litt at solen gikk ned klokka seks. Vet ikke hva vi kan få i lange sommernetter her hjemme.

ToWalkOrDrive

Selv kunne jeg tenkt meg et takstativ med masse paneler, som en brettet ut som et taktelt, bare at en og kunne tatt en brett fremover også, sånn at det ble 4 x 3 meter med paneler ferdig utbrettet.

Eller så kan en kjøpe en sånn, og tilfeldig sette dem ut på bakken:
https://www.goalzero.com/collections/yeti-pro-4000-ecosystem/products/yeti-pro-4000-4-nomad-400-solar-generator

Tesla Model Y                         2021-

RJK

Mener det ligger en Youtube-video av en RV på campingtråden hos diskusjon (se link under), der de har bygd et stativ med solcellepaneler som ikke bare dekker hele taket, men kan slide ut 2 tilsvarende flater for totalt 3x takflaten dekket når de er ut.

Disse skal, om jeg husker rett, også være mulig å justere vinkelen på for bedre solfangst (men ikke roterbar). Klarte dog ikke finne tilbake videoen på Youtube nå.

https://www.diskusjon.no/topic/1917285-den-store-tråden-om-camping-med-bilbobil/page/20/?_fromLogin=1

Et kort youtube-søk finner en annen løsning, der 2 halve deler kan slide ut på hver sin side:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gadgetman

Sjekka bilda til den Skoda gjengen. Det ser ut som om de bare la solcellepanela ut på bakken?   
Det fungerer jo greit midt på dagen men ikkje morgen og ettermiddag. 

Det er selvsagt mulig de hadde støtter, men har ikkje tatt bilde av de i bruk. 
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

skulleVøri

De la rett på bakken, ja. Men hadde med noen plugger de kunne bruke for å få litt vinkel, for å få litt luft under for avkjøling, og for å holde dem på plass så de ikke blåste bort. Men tror ikke de endret vinkelen i løpet av dagen.

Du ser dem her tenker jeg (fra første del av historien). 

RJK

Og når man snakker om sola (i dobbel betydning)... ;)

Fin løsning, men $4K som tilsvarer kr nesten 42K NOK...! Og da er det ikke mer enn det som dekker en anlig personbil. Så kan man stille seg spørsmål om hvor mye luftmotstanden reduserer rekkevidden!

https://www.tv2.no/broom/dette-skal-gi-elbilene-bedre-rekkevidde/16384383/



Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Gadgetman på torsdag 22. februar 2024, klokken 20:12Sjekka bilda til den Skoda gjengen. Det ser ut som om de bare la solcellepanela ut på bakken?   
Det fungerer jo greit midt på dagen men ikkje morgen og ettermiddag. 

Det er selvsagt mulig de hadde støtter, men har ikkje tatt bilde av de i bruk.
Vel, er det rundt ekvator så fungerer flatt ganske bra. Vanskelig å finne bedre alternativer for en fast posisjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

skulleVøri

#10
Jeg liker dette konseptet: Utfellbare solceller på en henger med innebygd reservebatteri.



https://www.tv2.no/broom/snart-kan-du-fa-powerbank-som-lader-opp-bilen/14925898/

Sitat fra: RJK på fredag 23. februar 2024, klokken 08:10Så kan man stille seg spørsmål om hvor mye luftmotstanden reduserer rekkevidden!

Vanlig takboks gir 10-20% mer forbruk i 80-110 km/h, høye hastigher er mye verre. Den på bildet ditt ser ikke særlig aerodynamisk ut så antagelig litt mer, men neppe over 15-25%. I lave hastigheter, la oss si under 60, burde tapet være minimalt.

Mens å drasse rundt på en henger kan fort gi 40-50% mer forbruk. Til gjengjeld kan man sette den fra seg et sted i solen så den kan lade mens man bruker bilen. "Inntil 80 km solrekkevidde per dag" er ikke enormt imponerende, men hvis man først har en henger kan man alltids få med seg flere paneler for å legge på siden.

Takk for alle innspill, mange interessante muligheter.

RJK

Den hengeren må jo i tilfelle ha batteri om den skal ha funksjon når den ikke er koblet til bil. Nå har vel den Tesla-varianten det, men det fordyrer endel.

For egen del tenker jeg dette er mest aktuelt i forbindelse med Off Grid Camping, så da ville jeg nok latt bilen stå, og brukt medbrakte elsykler til lokaltransport og rekreasjonsbruk, mens bilen får slurpe i seg solenergi, og samtidig holder seg selv kjølig da det skygger for selve bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Jeg ville gått for Aptera med utfellbare solceller i bagasjerommet. Man greier ikke å kompensere for det ekstra tapet man får med henger.

Så kan man pakke ut solcellene, slå på AC i bilen og sove i bagasjerommet mens den lader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA