Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Avh på onsdag 23. mai 2018, klokken 12:40
Kjøper du brukt Tesla gjelder vel tilgang til fri SC-lading uansett? Eller har de klart å legge juridisk holdbar taxi-nekt? Free forever skulle jo følge bilen.

https://www.tesla.com/no_NO/about/legal?#supercharger-fair-use

SitatRetningslinjene gjelder alle Superchargere verden rundt og alle Tesla kjøretøy kjøpt, både nye og brukte, enten fra Tesla eller en tredjepart, etter 15. desember 2017.

Det ser faktisk ut som om man prøver å ekskludere biler som i utgangspunktet var solgt med "free forever" argumentet, bare de bytter eier etter 15. desember 2017. Jeg synes ikke særlig mye om at superchargerene fylles opp av taxier, men rett skal være rett. Er bilen kjøpt med gratis superlading "free forever" skal det følge bilen i hele dens levetid, uansett eierskifte. Hvis ikke får de heller bytte ut ordet "fair" med noe annet.

Men jeg ser ikke bort fra at dette kan være en oversettelsesfeil. Det har jo skjedd før, og det står seg vel heller ikke juridisk.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. mai 2018, klokken 13:06
... Hvis ikke får de heller bytte ut ordet "fair" med noe annet.
... og det står seg vel heller ikke juridisk.

Og dette er to av de grunnene som gjorde at jeg sa at jeg forventet lempninger i forhold til det de har sagt nå.
Model S 85D

geear

Uansett så vil det kun være spørsmål om tid før taxiene forsvinner bort fra SuCene om Tesla velger å håndheve retningslinjene selv kun for biler solgt nye etter 15. desember '17. For det første kjøper de sjelden brukte biler i Norge, og for det andre så kjøres de så langt hvert år at de skiftes hyppig ut. Leasingavtaler er jo også som regel tre år.

Amoss

Sitat fra: gr på onsdag 23. mai 2018, klokken 14:33
Uansett så vil det kun være spørsmål om tid før taxiene forsvinner bort fra SuCene om Tesla velger å håndheve retningslinjene selv kun for biler solgt nye etter 15. desember '17.

... og her kommer vi inn på den tredje grunnen som jeg var inne på over. Joda, helt greit å utelukke taxi fra å bruke superladerne i "sitt" distrikt/nærområde. Der må de selv sørge for å sikre seg tilstrekkelig tilgang på lading. Men om man får en langtur - la oss si Oslo til Gøteborg - så ser jeg igrunnen ikke noen god grunn til å nekte dem å bruke superladerne. Håndheves denne reglen strengt - selv kun for nye biler etter 15/12-17 - så vil det nok kjapt bli slutt på å bruke Tesla som Taxi.

Så kan de heller si at som Taxi får bilen ikke noe "gratis" lading, men må betale fra første kWh i likhet med alle TM3 bilene. Kanskje det også kunne vært fornuftig med en egen høyere "nærings takst" for disse bilene? Superladeprisen i alle fall her i Norge ser ut til å være så lav at de antagelig subsidierer deler av kostnadene også for betalende ladekunder. I så fall kan det være aktuelt å ikke subsidiere næringsvirksomhet.
Model S 85D

geear

SitatVi oppmuntrer til kommersiell bruk av Teslas kjøretøy samtidig som man bruker passende lade-løsninger. Vennligst ta kontakt med din lokale salgskontakt for å utforske kjøretøy og ladeløsninger som passer dine behov.

Men tråden omhandler vel uansett detektivarbeid, og ikke taxilading...

Amoss

Sitat fra: gr på onsdag 23. mai 2018, klokken 15:00
Men tråden omhandler vel uansett detektivarbeid, og ikke taxilading...

Ups, sorry for OT :/  *hopper ut av tråden*
Model S 85D

Lassen

Ser ut som det kan komme ny supercharger på Os utenfor Bergen.
http://www.midtsiden.no/kan-koma-superladar-i-os
Er oppdatert på Tesla sitt superchargerkart også!
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

weaverwaver

Lillesand har dukket opp på Teslas offisielle kart, men kanskje mer interessant er at Arendal ikke fjernet.  Stoa var nevnt tidligere som en aktuell plassering, blir spennende å se om det skjer noe her også etter hvert.

THE

Det dukket jo opp noen nye flekker på kartet, men ingenting i Nord-Norge, Nord-Sverige eller Nord-Finland denne gangen heller. Samtidig bygges det SuC i Arna og Åndalsnes som ikke er kommet med på Tesla sitt SuC-kart, så jeg håper fremdeles på at det skal bli praktisk mulig å kjøre Tesla'n nordover om et år eller to. Veldig spent på når de første ryktene om Tesla-graveaktivitet i Finnmark kommer....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Lepet65

Sitat fra: Andrewas på tirsdag 22. mai 2018, klokken 11:44
Sitat fra: Ellemelle på mandag 21. mai 2018, klokken 11:12
Pinnen er satt på Kungsbacka (syd for Gøteborg), mens i teksten står det Kungälv (nord for Gøteborg)
Ikke lett å se forskjellen på "Kings-something" helt borte fra over there.
Da var 'pinnen' flyttet 'The Kings River' :+1: :laugh:

Andrewas

Sitat fra: Lepet65 på torsdag 24. mai 2018, klokken 10:44
Sitat fra: Andrewas på tirsdag 22. mai 2018, klokken 11:44
Sitat fra: Ellemelle på mandag 21. mai 2018, klokken 11:12
Pinnen er satt på Kungsbacka (syd for Gøteborg), mens i teksten står det Kungälv (nord for Gøteborg)
Ikke lett å se forskjellen på "Kings-something" helt borte fra over there.
Da var 'pinnen' flyttet 'The Kings River' :+1: :laugh:
.. Og Arendal forsvant ...
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

weaverwaver

Da er vel E18 mellom Oslo og Kristiansand sett på som mer eller mindre ferdig utbygd fra Tesla sin side, med mindre de ønsker å utvide noen av de eksisterende plasseringene.

jlan

Det spørs om Os forsvinner også da, når Arna åpner. Det virker litt vagt dette her: http://www.midtsiden.no/kan-koma-superladar-i-os
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Andrewas

Sitat fra: jlan på torsdag 24. mai 2018, klokken 13:53
Det spørs om Os forsvinner også da, når Arna åpner. Det virker litt vagt dette her: http://www.midtsiden.no/kan-koma-superladar-i-os
Os kan i seg selv godt rettferdiggjøres. Det er ikke i dag noen fornuftige superladere for de som kommer sørfra til Bergen og så skal returnere sørover igjen.

Artikkelen det er vist til ser ikke ut til å ha andre grunner enn Teslas eget unøyaktige kart.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Ellemelle

Der tar du feil. Næringssjefen bekreftet at han har hatt møter med Tesla, og det kan også tolkes som om det er opprettet kontakt mellom en grunneier og Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA