Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

z4rd

Da blir SuC Elverum avlastet mht trafikk som skal til Trysil, mens SuC Elverum blir primært for de som skal nordover på Rv3.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Andrewas

Takk for info om Hernes. Siden det her er snakk om en offentlig postjournal så tar jeg den som sikker nok og legger inn som permit i supercharge.info.

Ang. Lygnaseter så venter jeg til vi ser noe litt mer sikkert. Tesla har dialog med mange steder - det er ikke alle disse som det blir noe av.

Hva synes dere: Hadde det vært OK med et eget symbol (farge?) for stadiet "dialog" som dermed kommer FØR stadiet "permit"?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

THE

Kan jo nevne at det skjer noe i Lærdal også.

Ser at de søker dispensasjon fra reguleringsplan for G.nr/br.nr 18/32. Det er også samme eiendom som Fortum har plassert ladestasjonene sine på i dag, så Tesla SuC Lærdal blir høyst sannsynlig plassert i nærheten av Haabakken kro.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ellemelle

Sitat fra: Andrewas på onsdag 16. januar 2019, klokken 12:13
Hadde det vært OK med et eget symbol (farge?) for stadiet "dialog" som dermed kommer FØR stadiet "permit"?
Nei det tror jeg blir for mye rot.
"Dialog" kan like gjerne være "Vi har tigget og bedt Tesla om å bygge SuC på vår ukurrante tomt, og Tesla har sagt "Vi skal se på saken" ".

Har også Lom og Ålgård friskt i minne. Ingen av disse ble det noe av, selv om det både var avisoppslag og høye diskusjoner.

Simen1

Nå har gravingen ved Töre i nord-Sverige begynt. Det blir 8 ladestolper ved Shell-stasjonen i krysset mellom E10 og E4:

Google maps: https://www.google.com/maps/place/OKQ8/@65.9110531,22.6568699,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x45d57734a3fb6fbd:0xc95b313a2661cbea!8m2!3d65.9110531!4d22.6568699

Tesla club Sweden forumtråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=45&t=12907&start=40

Nå blir avstanden fra Skibotn til nærmeste svenske suerlader redusert fra 671 km (Skelefteå) til "bare" 496 km.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

THE

Med Töre og Storuman under bygging så er vel det neste naturlige steget i Nord-Sverige å bygge SuC i Gällivare.

400 km fra Storuman til Gallivare blir litt langt , så det må komme en i mellom. Mitt tips da er Arvidsjaur. Tesla har startet utbygging av superladere langs E45 fra sør mot nord, så regner med de allerede er i dialog med grunneiere videre nordover allerede. Det selges jo tross alt en del Model 3 i Sverige, og siden Sverige er av de første landene som får lavert Model 3 i Europa må de bygge ut ladenettverk her også. Det er jo heller ikke flust med CCS-ladere nordover langs E45.

Får følge litt med på svenske forumsider utover våren og se om det dukker opp noen nyheter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på lørdag 22. september 2018, klokken 10:32
Søknad inne for Supercharger ved Mjøstårnet, Brummundal, Ringsaker Kommune
Er nå under bygging

Ståle75X

Er det noen som vet om det blir SuC i nærheten sv Fagernes i fremtiden?
For oss som bor i omr Hamar/Lillehammer blir det forholdsvis langt til Lærdal. Dette gjelder også om turen går til Beitostølen eller videre opp 51.

Mvh
Ståle

jorgen.jevne

Jeg snakket med dagligleder for Valdresporten forrige uke på vei opp til Vang. Lader alltid der. Daglig leder er svært trivelig og Tesla-orientert. Han hadde fått uoffisiell bekreftelse på 12 nye stalls til høsten 2019. Det var også gitt indikasjon på Nes skulle være "ladesentrum" for denne veien oppover, og han sa det virket lite sannsynlig med Fagernes i nærmeste fremtid. Men som han sa: du vet aldri med Tesla.

Han hadde mer tro på Filefjell som bindeledd mellom Lærdal og Nes.....

Syns tempoet på utbyggingen er høyt nå. Og nå med flere TM3 og betalt SuC, så tipper jeg vi vil se enda mer ekspansjon.

THE

SuC mellom Fagernes og Lærdal gir liksom ingen merverdi, måtte i så fall være Ryfoss. Fagernes, eller kanskje aller helst Leira derimot hadde vært riktig. Mye bedre om de hadde satt opp 12 nye ladere på Leira enn 12 ekstra på Valdresporten.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: Ståle75X på torsdag 24. januar 2019, klokken 21:41
Er det noen som vet om det blir SuC i nærheten sv Fagernes i fremtiden?
For oss som bor i omr Hamar/Lillehammer blir det forholdsvis langt til Lærdal. Dette gjelder også om turen går til Beitostølen eller videre opp 51.

Mvh
Ståle

Til Lærdal går det vel an å kjøre via Gol?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: jorgen.jevne på torsdag 24. januar 2019, klokken 22:04
Jeg snakket med dagligleder for Valdresporten forrige uke på vei opp til Vang. Lader alltid der. Daglig leder er svært trivelig og Tesla-orientert. Han hadde fått uoffisiell bekreftelse på 12 nye stalls til høsten 2019. Det var også gitt indikasjon på Nes skulle være "ladesentrum" for denne veien oppover, og han sa det virket lite sannsynlig med Fagernes i nærmeste fremtid. Men som han sa: du vet aldri med Tesla.

Han hadde mer tro på Filefjell som bindeledd mellom Lærdal og Nes.....

Syns tempoet på utbyggingen er høyt nå. Og nå med flere TM3 og betalt SuC, så tipper jeg vi vil se enda mer ekspansjon.

Tempoet er vel ikke veldig høyt på nye lokasjoner akkurat? Supercharge.info viser 3 blå prikker, Lærdal, Brumunddal og Elverum. Elverum har jo SC fra før, så i praksis er det to nye som er brukendes til noe. Resten er utvidelse av eksisterende SuC samt bytte av kabler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OhmPaPa

Hadde vært fint med flere SuC i Finnmark og på resten av nordkalotten. Holder på å planlegge ferie...

Men det er kanskje ikke mange finnmarkinger på forumet pga høna-egget-problematikk. Så få som følger med på lokale forhold? Håper det er derfor man ikke har funnet noen planer enda for området!

jorgen.jevne

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. januar 2019, klokken 22:59
Tempoet er vel ikke veldig høyt på nye lokasjoner akkurat? Supercharge.info viser 3 blå prikker, Lærdal, Brumunddal og Elverum. Elverum har jo SC fra før, så i praksis er det to nye som er brukendes til noe. Resten er utvidelse av eksisterende SuC samt bytte av kabler.

Kanskje ikke "veldig høyt", ser den. Men legger hvert fall merke til at de utvider eksisterende (Som har vært et problem for meg tidligere, eksempelvis på Lillehammer). Med Øyer og nå snart Brumundal så er jo problemet forsvunnet fullstendig. Jeg etterlyser dog flere NYE steder som du nevner, men har ingen personlige betydelige problemer utover at det for MEG hadde vært greit med Leira/Fagernes og egentlig lenger inn i Valdres også for den del.

Det som virkelig blir lakmustesten nå første 6-12 mnd er jo Model 3. Men siden alle er long-range og de må betale for SuC, så blir vel problemet mindre enn mange frykter tenker jeg. Den ser jo ut til å være svært effektiv og bli klasseledende i lang tid fremover.

Andrewas

#3599
Sitat fra: Otkristo på torsdag 24. januar 2019, klokken 20:41
Sitat fra: Otkristo på lørdag 22. september 2018, klokken 10:32
Søknad inne for Supercharger ved Mjøstårnet, Brummundal, Ringsaker Kommune
Er nå under bygging
Du mener at SuC er under bygging? Selve Mjøstårnet har vært under bygging lenge. Om det nå nærmer seg åpning av Mjøstårnet så er det naturlig at også SuC begynner å røre på seg.

EDIT

Fant svaret selv - ser bilder nå på Facebook. Definitivt i gang med byggingen. Oppdaterer supercharge.info
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA