Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

nie

Sitat fra: Per Magnus på fredag 10. august 2018, klokken 12:43
Denne var særlig fin (fra innsigelsen til nabovarselet):

"...vi må derfor anta at Teslas kunder vil gjøre sitt fornødne i området rundt ladestasjonen utenfor åpningstid"

Men...er det noe aktivitet på stedet? Det var vel noen som nevnte at arbeid skulle starte i midten av august. Dette forutsetter ant. at kommunen gir sin velsignelse.
Var i Røldal forrige fredag 10.08 og da var det helt dødt og null aktivitet.

arnkl

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

nie

OK.
Med byggesøknad innsendt 30.07 så skal jeg ikke være altfor utolmodig. Kommunen må nesten få litt tid til saksbehandling også.....en skikkelig drittjobb ifølge innleggene over her

jorgen.jevne

Noen som har noen indikasjoner i Valdresområdet utover Nes i Ådal?

På kartet fremstår jo dette populære hytteområdet som svært lite dekket av Tesla, som har mye tilreisende både fra øst og vest. En lader på Leira/Fagernes eller enda lenger inn vest ved Vang / Filefjell burde være åpenbart, men jeg kan ikke se det er noen etablerte planer.

Og som et generelt oppfølgingsspørsmål; hvis det nå blir "storstilt" lansering av TM3 og denne kommer som en kvantumsbil, burde ikke Tesla være "føre var" med sin ladeinfrastruktur for å imøtese dette?

mokle

Har tipsa dei om YX på Ryfoss. Litt rart at det er ingenting på E16 mellom Aurland og Nes. Er nødvendig for aksen Lillehammer-Vestlandet og Valdresflye. Har kjørt 85D frå Aurland til Dombås. Det er 330 km og går fint. Men med X75 og mulegens S75 er det i grenseland, i alle fall rett etter vegen opnar i april og rett før den vinterstenges. Kald strekning.
Så Ryfoss hadde vore perfekt. Fagernes vil kun hjelpe på E16-trafikken, pluss litt til Beitostølen frå aust, men Beitostølen er eigentleg innanfor rekkevidde utan SuC på Fagernes.
Leaf Acenta 2014 - svart.
Har solgt begge bensinbilene.
TMS85D bestilt, levering april.

turfsurf

Sitat fra: mokle på torsdag 06. september 2018, klokken 01:06
Så Ryfoss hadde vore perfekt. Fagernes vil kun hjelpe på E16-trafikken, pluss litt til Beitostølen frå aust, men Beitostølen er eigentleg innanfor rekkevidde utan SuC på Fagernes.
Ryfoss dekker mye mindre enn Fagernes. Fagernes dekker Oslo-Bergen, Lillehammer-Bergen, og Valdresflya både fra syd, øst, vest og nord. Ryfoss dekker kun flya hvis du er til/fra Vestlandet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jorgen.jevne

Jeg snakket med han som driver Joker på Ryfoss og han mente at Valdres med Vang kommune i særdeleshet er blant områdene i landet med flest hytter uten innlagt strøm på et relativt lite område. Det omfatter også min hytte som ligger i regionen og som bruker mye av strømmen på å kjøre fra hytte til Beitostølen og fra hytte til Filefjell (vinterstid). Nå er jeg naturligvis klar over at man ikke skal bruke SuC til "hjemmelading", men det er i alle tilfeller påfallende at det ikke er en eneste SuC i nærheten i hele Valdresregionen, spesielt når man tenker over hvor mange tilreisende det faktisk er fra øst og vest i denne regionen. Dere nevner Valdresflya - ekstremt mange Tesla-er her når veien åpner i topptursesongen -
noen som kjenner til hvordan forholdene er på hurtigladerne på Beitostølen? Mye kø?

jlan

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. september 2018, klokken 06:31
Ryfoss dekker mye mindre enn Fagernes. Fagernes dekker Oslo-Bergen, Lillehammer-Bergen, og Valdresflya både fra syd, øst, vest og nord. Ryfoss dekker kun flya hvis du er til/fra Vestlandet.
Vel Ryfoss ligger jo langs E-16 og dekker fint både Oslo-Bergen og  Lillehammer-Bergen over Filefjell. Skal en over Valdresflya fra øst eller sør, så er det en kort omvei å kjøre om Ryfoss. Dessuten kan en da lade på Gol eller Nes. Fra Aurland via Beitostølen til Vågåmo vil det være nesten 5 mil omvei å kjøre om Fagernes i forhold til Ryfoss. Da er det like greit å lade på chademo på Beitostølen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på torsdag 06. september 2018, klokken 11:02
Vel Ryfoss ligger jo langs E-16 og dekker fint både Oslo-Bergen og  Lillehammer-Bergen over Filefjell. Skal en over Valdresflya fra øst eller sør, så er det en kort omvei å kjøre om Ryfoss. Dessuten kan en da lade på Gol eller Nes. Fra Aurland via Beitostølen til Vågåmo vil det være nesten 5 mil omvei å kjøre om Fagernes i forhold til Ryfoss. Da er det like greit å lade på chademo på Beitostølen.
Hovedtrafikken går via Fagernes over flya, det er svært få som kjører via Ryfoss. Det er dessuten 2 mil ekstra om man kommer sør eller østfra. Fagernes er ett mye mere naturlig knutepunkt enn Ryfoss. Når det nå i tillegg kommer en SuC på Lærdal, så bør problemet være minimalt. Argumentet for Ryfoss virker farget av personlige behov, ikke objektivt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Ja, fra Aurland kjører man vel over Sognefjellet hvis man skal til Vågå.
Da kommer man også nærmere SuC på Skjåk (som forøvrig er idiotisk plassert).

jlan

Da tenker du vel på Tindevegen. Det er en fin tur, men ikke nødvendigvis raskere. På tindevegen.no anbefaler de den for campingvogner og bobiler inntil 10m. Det er egentlig ikke OK.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ellemelle

Det er først og fremst Google Map som foreslår Sognefjellsvegen, men jeg har kjørt der mange ganger selv. En Tesla vil aldri bli en bobil uansett :-)

jlan

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 06. september 2018, klokken 17:47
En Tesla vil aldri bli en bobil uansett :-)
Kan jo trekke campingvogn, men jeg tenkte mer på at det blir lett kø med mange bobiler og campingvogner på en så smal vei (men nå er vi vel off topic).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

mokle

Men Røldal då, folkens.. stille i kommunens saksmappe. Nokon som ser noko andre stader? Trur vi at dei får disp frå reguleringsplanen?
Leaf Acenta 2014 - svart.
Har solgt begge bensinbilene.
TMS85D bestilt, levering april.

nie

Sitat fra: mokle på lørdag 08. september 2018, klokken 01:24
Men Røldal då, folkens.. stille i kommunens saksmappe. Nokon som ser noko andre stader? Trur vi at dei får disp frå reguleringsplanen?
Det er nok bare en litt langsom saksbehandler men de har jo tolv uker på seg til saksbehandling «etter at søknaden er komplett».
Dispensasjonssøknaden burde være uproblematisk så lenge området uansett er regulert til parkering og bjørkekratt...
Håper de får den på plass før vinteren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA