Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Andrewas

2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Andrewas

Sitat fra: Andrewas på søndag 25. februar 2018, klokken 16:33
Har bestilt innsyn hos Statens vegvesen.
Fikk innsyn. Egentlig ingenting vesentlig her. Kun at Tesla har fått avklart at Statens vegvesen ikke har noen innsigelser mot å etablere ladested nært E18 og at de henviser videre til Lillesand kommune for evt. byggesøknad. Ingen info om antall ladere eller annet som kan angi omfang - eller OM det i det hele tatt vil skje noe videre. Postjournalen til Lillesand kommune vil gi neste ledetråd.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

geear

Kan Lillesand være i stedet for Arendal, som har ligget inne på kartene til Tesla? Avstandsmessig så ligger det mer midt mellom Lyngdal og Brokelandsheia, og kan virke fornuftig sammen med at Ålgård kommer. Bygges både Lillesand og Arendal bør det komme mellom Ålgård og Lyngdal også.

Vhagar

Vet ikke når det har skjedd og vet at en må ta desse plasseringene med en stor klype salt. Men ser at Skodje supercharger nå har flyttet seg fra Tesla sin lokasjon til krysset i Dragsundet. Det er nok ikke noen presis plassering det heller, men interessant at det ikke ligger ved Sjøholt. Mulig det kan sees i sammenheng med valg av E39 alternativet K2.1B, se vedlagt bilde, som fylket nå har samlet seg om. For plassering nå er rett før overgangen til nettopp K2.1B. Sjøholt er en fin midlertidig lokasjon, men blir veldig avsidesliggnede når K2.1B er ferdig.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Rettep

På kartet har den vel ligget i Dragsundet et års tid nå. Der har den så vidt jeg vet aldri vært verken på Digerneset eller Sjøholt. Mange mener at Sjøholt burde være riktig lokasjon, men med all usikkerheten med ny E39 kan det jo hende Digerneset er en «sikrere» plassering for framtiden.

Ellemelle

Med tanke på at Tesla klarte å malplassere superladeren fullstendig på Holmestrand, er ikke Sjøholt så veldig galt, uansett hvor fremtidige motorveier skal gå.

Vhagar

Rettep, På Sjøholt har den ikke vært så vidt jeg vet heller nei. Bare en kommentar til tidligere snakk i tråden her om at det har vært aktivitet på Sjøholt rundt plassering av den. Mener bestemt å huske at den har vært Digerneset tidligere, mulig det var servicesenteret bare og med kommentar om fremtidig SuC der? Beklager om det ikke stemmer. Ang. plasseringen på Dragsundet så har jeg ikke sett den før nå (lenge siden sist jeg sjekket) men mener å huske at jeg ikke har sett den der før - beklager om dette ikke medfører riktighet. Sist jeg sjekket kartet kom det i hvertfall ikke opp noe SuC i nærheten i det heletatt.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 27. februar 2018, klokken 16:43
Med tanke på at Tesla klarte å malplassere superladeren fullstendig på Holmestrand, er ikke Sjøholt så veldig galt, uansett hvor fremtidige motorveier skal gå.
Dessverre et godt eksempel på hvordan det ikke bør gjøres ja. Selv om det ikke ser så langt ut, så tar det flere minutter i kjøring. Må ha vært noe gratis tomt/strøm inne i bildet på den avtalen der...

cstromme

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:30
Ang. plasseringen på Dragsundet så har jeg ikke sett den før nå (lenge siden sist jeg sjekket) men mener å huske at jeg ikke har sett den der før - beklager om dette ikke medfører riktighet. Sist jeg sjekket kartet kom det i hvertfall ikke opp noe SuC i nærheten i det heletatt.

Lagt på Dragsundet helt siden den dukket opp på kartet i fjor.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

spirrevipp

Sitat fra: gr på tirsdag 27. februar 2018, klokken 10:22
Kan Lillesand være i stedet for Arendal, som har ligget inne på kartene til Tesla?

Lillesand er en bedre plassering enn Arendal, en superlader der ville passet bra. Både med tanke på Kristiansand-Hirtshals ferjene, Dyreparken, og ruten Oslo-Stavanger.

Skulle det bli både Arendal og Lillesand så begynner det jo virkelig å bli bra på strekket Oslo - Lyngdal, så får vi håpe på strekket videre mot Stavanger også får litt kjærlighet fra Tesla. Håper Ålgård kommer på plass tidlig på våren, den er sårt etterlengtet.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

krl

Lillesand høres veldig bra ut... Mange hytter i området, passelig nær Dyreparken, omtrent midt imellom eksisterende superladere etc...

Andrewas

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 27. februar 2018, klokken 21:48
Sitat fra: gr på tirsdag 27. februar 2018, klokken 10:22
Kan Lillesand være i stedet for Arendal, som har ligget inne på kartene til Tesla?

Lillesand er en bedre plassering enn Arendal, en superlader der ville passet bra. Både med tanke på Kristiansand-Hirtshals ferjene, Dyreparken, og ruten Oslo-Stavanger.

Skulle det bli både Arendal og Lillesand så begynner det jo virkelig å bli bra på strekket Oslo - Lyngdal, så får vi håpe på strekket videre mot Stavanger også får litt kjærlighet fra Tesla. Håper Ålgård kommer på plass tidlig på våren, den er sårt etterlengtet.

Godt mulig. Plasseringen på Tesla sitt kart (www.tesla.com/findus) er veldig omtrentlig. Bare synd mange tar det kartet for å være nøyaktig.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Ellemelle

#3282
Jeg fant en gammel søknad hos vegvesenet som tydeligvis har gått under radaren :-)

"Fra:Åse Bomann-Larsen <abomannlarsen@tesla.com>
Sendt: 4. april 2017 14:49
Emne: Søknad om avkjørsel eller dispensasjon fra byggegrenser,  149131715603104074261410033275

[snip]

Gnr: 121  Bnr:30

I forbindelse med etablering av Tesla Ladestasjon ved Liertoppen kjøpesenter, søker vi med dette om dispensasjon fra vegtrafikkloven da tiltaket ligger under 50 meter fra midtlinjevei ved E18.
I forbindelse med tiltaket vil det bli oppført en nettstasjon (6.2m x 2.3m) og et leskur (5.0mx2.4m), som indikert på detaljkartet.
Tiltaket er avklart og godkjent av grunneier Citycon Eiendom AS og er positivt mottatt av elbilister og det lokal
e næringslivet, da det blir et sentralt knutepunkt for elbilister i området.
Grunnet ønske om rask oppstart og igangsettelse av arbeidet vil vi og grunneier sette stor pris på rask saksbehandling."

Det er også lagt ved et situasjonskart som viser Liertoppen kjøpesenter med nettstasjoner og leskur tegnet inn.
Dette er jo en stund siden, så det kan hende de har gått bort i fra planene?

Her er saken om noen ønsker å grave videre:
https://www.einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--974732076--48687--2017

MyMuffin

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 06. mars 2018, klokken 10:57
Jeg fant en gammel søknad hos vegvesenet som tydeligvis har gått under radaren :-)

"Fra:Åse Bomann-Larsen <abomannlarsen@tesla.com>
Sendt: 4. april 2017 14:49
Emne: Søknad om avkjørsel eller dispensasjon fra byggegrenser,  149131715603104074261410033275

[snip]

Gnr: 121  Bnr:30

I forbindelse med etablering av Tesla Ladestasjon ved Liertoppen kjøpesenter, søker vi med dette om dispensasjon fra vegtrafikkloven da tiltaket ligger under 50 meter fra midtlinjevei ved E18.
I forbindelse med tiltaket vil det bli oppført en nettstasjon (6.2m x 2.3m) og et leskur (5.0mx2.4m), som indikert på detaljkartet.
Tiltaket er avklart og godkjent av grunneier Citycon Eiendom AS og er positivt mottatt av elbilister og det lokal
e næringslivet, da det blir et sentralt knutepunkt for elbilister i området.
Grunnet ønske om rask oppstart og igangsettelse av arbeidet vil vi og grunneier sette stor pris på rask saksbehandling."

Det er også lagt ved et situasjonskart som viser Liertoppen kjøpesenter med nettstasjoner og leskur tegnet inn.
Dette er jo en stund siden, så det kan hende de har gått bort i fra planene?

Her er saken om noen ønsker å grave videre:
https://www.einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--974732076--48687--2017

Spennende, nå vet jeg ikke hvor lang tid det normalt sett tar fra søknad til byggestart osv. Men jeg synes ikke det virket så altfor lenge siden (11 måneder). Kan godt være de bare venter på at snøen skal forsvinne før de starter opp byggearbeidene.
Uansett, Liertoppen høres ikke dumt ut som en utvidelse av Kjellstad, som er rimelig sprengt på kapasitet.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Øyvind.h

Hmmm. Er hurtiglader utenfor et kjøpesenter en god idè?
Nå kommer jeg aldri til å bruke denne (eller laderne nederst i lierbakkene) da jeg bor i Oslo, men frykter at laderne her fort blir brukt mye opportunistisk og langvarig fremfor behovsdrevet og kortvarig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA