Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

bmw2002

Flott jobb av Hyundai, bare synd de ikke klarer å produsere nok biler til å dekke etterspørselen.

I tillegg har vel bilen mindre bagasjerom enn en Golf?

Mr Oizo


Hodetelefoner

Når en Golf kan bli årets bil.(Foran mercedes og bmw etc), så kan man vel sammenlige Audi og Hyundai?

Motorwatt

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 02. august 2018, klokken 08:26
I tillegg har vel bilen mindre bagasjerom enn en Golf?
Den defineres i B-segmentet, bl. a. annet sammen med VW Polo når det gjelder størrelse.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 02. august 2018, klokken 08:27Det er vel mer Bentley Bentayga mot Dacia Duster?
Nææh. Bentayga koster jo ca det dobbelte av en Model X, og Dacia Duster koster ca halvparten av en Kona. Øker prisdifferansen fra omkring 3 ganger til omkring 12 ganger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Denne merkelige holdningen at biler må være identiske for å sammenlignes skjønner jeg ikke?
En kan sammenligne en Fiat Panda mot en Hummer hvor begge biler har ting de vil være best på. Fiat på pris og forbruk og Hummer på plass og machofaktor.
Det jeg skjønner er at de ikke kan gjøre alle ting like bra, men tenker en kun transport så kan alle biler sammenlignes!
Dette viste den festlige testen med X mot Fiat hvor de kjørte til Italia(?)
Klart at det ikke er mange som vipper mellom Panda og X , men forfølger en prinsippet så kan en heller ikke sammenligne S mot X og det valget er det utrolig mange som har tatt.

k1

Enig i at man kan sammenlikne hva det måtte være av bilmodeller, med det som var utgangspunktet for testen.
Utgangspunktet her var jo å se hvilken elektrisk bil som klarte å tilbakelegge en strekning på 1000 km først. Uavhengig av str, komfort osv.
Det som overrasket meg (som jeg da ikke hadde tenkt så mye over), var hvor mye forskjellen i forbruk har å si på den totale tiden på å tilbakelegge 1000 km. Jeg ville trodd at bruk av SuC nettverket ville gjøre Tesla raskere, men det hjelper jo ikke når man må lade oftere. Og Kona kan lade 100kW, noe flere stasjoner vil tilby i nær fremtid.
Men for all del, det er to vidt forskjellige biler når det kommer til str, komfort, pris osv.

Espen Hugaas Andersen

Nå er ikke P90D best-case for Tesla heller, i forhold til lading. I hvert fall ikke når Bjørn har en bil som har litt slitent batteri og er begrenset til under 100 kW.

Om testen hadde blitt utført med en X100D hadde rekkevidden vært bedre, forbruket lavere, og det hadde vært lett å få ett snitt på omkring 110 kW på ladingen.

Og så klart, hadde man sammenlignet med Model S hadde trolig 75D slått Kona.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PF

poenget her kan ikke være hvem som vant eller ikke, men mer at det nå har kommet en el-bil som har lang rekkevidde og at man ikke lenger trenger å kjøre dyr Tesla for å få rekkevidden.
Ganske mange har kjøpt Tesla kun pga bra rekkevidde og ikke på grunn av plass og komfort, og nå har de muligheten til å vurdere en bil som koster halvparten.
Så finnes det helt sikkert en eller annen versjon av Tesla som sikkert slår kona, men testen her viser mer at det nå er mulig å komme ca 100mil med kun to ladestopp. Som for de allerfleste ville vært naturlige stopp uansett på en så lang tur, men for Tesla mafiaen er det kanskje vanskelig å svelge at andre biler får lang rekkevidde også.

k1

Sitat fra: Flobben på torsdag 02. august 2018, klokken 09:33
poenget her kan ikke være hvem som vant eller ikke, men mer at det nå har kommet en el-bil som har lang rekkevidde og at man ikke lenger trenger å kjøre dyr Tesla for å få rekkevidden.

Exactly  :+1:

Espen Hugaas Andersen

Jeg har ingen problemer med at andre biler får bra rekkevidde og rask lading. Dette er en helt naturlig utvikling. (Og det er ikke slik at f.eks Audi SQ7 må ha bedre rekkevidde enn f.eks Hyundai i30 for å selge.)

Jeg bare påpeker at det hadde gitt mer mening å sammenligne de bilene Tesla selger i dag mot Kona, i stedet for P90D. P90D er utdatert når det gjelder hurtiglading og rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 02. august 2018, klokken 09:48
Jeg bare påpeker at det hadde gitt mer mening å sammenligne de bilene Tesla selger i dag mot Kona, i stedet for P90D. P90D er utdatert når det gjelder hurtiglading og rekkevidde.
Nå har jo Bjørn P90D så da passet det bra.

Det er jo all mulig grunn til å tro at hvis Bjørn hadde hatt en Kona som hadde gått 130 k km i året, så hadde den ikke hatt begrensning på ladingen likevel. Så dermed er sammenligningen helt ok.

Det er jo litt skremmende at en så ny bil som X P90D er «utdatert», jeg tror den er på topp ti lista over alle modeller ift rekkevidde fremdeles, det er vel bare 100 kWh biler som går lengre?

Espen Hugaas Andersen

90 kWh versjonen er ikke veldig dårlig på rekkevidde, men den har egenskapen at ladeeffekt begrenses permanent etter mye bruk. Ingenting tyder på at 75 kWh og 100 kWh har denne egenskapen, og 85/70/60 kWh utgavene haddde heller ikke denne egenskapen, så det var veldig greit at 90 kWh batteripakken ble faset ut.

Skulle man kjørt en rekkeviddetest med Model X P90D med effektbegrensning vs Model X 75D, så er jeg usikker på hvilken som ville vinne. 75D har lavere forbruk og tilsvarende ladehastighet, men kortere rekkevidde. Men om man timer ladingene veldig bra så er rekkevidden ikke av stor betydning. F.eks 3 x 20 minutter er like bra som 2x 30 min. Man taper litt på å plugge inn/ut, og så taper man litt på at P90D starter med litt mer rekkevidde på batteriet. Men lavere forbruk kan veie opp for det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Sitat fra: Flobben på torsdag 02. august 2018, klokken 09:33
poenget her kan ikke være hvem som vant eller ikke, men mer at det nå har kommet en el-bil som har lang rekkevidde og at man ikke lenger trenger å kjøre dyr Tesla for å få rekkevidden.

Nå er Kona et omtrent like reelt alternativ som opel Ampera-E, siden det er 2 års leveringstid fordi det produseres så få.

Dette er til nå det store ankepunktet til rimelige elbiler med lang rekkevidde, nesten ingen får kjøpt de.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

1317142119

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 02. august 2018, klokken 08:25
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. august 2018, klokken 08:20Det er ikke sammenlignbart for fem øre.
Hva med Audi SQ7 mot Hyundai i30?
Nei. Du forstår ikke forbrenningsmotoren. Om to identiske elbiler har 2000 eller 200 hestekrefter spiller ingen rolle på forbruket hvis du akselererer like sakte med de. En stor forbrenningsmotor som sitter SQ7 vil derimot aldri klare å ha like lavt forbruk som en liten bybil med en 1-liters motor (eller hva nå en liten bybil som i30 har). Vektforskjellen har også vesentlig mer å si for en bil med forbrenningsmotor enn en bil med elmotor (og regenerering).

Det er, som andre har poengtert etter meg, ikke en direkte sammenligning mellom stor bil vs liten bil eller dyr bil vs billig bil, men hvor mye rekkevidde man får for pengene. Man kan få Tesla-rekkevidde for langt mindre penger enn det en Tesla koster.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA