Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Henning76

Sitat fra: janmb på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:43
Sitat fra: MartinezSC på onsdag 05. februar 2014, klokken 23:16
"Opprinnelsesgaranti" er vel bare et visuelt marked styrt av meglere som tjener penger på det? http://www.tu.no/kraft/2012/06/11/du-kjoper-skitten-strom

Det er det hvertfall MIN oppfatning at det er. Å tro at det kommer miljøet tilgode om man betaler noen få kroner i året mer for strømmen er rimelig naivt. Ideen er god i teorien, men kan umulig ventes å ha noen praktisk effekt så lenge vi snakker om så liten økonomisk skala, kombinert med at mye av dette handler om politikk på høyt nivå og slettes ikke rådes over av de som får disse pengene i det hele tatt.

Da tror jeg du har misforstått litt hva en opprinnelsesgaranti egentlig er. Det det betyr er at det legges inn bestilling i Nordpool (kraftbørsen) tilsvarende ditt antatte forbruk (la oss si 20.000 kwh). Disse samles opp for hvert nettområde (der kraften faktisk leveres), og leveransen til dette nettområdet justeres etter samlede bestillinger for en periode. Det betyr at kraftproduksjonen i Norge faktisk justeres etter disse opprinnelsesgarantiene. Så det er i høyeste grad reeelt.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Bent

Tesla Roadster, 25Mm

Espen Hugaas Andersen

Hvis man antar all import er kull og all eksport er vannkraft, så vil den norske miksen være 90% vann/vind, og rundt 10% kull. Altså hvis opprinnelsesgarantiene sier at man har mindre enn 90% vannkraft i stikkontakten, så tar de nok feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arnkl

Det som er intressant for meg er om meirprisen for oprinnelsesgarantert energi går til å byggje ut ny fornybar energi. Då vil det vere interessant for meg å nytte meg av slike garantiar. Eg har derimot ingen interesse av å auke overskotet til lokale energiprodusentar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Tesla-man

Drit nå i opprinnelsesgaranti og what not - altfor komplisert å gå inn på i et TV program. Alle bruker strøm - hvorfor er det ingen som har oljefyr lenger?  Det er lett å forstå.

Hauge må fokusere på fakta. Klarer han det så er dette plankekjøring; plass/yterlse/bil.nr.1/familiebil/vinteregenskaper/sikkerhet/driftsøkonomi/innovasjon osv osv... det er mer enn nok å ta av.  Begynner han med personkarakteristikker of kalle Spetalen(eller hvem det nå er) for 'ekkel' o.l. har han tapt -og han sitter vel også i såfall i glasshus...
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

jkirkebo

Sitat fra: Mila på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:15
http://www.levangeravisa.no/nyheter/article9091947.ece

Dette må være tidenes lavmål. Levangeravisa legger ut link med hvor alle Tesla eierne i levanger bor.

Ikke enig. Dette er info som folk frivillig har lagt ut selv, og da må det etter min mening være greit å videreformidle den infoen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

ikke HELT enig... Det er forskjell på et obskurt kart på nettet og et oppslag i lokalavisa, juridisk er det nok greit, men ikke særlig "god skikk"
Jeg har også registrert meg på dette kartet,. men har IKKE satt nåla på garasjen min, men i et friområde like ved :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: Tesla-man på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:14
Drit nå i opprinnelsesgaranti og what not - altfor komplisert å gå inn på i et TV program. Alle bruker strøm - hvorfor er det ingen som har oljefyr lenger?  Det er lett å forstå.

Hauge må fokusere på fakta. Klarer han det så er dette plankekjøring; plass/yterlse/bil.nr.1/familiebil/vinteregenskaper/sikkerhet/driftsøkonomi/innovasjon osv osv... det er mer enn nok å ta av.  Begynner han med personkarakteristikker of kalle Spetalen(eller hvem det nå er) for 'ekkel' o.l. har han tapt -og han sitter vel også i såfall i glasshus...
HVORFOR har elbiler de insentivene de har, hva er MÅLET med det ? DET er spørsmålet.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Foleson

Sitat fra: OddB på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:24
ikke HELT enig... Det er forskjell på et obskurt kart på nettet og et oppslag i lokalavisa, juridisk er det nok greit, men ikke særlig "god skikk"
Jeg har også registrert meg på dette kartet,. men har IKKE satt nåla på garasjen min, men i et friområde like ved :)

Jeg også sørget for å "bomme" litt.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Knut Øygard

Vi har kraftoverskudd i Norden og overskuddet bare øker fremover. Det skal bygges mye ny fornybar energi frem mot 2020 og forbruket går ned. Det er denne økte energiproduksjonen vi bruker i elbilene.

Vi gjør to ting for å redusere CO2-utslippene fra bilparken: bytter til elbiler og produserer mer fornybar el. Det må vel gå an å forstå at å skifte til elbil er et miljøtiltak?
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Lunde

Sitat fra: cra på torsdag 06. februar 2014, klokken 13:18
I dagens VG kan vi lese en "avsløring" om at forbruket på mange biler slett ikke er så lavt som oppgitt:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10121649

Rekk opp hånda den som er overrasket over dette.

Får ingen hånd av meg. OG IKKE NOK MED DET. Noen lever i villfarelsen om at utslippene av alt annet også er et en realitte fra du vrir om nøklen og kjører avsted. Faktum er at utslippene som oppgir er i beste fall med driftsvarm motor med temperaturer ute som en grei norsk sommer. Noen (alle?)  "start stopp" funksjoner opphører når temperaturen faller. Driftsvarm motor er det mange som aldri oppnår. Lest om tilfelle der biler i typisk "hjemmehjelpstjeneste" Må kjøres på langtur ens ærend en gang i uka for å unngå feilmeldinger og driftsforstyrrelser i partikkelfiltret som rett å slett slutter å fungerer og gir feilmelding og krever service om en langtur ikke finner sted mellom øktene i lokalmiljøet. Strålende ikke sant ?
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Cowboystrekk

Sitat fra: Mila på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:15
http://www.levangeravisa.no/nyheter/article9091947.ece

Dette må være tidenes lavmål. Levangeravisa legger ut link med hvor alle Tesla eierne i levanger bor.
haha, hva f... må legge igjen en kommentar da jeg er en av dem...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:21
Sitat fra: Mila på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:15
http://www.levangeravisa.no/nyheter/article9091947.ece

Dette må være tidenes lavmål. Levangeravisa legger ut link med hvor alle Tesla eierne i levanger bor.

Ikke enig. Dette er info som folk frivillig har lagt ut selv, og da må det etter min mening være greit å videreformidle den infoen.
+1
Legger man ut info om seg selv på nettet er det ganske merkelig å bli irritert når den brukes ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: Lunde på torsdag 06. februar 2014, klokken 18:14
Sitat fra: cra på torsdag 06. februar 2014, klokken 13:18
I dagens VG kan vi lese en "avsløring" om at forbruket på mange biler slett ikke er så lavt som oppgitt:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10121649

Rekk opp hånda den som er overrasket over dette.

Får ingen hånd av meg. OG IKKE NOK MED DET. Noen lever i villfarelsen om at utslippene av alt annet også er et en realitte fra du vrir om nøklen og kjører avsted. Faktum er at utslippene som oppgir er i beste fall med driftsvarm motor med temperaturer ute som en grei norsk sommer. Noen (alle?)  "start stopp" funksjoner opphører når temperaturen faller. Driftsvarm motor er det mange som aldri oppnår. Lest om tilfelle der biler i typisk "hjemmehjelpstjeneste" Må kjøres på langtur ens ærend en gang i uka for å unngå feilmeldinger og driftsforstyrrelser i partikkelfiltret som rett å slett slutter å fungerer og gir feilmelding og krever service om en langtur ikke finner sted mellom øktene i lokalmiljøet. Strålende ikke sant ?
start/stopp funksjonen kom kun som følge av at nettopp den testen som er standar for å få frem forbrukstallene, har en del av "kjøreturen" hvor bilen skal stå i ro for å få med tomgangsforurensningen.... Ergo med en gang du kjører sammenhengende vil forbruke øke betraktelig. Testen utføres i  20'C med varm motor. Usikker på om lengde måling av elbiler har stillestans som en del av måten å beregne rekkevidde?!
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. februar 2014, klokken 19:36
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:21
Sitat fra: Mila på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:15
http://www.levangeravisa.no/nyheter/article9091947.ece

Dette må være tidenes lavmål. Levangeravisa legger ut link med hvor alle Tesla eierne i levanger bor.

Ikke enig. Dette er info som folk frivillig har lagt ut selv, og da må det etter min mening være greit å videreformidle den infoen.
+1
Legger man ut info om seg selv på nettet er det ganske merkelig å bli irritert når den brukes ;D

sant, derfor ville jeg aldri lagt ut slik info offentlig på nett.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA