Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

cra

Ikke glem at mange av dem som "såvidt" har råd til en Tesla og derfor ikke hadde kjøpt en tilsvarende bil MED avgifter antakeligvis ikke hadde kjøpt en bil i Tesla-prisområdet uansett. Jeg tror mange hiver seg på nå fordi det er "nå eller aldri", både ift. prisøkning på Tesla, og at fjerning av fordeler (ikke minst avgifter/mva) stadig kommer nærmere.

Et tap på ~150k pr Tesla er sikkert mer realistisk enn et tap på 500k, helt klart, men for en del av teslakjøpene tror jeg nok at tapet = 0 (på kort sikt).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cairnz

Sitat fra: cra på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:32
Jeg har alltid trodd at Trygve Hegnar er en ganske skarp kar, og nødvendigvis noenlunde flink i matte, men jeg hørte nettopp på radio at også han går rett i "Alle som har råd til tesla ute avgifter har råd til en tilsvarende bil MED avgifter"-fella.

Åh, det er så langt fra "sanningen" som det går. Jeg ville aldri kjøpt en vanlig bil til 700'. Forrige bilen var en brukt til ca 70'. En "ny" vanlig bil ville jeg kanskje strukket meg til rundt 200' for.

Regnestykket med drivstoff/kjøring/tidsbesparing osv. gjør at det er aktuelt å betale nesten 500' ekstra for elbil kontra fossil.
Elbilist

ephan

Dere som har tilgag til Finansavisen bør se lederen til Hegnar i dag ( Tirsdag 4/2).  (Jeg vil ikke scanne og legge ut selv)
Hans argumenter og regnestykke er som klippet ut i fra flere tidligere artikler de siste dagene som spinner rundt de samme argumentene: Totalt energiregnskap, subsidier etc. Artiklene er til forveksling like.

Normalt kopierer ikke media konkurentens saker, untatt hvis de ikke får godt betalt for det. Noe de kanskje gjør i denne saken.

Ref. uttalelsen til Mr.Musk på Lørdag knyttet til opprinnelsen til disse artiklene i media. 
S85 Perlehvit , 21" siden desember 2013

cra

Sitat fra: cairnz på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:34
Åh, det er så langt fra "sanningen" som det går. Jeg ville aldri kjøpt en vanlig bil til 700'. Forrige bilen var en brukt til ca 70'. En "ny" vanlig bil ville jeg kanskje strukket meg til rundt 200' for.

Regnestykket med drivstoff/kjøring/tidsbesparing osv. gjør at det er aktuelt å betale nesten 500' ekstra for elbil kontra fossil.

My point exactly! Jeg synes det er rart at "smarte" (?) folk som Hegnar og Spetalen klarer å gjøre slike elmentære nybegynnerfeil. Mulig de lever i en verden som er annerledes en den vi med normale lønninger gjør, og at dette er årsaken....

Sitat fra: ephan på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:52
Dere som har tilgag til Finansavisen bør se lederen til Hegnar i dag ( Tirsdag 4/2).

Det var denne jeg hørte omtalt på radioen, ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kjølholdt

Så bare overskriften i finans avisen "elbilene knekker velferdssamfunnet". Da har jeg altså blitt karakerisert som riking, snobb og nå beskyldt for å knekke velferdssamfunnet ved at jeg har kjøpt model s.
ja, ja det følger mye moro med bilen.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

sn0le

Sitat fra: pberg på mandag 03. februar 2014, klokken 18:31
Men for Spetalens 700k i tapte avgifter, så kunne staten gitt bort 100 elsykler gratis, noe som ville være adskillig bedre for miljøet enn 1 elbil som står stille i samme køen, og bruker samme parkeringsareal i byen, areal som kunne blitt nyttet langt bedre enn til gateparkering.
Hvilken rute synes du jeg, min samboer og hennes 4 år gamle sønn burde ta med disse elsyklene når vi skal fra Oslo til Namsos? Kom gjerne med tips om overnattingssteder.  ::)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Øyvind.h

Hegnars forvridde syn på elbiler er hovedgrunnen til at jeg har sagt opp mitt abonnement på Kapital. Selger fra Hegnar Media har også fått høre det når de forsøkte å selge Finansavisen :)

For min del ligger tapte avgifter i området 150K. Legg 20% mva på Model S så ville det blitt hipp som happ for min del, og jeg hadde fortsatt kjøpt.

Merkelig hvor sosialistiske enkelte mørkeblå finansfolk har blitt etter at Tesla gjorde sitt inntog.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cobos

Ha i bakhodet at i Spetalens tilfelle er vel hans største verdier i oljeservice selskaper hvis jeg ikke husker feil. Det betyr at utstrakt bruk av elbil er en direkte trussel til oljens dominans i Norge og verden. Her mistenker jeg mye av essensen ligger pluss det at personer som Spetalen når de først har bestemt seg er vanskelig å snu utifra min lille personlige erfaring med Spetalen. Jeg antar det i en businessammenheng er en god egenskap som gir gjennomføringsevne.

Jeg holder meg til mitt hovedpoeng, både energi og transport og vareproduksjon må gjøres utslippsfrie. Vi elbileiere gjør noe med transportdelen.

Det er også verdt å nevne at Leaf IGJEN ble månedens mest solgte bil i Januar og det gikk meget upåaktet hen bortsett fra artikkelen i N24 som gjaldt bilsalg generelt i januar. Overskriften var tilogmed at bilsalget gikk ned ikke at en av disse infernalske elbilene selger godt igjen. Så det er tydelig at Tesla fungerer som en lynavleder for resten av elbilsalget og trekker all oppmerksomhet. Det har vel indirekte vært Tesla sin plan hele veien... :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kagex

hvordan kan man ikke regne med sparing av drivstoff her? jeg hadde ikke kjøpt meg en bil til 600 tusen hvis jeg ikke tok med innsparing av drivstoff med i budsjettet.

planen var å kjøpe en 400 tusen cla. men strakk meg 200 mer pga sparing av utgifter.
P29687

christian1986

Ufattelig at spesielt Hegnar kan bomme slikt.

Støtter meg på han foran, hadde maks skapt 150-200k i avgifter/moms med bilkjøpet mitt...


flux

Hvorfor regnes hypotetiske avgifter på Model S basert på 310kw motoreffekt. Kontinuerlig effekt på en P85 er 69kw, og det er vel den det skal beregnes effektavgift fra. Avgifter blir da ca. 275k på en bil til 700k


pberg

SitatHvilken rute synes du jeg, min samboer og hennes 4 år gamle sønn burde ta med disse elsyklene når vi skal fra Oslo til Namsos? Kom gjerne med tips om overnattingssteder.  ::)

Fly fra Gardermoen til Trondheim, og så tog? Så slipper du å overnatte.. :-)

Eller du kan bruke en 2011 Ford Galaxy 2,2TDI på grønne skilter, og så legge syklene inni slik at du har lokal transport når du er framme?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

christian1986

Herregud! Spetalen er tilbakestående!!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA