Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Chlangum

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. februar 2014, klokken 19:32
Det er så klart mange måter å regne på. Om Tesla gikk konk i morgen og jeg ikke kunne kjøpe en Tesla, da hadde jeg nok kjøpt en Outlander PHEV. Den har 140k i engangsavgift + moms.

Andre hadde nok droppet nybilkjøp og holdt seg til 3 år gamle tyske importbiler.

I mitt tilfelle hadde jeg fortsatt stått ute i garasjen og lappet sammen min 23 år gamle chevrolet diesel slik at den akkurat hadde kommet seg gjennom EU-kontrollen.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Cowboystrekk

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. februar 2014, klokken 19:32
Det er så klart mange måter å regne på. Om Tesla gikk konk i morgen og jeg ikke kunne kjøpe en Tesla, da hadde jeg nok kjøpt en Outlander PHEV. Den har 140k i engangsavgift + moms.

Andre hadde nok droppet nybilkjøp og holdt seg til 3 år gamle tyske importbiler.
er ikke engangavgifta bare 40k på den takket være vektfradrag, effektfradrag og co2-fradrag?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 03. februar 2014, klokken 22:54er ikke engangavgifta bare 40k på den takket være vektfradrag, effektfradrag og co2-fradrag?
Jo. Og 100k i moms.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pberg

SitatAndre hadde nok droppet nybilkjøp og holdt seg til 3 år gamle tyske importbiler.

Som du må betale moms og avgifter på.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pberg på tirsdag 04. februar 2014, klokken 08:16
SitatAndre hadde nok droppet nybilkjøp og holdt seg til 3 år gamle tyske importbiler.

Som du må betale moms og avgifter på.
Ja, men om bilen er over 3 år gammel blir engangsavgiften redusert med 36%, og da bilen har halvert seg i verdi betaler du kun halve momsen i forhold til en ny bil. Om man kjøper seg en brukt BMW 520d blir det ca 60k i moms og 96k i engangsavgift. 156k er ett godt stykke unna 700k.

Og TCO for en BMW 520d vil trolig være høyere enn for en Model S, så dette er ikke et veldig urealistisk eksempel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cowboystrekk

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. februar 2014, klokken 06:29
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 03. februar 2014, klokken 22:54er ikke engangavgifta bare 40k på den takket være vektfradrag, effektfradrag og co2-fradrag?
Jo. Og 100k i moms.
Trodde du skrev 140k + moms ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

pberg

Sitat156k er ett godt stykke unna 700k.

Ja, men det er mer enn null..  ;)

Og så vil jo staten "tape" ganske mye drivstoff- og bomavgifter dersom det kjøpes en elbil. (Ikke nødvendigvis en Tesla). Dette må da kompenserens, siden staten vil være provenynøytral. (Altså de kommer ikke til å redusere egne utgifter).
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

cra

Jeg har alltid trodd at Trygve Hegnar er en ganske skarp kar, og nødvendigvis noenlunde flink i matte, men jeg hørte nettopp på radio at også han går rett i "Alle som har råd til tesla ute avgifter har råd til en tilsvarende bil MED avgifter"-fella.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arnkl

Stoltenberg ladar Teslaen i Hamar.

http://test.h-a.no//Nyheter//Nyheter/tabid/72/Default.aspx?articleView=true&ModuleId=225560

Han bør nok øve seg meir på parkering :-)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Espen Hugaas Andersen

#1104
Sitat fra: pberg på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:22
Sitat156k er ett godt stykke unna 700k.

Ja, men det er mer enn null..  ;)
Jeg har aldri sagt det er null tap, og jeg vet heller ikke om noen som har sagt det er null tap. Det vil så klart være et tap, men det er ikke snakk om hundre trillioner, som idioter som Spetalen får det til å virke som.

Sitat fra: pberg på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:22Og så vil jo staten "tape" ganske mye drivstoff- og bomavgifter dersom det kjøpes en elbil. (Ikke nødvendigvis en Tesla). Dette må da kompenserens, siden staten vil være provenynøytral. (Altså de kommer ikke til å redusere egne utgifter).

Gjennomsnittet for betalte bompenger er på rundt 4k kr per personbil. Om vi dobler dette fordi de som betaler mye bompenger er mer trolig å kjøpe elbil, og antar fordelen varer 5 år, så er dette 40k kroner. Om vi også antar redusert årsavgift varer 5 år, så er dette 12,5k. En Tesla vil bruke ca 60k kroner på strøm over 300k km, og av dette er ca 75% avgifter og nettleie, altså 45k kr. En dieselbil vil bruke ca 294000 kr på diesel, og av dette er ca 60% avgifter, altså 176k kr.

Hvis man legger sammen avgiftene man har unngått i forhold til en 3 år gammel importert BMW 520d ligger man på ca 340k kr. Hvis man sier en Tesla medfører tapte og omdistribuerte avgifter i området 200-400k, så kan jeg leve med det - men det er jo ikke de tallene som kritikerne bruker. De havner fort over en million i sine latterlige regnestykker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

janmb

Sitat fra: pberg på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:22
Dette må da kompenserens, siden staten vil være provenynøytral. (Altså de kommer ikke til å redusere egne utgifter).

Spare mindre i oljefond og kuttei statlig byråkrati - er ikke vanskeligere enn det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle


Amoss

Sitat fra: pberg på tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:22
Og så vil jo staten "tape" ganske mye drivstoff- og bomavgifter dersom det kjøpes en elbil.

Ser stadig at det taes opp hvor mye staten taper i bompenger på EL-biler. Nå går jo ikke bompengene til staten da. Dette går til bomselskaper som skal hente inn ett vist beløp for å dekke utgiftene for å bygge en ny vei. Så om en del biler kan passere uten å betale avgiften så betyr det at bomstasjonen enten må stå der lengre eller ta en høyere pris av de som betaler slik at de får dekket inn utlegget sitt.

Staten taper altså ingen ting på dette. Det er grunnen til at jeg tror dette vil være den siste fordelen som blir borte... 
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Meringdal på tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:00
Hauge svarer Spetalen


http://www.na24.no/article3751417.ece

Og i fra denne linken:
SitatMen jeg mener man bør øke målet på 50.000 biler mye høyere, for eksempel til ti prosent av bilene, sier Hauge.
(min uthevning)

Da tror jeg vi har funnet ut hvor Elon fikk ideen om 5-10% av bilparken i fra :)
Model S 85D

pberg

SitatSpetalen er kynisk, ekkel og snever

Passe voksen argumentasjon av Hauge...

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA