Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Foleson

Sitat fra: Tai på mandag 03. februar 2014, klokken 13:43
Nå må en slappe littegranne av. Fordi at man kjører samme bil som en politiker burde vel ikke gi grobunn for misnøye? Snarere tvert imot, mannen har fattet samme avgjørelse som deg, det må da være bra?
Det er faktisk enda dummere enn de her i bergen som nekter å ha SV registrering på bilene sine..... ::)

Tai

Nå var det litt spøkefult ment, men når det er sagt, jeg har full forståelse for de som velger vekk SV registrering på bilene sine  :D Hadde jeg hatt valget mellom SV registrering eller noe annet, så hadde jeg tatt noe annet.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

janmb

Sitat fra: Meringdal på mandag 03. februar 2014, klokken 13:46
http://www.na24.no/article3751005.ece


"- Dersom det skulle blitt solgt 50.000 Teslaer i Norge ville dette kostet fellesskapet ufattelige 50 milliarder kroner. "

Den påstanden er enten ren ignoranse eller ren spekulasjon i ordvridning fra Spetalen.

Hver solgte Tesla koster fellesskapet nøyaktig 0.0 kr.

Fravær av inntekt er ikke en utgift...
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Bjørn

Sitat fra: Foleson på mandag 03. februar 2014, klokken 14:23
Sitat fra: Tai på mandag 03. februar 2014, klokken 13:43
Nå må en slappe littegranne av. Fordi at man kjører samme bil som en politiker burde vel ikke gi grobunn for misnøye? Snarere tvert imot, mannen har fattet samme avgjørelse som deg, det må da være bra?
Det er faktisk enda dummere enn de her i bergen som nekter å ha SV registrering på bilene sine..... ::)

Tai

Nå var det litt spøkefult ment, men når det er sagt, jeg har full forståelse for de som velger vekk SV registrering på bilene sine  :D Hadde jeg hatt valget mellom SV registrering eller noe annet, så hadde jeg tatt noe annet.

+1

Tai

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

frosken

Sitat fra: arnkl på mandag 03. februar 2014, klokken 14:13
Narvikpar har 8 Teslaer
http://www.dagbladet.no/2014/02/03/nyheter/tesla/elbiler/service/narvik/31617769/
Om mannen i familien som er pådriveren for elbiler: «Han er en ihuga miljømann og sier at det å bruke olje er som å brenne sine møbler.»

Med fare for å bli for "jantete" må det være lov å kommentere at fotavtrykket av åtte nye biler er en større belastning på miljøet enn om paret hadde hatt hver sin fossilbil? Det kommer også fram at de har en MB SLK og G350. Altså ti biler, pluss en TMX i bestilling. Litt usikker på om miljøargumentet holder vann der i gården :)

D.O

Er du bil interessert er det vel bedre med 10elbiler enn 10fosilbiler? Må være mulig selv i jante landet Norge å ha intresser og da gjøre det beste ut av det :)
Skal du være miljøvennlig er det best å droppe hele bilen, og leve av det du selv sår og fanger. Men de fleste går ikke så langt. Og noen gjør ingen ting.
Kratholm har penger og en livstil der etter, men han har alikvel valgt den miljøvennlige utgaven av en slik livstil  :) pen datter har han og   :-X
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

frosken

Sitat fra: D.O på mandag 03. februar 2014, klokken 16:36
Er du bil interessert er det vel bedre med 10elbiler enn 10fosilbiler?
Det er jeg naturligvis helt enig i :)

pberg

Men for Spetalens 700k i tapte avgifter, så kunne staten gitt bort 100 elsykler gratis, noe som ville være adskillig bedre for miljøet enn 1 elbil som står stille i samme køen, og bruker samme parkeringsareal i byen, areal som kunne blitt nyttet langt bedre enn til gateparkering.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Philip Marlowe

Sitat fra: pberg på mandag 03. februar 2014, klokken 18:31
Men for Spetalens 700k i tapte avgifter, så kunne staten gitt bort 100 elsykler gratis, noe som ville være adskillig bedre for miljøet enn 1 elbil som står stille i samme køen, og bruker samme parkeringsareal i byen, areal som kunne blitt nyttet langt bedre enn til gateparkering.
Jeg har sykkel, og trenger ikke flere  ;)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pberg på mandag 03. februar 2014, klokken 18:31
Men for Spetalens 700k i tapte avgifter, så kunne staten gitt bort 100 elsykler gratis, noe som ville være adskillig bedre for miljøet enn 1 elbil som står stille i samme køen, og bruker samme parkeringsareal i byen, areal som kunne blitt nyttet langt bedre enn til gateparkering.
Om bare de "700 000" kronene hadde eksistert. Da kunne man brukt de på mye rart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. februar 2014, klokken 18:35
Sitat fra: pberg på mandag 03. februar 2014, klokken 18:31
Men for Spetalens 700k i tapte avgifter, så kunne staten gitt bort 100 elsykler gratis, noe som ville være adskillig bedre for miljøet enn 1 elbil som står stille i samme køen, og bruker samme parkeringsareal i byen, areal som kunne blitt nyttet langt bedre enn til gateparkering.
Om bare de "700 000" kronene hadde eksistert. Da kunne man brukt de på mye rart.
For ikke å glemme at hvis Spetalens griser kunne fly hadde vi kunnet ridd på de på ferie istedet for å ta fly og da hadde vi spart mye CO2 da...
Litt seriøst Musk sitt poeng har jeg veldig sansen for. På lang sikt må all energiproduksjon, transport og vareproduksjon skje uten utslipp. Elbiler er en løsning på problem 2, uavhengig av status på problem 1. Fossilbil transport er ikke en løsning på problem 2 og det bygger opp rundt feil løsning for problem 1.
Problem 1, 2 og 3 må løses og alle forbedringer er positive i disse.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

pberg

Det vil jo eksistere et avgiftstap for hver elbil som selges i forhold til hver avgiftsbelagt fossilbil. Så dersom staten ikke skal tape disse avgiftene så må elbilkjøperen kjøpe en bil i tillegg, som han ellers ikke ville ha kjøpt ut over sitt "normale" fossilbilforbruk. Hvis han heller kjøper en elbil enn en fossilbil, så vil staten få et frafall av inntekt, altså et tap.

Alt dette fordrer vel og merke at man kjøper statens avgiftsregime som et nullsumssystem. Det staten "taper" i manglene avgifter inn, må kompenseres med høyere skatter på andre ting. Og siden tradisjonelt nybilkjøpere har betalt mer enn sin del av kaka, så vil dette gå ut over svakere grupper som ikke har råd til ny bil, men nå må betale mer skatt for å kompensere for avgiftsfritaket for elbiler.

Det er jo selfølgelig ikke noen grunn til å vente at staten kommer til å redusere sine utgifter med minkede avgiftsinngang, selv med en blå regjering.

Det er jo uansett merkelig at det ikke er moms på el-biler, -motorsykler eller -mopeder, mens det er moms på elsykler, når sistnevnte er det helt klart mest miljøvennlige, spesielt i bymiljøer.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

kjølholdt

Er det virkelig noen som tror at man hadde solgt 2000 model s hvis de kostet det samme som en panamera. Denne formen for matematikk er fullstendig "på jordet". Dette er å regne med penger som staten aldri hadde fått. Som nevnt tidligere bør man legge avgiftene til Mazda 5  til grunn. Dvs en avgift på 115000 kr.
Forøvrig er kostnader knyttet til luftveisinfeksjoner hele 6% av totalt utbetalt dagpenger i 2012.
Dvs det er mange måter å regne på.det er ikke gratis for staten å ha personer liggende på sykehus!!!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Espen Hugaas Andersen

Det er så klart mange måter å regne på. Om Tesla gikk konk i morgen og jeg ikke kunne kjøpe en Tesla, da hadde jeg nok kjøpt en Outlander PHEV. Den har 140k i engangsavgift + moms.

Andre hadde nok droppet nybilkjøp og holdt seg til 3 år gamle tyske importbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA