Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: Roger Kolbu på mandag 20. januar 2014, klokken 08:27
DN følger opp ladeproblematikken!
Er det bare jeg som synes følgende sitat er rart:
"Våre ingeniører har jobbet med problemet her i Norge siden midten av uken"

I en annen tråd ser jo vi tydelig at de har jobbet med dette siden november:
Sitat fra: Morten1969 på mandag 13. januar 2014, klokken 19:37
Jeg hadde to karer fra Tesla hos meg i November. (Jeg har slitt med IT nettet og UMC fra første dag, og fikk låne en Mennekes "Salto" kabel til problemet blir løst).
Det var en Engelsk og en Dansk ingeniør som jobbet i Tesla Nederland. De målte og testet i garasjen min en hel dag. Så reiste de til USA med dataen de hadde fått, etter også ha snakket med Hafslunds ingeniør, og en kar fra SINTEF.
De kom tilbake forrige uke med en test Tesla S, som hadde en ny FW som var blitt laget på bakgrunn av det de fant ut i November.
De var her 15minutter og kom smilende ut fra garasjen.
Problemet med UMC`en var løst sa de, og når denne oppdateringen kom ( om èn måned sa de) ville alle IT problemene være over. :)

cairnz

Jeg tror ikke de som snakker for seg i Norge er helt på innsiden av alt som skjer internasjonalt, og da spesifikt med utvikling/bug/engineering/qa osv som sikkert sitter et sted i California foran noe skjermer og prøver finne ut hvordan dette løses i koden :)
Elbilist

vrom

Skjønner meg overhodet ikke på dem som hisser seg opp av at media skriver negativt om Tesla.

Dere burde juble, dette kan bety at de "smarte" elbil-insentivene varer lengre :)

cairnz

Sitat fra: vrom på mandag 20. januar 2014, klokken 13:06
Skjønner meg overhodet ikke på dem som hisser seg opp av at media skriver negativt om Tesla.

Dere burde juble, dette kan bety at de "smarte" elbil-insentivene varer lengre :)
Jeg vil heller ha hele bilparken over på elbil, enn å bevare noen insentiver for noen få.
Elbilist

krister461

Sitat fra: vrom på mandag 20. januar 2014, klokken 13:06
Skjønner meg overhodet ikke på dem som hisser seg opp av at media skriver negativt om Tesla.
Tja, nå tror jeg ikke det er mange som hisser seg opp. Men, jeg klarer ikke være veldig positiv til dette heller. Dette skyldes to ting:

For det første så synes jeg det er litt kjedelig å bruke tid på å forsvare mitt kjøp og forklare familie og bekjente at neida, bilene tar ikke fyr av seg selv og joda, det er faktisk mulig å kjøre mer enn 20 mil om vinteren og joda, det er faktisk mulig å lade disse i minusgrader.

For det andre så tror jeg ikke at disse artiklene har så mye positiv effekt. Jeg tror Tesla gjorde sitt beste med å løse ladeprobleme uavhengig av helgens artikler. Jeg er mer redd for at slike artikler gjør at Tesla gjør forhastede ting, som f.eks. å fjerne muligheten for low-setting på luftdempere og skru ned ladehastigheten for veldig mange fordi det var mange artikler om brann i en garasje.

Sjøhyene

Sitat fra: vrom på mandag 20. januar 2014, klokken 13:06
Skjønner meg overhodet ikke på dem som hisser seg opp av at media skriver negativt om Tesla.

Dere burde juble, dette kan bety at de "smarte" elbil-insentivene varer lengre :)

Tenker ofte det samme når jeg leser dette forumet. Det jeg bryr meg om er at Tesla setter inn nok ressurser til å fikse problemet. Om det betyr at de må igjennom en hel masse negativ omtale i media (noe de åpenbart fortjener denne gangen) er meg fullstendig likegyldig.

Vil heller se det som en positiv ting at litt færre kjøper elbil, slik at insentivene kanskje varer bittelittegrann lenger :)
Hadde også vært veldig kjedelig om MS ble den nye folkevogna. Nei, det beste må være om den blir værende en litt sjelden og eksklusiv bil.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

krister461

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 20. januar 2014, klokken 14:15
Vil heller se det som en positiv ting at litt færre kjøper elbil, slik at insentivene kanskje varer bittelittegrann lenger :)
Hadde også vært veldig kjedelig om MS ble den nye folkevogna. Nei, det beste må være om den blir værende en litt sjelden og eksklusiv bil.
Tja, synes også dette har to sider. På ene siden ønsker jeg også at Model S skal være eksklusiv etc. På den andre siden så vil mange solgte Model S bety raskere utbygging av ladestasjoner - både superladere og andre - same et større fokus på Norge fra Teslas side.

Tuxedo

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 20. januar 2014, klokken 14:15
Hadde også vært veldig kjedelig om MS ble den nye folkevogna. Nei, det beste må være om den blir værende en litt sjelden og eksklusiv bil.

I nærområdet mitt er det allerede blitt den nye folkevogna.  Har til og med opplevd å stå i Tesla-kø, som en av tre Teslaer på rad på rødt lys  :'(

RuneW

#998
Sitat fra: t0ffluss på mandag 20. januar 2014, klokken 12:12
Nå ja, tror nok NAF har arbeid med de andre merkene også. Så senest en Mitsubichi i-MiEV bli dradd bortover veien idag av Viking.

Det er vel ingen som har sagt at NAF kun tauer TMS'er?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

frskby

Ingen som har TV2 nyhetene fra lørdag tilgjengelig uten å måtte kjøpe Sumo abonnement? Fikk ikke med meg reportasjen.
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

Oreo

Kan ikke erindre å lest så mye om kondensproblemer på fossilbiler nå i kuldeperiodene?
Husker jeg ble anbefalt å alltid ha minst halv tank med drivstoff. Kanskje fossilbilene har hatt en SW oppdatering som løste dette problemet?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

snurrehue

Sitat fra: Oreo på mandag 20. januar 2014, klokken 16:14
Kan ikke erindre å lest så mye om kondensproblemer på fossilbiler nå i kuldeperiodene?
Husker jeg ble anbefalt å alltid ha minst halv tank med drivstoff. Kanskje fossilbilene har hatt en SW oppdatering som løste dette problemet?

Man husker det man vil huske.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=557664
(bare et meget kjapt funnet eksempel)

Oreo

Ja se der ja, en HW oppdatering m.a.o.
Tviler på det var noen førstesideoppslag om dette før da?
Uansett greit for oss Teslakunder at det jobbes med problemet vårt. Spørsmålet er jo alltids, hvor mye er massemedienes fortjeneste? Redd jeg ikke liker svaret.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

krister461

Sitat fra: Oreo på mandag 20. januar 2014, klokken 16:30
Uansett greit for oss Teslakunder at det jobbes med problemet vårt. Spørsmålet er jo alltids, hvor mye er massemedienes fortjeneste? Redd jeg ikke liker svaret.
Tja. Om problemet stort sett er løst med den ferske oppdateringen så kan vi ikke gi media mye av æren for den.

Men media kan kanskje få noe av æren for at man for tiden ikke kan sette luftfjæringene i low og at mange får redusert ladehastighet...

snurrehue

Sitat fra: Oreo på mandag 20. januar 2014, klokken 16:30
Spørsmålet er jo alltids, hvor mye er massemedienes fortjeneste? Redd jeg ikke liker svaret.

Ser at mange her inne klager over at massemedia er behandler Tesla så urettferdig når de slår opp denne saken. Da er det kanskje greit å gjøre en kjapp recap på hvorfor Model S har slått så bra an her til lands. Svaret er enkelt: enorm POSITIV publisitet. Tesla har ikke engang hatt særlig behov for å bruke kronasje på markedsføring.

At det nå omsider er litt negativ publisitet, skyldes at Tesla ikke har evnet å levere en tilfredsstillende ladeløsning til bilene de selger her til lands for halvmillionen+++. Og hva er meget vesentlig på en elbil? Jo, nettopp, lading. Hvordan tror du det hadde blitt dersom nye Mercedes E-klasse hadde vist seg å være umulig å fylle drivstoff på om vinteren? Tror du media hadde sittet stille? Hva med Toyota da Prius hadde bremseproblemer?

Det er greit å gå i forsvar når negativitet kommer for dagen, men samtidig er det greit å ha et litt balansert syn på det hele.

Jeg jobber for tiden med å få min bedre halvdel til å akseptere kjøp av en Model S, og en slik sak hjelper naturligvis ikke positivt i min favør. Og jeg er helt enig med henne; lading er helt vesentlig, og vi er avhengig av forutsigbarheten. Forutsigbarhet i form av at vi slipper å måtte overvåke ladingen hele tiden for å vite om det er nok strøm på bilen til å komme oss ut på tur neste dag. Fra høsten av kommer vårt behov for bil til å bli langt større enn det er pr dags dato, og langturene vil bli mange. Forhåpentligvis kan Tesla snart få 100% skikk på ladeproblemene slik at det kan bli kjøp... 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA