Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Roger Kolbu

DN følger opp ladeproblematikken!
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

TesLars

Media får skrive hva de vil og det som selger. For meg virker det som at hele situasjonen er blåst opp av media. Greit nok at de har utfordringer på enkelte ting, men kan ikke huske at 3-4 store norske aviser har skrevet så mye om en så ensidig sak. Hver gang det står noe negativt om Tesla i media kommer det en strøm med kolleger og kjente som skal diskutere saken. Slitsomt  :-X
Oslo
Black Model S

kjølholdt

Tesla har fortjent tyn ikke denne saken. At dette havnet i avisene kunne ikke komme overraskende på tesla hvis de hadde lest litt her på forumet.informasjonen ut til oss burde Vært mye bedre. Hadde de en oppdatering som løser lade problematikken burde de ha kommunisert dette til oss.når de ikke Gjør det, er dette resultatet i media. ...
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

Sitat fra: TesLars på mandag 20. januar 2014, klokken 08:43
Media får skrive hva de vil og det som selger. For meg virker det som at hele situasjonen er blåst opp av media. Greit nok at de har utfordringer på enkelte ting, men kan ikke huske at 3-4 store norske aviser har skrevet så mye om en så ensidig sak. Hver gang det står noe negativt om Tesla i media kommer det en strøm med kolleger og kjente som skal diskutere saken. Slitsomt  :-X
En nabo kom bort til meg i går og ville prate om ladingen. Han er ofte "på" når han leser noe i avisen, men det er fordi han vurderer sterkt å bestille en X.

Viste han hvordan lading fungerer, og hva som hadde skjedd som ble blåst opp i media. Ja det tar litt tid å drive å svare på disse spørsmålene, men mitt inntrykk er at når man kommer forbi åpningssetningen "Ja får du ladet noe i kulda nå da?" så ligger det faktisk noe spørrende og søkende bak, dvs. bak den tabloide åpningen ligger faktisk interesse for Tesla :)

Men litt synd de ikke pushet ut denne oppdateringen for et par måneder siden slik at de hadde sluppet tyn i media (og tyn fra kunder).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roger Kolbu

Det er greit nok at Tesla har forsøkt å stikke hodet i sanden, eller også hatt altfor mye å ta hånd om. Men det betyr lite når de ikke forklarer eller unnskylder seg på rett måte. ELLER klarer å fortelle eksisterende eller potensielle nye eiere at de jobber med saken, og ikke minst HVA de jobber med.

MEN, uansett er dette er et klart eksempel på pressens elsk/hat-forhold til noe.

Jeg fatter ikke hvorfor media på død og liv skal klore seg fast i én bestemt leverandør?

Suksess er tydeligvis noe som ikke skal gå upåaktet hen. Når noe blir for godt, da MÅ de tydeligvis balansere omtalene...

En form for jante-lov...  :(
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Lille Lance

Merker jeg har hvilepuls når det gjelder pressen og deres ladeartikkler om Tesla ... Lar meg ikke hisse opp at denne gjengen som egentlig bare er på jakt etter fleste mulige klikk på websiden sin og som ikke har den nødvendige fagkunnskap om bil, elektrisitet og klimaforhold.

3-4 uker igjen for mitt vedkommende, jeg er sikker på at Tesla vil løse dette innen kort tid, men jeg skjønner også folks frustrasjon akkurat nå. Noen har store problemer hver dag og det er synd. Jeg tror at hjelpen er rett rundt hjørnet. 
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Øyvind.h

Trist at den "Auto Bild" artikkelen nå fremstilles som rekkevidde vinterstid. Viser hvor galt avsted det bærer når en avis skriver noe, og når påstanden gjentas mange nok ganger så blir den en "sannhet" blant uvitende.

http://www.dinside.no/926402/kulda-kan-halvere-rekkevidden
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. januar 2014, klokken 09:30
Trist at den "Auto Bild" artikkelen nå fremstilles som rekkevidde vinterstid. Viser hvor galt avsted det bærer når en avis skriver noe, og når påstanden gjentas mange nok ganger så blir den en "sannhet" blant uvitende.

http://www.dinside.no/926402/kulda-kan-halvere-rekkevidden
Heldigvis kommenterer "Weekendmoe" denne artikkelen og kommer med våre realistiske erfaringer når det gjelder vinterrekkevidde :)

cairnz

Morsom "ytring" fra en eller annen KNA-fyr i dagens Fredriksstad Blad (side 39). Jeg har ikke e-avis-opplegg så får ikke limt det inn, men det var en artikkel om sutring av avgifter.

Jeg har ikke fulgt elbilmiljøet i så altfor lang tid, men var det like mye negativt om avgiftsfordeler før August 2013 (Når Model S kom på veien) ?
Elbilist

Vind

Sitat fra: janmb på mandag 13. januar 2014, klokken 16:30
Vakker og dyptgående journalistikk:

http://www.side3.no/motor/article3739297.ece

Det som ikke kommer fram her heller, og som er helt sentralt i saken, er hvordan i alle verdens dager de klarer å få til så høye forbruk. Ikke bare for Teslaen, men de andre bilene også, som også kommer langt dårligere ut i den testen enn folk opplever til vanlig.
Som en liten trøst så har denne testen allerede vært diskutert en del i utlandet, ikke minst på tyske fora, og det viser seg at de har kjørt bilene i svært røft alpetereng.  2 av bilene (Leaf og i3) har heller ikke Nordiske spesifikasjoner, de mangler varmepumpe - som betyr mye for rekkevidde om vinteren.  For i3 var det faktisk hybrid versjonen de testet - som veier 150 kg mere, hvor de deaktiverte hybrid motoren.  Så denne testen kan ikke for noen av bilene sies å være representativ for vanlig kjøring.  Å oppnå 200 km rekkevidde med en Tesla må vel være bortimot verdensrekord i uøkonomisk kjøring...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

snurrehue

Sitat fra: Roger Kolbu på mandag 20. januar 2014, klokken 09:10
MEN, uansett er dette er et klart eksempel på pressens elsk/hat-forhold til noe.

Jeg fatter ikke hvorfor media på død og liv skal klore seg fast i én bestemt leverandør?

Suksess er tydeligvis noe som ikke skal gå upåaktet hen. Når noe blir for godt, da MÅ de tydeligvis balansere omtalene...

En form for jante-lov...  :(

For å være litt kritisk/balansert: hvorfor har Tesla hatt så stor suksess her i Norge? Jo, nettopp, spaltekilometer på spaltekilometer på spaltekilometer med opphaussing i media. Når de nå har hatt mange måneder på seg til å få en stabil ladefunksjon her til lands, og eierne ikke helt vet om de kan stole på at bilen er oppladet når de skal på tur dagen etter, ER det faktisk velfortjent negativt mediaoppslag. Husk at dette er første skikkelige negative oppslag etter et år med 99,99% positive oppslag.

Det er IKKE jante-lov, men det er opplysning om et faktisk problem. Og nå at Tesla legger skylden over på det norske strømnettet (som tross alt har vært her i år etter år etter år etter år, og som Tesla måtte vært kjent med før de sendte første bilen over hit).

Joakim Sveli

Sitat fra: Roger Kolbu på mandag 20. januar 2014, klokken 08:27
DN følger opp ladeproblematikken!

Det er veldig bra at DN følger opp på denne måte. Tesla har jo rett i at det norske nettet er vanskelig å forholde seg til. På vinteren reduserer dessuten nettselskapene mange steder spenning ut fra trafoene, på grunn av stort forbruk og høye topper. Det er veldig bra at Tesla finner ut hvordan man best mulig kan lade på det norske nettet. Det kan bety mye for fremtidige elbilmodeller i Norge, og på kort sikt Renault Zoe.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Teslafrank

Tror problemet ligger hos software i Model S`n. Jeg har både Roadster og Moldel S, Roadsteren lader velvillig i
25 minus.....ALDRI noen problem!

Har for så vidt kun vært en feil med min S også ang lading.

Storm i det berømte vannglasset:)

Kallagtunet

Sitat fra: Teslafrank på mandag 20. januar 2014, klokken 11:50
Storm i det berømte vannglasset:)

Snakkes når du sitte selv i vannglasset...

Dette er ikke et marginalt problem uansett hvor mye energi det legges i å marginalisere det. NAF gutta som var hos meg hadde hatt urovekkende mye arbeid med å transportere havarerte biler til tesla her i distriktet. Tesla på telefonsupport beklaget også å sa at 12v og ladeproblemer desverre var en gjenganger. Annsatt på verkstedet i her i distriktet som har vært i bilbransjen over 30 år hadde heller aldri vært med på noe i nærheten av så mye problemer i hele sin karriere.

Men flott at du ikke har hatt problem så langt, måtte det vare :D

t0ffluss

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 20. januar 2014, klokken 12:05
Sitat fra: Teslafrank på mandag 20. januar 2014, klokken 11:50
Storm i det berømte vannglasset:)

Snakkes når du sitte selv i vannglasset...

Dette er ikke et marginalt problem uansett hvor mye energi det legges i å marginalisere det. NAF gutta som var hos meg hadde hatt urovekkende mye arbeid med å transportere havarerte biler til tesla her i distriktet. Tesla på telefonsupport beklaget også å sa at 12v og ladeproblemer desverre var en gjenganger. Annsatt på verkstedet i her i distriktet som har vært i bilbransjen over 30 år hadde heller aldri vært med på noe i nærheten av så mye problemer i hele sin karriere.

Men flott at du ikke har hatt problem så langt, måtte det vare :D

Nå ja, tror nok NAF har arbeid med de andre merkene også. Så senest en Mitsubichi i-MiEV bli dradd bortover veien idag av Viking.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA