Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

MyTess


Sitat fra: krister461 på lørdag 18. januar 2014, klokken 08:19
Dagens forsidesak i DN er "Kulde-trøbbel for Tesla". Her står det videre på forsiden "Julaften ble Jon-Eivind Lygren stående med flatt batteri, 15 mil fra nærmeste ladestasjon". Historien gjentas inni avisen der det står at ladekabelen røk og han måtte plage en annen Tesla-eier for å få lånt seg en kabel.

På Facebook skrev samme karen på julaften at kabelen sviktet hos svigers, og han har 158 km rated igjen noe som er ca. det samme som han trenger for å kommer hjem neste dag. Så for å være sikker på å komme seg hjem neste dag så låner han en kabel av en bekjent av svigers.

Overaskende at DN ikke gjør en bedre faktasjekk på førstesidesaken sin. Her får de til å fremstå som om fyren er stuck i gåkk på julaften med tomt batteri når han egentlig er på besøk hos svigers og har 158km igjen på batteriet.

Menmen, største delen av saken omhandler ladeproblemer generelt, og mye er gjengitt her:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10142719

Selv om det ikke skjedde, kunne det ha skjedd! Og jeg vil anta at det helt sikkert har skjedd noe lignende med folk, selv om de ikke har skrevet på forumet.

Jeg synes det er helt greit å tyne Tesla, all den tid de hverken har innrømmet eller imøtekommet problemet overfor kundene.

Når de sier at de har visst om problemet i halvannet døgn! Ja, der har du noe journalisten burde faktasjekket.


Sent from my iPad using Tapatalk

krister461

Sitat fra: MyTess på søndag 19. januar 2014, klokken 00:01
Selv om det ikke skjedde, kunne det ha skjedd! Og jeg vil anta at det helt sikkert har skjedd noe lignende med folk, selv om de ikke har skrevet på forumet.
Seriøse aviser skal ikke lage forsidesaker om ting som "kunne ha skjedd". Det faller på sin egen urimelighet.
Sitat
Når de sier at de har visst om problemet i halvannet døgn! Ja, der har du noe journalisten burde faktasjekket.
Tja, p.t. så tror jeg at dette bare er noe som journalisten har gjengitt uklart (på samme måte som julehistorien) og ikke noe faktisk Tesla har sagt.

Lygren

#962
Her er "julehistorien" min gjengitt i mer detalj; http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11878.msg170426.html#new. Problemet er altså basert på en kombinasjon av defekt ladekabel OG vampyrdrain og er absolutt reellt med en liten forutsetning at jeg hadde trosset både familie og kone og reist tvert hjem uten å kunnet vært sammen med familien på juleaften (og selv da ville jeg sannsynligvis ikke rukket hjem).

Selv om DN spissformulerer noe som en selvsagt må regne med i media hjelper det sannsynligvis ikke at Tesla-eierne går i samme skyttergrav, spesielt ikke for å skyte en av sine egne.............

MyTess

Hvis du har lest denne tråden, eller noe annet på dette forumet burde du ha fått med deg at det er en haug med problemer med lading, og som gjør at folk ikke får brukt bilen eller kan stole på den. Og, de har sittet Tesla-fast! Og du er opptatt av at denne stakkaren fortsatt hadde noe igjen på rangen? Hallo, sier jeg bare!

Det forundrer meg hvor langt enkelte går for å forsvare Tesla istedet for å få dem til å fikse problemet.


Sent from my iPad using Tapatalk

MyTess

Og Krister, til info, så skriver media jevnlig om ting som kan skje. Det er litt av jobben deres!


Sent from my iPad using Tapatalk

krister461

Sitat fra: Lygren på søndag 19. januar 2014, klokken 00:18
Selv om DN spissformulerer noe som en selvsagt må regne med i media hjelper det sannsynligvis ikke at Tesla-eierne går i samme skyttergrav, spesielt ikke for å skyte en av sine egne.............
Beklager om du føler deg "skutt" på. Det var ikke meningen. Dette var ment som kritikk av DN som jeg synes vrir veldig på din "julehistorie" for å lage en enda mer tabloid sak.

MyTess: Om de skal skrive om ting som "kan skje" så må de ikke skrive "at det har skjedd" - det er to forskjellige ting!

Når det er sagt så mener jeg absolutt at Tesla fortjener kritikk for ladetrøbbel folk har og for at flere kunder ikke følger seg godt nok fulgt opp. I tillegg synes jeg ikke de er åpen nok i sin kommunikasjon med kunder og media. Men, jeg prøver å ha et litt balansert syn på det, og ønsker å la tvilen komme de til gode og tro at de faktisk gjør sitt beste for å løse dette - selv om det så langt ikke har vært godt nok.

MyTess

Det er ingen tvil om at det har skjedd, og hvis du har lest litt her inne så burde ihvertfall du vite det!


Sent from my iPad using Tapatalk

krister461

Sitat fra: MyTess på søndag 19. januar 2014, klokken 00:40
Det er ingen tvil om at det har skjedd, og hvis du har lest litt her inne så burde ihvertfall du vite det!
Det DN skriver og antyder som hovedsak på sin forside har ikke skjedd. Lygren har ikke stått med tomt batteri på julaften 15 mil unna nærmeste ladestasjon. Han har stått med 158 km batterikapisitet på besøk hos sine svigerforeldre hvor han uansett skulle overnatte. Riktignok var dette med en død ladekabel og for lite kapasitet til å komme seg hjem - noe som jeg forstår veldig godt at var svært frustrerende.

Men, nok om det. Tror ikke meg og deg blir særlig enig på dette punktet så jeg foreslår vi lar dette ligge i denne tråden også. :)

Kallagtunet

Det er jo fler her som har historier der de har stått Tesla fast både på tur og hjemme og som har måtte blitt hentet av NAF. Første rapportene var vel allerede i september... At nå Tesla endelig virker som de tar det alvorlig men fortsatt prøver å spinne denne saken til at det handler om kulde og at det var kjent først for 1.5 dager siden DET er LANGT under pari...

At menigheten her henger seg opp om detaljer om hvor mange kilometer Lygren hadde igjen på tanken blir for meg HELT patetisk, han skulle hjem og kunne ikke komme seg hjem fordi feil med produktet gjorde at han ikke fikk ladet som planlagt . Vær nå helder glade for at Tesla får all den offentlige tyn de helt rettmessig fortjener på denne saken så skal dere se at det skjer noe! Ett halvt å med kundeklager har i alle fall ikke bidratt til en pøck!!

krister461

#969
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 01:18
At menigheten her henger seg opp om detaljer om hvor mange kilometer Lygren hadde igjen på tanken blir for meg HELT patetisk.
Jeg foreslår at du prøver å løfte ditt eget debattnivå. Det var jeg som hang meg opp i dette, og mitt brukernavn er krister461, ikke "menigheten".

Diskusjonen rundt DNs vinkling har vi nettopp forsøkt å legge død.

Kallagtunet

#970
Krister, jeg har sett menighetens veier her litt for mange ganger til at jeg kaller dem uransakelige..., og mitt inlegg var ikke rettet mot deg spesifikt.

Jeg skal legge den død og synes det er flott at Lygren har tatt ansvar med å dele sin historie. Han har gjort oss Tesla eiere en stor tjeneste med å stille på trykk slik at saken får den oppmerksomheten den fortjener og tydeligvis trenger for at Tesla skal få ut fingeren.

arnkl

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Oreo


Sitat fra: arnkl på søndag 19. januar 2014, klokken 23:29
Mest om Elon Musk
http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/article3335534.ece#.UtxQE_vKzIU
Må vel være papirabbonent ser det ut som, for å få lov til å lese den artikkelen der. Hvor sære går det an å være?


Sent from a mobile device
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA