Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

janmb

Uansett supert at de omsider anerkjenner feil slik at det forhåpentligvis rettes.

Får bare håpe de ikke bare tror det er å bytte leverandør. I tillegg til stabilitetsproblemer har de jo åpenbart fw-issues også, synliggjort av fjernstyrt lading som ikke fungerer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

#931
Kanskje ikke akkurat "i media", men nå har Tesla sendt ut et nytt nyhetsbrev.
Litt usikker på hva jeg mener om innholdet. Mye handler om strøm, og at feil ved lading skyldes strømnettet.
Meldingen gjorde meg egentlig mer irritert enn den hjalp.....
Eks "Sørg for at bilen står koblet til"? Dette oppfordrer de jo innstendig om at folk ikke gjør pga problemer med UMC og tapping av 12V batteri. Og "problemene skyldes i de fleste tilfeller strømmen, ikke ladekabelen". Javel, hva med å heller innrømme at UMC`en ikke holder mål og at en oppdatert versjon er på vei? Strømnettet er sikkert mer utfordrende enn de hadde forutsett, men UMC`er som knekker i hopetall viser at utstyret faktisk ikke er solid nok for norske forhold.




Forbered din Model S på vintersesongen




MODEL S UTFORDRER VINTEREN

HER FÅR DU NOEN NYTTIGE RÅD OM HVORDAN DU KAN
NYTE VINTEREN TIL DET FULLE I DIN MODEL S

Tesla Model S er konstruert for å gi overlegne kjøreegenskaper i alle værforhold. Nå som vinteren er her la oss gå gjennom noen gode fremgangsmåter som vil hjelpe deg å nyte hvert minutt av din Model S i kulde og snø. Det krever ikke mye arbeid og vil utgjøre en stor forskjell:

•       Skaff deg selv et skikkelig sett med vinterdekk. Ta kontakt med ditt nærmeste Tesla Servicesenter for å få hjelp. De har alle førsteklasses vinterdekk og felger på lager   
•       Last ned Model S Mobile App på din smarttelefon, forvarm bilen i ca. 20 minutter før du begynner å kjøre. Se vår hjemmeside for instruksjoner, el spør din nærmeste forhandler   
•       Aldri slå av antispinn - Dette er for din egen sikkerhet!    
•       Forbered lengre bilturer ved å sjekke lokasjonene for Teslas Superladere på bilens skjerm. Kontakt gjerne din endelige destinasjon for å sørge for at lading er tilgjengelig   
•       Hvis mulig, sørg for at Model S er koblet til når den står parkert    

Lithium-ion batteriene i Model S håndterer kulden svært godt, og har faktisk lengre levetid i et nedkjølt miljø! Men det er allikevel nyttige tips tilgjengelig som kan hjelpe deg å lade mest effektivt i den bitende kulden.
•       Det elektriske nettet i Norge kan noen ganger føre til variasjoner i lading. For maksimal sikkerhet vil Model S analysere den elektriske spenningen som blir tilført bilen. Hvis Model S registrerer eventuelle svingninger eller avvik i innkommende strøm kan bilen nekte strømkilden adgang eller stoppe ladingen helt    
•       Variasjoner i spenningen skjer oftere hvis du er langt fra en transformator (for eksempel på fjellet). Hvis ladingen er inkonsekvent kan det hjelpe å senke ladestyrken via bilens skjerm. Dette vil redusere belastningen på nettet og kan bidra til  mer stabil lading   
•       Dersom du opplever at ladingen stopper helt så må du gå tilbake til din Model S og starte ladingen på nytt: Lås opp ladeporten og plugg inn kabelen. Pass at bilen teller opp amper i displayet    
•       Hvis Model S fremdeles ikke vil lade er problemet i de fleste tilfeller relatert til strømmen som tilføres bilen, ikke ladekabelen. Hvis du ikke er i stand til å lade etter flere forsøk, ta kontakt med Tesla service eller Roadside assistance, de er tilgjengelige 24 timer i døgnet   
•       Roadside Assistance: +47 800 11 093


Vær oppmerksom på at vi jobber kontinuerlig med ytterligere forbedringer for din Model S. For eksempel jobber vi non-stop med en programvareoppdatering som vil analysere dagens strømkilder i mer detalj og vil være mer motstandsdyktig mot svingninger i nettet. Vi håper at denne programvareoppdateringen vil være tilgjengelig mot slutten av januar. Vi har sendt våre beste ingeniører til Norge for å overvåke situasjonen nøye: Hvis du har tilbakemeldinger vennligst kontakt ditt servicesenter slik at vi kan fortsette å forbedre oss - din tilbakemelding er viktig for oss, og vi setter pris på din støtte.
Du er med på å lede innovasjonen av elbiler, kom deg ut og nyt den fantastiske naturen i din Model S!

Tesla Motors Norway AS |  Verkseier Furulunds Vei 16 | 0668 Oslo | Norge
Privacy Policy | Unsubscribe





VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kallagtunet

Merkelig at de ikke nevner at ny UMC er på vei hvis den faktisk er det. Tynt å skylde på nettet, de selger ett produkt i Norge så må det fungere i Norge. Å skylde på IT nettet når også mange som har TN nett har problemer tyder på at de ikke har tatt denne så alvorlig som de burde. Regner med at det blir en god periode for bergingsbilene fremover hvis eiere følger rådet om å være koblet til hele tiden...

Men uansett bra at det er noe reaksjon i alle fall...

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

OddB

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. januar 2014, klokken 12:36

•       Det elektriske nettet i Norge kan noen ganger føre til variasjoner i lading. For maksimal sikkerhet vil Model S analysere den elektriske spenningen som blir tilført bilen. Hvis Model S registrerer eventuelle svingninger eller avvik i innkommende strøm kan bilen nekte strømkilden adgang eller stoppe ladingen helt    
•       Variasjoner i spenningen skjer oftere hvis du er langt fra en transformator (for eksempel på fjellet). Hvis ladingen er inkonsekvent kan det hjelpe å senke ladestyrken via bilens skjerm. Dette vil redusere belastningen på nettet og kan bidra til  mer stabil lading   
•       Dersom du opplever at ladingen stopper helt så må du gå tilbake til din Model S og starte ladingen på nytt: Lås opp ladeporten og plugg inn kabelen. Pass at bilen teller opp amper i displayet    

Disse tre punktene er i virkeligheten en innrømmelse av at de ikke har gjort leksa si når de konstruerte ladesystemet for denne bilen. Hvilke andre leverandører av elektrisk utstyr legger skylden på strømnettet når utstyret ikke fungerer ? (Så lenge strømnettet leverer innenfor spesifikasjonene ?)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

arnkl

#935
Sitat fra: SKH på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:01
Sparer 6000 i måneden på Tesla:

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Anne-sparer-6000-kroner-i-maneden-pa-denne-bilen-3041421.html#.Utps8H-kqK1

Nokon som kjenner seg att i dette sitatet?
"- Vi skiftet den ene bilen i fjor. Det skulle bli min elbil, og gubben skulle kjøpe den. En dag hadde han betalt depositum på en Tesla, uten å ha verken sett eller prøvd den. Og gradvis er ikke bilen min lenger, men vår bil. Nå bruker vi den gamle bilen bare tre- fire ganger i måneden, og stemningen blir nesten litt amper når vi diskuterer hvem som må kjøre den."

Og veldig interessant utsagn frå Bård Hoksrud i slutten av artikkelen.
"- Ønsker man å fortsette overgangen til elbiler, er det begrenset hvor mye avgifter du kan putte på disse bilene etter 2017. Jeg tror at elbilene vil trenge betydelige virkemidler også etter den tid. Men den debatten er det Stortinget som må ta, sier statssekretæren."
Eg må inrømme at det blir litt kjekt å poste dette sitatet til elbilhatarane i kommentarfelta, som intenst ser fram til 2018 :-)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sondell

Sitat fra: OddB på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:12
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. januar 2014, klokken 12:36

•       Det elektriske nettet i Norge kan noen ganger føre til variasjoner i lading. For maksimal sikkerhet vil Model S analysere den elektriske spenningen som blir tilført bilen. Hvis Model S registrerer eventuelle svingninger eller avvik i innkommende strøm kan bilen nekte strømkilden adgang eller stoppe ladingen helt    
•       Variasjoner i spenningen skjer oftere hvis du er langt fra en transformator (for eksempel på fjellet). Hvis ladingen er inkonsekvent kan det hjelpe å senke ladestyrken via bilens skjerm. Dette vil redusere belastningen på nettet og kan bidra til  mer stabil lading   
•       Dersom du opplever at ladingen stopper helt så må du gå tilbake til din Model S og starte ladingen på nytt: Lås opp ladeporten og plugg inn kabelen. Pass at bilen teller opp amper i displayet    

Disse tre punktene er i virkeligheten en innrømmelse av at de ikke har gjort leksa si når de konstruerte ladesystemet for denne bilen. Hvilke andre leverandører av elektrisk utstyr legger skylden på strømnettet når utstyret ikke fungerer ? (Så lenge strømnettet leverer innenfor spesifikasjonene ?)

Stusset også på dette.  Veldig merkelig.

FruTesla

Iflg Tesla Skøyen i dag skal det komme en SW-oppgradering i natt som (forhåpentligvis) skal løse UMC-problemet i kulda......
Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

HKS

Dagbladet kjører også lade-saken fra DN nå:

http://www.dagbladet.no/2014/01/18/nyheter/bil/tesla/kulde/31351725/

Heldigvis har de i skrivende stund ikke aktivert kommentarfeltet... :p
Tesla Model 3 Long Range

OddB

Sitat fra: sondell på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:30
Sitat fra: OddB på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:12
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. januar 2014, klokken 12:36

•       Det elektriske nettet i Norge kan noen ganger føre til variasjoner i lading. For maksimal sikkerhet vil Model S analysere den elektriske spenningen som blir tilført bilen. Hvis Model S registrerer eventuelle svingninger eller avvik i innkommende strøm kan bilen nekte strømkilden adgang eller stoppe ladingen helt    
•       Variasjoner i spenningen skjer oftere hvis du er langt fra en transformator (for eksempel på fjellet). Hvis ladingen er inkonsekvent kan det hjelpe å senke ladestyrken via bilens skjerm. Dette vil redusere belastningen på nettet og kan bidra til  mer stabil lading   
•       Dersom du opplever at ladingen stopper helt så må du gå tilbake til din Model S og starte ladingen på nytt: Lås opp ladeporten og plugg inn kabelen. Pass at bilen teller opp amper i displayet    

Disse tre punktene er i virkeligheten en innrømmelse av at de ikke har gjort leksa si når de konstruerte ladesystemet for denne bilen. Hvilke andre leverandører av elektrisk utstyr legger skylden på strømnettet når utstyret ikke fungerer ? (Så lenge strømnettet leverer innenfor spesifikasjonene ?)

Stusset også på dette.  Veldig merkelig.
Jeg skjønner jo på en måte at de legger inn sikkerhetsrutiner i ladeprosessen, men lav spenning er jo ikke nødvendigvis et tegn på at noe er galt/farlig i tilkoblingen til bilen. Det samme gjelder spenningsvariasjoner.  Det burde vel være enkelt å analysere om spenningsproblemet  ligger i kretsen bilen er tilkoblet eller om det er et generelt problem i området. Det gjør man ved å heve eller senke ladsestrømmen og måle utslaget av det på spenningen. Det samme gjelder spenningsvariasjoner, da er det bare å slå av ladingen i en periode og sjekke om spenningsvariasjonene fortsetter..
Å redusere ladestrømmen med 25%  (16A->13A) permanent er jo et rimelig drastisk tiltak..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Sitat fra: HKS på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:48
Dagbladet kjører også lade-saken fra DN nå:

http://www.dagbladet.no/2014/01/18/nyheter/bil/tesla/kulde/31351725/

Heldigvis har de i skrivende stund ikke aktivert kommentarfeltet... :p
Hun "Anja Petersen" har jeg sett spamme ned mange artikler om elbiler, spesielt Tesla. Det virker som en falsk Facebook-bruker med en klar agenda. Påstandene er jo lett å tilbakevise, men hun er ganske utholdende og intens. Gidder ikke bruke tid på det selv, men et eller annet galt er det med den Facebook-brukeren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

VigdisA

Sitat fra: arnkl på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:21
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Anne-sparer-6000-kroner-i-maneden-pa-denne-bilen-3041421.html#.Utps8H-kqK1
Nokon som kjenner seg att i dette sitatet?
"- Vi skiftet den ene bilen i fjor. Det skulle bli min elbil, og gubben skulle kjøpe den. En dag hadde han betalt depositum på en Tesla, uten å ha verken sett eller prøvd den. Og gradvis er ikke bilen min lenger, men vår bil. Nå bruker vi den gamle bilen bare tre- fire ganger i måneden, og stemningen blir nesten litt amper når vi diskuterer hvem som må kjøre den."
Nesten så jeg skulle sagt det selv
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

krister461

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:55
Hun "Anja Petersen" har jeg sett spamme ned mange artikler om elbiler, spesielt Tesla. Det virker som en falsk Facebook-bruker med en klar agenda. Påstandene er jo lett å tilbakevise, men hun er ganske utholdende og intens. Gidder ikke bruke tid på det selv, men et eller annet galt er det med den Facebook-brukeren.
Skulle nesten tro hun hadde tatt profilbildet sitt herfra:
http://www.hi5.com/profile.html?uid=5844329924

Øyvind.h

Sitat fra: krister461 på lørdag 18. januar 2014, klokken 14:06
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:55
Hun "Anja Petersen" har jeg sett spamme ned mange artikler om elbiler, spesielt Tesla. Det virker som en falsk Facebook-bruker med en klar agenda. Påstandene er jo lett å tilbakevise, men hun er ganske utholdende og intens. Gidder ikke bruke tid på det selv, men et eller annet galt er det med den Facebook-brukeren.
Skulle nesten tro hun hadde tatt profilbildet sitt herfra:
http://www.hi5.com/profile.html?uid=5844329924
Se der ja. Ja åpenbart falsk profil, for den hi5 profilen er jo full av bilder av samme person/poster etc. Lurer på hvem som skjuler seg bak "Anja Petersen". Hadde vært artig om en bilimportør ble avslørt  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

#944
Sitat fra: krister461 på lørdag 18. januar 2014, klokken 14:06
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:55
Hun "Anja Petersen" har jeg sett spamme ned mange artikler om elbiler, spesielt Tesla. Det virker som en falsk Facebook-bruker med en klar agenda. Påstandene er jo lett å tilbakevise, men hun er ganske utholdende og intens. Gidder ikke bruke tid på det selv, men et eller annet galt er det med den Facebook-brukeren.
Skulle nesten tro hun hadde tatt profilbildet sitt herfra:
http://www.hi5.com/profile.html?uid=5844329924

Hmmmmmm.

Mistenkelig humbugg ho "dama" der altså.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA