Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Ingebrigt

Selvsagt er det kjørt i motbakke, løsssnø og med tunge føtter på pedalene, det fremgår  av forbrukstallene på alle bilene i testen. Dette er da udelt positivt at kommer frem da man får definert en realistisk minimumsrekkevidde på bilene. 

Newbee

#871
Hvorfor reagaerer så mange på at rekkevidden halveres? Kan lett gjøre det samme med fossilbil......kjøre på halvlitern på pen langkjøring under gode sommerforhold, og bruke litern vinterstid med bajaskjøring......
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Alfa Bergen

Sitat fra: Newbee på tirsdag 14. januar 2014, klokken 07:39
Hvorfor reagaerer så mange på at rekkevidden halveres? Kan lett gjøre det samme med fossilbil......kjøre på halvlitern på pen langkjøring under gode sommerforhold, og brule litern vinterstid med bajaskjøring......

Det er helt sant, men på den andre siden er det vel ingen andre som har klart å få så høyt forbruk på en Model S tidligere. Det fremgår heller ikke av testen at det er bedrevet "bajaskjøring"?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

janmb

#873
Sitat fra: Ingebrigt på tirsdag 14. januar 2014, klokken 07:10
Selvsagt er det kjørt i motbakke, løsssnø og med tunge føtter på pedalene, det fremgår  av forbrukstallene på alle bilene i testen. Dette er da udelt positivt at kommer frem da man får definert en realistisk minimumsrekkevidde på bilene.

Det er ikke udelt positivt når det gir elbilene elendig reklame. Denne testen kunne vært veldig fin dersom det kom klart frem hvordan de testet. Så lenge folk tror de har kjørt normalt i flatt terreng og normale temperaturer er jo disse verdiene veldig misvisende og langt dårligere enn bilene faktisk klarer.

Om du sammenligner mot f.eks videoene til Bjørn er det jo åpenbart mulig å klare langt bedre rekkevidde også i mye minus og mye høydemeter opp og ned.



Sitat fra: Newbee på tirsdag 14. januar 2014, klokken 07:39
Hvorfor reagaerer så mange på at rekkevidden halveres? Kan lett gjøre det samme med fossilbil......kjøre på halvlitern på pen langkjøring under gode sommerforhold, og brule litern vinterstid med bajaskjøring......

Reagerer fordi det ikke samsvarer med de brede erfaringene vi har her fra Norge - selv i betydelig antall minusgrader.

Hadde resultatet deres vært i nærheten av normalt opplevde verdier hadde det vært greit, men ettersom de er betydelig dårligere for alle bilene, ikke bare TMS, burde det definitivt komme bedre frem hvordan de har testet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sjøhyene

Sitat fra: janmb på tirsdag 14. januar 2014, klokken 08:17
Reagerer fordi det ikke samsvarer med de brede erfaringene vi har her fra Norge - selv i betydelig antall minusgrader.

Hadde resultatet deres vært i nærheten av normalt opplevde verdier hadde det vært greit, men ettersom de er betydelig dårligere for alle bilene, ikke bare TMS, burde det definitivt komme bedre frem hvordan de har testet.

Er jo veldig nyttig for oss å vite ca minimums rekkevidde under verst tenkelige forhold. Hvis noen skulle misstolke tallene og det fører til noen få færre elbil salg ser jeg heller ikke det som et problem, hvis det er det du tenker på.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

tomrh

Sitat fra: janmb på tirsdag 14. januar 2014, klokken 08:17
Det er ikke udelt positivt når det gir elbilene elendig reklame.
Egentlig bra vi har noen "tester" som skremmer vekk de verste skeptikerne, så slipper vi ihvertfall at de står og hyler om at de har blitt lurt etter at de har kjøpt. Elbiler går som varmt hvetebrød, er ikke lenger bekymret for deres utbredelse og popularitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

snurrehue

Sitat fra: Newbee på tirsdag 14. januar 2014, klokken 07:39
Hvorfor reagaerer så mange på at rekkevidden halveres? Kan lett gjøre det samme med fossilbil......kjøre på halvlitern på pen langkjøring under gode sommerforhold, og bruke litern vinterstid med bajaskjøring......

Selvsagt, men fossilbilen fylles med full tank på nærmeste bensinstasjon på et par minutter. For Teslaens vedkommende betyr det at du tidligere må oppsøke ladestasjon og må vente desto lengre på opplading.

Men testen er nok basert på worst case vinterkjøring.

turfsurf

Sitat fra: Alfa Bergen på tirsdag 14. januar 2014, klokken 08:10
Det er helt sant, men på den andre siden er det vel ingen andre som har klart å få så høyt forbruk på en Model S tidligere.

Kan fint bruke 500Wh/km opp noen fjelloverganger, så i underkant av 400Wh/km er vel ikke så vanskelig å få til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

D.O

Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Havebigfun


TRM

#880
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:53
Her er vintertesten i originalen med 47 bilder - ingen vesentlig info utover det som er diskutert her tidl.
http://www.autobild.de/bilder/fuenf-elektroautos-im-wintertest-4516455.html#bild21|ref=http://www.autobild.de/artikel/elektroautos-im-wintertest-4516067.html
Er ikke helt kjent med infodisplayet i Teslaen, men på bilde 23 ser det ut som at det har vært mye uøkonomisk kjøring... Noen som kan kommentere hva vi egentlig ser? Samme bilde avslører også temperaturen, men jeg har ikke god nok skjerm til å se nøyaktig hvor kaldt det var (-6, -8?).

Edit: direkte link til bildet: http://www.autobild.de/bilder/fuenf-elektroautos-im-wintertest-4516455.html#bild22|ref=http://www.autobild.de
TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Cirion

Jøss, varme opp bilen med alle fire døren åpne og alt av setevarme + viskervarmer?
Ser man på energiforbruksbildet er det også forbrukt over skalaen i lang tid. Ser ikke helt for meg hvordan de har klart det...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Amoss

Sitat fra: Cirion på onsdag 15. januar 2014, klokken 00:45
Jøss, varme opp bilen med alle fire døren åpne og alt av setevarme + viskervarmer?
Ser man på energiforbruksbildet er det også forbrukt over skalaen i lang tid. Ser ikke helt for meg hvordan de har klart det...

For meg kan det se ut som om de har tatt oppgaven som "Hvor kjapt klarer vi å tømme batteriet?" :p
Model S 85D

Stig O

#883
Oppløftende overskrift, men skuffende innhold.Esben Pedersen sier at det ikke blir utbygging av SC nordover fra Trondheim!

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41758
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Amoss

Sitat fra: Stig O på onsdag 15. januar 2014, klokken 03:30
Oppløftende overskrift, men skuffende innhold.Esben Pedersen sier at det ikke blir utbygging av SC nordover fra Trondheim!

Ps: du glemte en bitteliten, men viktig, detalj:  "i år" :p
Sitat
– Vi har ingen konkrete planer om å bygge flere, men det er samtidig en forventning blant Tesla-eiere å kunne kjøre nordover fra Trondheim, eksempelvis til Narvik. Derfor ser på muligheten for å bygge superladestasjoner i Nord-Norge. Men det skjer ikke i år, slår Esben Pedersen fast.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA