Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Tai

Sitat fra: Tønsberg på fredag 10. januar 2014, klokken 10:34
Sitat fra: Kristian O på fredag 10. januar 2014, klokken 10:11
Sitat fra: krister461 på fredag 10. januar 2014, klokken 10:07
Sitat fra: kristmara på fredag 10. januar 2014, klokken 09:57
Vil tro Budstikka hadde fått et litt annet resultat om de hadde sett på Teslaeier nr. 1200 til 1300.
Ja, fascinerende hvordan mange artiklerer klarer å gjøre de 100 første eierne til representater for alle. Dvs. de 100 første som tok seg råd til å betale en betydelig sum for å reservere en bil de visste svært lite om. Det er litt annerledes enn slike som meg som har prøvekjørt bilen før bestilling og gjort nøye beregninger på totalkostnaden og sett at Teslaen kan erstatte min eksisterende Mondeo. :)

+1, bortsatt fra at vi erstatter en SMax.
Eg las ein gong om 3 former før løgn; kvit løgn, blank løgn og statistikk  :P
+2
Brukte også lang tid på å vurdere og beregne.

+3

Samkme sak her.
Model S er egentlig langt utenfor vår rekkevidde men tatt i betraktning hva vi sparer ved å kjøre elbil pluss at vi er ørlite over gjennomsnittet miljøvennlig så fant vi ut at detvar verd å strekke seg.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

arnkl

Tesla vann vintertest

http://www.tu.no/industri/2014/01/11/tesla-vant-omfattende-vintertest

Men berre 207 km rekkevidde? Då må dei ha køyrt bilane usedvanleg hardt.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Muffinman

Tør påstå at det ikke er mulig å kjøre tom Tesla`en på 20 mil på vinterføre med mindre det er motbakke hele veien eller at testføreren er Petter Solberg på syre...

Teslanewbie

Aldri før har prisen på diesel vært så høy som de var i forrige uke. Hvis prisen fortsetter å øke frykter Dag Roar Lie (32) at han ikke kan

- Det er faktisk helt syke priser nå. Hvis drivstoffprisene blir enda høyere, må jeg vurdere hva jeg skal gjøre. Da kan det hende jeg må kjøpe el-bil, sier Lie.


http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10142462
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

RSandven

Skjønner ikke at de klarer 207. Må jo være sinnsykt kaldt. De oppgir visst ikke temperaturen. But still!
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Oreo


Sitat fra: OddB på fredag 10. januar 2014, klokken 03:45
Budstikkaartikkelen nådde langt ...

http://www.ibtimes.com/tesla-owners-norway-get-134000-tax-break-which-more-base-price-model-s-1507740
Snedig, ifølge IB's logikk er dermed Porsche Panamera subsidiert med det tilsvarende eller mer i USA.


Sent from a mobile device
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

gzegorz

209 km? Selv når man trekker fra reserven (7,2 kW), eller hvor mye den er, blir forbruket hos dem 372 w/km. Det henger jo ikke helt på greip med vanlig kjøring.
Tesla Model S85

Tai

Når jeg leste det tenkte jeg at de hadde brukt en S60. Men øverst i artikkelen stod det vitterlig P85. Høres rart ut... :o

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

tomrh

Sitat fra: arnkl på lørdag 11. januar 2014, klokken 10:00
Tesla vann vintertest

http://www.tu.no/industri/2014/01/11/tesla-vant-omfattende-vintertest

Men berre 207 km rekkevidde? Då må dei ha køyrt bilane usedvanleg hardt.
Jeg kom i skade en gang for å påstå at Tesla ville få halvert rekkevidden under ekstreme vinterforhold, akkurat som Leaf og trillingene. Fikk mye usaklig motbør og pepper, dette gikk jo ikke an. Selv om ikke kjøreforhold og temperatur er dokumentert, antar jeg ihvertfall at tyskerne har testet bilene under eksakt like forhold.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Teslanewbie

Sitat fra: tomrh på lørdag 11. januar 2014, klokken 12:55
Sitat fra: arnkl på lørdag 11. januar 2014, klokken 10:00
Tesla vann vintertest

http://www.tu.no/industri/2014/01/11/tesla-vant-omfattende-vintertest

Men berre 207 km rekkevidde? Då må dei ha køyrt bilane usedvanleg hardt.
Jeg kom i skade en gang for å påstå at Tesla ville få halvert rekkevidden under ekstreme vinterforhold, akkurat som Leaf og trillingene. Fikk mye usaklig motbør og pepper, dette gikk jo ikke an. Selv om ikke kjøreforhold og temperatur er dokumentert, antar jeg ihvertfall at tyskerne har testet bilene under eksakt like forhold.

Dette var i Østerrike med mye bakker etc.. Kan tenke meg at rekkevidden minsker men ikke fra 480km til 200km... Her er sikkert alt satt på full styrke av varme etc.. I tillegg til grisekjøring fullpakket..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

En mulighet er at de kun har ladet den til 80%.

Men utifra rekkevidden på Leaf & co er det åpenbart at de har kjørt bilene veldig hardt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: RSandven på lørdag 11. januar 2014, klokken 11:07
Skjønner ikke at de klarer 207. Må jo være sinnsykt kaldt. De oppgir visst ikke temperaturen. But still!
Ja her må de ha kjørt i vanvittig kulde, gjennomfrossen bil, kupert terreng, mye last +++

Kom frem til hytta i går kveld. Rundt 0 grader fra Oslo til Lillehammer. Deretter synkende temp frem til ankomst hytta i -6. Gjenværende rekkevidde etter 26 mil og ca 850-900 meter stigning var 11 mil inkl reserve. Dvs ca 37 mil totalt.

0 grader er ikke vintertemp, men snittfarten var helt normal, bilen var stappfull, kupeen varm og takstati med ski på toppen.
Hadde forvarmet, men allikevel. 20 mil? Lurer på hva de har gjort....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

De har vel kjørt som man kjører bensinbiler. De fleste av oss bruker bremseskivene vanligvis heller unntaksvis- jeg tror testerne har hatt varme bremseskivene en del ganger. :o
Så er det spørs hvilke dekk de hadde.

Knnot

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. januar 2014, klokken 13:37
Sitat fra: RSandven på lørdag 11. januar 2014, klokken 11:07
Skjønner ikke at de klarer 207. Må jo være sinnsykt kaldt. De oppgir visst ikke temperaturen. But still!
Ja her må de ha kjørt i vanvittig kulde, gjennomfrossen bil, kupert terreng, mye last +++

Kom frem til hytta i går kveld. Rundt 0 grader fra Oslo til Lillehammer. Deretter synkende temp frem til ankomst hytta i -6. Gjenværende rekkevidde etter 26 mil og ca 850-900 meter stigning var 11 mil inkl reserve. Dvs ca 37 mil totalt.

0 grader er ikke vintertemp, men snittfarten var helt normal, bilen var stappfull, kupeen varm og takstati med ski på toppen.
Hadde forvarmet, men allikevel. 20 mil? Lurer på hva de har gjort....

Er svært overrasket at 207 km var det beste resultatet de oppnådde fra P85. Men som flere nevner kommer det ikke frem hvor mange høydemeter, fart og andre faktorer som trolig hadde stor innvirkning på den lavt oppnådde rekkevidden. Tror fart, føre, temperatur og høydemeter har hatt størst innvirkning på resultatet sett ut ifra hvordan forbruket ellers er dokumentert for bilen for sommer/høst/vinterkjøring

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA