Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

janmb

Radio Norge nå... diskusjon om Tesla
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman


janmb

Innringerprogram (lamt og dødfødt før det har startet). De aller fleste som ringer inn er heldigvis fornuftige og forsvarer elbilen, inkludert flere som ikke er elbileiere selv. Nå skal det sier at de fleste som ringer inn er elbilister.

En ting som slår meg dog: Noen hater at elbilister suser forbi dem i kollektivfeltet på morran. Ikke fordi de er i veien for buss, men fordi de ikke står i kø. DIN kø. Ergo er det altså viktigere at ikke andre har enn fordel enn at du selv kommer fortest mulig frem.

Også en del interessant og hjernedød matematikk ute og går. Tanken om at staten misser 700000 avgiftskroner per TMS solgt er jo basert på en feilaktig antakelse om at de hadde solgt like mange med avgifter som de gjør uten. Fakta er jo at folk hadde kjøpt biler i ca samme prisklasse netto - ergo biler til 3-400k pluss avgift. Da taper de altså 100-200k per TMS maksimalt, ikke 700k slik mange tror.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Kagex

jeg hadde tenkt å kjøpe en cla til ca 450 k men endte opp med en 600k tesla isteden. aldri i verden om jeg hadde hatt råd til en bil til 1,3 mill
P29687

Øggen

Fikk iallefall sagt det ej meina på radioen.

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 19:47
Også en del interessant og hjernedød matematikk ute og går. Tanken om at staten misser 700000 avgiftskroner per TMS solgt er jo basert på en feilaktig antakelse om at de hadde solgt like mange med avgifter som de gjør uten. Fakta er jo at folk hadde kjøpt biler i ca samme prisklasse netto - ergo biler til 3-400k pluss avgift. Da taper de altså 100-200k per TMS maksimalt, ikke 700k slik mange tror.
Tror nok du kan dra på ytterligere her. Elbilincentiver pluss drivstoffbesparelse gjør nok bilen delvis selvfinansiert for mange, avhengig av bruksmønster. Så min påstand blir at mange, kanskje de fleste, ville kjøpt biler som er noe rimeligere hvis de skulle kjøpt fossilbil. For min egen del ville det blitt en brukt E-klasse  , muligens med 4-matic, til omkring 400.000, altså 300.000 rimeligere. Med mitt bruksmønster vil det komme likt ut om incentivene kuttes tvert om tre år og bilen beholdes like lenge som forrige (7 år).

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 07. januar 2014, klokken 19:59
Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 19:47
Også en del interessant og hjernedød matematikk ute og går. Tanken om at staten misser 700000 avgiftskroner per TMS solgt er jo basert på en feilaktig antakelse om at de hadde solgt like mange med avgifter som de gjør uten. Fakta er jo at folk hadde kjøpt biler i ca samme prisklasse netto - ergo biler til 3-400k pluss avgift. Da taper de altså 100-200k per TMS maksimalt, ikke 700k slik mange tror.
Tror nok du kan dra på ytterligere her. Elbilincentiver pluss drivstoffbesparelse gjør nok bilen delvis selvfinansiert for mange, avhengig av bruksmønster. Så min påstand blir at mange, kanskje de fleste, ville kjøpt biler som er noe rimeligere hvis de skulle kjøpt fossilbil. For min egen del ville det blitt en brukt E-klasse  , muligens med 4-matic, til omkring 400.000, altså 300.000 rimeligere. Med mitt bruksmønster vil det komme likt ut om incentivene kuttes tvert om tre år og bilen beholdes like lenge som forrige (7 år).

Vi hadde tenkt til å kjøpe en bruktbil til maks 300k ca. Det at MS er veldig billig i drift var helt avgjørende for at vi valgte å bruke såpass mye mer på en elbil.
Tipper at vi ikke akkurat er helt unike.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: Jalla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:49
Bruken av ordet subsidie kan selvfølgelig diskuteres. Begrepet er i opprinnelig form brukt om en direkte støtte (noe elbiler også har). Men det favner i dagligtale nå noe mer, også der man har unntak for ulike skatter og avgifter.

Oversett "i dagligtale" som "i media". Denne utglidningen skjer fordi media setter den igang, det blir en med sensasjonell overskrift å skrive om "subsidier" istedet for å kalle ting ved sitt rette navn: "avgiftsfritak". Derved flere klikk/salg etc. At den utglidningen media tillater seg "smitter over" på de som leser media er ikke å forundre seg over. Debattene jeg har sett om dette viser at stadig færre forstår forskjellen her.

Sitat fra: Jalla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:49
For eksempel er det vanlig å skrive at pressen er subsidiert fordi store deler av den har et momsfritak. Slik elbiler også har.

Vel, har kanskje ikke fulgt godt nok med på dette her, men tidligere ble pressen omtalt som subsidiert fordi de mottok direkte pressestøtte. Er denne støtteordningen avsluttet eller byttet ut med momsfritak? I så fall vil i alle fall ikke jeg lengre omtale pressen som subsidiert.

http://no.wikipedia.org/wiki/Pressest%C3%B8tte
Model S 85D

Tai

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 07. januar 2014, klokken 20:13
Vi hadde tenkt til å kjøpe en bruktbil til maks 300k ca. Det at MS er veldig billig i drift var helt avgjørende for at vi valgte å bruke såpass mye mer på en elbil.
Tipper at vi ikke akkurat er helt unike.

Samme som oss, etter å ha sett på regnestykket ble det en Model S. SKal ikke si at det ble billigere enn en fossilbil men mye MYE gøyere blir det ihvertfall. Man er villig til å strekke seg litt etter drømmebilen :D

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

OleT

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 07. januar 2014, klokken 20:13
Vi hadde tenkt til å kjøpe en bruktbil til maks 300k ca. Det at MS er veldig billig i drift var helt avgjørende for at vi valgte å bruke såpass mye mer på en elbil.
Tipper at vi ikke akkurat er helt unike.
Her hadde det nok blitt nok en bruktbil til 50-60k. En gammel Saab kjørt 200k, holder nok 100k til. Det ville blitt den fjerde i rekken. ;)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

cairnz

Hadde nok aldri kjøpt en nybil til 700k. Hadde det ikke blitt Model S ville jeg enten brukt eksisterende audi til den dør på seg, eller kjøpt noe brukt skrap til 100k. De har ikke tapt noen avgiftskroner på meg i alle fall :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

TRM

Noen som vet om AMS med test av Model S er å få kjøpt i Asker & Bærum? Narvesen på Sandvika st. og i Claude Monet Alle hadde ikke. Heller ikke diverse bensinstasjoner jeg har vært innom...

Sent from my X909 using Tapatalk

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Roger Kolbu

Jeg hadde ikke kjøpt ny bil, dersom TMS ikke hadde vært så "rimelig".

Den tidligere bilen (Volvo S80 T6) var/er både super og sprek - og jeg har den fortsatt - som en backup. Imidlertid har den ikke fått mye å gjøre etter leveransen av Tesla... :-)
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Roger Kolbu

P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA