Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

BMW850

Sitat fra: i_expect på torsdag 12. desember 2013, klokken 13:12
http://www.fvn.no/okonomi/siste_nytt/Miljopolitikk-pa-ville-veier-2521141.html#.UqmmUfTuJ8E

Gammelt oppgulp med samme formål: gi de som har kjøpt Tesla dårlig samvittighet fordi vi ikke "bidrar til statskassen" (som om det er det eneste som skal telle). Det er visst tydeligvis bare Kagge og kronprinshåkon-typer som kjøper bilen... Tydelig at jeg må selge bilen med en gang, for jeg kan ikke tro at de har samme inntektsgrunnlag som meg.

Det er ikke opplyst hvem som har skrevet det. Er det avisen da? Ser samtidig veldig ut som et innlegg.

"Og når jeg i god marsjfart i min velmotoriserte Chrysler blir forbikjørt av en superelegant, lynrask og helt lydløs Tesla i ytterste venstre fil, føler jeg meg som del av en fattig fortid" Helt topp, gir meg en god følelse og jeg er glad jeg har bestillt ;)

Misunnelsen står virkelig sterkt i dette landet!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Havebigfun

I aftenpostens økonomidel side 18 kommer Einar Lie som er professor i UIO og bor i Palo Alto med betraktninger rundt elbiler og TMS i særdeleshet. Overskrift:
"Miljøpolitikk på ville veier" -overskriften er dekkende for innholdet. Overskrifen er lik den nevnt i forrige post og innholdet lik :o. Rart at artikkelen i Fædrelandsvennen er  tilsynelatende redaksjonell mens den i Aftenposten er som en meningsytring fra en person :o
"Når grønne småbilentusiaster inngår et interessefelleskap med pengesterke personer som liker fart og kraft, får vi en sterk koalisjon som vil argumentere at dette er en fin måte å redde verden på." Nettopp  8)


Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cyber

Det meste av det som skrives i norske aviser tyder på én ting - det er for mange journalister  :D

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

janmb

Sitat fra: i_expect på torsdag 12. desember 2013, klokken 13:12
http://www.fvn.no/okonomi/siste_nytt/Miljopolitikk-pa-ville-veier-2521141.html#.UqmmUfTuJ8E

Gammelt oppgulp med samme formål: gi de som har kjøpt Tesla dårlig samvittighet fordi vi ikke "bidrar til statskassen" (som om det er det eneste som skal telle). Det er visst tydeligvis bare Kagge og kronprinshåkon-typer som kjøper bilen... Tydelig at jeg må selge bilen med en gang, for jeg kan ikke tro at de har samme inntektsgrunnlag som meg.

Uten å starte noen politisk avsporing her låter dette typisk som typisk, ekstremsosialistisk norsk misunnelseskultur. Denne artikkelen innrømmer jo, antakeligvis uten å selv innse det, at det er nettopp statusen som er problemet her, i langt større grad enn diskusjonen om elbil faktisk er miljøvennlig.

"I år er det kommet en ny modell, som gjør tidligere spørsmål mer presserende."

Hvorfor skulle TMS gjøre dette spørsmålet mer presserende i det hele tatt? TMS utgjør jo fortsatt og vil i langt tid fortsatt utgjøre en forsvinnende liten del av elbilparken - og i den samlede bilparken er vi ikke målbare engang.

Det evige tilbakevendende, men helt korrekte svaret til alt slik svada er og blir det samme: Fordelene elbiler har er politisk vedtatt fordi man ØNSKER at flest mulig velger elbil. Lik det eller ei, men det er det politikken er basert på. Alt som skjer i disse dager er at politikken faktisk fungerer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

MrDriveby

Sitat fra: OddB på torsdag 12. desember 2013, klokken 18:08
Sitat fra: Cirion på torsdag 12. desember 2013, klokken 14:17
http://www.budstikka.no/%C3%B8konomi-bolig/tesla-eierne-er-millionerer-og-far-700-000-kroner-i-avgiftslette-1.8207076
Makan til vas...
Her må det være en misunnelig journalist som ikke har oppdaget han også faktisk har råd til å kjøpe bilen :)

Tåpelig overskrift, mn Asker og Bærum er snitt nettolønn 1,5mill så stemmer da i forhold til det ::)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

fortoggale

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 12. desember 2013, klokken 13:53
I aftenpostens økonomidel side 18 kommer Einar Lie som er professor i UIO og bor i Palo Alto med betraktninger rundt elbiler og TMS i særdeleshet. Overskrift:
"Miljøpolitikk på ville veier" -overskriften er dekkende for innholdet. Overskrifen er lik den nevnt i forrige post og innholdet lik :o. Rart at artikkelen i Fædrelandsvennen er  tilsynelatende redaksjonell mens den i Aftenposten er som en meningsytring fra en person :o
"Når grønne småbilentusiaster inngår et interessefelleskap med pengesterke personer som liker fart og kraft, får vi en sterk koalisjon som vil argumentere at dette er en fin måte å redde verden på." Nettopp  8)

Hva kan han om det han diskuterer? Se http://www.hf.uio.no/iakh/personer/vit/einarli/

Er han rett og slett en bitter og sur gammel gubbe som ser at andre har mer moro enn ham? Han blottlegger jo at han mangler innsikt om energi, teknologi og industri.

En del av oss ønsker at hele landet vårt skal bevege seg i en grønnere retning. Ikke bare miljønerdene og entusiastene men alle, fattig og rik. Naturligvis skal almuen kunne finne attraktive og oppnåelige elektriske kjøretøy. Også de som vil bruke mye penger på bil skal kunne finne en artig måte å tømme fetere lommebøker. Javist trenger vi flere modeller. Vi trenger elektriske Corollaer, Golfer, Mondeoer osb. Hvis Tesla lykkes med TMS kommer nok disse andre modellene i årene fremover.

Hvis prof Lie mener at man kan detaljstyre overgangen fra fossil til elektrisk fremdrift slik at det skjer på en snill og søt måte er han jammen naiv - i beste fall. Hvis det går den elektriske vegen vil knivene slipes i den tradisjonelle bilbransjen og oljeindustrien og mange andre interessenter. Naturligvis er de tjent med nyttige idioter som prediker deres sak.

De som overlever er ikke nødvendigvis de snille. De som står bak TMS og Leaf er ganske fokuserte!

Mitt spørsmål etter å ha lest artikkelen er Hva er det han vil ha?
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Cowboystrekk

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 12. desember 2013, klokken 14:59
http://www.dagbladet.no/2010/01/09/nyheter/innenriks/skattepolitikk/skatt/enok/9839673/
http://www.na24.no/article2816418.ece

Vi må åpenbart slutte med alle salgs insentiver, siden rike kan benytte seg av de...

Thomas
Det blir omtrent som argumentet forrige regjering brukte mot å innføre fradrag til oppussing\håndverkstjenester ala Sverige (hvor det fungerer kjempegodt): "Vi vil ikke gi fradrag til rike enker på vestkanten som skal bygge annex!". For min egen del. Jeg tjener middels, samboern tjener middels, vi hadde nok aldri kjøpt en bil som hadde kosta mer enn 400 000 før vi kom over TMS. Pga at den sparer oss mye ift vedlikehold, drivstoffkostnader og forenkler situasjonen ift jobb\parkering så falt valget på den selv om den kosta oss nesten 500 000 inkl alt av ekstra utstyr.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

VigdisA

#700
Irriterende artikkel i Budstikka.

Synes jeg har lest deler av denne teksten før -copy/paste?
http://www.budstikka.no/økonomi-bolig/tesla-eierne-er-millionerer-og-far-700-000-kroner-i-avgiftslette-1.8207076

Cirion - tror det må være flere millionærer med i det regnestykket som burde vært tatt ut...
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

janmb

Interessant hvordan en bevisst valgt politisk retning med incentiver plutselig er så galt når det kommer en grom elbil på markedet som faktisk er attraktiv.

Om problemet er de tapte inntektene for staten bør man jo heller sutre over iMiev og Leaf. Selv om disse har langt mindre avgifter per bil er jo fortsatt totalen langt, langt større enn for TMS ettersom antall biler er så utrolig mye større.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cirion

Sitat fra: VigdisA på torsdag 12. desember 2013, klokken 23:25
Irriterende artikkel i Budstikka.

Synes jeg har lest deler av denne teksten før -copy/paste?
http://www.budstikka.no/økonomi-bolig/tesla-eierne-er-millionerer-og-far-700-000-kroner-i-avgiftslette-1.8207076

Cirion - tror det må være flere millionærer med i det regnestykket som burde vært tatt ut...
Jeg ble møtt av 3 på jobben i det jeg kom inn døra. Nå hadde de funnet sannheten! Jasså, så det er så mye du tjener ja...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

RuneW

Sitat fra: janmb på fredag 13. desember 2013, klokken 13:31
Om problemet er de tapte inntektene for staten bør man jo heller sutre over iMiev og Leaf. Selv om disse har langt mindre avgifter per bil er jo fortsatt totalen langt, langt større enn for TMS ettersom antall biler er så utrolig mye større.

Det ruller nok en god del flere andre elbiler på veiene enn TMS'er. Men man må nesten regne salgstallene fra da TMS kom i salg om det skal gi noen mening.

For eksempel er salgstallene for november 2013:

1. Tesla Modell S 527 stk.
2. Nissan Leaf 512 stk.
3. VW up! 275 stk.
4. Peugeot iOn 34 stk.
5. Mistubishi i-MiEV 29 stk.
6. Citroen C-Zero 24 stk.
7. Ford Focus 15 stk.
8. BMW i3 12 stk.
9. Think 4 stk.

Det er TMS=512 vs "alle andre elbiler"=905.

Siden "tapte avgifter" (og jeg er enig i at dette er et oppkonstruert begrep) er mye mer enn dobbelt så mye (sikkert nærmere 5-gangen) for en TMS som snittet av resten, holder nok regnestykket ditt ikke helt vann.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

janmb

Sitat fra: RuneW på fredag 13. desember 2013, klokken 14:16
Siden "tapte avgifter" (og jeg er enig i at dette er et oppkonstruert begrep) er mye mer enn dobbelt så mye (sikkert nærmere 5-gangen) for en TMS som snittet av resten, holder nok regnestykket ditt ikke helt vann.

Jeg ser på totalen av elbiler som er på veien per i dag. Og da utgjør jo TMS knapt en målbar andel i det hele tatt.

At denne andelen sakte kommer til å styrke seg viser jo tallene dine for salg etter TMS kom på banen, men det er fremdeles langt frem til den tar igjen andre elbiler i total "skattelette".
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA