Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Leif1

"Når hele produksjonskjeden tas med"
Røykt sokkene sine kanskje..?

Bilen må uansett produseres. Fossil, eller strøm. Da er det batteri/motor som er forskjellen.
Ikke f..n om noen får meg til å tro at det går med så mye ekstra energi for å produsere
det stakkars batteriet at det veier opp for alt drivstoffet en forbrenningsmotor drikker opp
i løpet av bilens levetid.
Konvertitt fra S til X

janmb

Uansett evner ikke folk å skille mellom globale miljøspørsmål kontra lokalmiljø.

Uansett, la oss ta den debatten et annet sted.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cowboystrekk

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 20. november 2013, klokken 07:25
Nok en gang slår bt til med en leder på side 3 og forsiden av avisen med sitatet. "Det er ikke sikkert at det hjelper miljøet å kjøpe El bil når hele produksjons kjeden taes med "
Det får da være måte på inkompetanse hos bt, selv jeg vet jo at regnestykket uansett blir positivt for miljøet hvis alle faktorer taes med i regnestykket. Men bt har bestemt seg El bil vil de ikke ha.
"Det er ikke sikkert at det hjelper miljøet å kjøpe fossilbil bil sammenlignet med elbil når hele produksjonskjeden taes med "
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

stor66

Sitat fra: taraquin på onsdag 20. november 2013, klokken 09:47
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 20. november 2013, klokken 07:25
"Det er ikke sikkert at det hjelper miljøet å kjøpe El bil når hele produksjons kjeden taes med "
"Det er ikke sikkert at det hjelper miljøet å kjøpe fossilbil bil sammenlignet med elbil når hele produksjonskjeden taes med "
Slett arbeide og sensasjonelle spissformuleringer der altså...

Anbefaler ellers denne artikkelen om Tesla S og miljø.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Havebigfun

#634
http://e24.no/bil/tesla-endrer-flaggskip-bilen-for-aa-unngaa-tilbakekalling/22637985
"Dette skal redusere risikoen for at batteripakkene, som ligger lavt i bilen, punkteres ved at man treffer ujevnheter i veibanen." >:(
og
http://e24.no/kommentarer/spaltister/ukens-holberggraf-er-tesla-en-boble/22638421

El-Ing

Road debris og tow hitches... = ujevnheter i veibanen! Imponerende journalistikk!

Kanskje amerikanske myndigheter på eget initiativ burde undersøke hvorfor slepekroker o l faller av biler til fare for de som kommer bak?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Grå S85 mottatt 28.2.

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Stiania79

Sitat fra: janmb på torsdag 21. november 2013, klokken 08:59
http://www.side3.no/motor/article3714548.ece

Nok en "interessant" artikkel med en del synsing. Mtp bilkostnader generelt er selvfølgelig verditapet en stor del av dette, men min oppriktige mening som siviløkonom er:

A. El bil har null mva eller engangsavgift = mer bil for pengene
B. El bil har vesentlig lavere driftskostnader enn ICE = penger du kan "off set" mot fremtidig verditap
C. El bil har vesentlig mindre bevegelige deler enn ICE = verkstedkostnadene bør bli vesentlig mindre når bilen drar på årene
D. JA - batteriet er helt klart den største verdttap driveren, men her kommer teknologien til å bidra til både bedre og billigere batterier i årene fremover = ikke veldig bekymret

Så selvom ingen kan spå prisutviklingen tror jeg ikke EL bil er dårligere enn ICE. Bil er uansett den dårligste "investeringen" man gjør...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Frodebo

Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

SIS

Sitat fra: Frodebo på torsdag 21. november 2013, klokken 22:38
Må vel få inn noe positivt også  ;)

http://www.rb.no/bil/article6997705.ece

Regner med VG også skriver om dette? ;) De er iallfall raskt ute når det er noe negativt å melde..

satheesh.net


laumb

Sitat fra: Frodebo på torsdag 21. november 2013, klokken 22:38
Må vel få inn noe positivt også  ;)

http://www.rb.no/bil/article6997705.ece

Skuffende at de ikke tar ett bilde av min - når jeg tross alt sitter i samme bygget som RB. :P

Cobos

Sitat fra: Stiania79 på torsdag 21. november 2013, klokken 10:34
Sitat fra: janmb på torsdag 21. november 2013, klokken 08:59
http://www.side3.no/motor/article3714548.ece

Nok en "interessant" artikkel med en del synsing. Mtp bilkostnader generelt er selvfølgelig verditapet en stor del av dette, men min oppriktige mening som siviløkonom er:

A. El bil har null mva eller engangsavgift = mer bil for pengene
B. El bil har vesentlig lavere driftskostnader enn ICE = penger du kan "off set" mot fremtidig verditap
C. El bil har vesentlig mindre bevegelige deler enn ICE = verkstedkostnadene bør bli vesentlig mindre når bilen drar på årene
D. JA - batteriet er helt klart den største verdttap driveren, men her kommer teknologien til å bidra til både bedre og billigere batterier i årene fremover = ikke veldig bekymret

Så selvom ingen kan spå prisutviklingen tror jeg ikke EL bil er dårligere enn ICE. Bil er uansett den dårligste "investeringen" man gjør...
Mitt største problem med slike sammenligninger er også det faktum at alle som har vært litt beviste i elbilhistorien så jo at både Think i sin tid, MiEV spesielt når den kom, og også Leaf ved lansering var godt overpriset.
Sammenligner du en Leaf idag med en tilsvarende priset Golf så er Leaf dårligere på rekkevidde, mens Golf'en mangler alle fordelene til en Leaf/elbil (behagelig drivlinje/godt utstyrt). Legger du på de rundt 40-50k man betalte ekstra for Leaf'en når den kom er det klart det ikke var en så god deal. Dermed blir naturligvis verditapet tilsvarende dårligere enn for en Golf.
Model S derimot har hatt helt minimalt med pristillegg sammenlignet med USA modellene og det er de som ble solgt på finn.no til 100k over som utgjør den dårlige tidligkjøp dealen. Spesielt med tanke på at prisene på Model S har gått opp, og tilsvarende motoriserte biler til selv Model S60 er meget høyt priset i Norge. Dermed er jeg rimelig sikker på at prisfallet på Model S om 3 år er der, men det er antagelig litt mindre enn en BMW 530d f.eks.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Philip Marlowe


Mitt største problem med slike sammenligninger er også det faktum at alle som har vært litt beviste i elbilhistorien så jo at både Think i sin tid, MiEV spesielt når den kom, og også Leaf ved lansering var godt overpriset.
Sammenligner du en Leaf idag med en tilsvarende priset Golf så er Leaf dårligere på rekkevidde, mens Golf'en mangler alle fordelene til en Leaf/elbil (behagelig drivlinje/godt utstyrt). Legger du på de rundt 40-50k man betalte ekstra for Leaf'en når den kom er det klart det ikke var en så god deal. Dermed blir naturligvis verditapet tilsvarende dårligere enn for en Golf.
Model S derimot har hatt helt minimalt med pristillegg sammenlignet med USA modellene og det er de som ble solgt på finn.no til 100k over som utgjør den dårlige tidligkjøp dealen. Spesielt med tanke på at prisene på Model S har gått opp, og tilsvarende motoriserte biler til selv Model S60 er meget høyt priset i Norge. Dermed er jeg rimelig sikker på at prisfallet på Model S om 3 år er der, men det er antagelig litt mindre enn en BMW 530d f.eks.

Cobos
[/quote]

Hvem vil kjøpe en brukt BMW 530d når man kan få kjøpt en splitter ny TMS til samme eller lavere pris. ;) Jeg tror derfor at de stakkerne som forsøker å selge nyere brukte BMW 530 diesel må senke prisene betraktelig.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

cyber

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 22. november 2013, klokken 19:41
Hvem vil kjøpe en brukt BMW 530d når man kan få kjøpt en splitter ny TMS til samme eller lavere pris. ;) Jeg tror derfor at de stakkerne som forsøker å selge nyere brukte BMW 530 diesel må senke prisene betraktelig.

De som stiller seg litt tvilende til amerikansk kvalitet, ønsker større valgmuligheter av utstyr, mulighet for firehjulstrekk / hengerfeste o.a. - og som ikke bare ser utfordringen ved rekkeviddeangst  :D

Tesla Model S er en fantastisk bil fra en fantastisk bilprodusent, men det er noe sneversynt å tro at Tesla ikke har reelle konkurrenter i samme eller høyere prisklasse(r).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA