Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: Chlangum på mandag 09. september 2013, klokken 09:09
Sitat fra: Finnøy på mandag 09. september 2013, klokken 08:53
Sitat fra: OddB på lørdag 07. september 2013, klokken 23:09
Sitter selv å lurer på hvorfor jeg "bare MÅ" kjøpe en Tesla..... 
.....Hvorfor vurderer jeg å bytte til en bil som har en "tank" på 30 liter, som det finnes kun 6 "bensinstasjoner" til i Norge ?
Svaret er sammensatt.
Jeg er overbevist om at vi MÅ gjøre alt vi kan for å redusere klimagassutslippene. Jeg er overbevist om at bærekraftig transport er den rette veien å gå..
......
Bilen er et kvantesprang i teknikk. En bil bygd fra scratch som en elbil. Det er den underliggende ingeniørkunsten som fasinerer meg mest, ikke sportsbilytelsen og detaljer i det ytre designet. Om den hadde  lignet mer på en Avensis enn en Porsche og ikke klart 0-100 på mer en 8 sekunder hadde jeg nok kjøpt den like vel... Rekkevidden er kanskje den viktigste faktoren. Og at det er en sikker bil.
Jeg føler at denne bilen kan være den utløsende faktor for en radikal endring i hvordan vi kjører bil i framtida, derfor vil jeg være med på dette eventyret. Har lyst til å være med på litt av pionertiden. Jeg vil være med på å gjøre elbilen stueren.
At vi har så mange forskjellige grunner for å kjøpe denne bilen viser at Tesla og Elon Musk har gjort det meste riktig. Den appellerer til alle, både til de som er ute etter den råeste kuleste bilen som er laget, til de som vil ha en stor og trygg familiebil, til de som tenker økonomi og sikkerhet, og til de som tenker på miljøet. Vi har vel alle litt av alt dette i oss, i varierende grad.
Men hadde dette vært veldig ufordelaktig økonomisk ville jeg, som en vanlig "mann i gata", ikke ha hatt muligheten til å kjøpe bilen.
Kombinasjonen av en genial visjonær "bilbygger" i California og Norges enestående økonomiske vilkår for elbiler er grunnen til den suksessen bilen har fått i Norge.
Altså en litt sedat miljøbevisst gubbe med en hang til genial teknikk legger alle bekymringer på hylla å bestiller verdens kuleste bil.

+1 :-)

+1 c",)

Men det er langt flere en 6 "bensinstasjoner" i Norge
Nesten en i hvert hjem. Bare for å være litt pirkete  :P
At alle elbilister har garasjen full av "Jerry-kanner" er jo en selvfølge.. Det er den totalt fraværende infrastrukturen jeg ville sette i perspektiv. Hadde du lagt ut på ferietur til Nordkapp med en 30-liters tank når du visste at siste bensinstasjonen lå på Dombås ? Og at det i tillegg ikke en gang var mulig å kjøpe bensin på Jerry-kanner langs E6 ?
Jeg har vært i Afrika og kjørt bil med en slik infrastruktur og det krevde litt mer planlegging enn det trengs langs norske veier...
Hvis media skal "henge" noen opp på veggen burde det være myndighetene og de private aktørene som ikke har klart å forutse den eksplosive økningen i behovet for hurtig og semihurtigladere langs norske veier. De sitter fortsatt å planlegger 16A kontakter i de to-tre største byene... og skal "utrede" hvordan man skal ta betalt for strømmen...
Siden staten nå er så velvillig at den sponser alle elbilister med "subsidier i hundretusenkronersklassen kunne de kanskje brukt noen tusen på å få satt opp billige Type 2 ladere overalt i Norge. Det er vel snart 15 000 elbilister i Norge ? Hvis Staten sponset hver bilist med en tusenlapp hver ville man kunne sette opp  1000-1500 Type 2 ladestolper... Hvis disse ble brukt ved 5-10 % av ladingene ville vel ikke strømregningen for hver enket bilist beløpe seg til mer en et par hundrelapper pr år...?
Jeg hadde mer enn gjerne betalt en engangsavgift på en tusenlapp eller to, og en fast åravgift på et par hundre kroner for å få tilgang til over tusen ladestasjoner på 22kW spredt over hele landet...  (Det ville bli 2-3 stolper i hver kommune...)

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

fredag

Sitat fra: OddB på mandag 09. september 2013, klokken 11:25
At alle elbilister har garasjen full av "Jerry-kanner" er jo en selvfølge.. Det er den totalt fraværende infrastrukturen jeg ville sette i perspektiv. Hadde du lagt ut på ferietur til Nordkapp med en 30-liters tank når du visste at siste bensinstasjonen lå på Dombås ? Og at det i tillegg ikke en gang var mulig å kjøpe bensin på Jerry-kanner langs E6 ?
Jeg har vært i Afrika og kjørt bil med en slik infrastruktur og det krevde litt mer planlegging enn det trengs langs norske veier...
Hvis media skal "henge" noen opp på veggen burde det være myndighetene og de private aktørene som ikke har klart å forutse den eksplosive økningen i behovet for hurtig og semihurtigladere langs norske veier. De sitter fortsatt å planlegger 16A kontakter i de to-tre største byene... og skal "utrede" hvordan man skal ta betalt for strømmen...
Siden staten nå er så velvillig at den sponser alle elbilister med "subsidier i hundretusenkronersklassen kunne de kanskje brukt noen tusen på å få satt opp billige Type 2 ladere overalt i Norge. Det er vel snart 15 000 elbilister i Norge ? Hvis Staten sponset hver bilist med en tusenlapp hver ville man kunne sette opp  1000-1500 Type 2 ladestolper... Hvis disse ble brukt ved 5-10 % av ladingene ville vel ikke strømregningen for hver enket bilist beløpe seg til mer en et par hundrelapper pr år...?
Jeg hadde mer enn gjerne betalt en engangsavgift på en tusenlapp eller to, og en fast åravgift på et par hundre kroner for å få tilgang til over tusen ladestasjoner på 22kW spredt over hele landet...  (Det ville bli 2-3 stolper i hver kommune...)

Eller kanskje vi Tesla-eiere kan betale et par tusen hver og få satt opp egne type2-ladestasjoner noen utvalgte steder. Kanskje låst med egne RFID-kort? Kanskje kommuner, hoteller og nettleverandører er velvillige til slike initiativ?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OddB

#302
Sitat fra: fredag på mandag 09. september 2013, klokken 11:34
Sitat fra: OddB på mandag 09. september 2013, klokken 11:25
At alle elbilister har garasjen full av "Jerry-kanner" er jo en selvfølge.. Det er den totalt fraværende infrastrukturen jeg ville sette i perspektiv. Hadde du lagt ut på ferietur til Nordkapp med en 30-liters tank når du visste at siste bensinstasjonen lå på Dombås ? Og at det i tillegg ikke en gang var mulig å kjøpe bensin på Jerry-kanner langs E6 ?
Jeg har vært i Afrika og kjørt bil med en slik infrastruktur og det krevde litt mer planlegging enn det trengs langs norske veier...
Hvis media skal "henge" noen opp på veggen burde det være myndighetene og de private aktørene som ikke har klart å forutse den eksplosive økningen i behovet for hurtig og semihurtigladere langs norske veier. De sitter fortsatt å planlegger 16A kontakter i de to-tre største byene... og skal "utrede" hvordan man skal ta betalt for strømmen...
Siden staten nå er så velvillig at den sponser alle elbilister med "subsidier i hundretusenkronersklassen kunne de kanskje brukt noen tusen på å få satt opp billige Type 2 ladere overalt i Norge. Det er vel snart 15 000 elbilister i Norge ? Hvis Staten sponset hver bilist med en tusenlapp hver ville man kunne sette opp  1000-1500 Type 2 ladestolper... Hvis disse ble brukt ved 5-10 % av ladingene ville vel ikke strømregningen for hver enket bilist beløpe seg til mer en et par hundrelapper pr år...?
Jeg hadde mer enn gjerne betalt en engangsavgift på en tusenlapp eller to, og en fast åravgift på et par hundre kroner for å få tilgang til over tusen ladestasjoner på 22kW spredt over hele landet...  (Det ville bli 2-3 stolper i hver kommune...)

Eller kanskje vi Tesla-eiere kan betale et par tusen hver og få satt opp egne type2-ladestasjoner noen utvalgte steder. Kanskje låst med egne RFID-kort? Kanskje kommuner, hoteller og nettleverandører er velvillige til slike initiativ?
Det hadde jeg HELT klart vært med på ! Selv om de fleste andre elbilene kan lade med Type 2 er det jo foreløpig kun Telsa som er egnet for "serriøs" langkjøring. 
En start kunne vært å få et firma til å lage en "pakkeløsing" egnet for hoteller og restauranter etc  som man kunne tipse relevante steder om. Så lenge et slikt punkt ligger i 10 000kr-klassen tror jeg det er mange som er villige til å sette opp et slikt gratis. Det gir god PR og en grønn-profil og vil tiltrekke seg alle "Tesla-millionærene" :)  Gir ikke Transnova støtte til slikt ?
Jeg har bekjente som driver camping/restaurant ved E6 som kunne være interessert i noe slikt, men det er ikke lett å finne ut av hva som behøves for "lekfolk" .
Kunne ikke Elbilforeningen gå ut å sette spesifikasjoner og samle inn tilbud fra tilbydere av ladestasjoner ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Brødbilsjåfør

"Det er en enorm etterspørsel etter Tesla, det skal vi faktisk innrømme. Men det er ingen av våre kunder som kjøper det som en hovedbil. Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre, sier han."

http://m.bil.adressa.no/bil/article50741.ece


HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Microknut

Sitat fra: Brødbilsjåfør på mandag 09. september 2013, klokken 13:37
"Det er en enorm etterspørsel etter Tesla, det skal vi faktisk innrømme. Men det er ingen av våre kunder som kjøper det som en hovedbil. Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre, sier han."

Ikke så rart Sandven sier dette. Han er vel en av dem som vil tape mest salg med at Tesla tar markedsandeler. Han gir jo også selv svaret på hvorfor han gir en slik åpenbar feil opplysning. Klart han er interessert i at det kommer avgifter på el-biler.

- Vi kan skaffe bilen, men det er ikke penger i det. Tesla har samme prisfilosofi over hele Europa, og da vil det ikke svare seg å importere den.-
VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

OddB

Sitat fra: Microknut på mandag 09. september 2013, klokken 13:57
Sitat fra: Brødbilsjåfør på mandag 09. september 2013, klokken 13:37
"Det er en enorm etterspørsel etter Tesla, det skal vi faktisk innrømme. Men det er ingen av våre kunder som kjøper det som en hovedbil. Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre, sier han."

Ikke så rart Sandven sier dette. Han er vel en av dem som vil tape mest salg med at Tesla tar markedsandeler. Han gir jo også selv svaret på hvorfor han gir en slik åpenbar feil opplysning. Klart han er interessert i at det kommer avgifter på el-biler.

- Vi kan skaffe bilen, men det er ikke penger i det. Tesla har samme prisfilosofi over hele Europa, og da vil det ikke svare seg å importere den.-
Og man skjønner hvorfor Elon Musk har vært veldig opptatt med å ha kontroll over hele salgskjeden....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

HABEL

Sitat fra: OddB på mandag 09. september 2013, klokken 14:12
Sitat fra: Microknut på mandag 09. september 2013, klokken 13:57
Sitat fra: Brødbilsjåfør på mandag 09. september 2013, klokken 13:37
"Det er en enorm etterspørsel etter Tesla, det skal vi faktisk innrømme. Men det er ingen av våre kunder som kjøper det som en hovedbil. Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre, sier han."

Ikke så rart Sandven sier dette. Han er vel en av dem som vil tape mest salg med at Tesla tar markedsandeler. Han gir jo også selv svaret på hvorfor han gir en slik åpenbar feil opplysning. Klart han er interessert i at det kommer avgifter på el-biler.

- Vi kan skaffe bilen, men det er ikke penger i det. Tesla har samme prisfilosofi over hele Europa, og da vil det ikke svare seg å importere den.-
Og man skjønner hvorfor Elon Musk har vært veldig opptatt med å ha kontroll over hele salgskjeden....

+ 1
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Thomas Parsli

Sitat fra: Microknut på mandag 09. september 2013, klokken 13:57
- Vi kan skaffe bilen, men det er ikke penger i det. Tesla har samme prisfilosofi over hele Europa, og da vil det ikke svare seg å importere den.-

Fantastisk reklame fra en konkurrent!
Tesla er så lavt priset i Norge at import ikke lønner seg, i motsetning til konkurrenten hvor du kan spare flere hundre tusen!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

FruTesla

Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

TS

Sitat fra: FruTesla på mandag 09. september 2013, klokken 19:01
http://www.dagbladet.no/2013/09/09/nyheter/okonomi/hegnarno/tesla/elbil/29169134/

Merker at jeg blir mer og mer oppgitt av media.. Denne artikkelen går i vår favør som kjøpere, men det er allikevel elendig journalistikk .. De har ikke gjort noen undersøkelser selv, de bare baserer seg på hva én bank sier..
Jeg tror jeg snart slutter å lese artikler og velger lesning av blogger heretter..


- Tesla holder verdien bedre enn snittet
Autolease er usikre på annenhåndsverdien til elbiler, men trekker frem Teslas Model S som unntaket.


Annhåndsverdien er det INGEN som kan forutse.  Dette kommer veldig an på hva Tesla gjør for oppnå fornøyde eiere og unngå vesentlige feil
Det kommer også an på avgiftspolitikk og ev. prisreduskjon (se Leaf..) når X eller MS 2.0 kommer . Annenhåndsverdi er faktisk vesentlig for mange om 5 år, ikke bare 3år. Om 5 år kan de fleste store bilprodusenter ha gode konkurrenter

På kort sikt, dvs ca 1 år vil den sikkert holde seg veldig godt.
På grunn av lang ventetid og mulig eksportmarked til Sverige etc

Puhh.  Dagens utblåsning ..  :o
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

fortoggale

Dere la kanskje merke til at Venstres Grande kom til valglokalet i en Tesla fra Oslo Taxi i går på TV2 og NRK nyhetene. Hun mente det var såååååå kuuuuuult.

Mon det ;)
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

LA-Thing

Artikkel i Aftenposten søndag 8/9 om elektriske busser i Sør-Korea som lades via induksjon: 'Batteriene kan lades opp med opp til 100kW, noe som er vesentlig raskere enn f.eks. elbilprodusenten Teslas dobbeltlader som når 20kW'. Forsåvidt riktig, men det nevnes ikke at Teslas superladere ligger på samme nivå.

Journalisten heter forøvrig Isak Ladegaard.....
Drammen, Tesla Model S #2510

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Eivind_Bergen


JohanH


Sitat fra: LA-Thing på mandag 09. september 2013, klokken 20:53
Artikkel i Aftenposten søndag 8/9 om elektriske busser i Sør-Korea som lades via induksjon: 'Batteriene kan lades opp med opp til 100kW, noe som er vesentlig raskere enn f.eks. elbilprodusenten Teslas dobbeltlader som når 20kW'. Forsåvidt riktig, men det nevnes ikke at Teslas superladere ligger på samme nivå.

Journalisten heter forøvrig Isak Ladegaard.....

Det er nok ikke 100kW AC lader på bussene. Så altså underlegent Teslas DC ladere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA