Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

VigdisA

#285
Om det ikke var det ved kjøpetidspunktet, blir det fort bil nummer en, og med den andre bilen som reserve..
Synes nok kanskje å ane litt misunnelse i det svaret og en over-forenkling av hvem som kjøper Tesla. Sikkert for å kunne selge andre biler.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Øyvind.h

Mulig Sandven bare har en helt spesiell kundegruppe, men bare rike som er på jakt etter blir nr ørten?
Ingen kunder som kjøper den som eneste bil?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: OddB på mandag 09. september 2013, klokken 07:09
Sitat fra: Hyperstress på mandag 09. september 2013, klokken 06:56
Sitat fra: arnkl på mandag 09. september 2013, klokken 06:21
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Bytter-familiebil-med-el-sportsbil-2963586.html#.Ui1K9rst02o

"Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre"

Skjønner at konkurrentene blir desperate, men å komme med en slik Bull Shit uttalelse rett ut av lufta er bare patetisk  ::)
Er det tatt rett ut av lufta ? Hvor hvor stor andel av Tesla-kjøperne  skal ha bIlen som eneste bil ?

Jeg tar ikke sjansen så jeg har en Leaf som bil nr. 2 :o

JohanH

Disse fossilhandlerne er nok a dying breed.

Lacaixxa

 
Sitat fra: OddB på mandag 09. september 2013, klokken 07:09
Sitat fra: Hyperstress på mandag 09. september 2013, klokken 06:56
Sitat fra: arnkl på mandag 09. september 2013, klokken 06:21
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Bytter-familiebil-med-el-sportsbil-2963586.html#.Ui1K9rst02o

"Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre"

Skjønner at konkurrentene blir desperate, men å komme med en slik Bull Shit uttalelse rett ut av lufta er bare patetisk  ::)
Er det tatt rett ut av lufta ? Hvor hvor stor andel av Tesla-kjøperne  skal ha bIlen som eneste bil ?

Det er vel få familier som har en eneste bil. Men er overbevist over at de fleste velger Tesla som bil nr 1 i familien. Dvs den dyreste, mest brukte og den man frakter familen med i helgene, på ferie etc. Noe annet ville jo være svært rart både med tanke på kostnader, incentiver, komfort og behov.

Det er nok en svært marginal gruppe som kjøper Bentley og Range Rover hos Sandven - og som i tillegg velger Model S som bil 3.

Forøvrig første gang jeg ser at det blir fokus på markedsandeler og konsekvenser konkurrentene. Mye tyder på at de må forholde seg til en ny hverdag fremover.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Oreo

Virker som BT har som agenda å sette Tesla eiere i bås, slik at de som ikke har fulgt med på bilmarkedet (og dem er det mange av) skal tro alle de nye Tesla'ene på veiene er rikinger som har fått "sponsa" bilen av staten, og dermed lage en salgbar story av et ikke-tema.

Forstår heller ikke hvorfor de har intervjuet og Sandven. Klart for hans kundegruppe er det kanskje folk med penger som skal ha en nr. 3 bil og ikke kan ta seg bryet med å bestille direkte fra Tesla (som er nytt og uvant). Litt av de samme som å spørre Kjells' Bruktimport på hjøret om å uttale seg om Mercedes salget.

Også latterlig hvordan en trafikkskolelærer greier å lire ut av seg bekymringen for at en avgiftsfri 400hk bil i gale hender kan være bekyrmringsfult. Det er klart i gale hender er alt farlig. Mener han den burde ha masse avgifter fordi den har kraftressurser? Så det er bare rike barn som skal kunne ha gleden av dette da, og de er liksom bedre sjåfører enn menig mann? Helt UTROLIG hva fok får seg til å si og mene. Typisk molbonorsk. Hvorfor kan ikke folk glede seg over denne muligheten (og bilen)? Folk som sutrer (og kanskje er en smule misunnelig) kan da bare bestille seg en selv. Bare snakk om prioriteringer. Denne janteloven blir vi nok aldri kvitt.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Nordtroms

Ja dette er nok janteloven i praksis og som vanlig så er det journalistene som står i første rekke. Jeg minnes Øystein sundes "Smi mens liket er varmt." først selge aviser på å skryte og så selge enda flere aviser på å rive den ned. Elbilinsentivene var faktisk innført for at flere skulle kjøpe elbil. Det virker og det er det ikke alle som tåler. Slettes ikke når produktet er så bra som Tesla model S.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Hyperstress


Sitat fra: OddB på mandag 09. september 2013, klokken 07:09
Sitat fra: Hyperstress på mandag 09. september 2013, klokken 06:56
Sitat fra: arnkl på mandag 09. september 2013, klokken 06:21
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Bytter-familiebil-med-el-sportsbil-2963586.html#.Ui1K9rst02o

"Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre"

Skjønner at konkurrentene blir desperate, men å komme med en slik Bull Shit uttalelse rett ut av lufta er bare patetisk  ::)
Er det tatt rett ut av lufta ? Hvor hvor stor andel av Tesla-kjøperne  skal ha bIlen som eneste bil ?

Jeg hengte meg mest opp i "ekstremt god råd". Jeg vil si en har ekstremt god råd om en er økonomisk uavhengig og ikke trenger å bekymre seg for hva en bruker penger på. Det tror jeg ikke er tilfelle for de fleste Teslakunder.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: OddB på lørdag 07. september 2013, klokken 23:09
Sitter selv å lurer på hvorfor jeg "bare MÅ" kjøpe en Tesla..... 
.....Hvorfor vurderer jeg å bytte til en bil som har en "tank" på 30 liter, som det finnes kun 6 "bensinstasjoner" til i Norge ?
Svaret er sammensatt.
Jeg er overbevist om at vi MÅ gjøre alt vi kan for å redusere klimagassutslippene. Jeg er overbevist om at bærekraftig transport er den rette veien å gå..
......
Bilen er et kvantesprang i teknikk. En bil bygd fra scratch som en elbil. Det er den underliggende ingeniørkunsten som fasinerer meg mest, ikke sportsbilytelsen og detaljer i det ytre designet. Om den hadde  lignet mer på en Avensis enn en Porsche og ikke klart 0-100 på mer en 8 sekunder hadde jeg nok kjøpt den like vel... Rekkevidden er kanskje den viktigste faktoren. Og at det er en sikker bil.
Jeg føler at denne bilen kan være den utløsende faktor for en radikal endring i hvordan vi kjører bil i framtida, derfor vil jeg være med på dette eventyret. Har lyst til å være med på litt av pionertiden. Jeg vil være med på å gjøre elbilen stueren.
At vi har så mange forskjellige grunner for å kjøpe denne bilen viser at Tesla og Elon Musk har gjort det meste riktig. Den appellerer til alle, både til de som er ute etter den råeste kuleste bilen som er laget, til de som vil ha en stor og trygg familiebil, til de som tenker økonomi og sikkerhet, og til de som tenker på miljøet. Vi har vel alle litt av alt dette i oss, i varierende grad.
Men hadde dette vært veldig ufordelaktig økonomisk ville jeg, som en vanlig "mann i gata", ikke ha hatt muligheten til å kjøpe bilen.
Kombinasjonen av en genial visjonær "bilbygger" i California og Norges enestående økonomiske vilkår for elbiler er grunnen til den suksessen bilen har fått i Norge.
Altså en litt sedat miljøbevisst gubbe med en hang til genial teknikk legger alle bekymringer på hylla å bestiller verdens kuleste bil.

+1 :-)

Chlangum

Sitat fra: Finnøy på mandag 09. september 2013, klokken 08:53
Sitat fra: OddB på lørdag 07. september 2013, klokken 23:09
Sitter selv å lurer på hvorfor jeg "bare MÅ" kjøpe en Tesla..... 
.....Hvorfor vurderer jeg å bytte til en bil som har en "tank" på 30 liter, som det finnes kun 6 "bensinstasjoner" til i Norge ?
Svaret er sammensatt.
Jeg er overbevist om at vi MÅ gjøre alt vi kan for å redusere klimagassutslippene. Jeg er overbevist om at bærekraftig transport er den rette veien å gå..
......
Bilen er et kvantesprang i teknikk. En bil bygd fra scratch som en elbil. Det er den underliggende ingeniørkunsten som fasinerer meg mest, ikke sportsbilytelsen og detaljer i det ytre designet. Om den hadde  lignet mer på en Avensis enn en Porsche og ikke klart 0-100 på mer en 8 sekunder hadde jeg nok kjøpt den like vel... Rekkevidden er kanskje den viktigste faktoren. Og at det er en sikker bil.
Jeg føler at denne bilen kan være den utløsende faktor for en radikal endring i hvordan vi kjører bil i framtida, derfor vil jeg være med på dette eventyret. Har lyst til å være med på litt av pionertiden. Jeg vil være med på å gjøre elbilen stueren.
At vi har så mange forskjellige grunner for å kjøpe denne bilen viser at Tesla og Elon Musk har gjort det meste riktig. Den appellerer til alle, både til de som er ute etter den råeste kuleste bilen som er laget, til de som vil ha en stor og trygg familiebil, til de som tenker økonomi og sikkerhet, og til de som tenker på miljøet. Vi har vel alle litt av alt dette i oss, i varierende grad.
Men hadde dette vært veldig ufordelaktig økonomisk ville jeg, som en vanlig "mann i gata", ikke ha hatt muligheten til å kjøpe bilen.
Kombinasjonen av en genial visjonær "bilbygger" i California og Norges enestående økonomiske vilkår for elbiler er grunnen til den suksessen bilen har fått i Norge.
Altså en litt sedat miljøbevisst gubbe med en hang til genial teknikk legger alle bekymringer på hylla å bestiller verdens kuleste bil.

+1 :-)

+1 c",)

Men det er langt flere en 6 "bensinstasjoner" i Norge
Nesten en i hvert hjem. Bare for å være litt pirkete  :P
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ingen tvil om at BT har fått blod på tann og sauser sammen synsing, bevisst desinformasjon og sensasjonsoverskrifter som skal forsterke heksejakt på elbiler.
Hva de ønsker å oppnå er jeg usikker på -> bare mest mulig salg etter Se & Hør metoden eller at de genuint mener elbilinsentivene skal fjernes pga janteloven.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Chlangum på mandag 09. september 2013, klokken 09:09
Men det er langt flere en 6 "bensinstasjoner" i Norge
Nesten en i hvert hjem. Bare for å være litt pirkete  :P
Men disse "hjemmebensinstasjonene" gir bare tilsvarende 0,6-1 liter i timen ..., De 6 andre "bensinstasjonene" klarer å fylle  tilsvarende 1,1 liter i minuttet :-)

atta

Sitat fra: Finnøy på mandag 09. september 2013, klokken 09:13
Ingen tvil om at BT har fått blod på tann og sauser sammen synsing, bevisst desinformasjon og sensasjonsoverskrifter som skal forsterke heksejakt på elbiler.
Hva de ønsker å oppnå er jeg usikker på -> bare mest mulig salg etter Se & Hør metoden eller at de genuint mener elbilinsentivene skal fjernes pga janteloven.

Journalister tar sitt samfunnsansvar svært alvorlig, og det er bra. Dessverre er det mange av dem som har kommet i et spor der de ser etter ting som er galt for å sette fokus på dette, mens de like ofte burde se etter ting som er bra for å løfte dette frem. Ganske synd. Overskriftene burde heller være rettet mot at elbilinsentivene fungerer, og at Norge er et foregangsland i noe mange (inkludert biljournalister) beskriver som et paradigmeskifte innen bilindustrien. Uansett om man ikke skulle spare CO2 på Model S vs en tilsvarende bil (noe jeg finner vanskelig å tro), så er elektrisitet fornybart. Det er faktisk et miljøaspekt ved å ikke forbruke naturressursene våre også. Batterier vil bare bli bedre og bedre, det er jeg sikker på. Nye mer miljøvennlige måter å utvinne elektrisitet på er i rivende utvikling (eks. Tyskland som erstatter kjernekraftverk med gedigne vilmølleparker i havet). Dette er disruption.

Personlig kjøpte vi en Leaf fordi kona lenge hadde ønsket hybrid eller elbil (et mer bærekraftig valg). Denne nr. 2 bilen var så over all forventning bra, at den raskt ble nr. 1 bil hos oss. Ikke for langturer, det egner den seg ikke til, men når vi skulle ut alle i familien for å ta en tur på butikken, til venner og slekt, etc, så tar vi Leaf'en. Med dette som bakteppe var det ikke vanskelig å se at Model S ville være den perfekte erstatter for BMW 5-serien vår. Og vi er langt fra alene. Dette er ganske utrolig, og uten elbilinsentivene ville det ikke være økonomisk mulig for vår del.

koop

Sitat fra: OddB på mandag 09. september 2013, klokken 07:09
Sitat fra: Hyperstress på mandag 09. september 2013, klokken 06:56
Sitat fra: arnkl på mandag 09. september 2013, klokken 06:21
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Bytter-familiebil-med-el-sportsbil-2963586.html#.Ui1K9rst02o

"Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre"

Skjønner at konkurrentene blir desperate, men å komme med en slik Bull Shit uttalelse rett ut av lufta er bare patetisk  ::)
Er det tatt rett ut av lufta ? Hvor hvor stor andel av Tesla-kjøperne  skal ha bIlen som eneste bil ?
Kuuult, Nå har jeg visst god råd.. Nei, sukk. Det hjelper ikke med andres uttaleslser for at jeg skal ha god råd.
Vi (fruen og jeg) hadde aldri tenkt å kjøpe ny bil, og i alle fall ikke en bil til mer enn 250.000. Men en Tesla Model S fristet så veldig at vi tilslutt ga oss selv råd. Vi selger nåværende nr.1 bil (overkant av 100.000) og erstatter den med Tesla. Vi beholder vår nr.2 bil som går på bensin, og det er 2 grunner for det. Den er over 16 år gammel og har liten salgsverdi, og vi bruker tilhenger en del.

Mye av grunnen til at vi tar oss råd, er at vi sparer minst 25.000 i året på drifstoff og foreløpig sparer vi minst 5.000 i året på bompenger. Vi regner med å beholde bilen minst 10 år, så det gir oss 300.000 i sparte utgifter og med salg av nåværende bil blir det 400.000 tilsammen.

Og i tillegg er dette en kul og god bil å kjøre, samt at vi sparer i alle fall lokalmiljøret for klimagasser.


Vi gleder oss veldig til vår kommer en gang i November  ;D ;D ;D ;D
Kristiansand:
Tesla Model S #2966, Vin 18513
7.3.2013 - Reservert
13.5.2013 - Bekreftet bestilling
14.5.2013 - Papirene signert
27.9.2013 - In Production
8.10.2013 - Production Complete
21.11.2013 kl. 11:00 - Avtalt utlevering
Subaru Forrester utgår

Lille Lance

Sitat fra: koop på mandag 09. september 2013, klokken 09:53
Sitat fra: OddB på mandag 09. september 2013, klokken 07:09
Sitat fra: Hyperstress på mandag 09. september 2013, klokken 06:56
Sitat fra: arnkl på mandag 09. september 2013, klokken 06:21
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Bytter-familiebil-med-el-sportsbil-2963586.html#.Ui1K9rst02o

"Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre"

Skjønner at konkurrentene blir desperate, men å komme med en slik Bull Shit uttalelse rett ut av lufta er bare patetisk  ::)
Er det tatt rett ut av lufta ? Hvor hvor stor andel av Tesla-kjøperne  skal ha bIlen som eneste bil ?
Kuuult, Nå har jeg visst god råd.. Nei, sukk. Det hjelper ikke med andres uttaleslser for at jeg skal ha god råd.
Vi (fruen og jeg) hadde aldri tenkt å kjøpe ny bil, og i alle fall ikke en bil til mer enn 250.000. Men en Tesla Model S fristet så veldig at vi tilslutt ga oss selv råd. Vi selger nåværende nr.1 bil (overkant av 100.000) og erstatter den med Tesla. Vi beholder vår nr.2 bil som går på bensin, og det er 2 grunner for det. Den er over 16 år gammel og har liten salgsverdi, og vi bruker tilhenger en del.

Mye av grunnen til at vi tar oss råd, er at vi sparer minst 25.000 i året på drifstoff og foreløpig sparer vi minst 5.000 i året på bompenger. Vi regner med å beholde bilen minst 10 år, så det gir oss 300.000 i sparte utgifter og med salg av nåværende bil blir det 400.000 tilsammen.

Og i tillegg er dette en kul og god bil å kjøre, samt at vi sparer i alle fall lokalmiljøret for klimagasser.


Vi gleder oss veldig til vår kommer en gang i November  ;D ;D ;D ;D

... og ingen årsavgift og ingen reg.avgift ... penger det åsså  8)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA