Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

HABEL

Når skal de forstå at alternativet (i alle fall for meg) er å ha ett stk. TMS.

Alternativet hadde vært:
En Leaf eller lign. + En Diesel/Bensinbil.
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS


Leaf_entusiast

Sitat fra: TS på lørdag 31. august 2013, klokken 14:32
Sitat fra: arnkl på lørdag 31. august 2013, klokken 13:35
Sitat fra: cdabel på lørdag 31. august 2013, klokken 12:48
Nei, det tok ikke lang tid for Janteloven å melde seg. Lederplass ("Miljøvennlig miljøsvin") og tosider artikkel i dagens Bergens Tidende som forteller at elbilinsentivene ikke var tiltenkt slike luksuselbiler

No blir eg kraftig irritert. BT sprer direkte løgn, og dei er klar over det!

På ledarplass i dag (31/8) skriv dei "...teslaen er fritatt for merverdiavgift og engangsavgift; den er slik sett sponset av staten med ganske nøyaktig 850 000 kroner." Dette var journalisten i BT klar over var feil, for eg sende han følgjande mail i går kveld:

---- Mail sent til Frode Buanes i BT ---
Hei.

Eg viser til artikkelen i BT i dag om Tesla Model S og statlege "subsidiar" av den. Det er vel feil å kalle fråvær av avgifter for subsidier, men eg skal la det vere.

Men når det gjeld utrekning av kva avgift Model S skulle hatt om ikkje elbilfritaket hadde eksistert er det mykje feil.

For det første har de har brukt CO2 og NOx utslepp frå ein Porche Panamera som grunnlag også for Model S. Det bli heilt feil då ein Model S har 0 for begge desse utsleppa. Det vil seie at sjølv om elbilar ikkje hadde vore fritekne for eingongsavgift ville ikkje det vore noko avgift for desse komponentane (for CO2 ville faktisk avgifta vore negativ, altså fråtrekk frå andre komponentar av eingongsavgift).

Den andre feilen er at de brukar maksimal effekt for Model S (421hk) som grunnlag for effektkomponenten i eingongsavgiften. Men her skil elmotorar seg frå forbrenningsmotorar. Elmotorar har ein ganske stor maksimal effekt, men kan ikkje halde denne effekta over særleg lang tid (då ville motoren bli for varm). Det er derfor Panamera har lagt høgare toppfart enn Model S, sjølv om effekt og akselerasjon er tilnærma lik. Den kontinuerlige effekten til Model S er langt lavare (Datane i køyretøyregistra seier 94 hk, eg veit ikkje om det stemmer). Det hadde vore denne kontinuerlige effekten som hadde vore grunnlaget for ein eventuell effektavgift.

Med desse datane gir avgiftskalkulatoren til tollvesenet følgjande resultat:

Merverdiavgift:    148 750,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:   195 994,38
Avgift for motoreffekt:   1 100,00
Avgift for CO2:   -87 480,00
Avgift for NOx:   700,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:   110 314,38
Bruksfradrag (0%):   0,00
Totalt i engangsavgift:   110 314,00
Vrakpantavgift:   2 400,00
Totalt i avgifter:   261 464,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter:   856 464,00

(NB. Kalkulatoren godtok ikkje 0 for CO2 og NOx så eg la inn 10 og 20 hhv. for desse. Den reelle avgifta vert altså endå lavare.)

Som du ser vert ikkje Model S "subsidiert" med 820000 men med 260000. Det er ein vesentlegt forskjel, som eg håpar BT vil rette opp.

Mvh
Arne Kleppestrand (som har tinga Tesla Model S)

--- slutt mail ---

Eg fekk følgjande svar 20.41, så mailen min vart lest i god tid før deadline i dagen avis

--- Mail frå Frode Buanes i BT --
Hei!

Takk for e-post. Er på en middag nå, så svarer deg mer utfyllende i morgen :)

Men regnestykket har vært godkjent både av økonom Robert Næss, en bilforhandler, og har vært diskutert med SSB-forskeren vi siterte.

En vesentlig forutsetning er som vi skriver at vi sammenlignet med hva den ville kostet dersom den var en bensinbil.

Ha en fin kveld!

Frode
---- slutt mail---

Det at BT sprer løgnaktige påstandar for å sverte EL-bilen tyder på ein bevist kampanje. Eigentleg er det rart, sidan BT har vore ekstremt opptekne av luftforureining frå bilar vinterstid ("giftlokket").

Helt utrolig at ikke BT er mer posistive til Tesla og avgiftsnivået når de hver vinter tar astamatikere og byens befolkning i forsvar mot lokal forurensning.

Men,  mediabildet har blitt overflommet av positive reportasjer om Model S i sommer, så da må de selvfølgelig finne en negativ vinkling siden de hadde så lyst til skrive om bilen..

All reklame er vel god reklame...
Tesla Motors har fortsatt ikke brukt 1 krone på markedsføring med unntak av finn.no annonser i Norge ...

Også må jeg le av kilden : økonom Robert Næss, en bilforhandler

En økonom som ser at sin egen inntektskilde er sterkt truet siden Tesla ikke kommer til å selges via bilforhandlere  :D

Også må jeg le av kilden : økonom Robert Næss, en bilforhandler

En økonom som ser at sin egen inntektskilde er sterkt truet siden Tesla ikke kommer til å selges via bilforhandlere  :D
[/quote]

Les artikkelen en gang til så ser du at kilden du nevner ikke er bilforhandler.

Terhar

Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Arnie

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).


trygvelo

Forside på finansavisen idag der elbiler stemples som CO2-bomber. Selve artikkelen er litt mer nyansert og tar utgangspunkt i en kjørelengde på 150.000. TMS har det suverent største CO2 utslippet til produksjon, visstnok pga. batteriene. I følge studier jeg har sett er det et utslipp på ca. 75kg CO2 per 1 kWh kapasitet for Li-Ion batterier, la oss si TMS har 90kWh batteri (er en del reservekapasitet utover de tilgjengelige 85 kWh):

75*90 = 6750kg CO2.

HABEL

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 03. september 2013, klokken 11:18
Forside på finansavisen idag der elbiler stemples som CO2-bomber. Selve artikkelen er litt mer nyansert og tar utgangspunkt i en kjørelengde på 150.000. TMS har det suverent største CO2 utslippet til produksjon, visstnok pga. batteriene. I følge studier jeg har sett er det et utslipp på ca. 75kg CO2 per 1 kWh kapasitet for Li-Ion batterier, la oss si TMS har 90kWh batteri (er en del reservekapasitet utover de tilgjengelige 85 kWh):

75*90 = 6750kg CO2.


Som min mor pleide å si, da de fleste ting kan endre seg når det gjelder oppfatninger av ulike saker:

Spis bananer så lenge det er sunt    8)
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

executive

45g/km som verste scenario er jo ikke ille da. Ved 300' km blir det vel nærmere 22g/km 8)  Langt ifra noen bombe iallefall. Det er ikke CO2 fritt å lage motorer og all den andre leamikken heller.  ;)

jkirkebo

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 03. september 2013, klokken 11:18
Forside på finansavisen idag der elbiler stemples som CO2-bomber. Selve artikkelen er litt mer nyansert og tar utgangspunkt i en kjørelengde på 150.000. TMS har det suverent største CO2 utslippet til produksjon, visstnok pga. batteriene. I følge studier jeg har sett er det et utslipp på ca. 75kg CO2 per 1 kWh kapasitet for Li-Ion batterier, la oss si TMS har 90kWh batteri (er en del reservekapasitet utover de tilgjengelige 85 kWh):

75*90 = 6750kg CO2.

85kWh er totalstørrelsen, ca. 81kWh utnyttbart.

150.000km? For en stor bil med alu-karosseri? Tror nok 350.000km blir nærmere sannheten gitt, i snitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

luffe

Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

OddB

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. september 2013, klokken 12:12
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 03. september 2013, klokken 11:18
Forside på finansavisen idag der elbiler stemples som CO2-bomber. Selve artikkelen er litt mer nyansert og tar utgangspunkt i en kjørelengde på 150.000. TMS har det suverent største CO2 utslippet til produksjon, visstnok pga. batteriene. I følge studier jeg har sett er det et utslipp på ca. 75kg CO2 per 1 kWh kapasitet for Li-Ion batterier, la oss si TMS har 90kWh batteri (er en del reservekapasitet utover de tilgjengelige 85 kWh):

75*90 = 6750kg CO2.

85kWh er totalstørrelsen, ca. 81kWh utnyttbart.

150.000km? For en stor bil med alu-karosseri? Tror nok 350.000km blir nærmere sannheten gitt, i snitt.
Og her er kanskje ikke resirkuleringen av både batteri og karosseri tatt med i regnestykket ? Hvis man skal regne totalt CO2-utslipp gjennom levetiden må man vel ta med dette også.
Batteriet kan vel som Elon Musk sier regnes som høykvalitets "malm", slik at hvis man bruker bilen som råstoff for NESTE bil vil den kanskje få et langt mindre utslipp ?
Aluminium er ganske energikrevende å framstille, men enkel å resirskulere.
Til sammenligning tilsvarer 6750 kg CO2 vel ca 40 000 km utslipp fra min Toyota... dvs 1,5 år
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Havebigfun


Djur1

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

LAH

85 - P4126 - VIN18537
Lev. des - lev. okt - lev. november - levert fredag 13. des

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA