Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: laumb på tirsdag 13. august 2013, klokken 10:11
Note: Diskusjon om CO2 flyttet til OT-baren.
Kanskje det hadde vært rom for en egen tråd om CO2-regnskapet til denne bilen ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Trond Arve

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:02
På side 34 i dagens DN kommenterer Erik Stavseth, sivilingeniør sistnevnte artikkel:
Produksjon av en elbil bruker 13 tonn CO2- det er ca 180g/km ved 10 års levetid og 7500km årlig og vesentlig mer enn ved en fossilbil. Han henviser til en LCA-analyse fra Yale publisert i Journal of Ecology 2012.
LCA-analysen er diskutert her på forumet tidligere:
o http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6193.0.html (med tilsvar fra Anders Hammar Strømman som er en av forfatterne fra NTNU).
o http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6781.msg72373.html#msg72373

Rapporten fokuserer på energiforbruk og CO2-utslipp i et livssyklusperspektiv, og konklusjonen er positiv for elbiler:
Sitat fra: GriffelI denne rapporten er alt tatt med over bilens levetid, batterier varme, kjøling, skroting etc.

Den viser at i løpet av bilens levetid vil en bensinbil forurense 116% mer enn en elbil som går på strøm fra nettet i Norge, og en diesel bil forurenser 11,5% mer enn en bensinbil altså 141% mer forurensende enn elbil i Norge. (Benytter en den strømmen som ishavskraft leverer er det enda større forskjell i elbilens favør).
(Om de du diskuterer med ikke vet hva % er kan du si dobbelt og halvannen ganger verre en elbil.)

I Europa er det ikke like bra. På EU mix av elkraft forurenser en bensinbil "bare" 30% mer enn elbilen, og dieselbilen "bare" 42% mer i løpet av bilens levetid. Når en så vet at EU miksen blir mer og mer fornybar og elbil og batteriproduksjonen mer og mer miljøvennlig endrer dette forholdet seg gunstig for elbilen.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:02
"Produksjon av batterier er en svært "skitten" prosess med stort utslipp av kjemiske avfallstoffer." -og ville neppe blitt tillatt i Norge.
Hvor han har dette fra vet jeg ikke, tror ikke LCA-analysen omhandler dette? Påstanden dukker opp jevnlig i nettdiskusjoner, men jeg har ikke sett dokumentasjon som omhandler batteriproduksjon.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lanber

Jeg har kommet til det punktet at jeg ikke gidder ta diskusjonen med om noe av strømmen kommer fra kullkraft selv om alternativet er at kraften ville gått med til å varme badevannet for fiskene rundt kraftverket.

Det er ikke min oppgave å drive folkeopplysning, til det har jeg alt for lite tålmodighet og toleranse for at andre tar feil

Thomas Parsli

http://www.environmentalleader.com/2013/05/30/nanotech-can-improve-li-ion-battery-performance/

"Abt Associates says the process of manufacturing nickel and cobalt metal compounds — used to coat the cathode — and the solvents used in processing the electrode in the batteries are the primary culprits that harm the environment and the health of those exposed to the chemicals."

http://www.epa.gov/dfe/pubs/projects/lbnp/final-li-ion-battery-lca-report.pdf


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Oreo

Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Amoss

Sitat fra: Oreo på tirsdag 13. august 2013, klokken 12:55
http://e24.no/bil/her-er-tesla-gr-nderens-transportrevolusjon/21260367

Fra artikkelen:
SitatMåten det skal gjøres på er ved hjelp av toglignende system basert på magnetisk levitasjon (maglev) og vakuum, ifølge Teknisk Ukeblad.

Kanskje en ide for journalisten å faktisk lese hva han skriver om? :p  Men må jo innrømme at dette var hva jeg også trodde før dette ble publisert...
Model S 85D

den12mann

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:02
"Produksjon av batterier er en svært "skitten" prosess med stort utslipp av kjemiske avfallstoffer." -og ville neppe blitt tillatt i Norge.

Jeg leste en gang i tiden at Prius er mindre miljøvennlig enn en Hummer.
http://www.freerepublic.com/focus/news/1904448/posts

Det kom naturligvis motsvar på en sånn brannfakkel, så jeg vet ikke hvor riktig den Prius vs Hummer var.
http://physicsandphysicists.blogspot.no/2008/03/hummer-is-not-more-environmentally.html

SimenT

Fantastisk reklame for Model S i VG ja.
Lurer faktisk på hvor mange biler som blir solgt pga de 3 sidene i VG i dag.

Noe feil detaljer rundt lading men pytt pytt.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

tjobben

Hegnar Online med uttalelse fra Autolease om hva man bør kjøpe av utstyr:

http://www.hegnar.no/motor/article737974.ece

Litt usikker på om en standard 60kWh vil holde seg så veldig mye dårligere i pris enn en fullstappa P85.
Veldig lite å se til alternativer fra konkurrenter. Det kommer til å endre seg, men Tesla ligger veldig langt foran i løypa. Spm. er hvor langt tid det tar før de blir tatt igjen.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Cato76

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

laumb

Note: flyttet ut innlegg om bussfil og minoriteten elbilsjåfør. Ligger i Off Topic-klubben.



fredag

Sitat fra: Lanber på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:04
Jeg har kommet til det punktet at jeg ikke gidder ta diskusjonen med om noe av strømmen kommer fra kullkraft selv om alternativet er at kraften ville gått med til å varme badevannet for fiskene rundt kraftverket.

Det er ikke min oppgave å drive folkeopplysning, til det har jeg alt for lite tålmodighet og toleranse for at andre tar feil

En av medlemsfordelene ved å melde seg inn i elbilforeningen er en opprinnelsesgaranti til hver av medlemmene som sikrer at elbilen din lades opp på ren, fornybar strøm.

Alle elbilforeningens medlemmer lader på ren, fornybar strøm. End of discussion.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA