Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: noto på torsdag 03. januar 2019, klokken 16:13
Da har vi det gående igjen. Hva med å overse posteringer som man oppfatter som trolling. Null svar = null tilfredsstillelse for troll.
Kunne ikke ha sagt det bedre selv.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Chris Neumann Ruud

#6391
https://www.gjengangeren.no/nyheter/avis/skoppum/her-dukket-det-opp-nesten-300-teslaer-moro-at-det-vekker-oppsikt/s/5-60-365357

(Paywall)
Sitat fra: Gjengangeren
Da Avis på Skoppum tok inn 280 Tesla'er, ble det lagt merke til i bygda. En tipser lurte på om det virkelig går så bra med bilutleiebedriften.

De romslige parkeringsplassene rundt Avis-bygget på Skoppum er for tiden full av Teslaer. Til sammen 280 stykker, for å være nøyaktig, av både S og X-modell.

Daglig leder, Magne Sørlie Indredavik, synes det er moro at bilparken vekker oppsikt, men han kan fortelle at de fleste bilene skal til Oslo.

Til Oslo

– Oslo-gryta har jo kronisk plassmangel. Det har vi ikke her. På Skoppum vil vi på sikt beholde 100 biler.

ROMSLIG: Daglig leder for Avis, Magne Sørlie Indredavik er fornøyd med utviklingen på Skoppum. Med nærhet til E18 ligger kontoret midt i smørøyet, med god plass til Teslaene som skal rulle i Oslo. Foto: Ellen Johannessen
At Avis har satset så stort på Tesla skyldes at det er elbilen med lengst rekkevidde. Kundene etterspør elbiler.

– Når dere fornyer bilparken så kraftig, hvilke merker skal da ut?

– Det blir ingen vesentlig utskifting. Det blir fortsatt bensin- og dieselbiler hos oss, men elbiler er framtida. I år regner de med at elandelen på nye biler vil passere 50 prosent. Den store utfordringen er det nok Skagerrak som får, sier han.

Fra Skoppum betjener avdelingen kontorer fra Drammen til Skien.

Avgjort utenfor Norge

Beslutningen om å satse på Tesla i Norge ble tatt utenfor Norges grenser, på et plan høyere opp i konsernet. Forhandlingene har pågått en stund, men i november ble de ansatte i Avis informert om avtalen. Utgangsprisen for den rimeligste Teslaen ligger på rundt 650.000 kroner.

Hvilken pris Avis og Tesla ble enige om, er en forretningshemmelighet daglig leder ikke kan snakke høyt om.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Råde

e-Golf | X75D

Strøm Tycoon

Model S tok med seg reg.nr. fra en Outlander og forsøkte å stikke av.

Men fra spøk til revolver. Her må det ha gått litt unna? Dette har skjedd i "knekken" på Kværnerveien like i nærheten av Kværnerbyen. Regner med, utifra det jeg ser her, at Teslaen har kommet fra retning Kværnerbyen.


Amoss

Går mer på Elon enn Tesla rett nok:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/1kl7gJ/musk-hyller-den-norske-rekordelgen
Sitat
Musk hyller den norske rekordelgen

Tesla-gründer Elon Musk kaster seg inn i den norsk kanadiske elgstriden ved å hylle den norske elgen i Østerdalen.
Model S 85D

CFM

2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

Motorwatt

Burde vel kunne forvente at den skulle vært kjørbar. Ikke bra, Tesla!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: CFM på mandag 28. januar 2019, klokken 23:47
"Teslaen ble totalvraket i møte med lastebilen, og var ikke kjørbar."

https://drm24.no/nyheter/tesla-totalvraket-av-lastebil-1912831

Hmm, slik kunne min blitt seende ut i dag også. Var på vei ut fra Biltema på Gran, skulle svinge til høyre ut på veien. Høy brøytekant. Så kommer det en fyr fra høyre og svinger inn på Biltema i god fart. Det hadde normalt ikke vært noe problem, bortsett fra at han kuttet svingen helt inntil brøytekanten jeg skulle rundt. Fikk bremset i siste liten. Tulling...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1317142119

"Svenske myndigheter vurderer å forby salg av Model S i Sverige"

https://www.aftenposten.no/verden/i/9m7pLl/Svenskene-vurderer-midlertidig-forbud-mot-Tesla

Holy crap!  :( Hvis de gjør dette, betyr ikke det at den vil bli ulovlig over hele Europa til typegodkjenningen er i orden?

Hodetelefoner


Klykken

Hah, det er i så fall ganske bakstreversk og gammeldags å forby salg av bilen fordi den blir bedre med tiden. De har heller ikke forstått hva Autopilot er - altså en avansert ACC.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Slik jeg forstår det, er bilene EU-godkjent i Nederland som er regulator for hele EU og EØS. Hvis Sverige ikke ønsker å følge EU-godkjenningen, så tror jeg ikke det får noen følger for resten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Forbehold: Jeg er ikke noen juss-ekspert, kjenner ikke detaljene i lovverket om typegodkjenning i EU, og kjenner denne saken kun gjennom denne artikkelen over som ikke går så mye i detaljer om hvordan dette fungerer. Så alt under her er rent gjettverk fra min side, men virker rimelig etter mitt syn.

Enten inneholder EU-direktivet ett forbehold der de enkelte land midlertidig kan underkjenne en typegodkjenning i inntil 6 måneder (av gangen?) som de mener er åpenbart feil eller så er dette ett forbehold Sverige har sikret seg da de innførte EU-direktivet i sitt lovverk. Disse 6  månedene er da ment for dialog med de som har typegodkjent bilen og/eller øvrige veimyndigheter i EU.

Resultatene kan bli:
1. Sverige må bare godta EU-godkjennelsen.
2. Autopiloten har ikke vært vurdert gjennom noen typegodkjennelse, og må deaktiveres i enten alle eller kun nye biler solgt i EU/EØS. Tesla må så gjennom en EU-typegodkjennelse av enhver (autopilot?) SW-oppdatering før disse rulles ut til kunder. Dette vil da kunne forsinke utrullig av nye funksjoner i bilene. Men, kanskje en del av de verste buggene vil bli funnet/rettet før de kommer ut i kundebiler?

Alternativ 2 vil så klart på i det minste kort sikt være ett skjær i sjøen for Tesla og deres kunder, men kan kanskje på sikt være en velsignelse for kundene?
Model S 85D

Jeronan

#6403
The end result will most likely end up being that Tesla will have to mark software updates that contain Auto Pilot changes and those will need to go through verification. Which isn't actually a bad thing to be honest.

Then regular OTA updates can just continue like normal.

I have had quite a few "scary" moments with the Autopilot myself, since we got our Model S and that I luckily was alert and quickly intervent to avoid disaster. If another person in these situations was not alert and reacted quickly enough, the concequences could have been severe and we all know there are plenty people out there that take their chances with Tesla's Autopilot and give it way too much trust in its current iteration!

A lot of the AP related accidents we have read about are almost entirely due to user error! and sadly the reason why we can't have nice things these days.  :(

So I fully understand the concerns of the Swedish authorities.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

1317142119

Jeg forstår bekymringene jeg også, men trodde ikke de hadde lov til det når en bil allerede var typegodkjent. Andre bilprodusenter oppdaterer bilene sine de også uten å (antar jeg) si ifra til myndighetene. Noen må man på verksted og oppdatere, mens andre lar brukerne laste ned en fil som brukeren selv laster inn i bilen. Kan ikke se noen annen forskjell enn at Tesla har forenklet sistnevnte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA