Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

geear

Er det ikke redusert gjennom hele syklusen? Mener du det er kun toppen det er satt cap på?

Maks ladehastighet er kun en liten peak på omtrent 43%, men hvis du mener at den kun vil sette en ny toppbegrensning på 82kW, så vil begrensningen gjelde fra omtrent 8% til 60%. Min ligger over 82kW i hele den rangen.

daktari

Synes ikke de burde gjøre dette retrospektiv. Dette må opplyses ved salg.
Gjelder all DC såvidt jeg har forstått.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

Det er bare toppen det er lagt inn en cap på, ja.

Jeg tror de kan komme unna endringene fordi de ikke har lovet noen spesiell maks ladehastighet (ihvertfall ikke som jeg har hørt om). Det eneste man kanskje kunne ta de på, er at de sier du kan lade bilen til en gitt SoC i løpet av en gitt tid.

Hvis det viser seg at denne reduserte makshastigheten kun medfører noen få minutter ekstra totalt sett, så har man trolig en dårlig sak.

geear

Det er godt kjent hvilke hastigheter man kan forvente, og om man tester å lade en demobil så vil man få høyere hastighet, da er det en mangel hvis de plutselig, etter kjøp og uten å informere deg, justerer ned din bil til lavere ladehastighet for å gjøre det mindre sannsynlig at de vil få et garantiansvar for batteripakken din innenfor garantitiden. På toppen av det hele er det helt umulig for eier å følge med på, da kriteriene er ukjente.

Du som eier vil også være pliktig til å informere en eventuell kjøper om at bilen din har restriksjoner på ladefart, og jo mer dette blir kjent vil alle som vet de har hurtigladet mange ganger måtte informere neste kjøper om dette. Det vil i mange tilfeller redusere verdien på bilen.

Amoss

Sitat fra: gr på fredag 03. august 2018, klokken 13:16
Du som eier vil også være pliktig til å informere en eventuell kjøper om at bilen din har restriksjoner på ladefart, og jo mer dette blir kjent vil alle som vet de har hurtigladet mange ganger måtte informere neste kjøper om dette. Det vil i mange tilfeller redusere verdien på bilen.

Ikke at jeg er uenig med deg i resten av din argumentasjon, men akkurat her har det vel strengt talt vært kjent hele tiden at mye hurtiglading har ett potensiale for å slite ekstra på batteriene, og er noe som bør informeres om ved salg helt uavhengig av denne saken, og bør også - fortsatt uavhengig av denne aktuelle saken - påvirke verdien på bilen.

Men jo, denne saken setter problematikken med mye hurtiglading enda mer på dagsorden, og kan medføre enda større påvirkning på verdien enn ellers. Så det viktigste i denne saken er etter mitt skjønn at Tesla må gi fullt innsyn i dette til (potensielle fremtidige) eiere slik at man vet hvordan situasjonen for den enkelte bil er.
Model S 85D

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


daktari

BilNorge.no ved erverdige Jon Winding Sørensen analyserer VW og Tesla sine aksjekurser etter Q2. Interessante perspektiver om tiden som kommer for de respektive merkene. BilNorge har vel tidligere vært noe skeptiske, men synes det virker som om de nå ser at Tesla er å regne med?
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50356
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gordon Retriever

Artikkelen over kan med fordel leses sammen med denne:
Eksos-krig i USA

Den er skrevet av samme Jon Winding-Sørensen som artikkelen over, og publiser en dag tidligere.  Selv om den ikke nevner Tesla ved navn, gir den et innblikk i motviljen mot nye, mer utslippsvennlig transport i enkelte kretser.

Legg også merke til link til EPAs "The Safer and Affordable Fuel Efficient Vehicles Proposed Rule for Model Years 2021-2026."

Nok et eksempel på at Winding-Sørensen som tidligere har blitt oppfattet som skeptisk til elektriske biler, nå framstår som skeptisk til liten omstillingsvilje hos myndigheter og industri.

SitatEPA har nettopp gitt ut sin egen rapport og forslag som heter noe så greit som The Safer and Affordable Fuel Efficient Vehicles Proposed Rule for Model Years 2021-2026. Et av de mer kuriøse litterære innslag i verdens bilhistorie.

Du kan selv lese den her

Argumentasjonen går på mye: fra det faktum at færre offentlige krav vil gjøre det enklere, og derved billigere, for bilfabrikkene slik at de kan bygge billigere biler, til at med solid forbruk kan man tillate seg å bygge solide biler slik at færre folk vil dø i trafikken.

Dessuten vil det øke etterspørselen etter olje med 500.000 fat per dag når vi kommer til 2030 – hvilket visstnok er positiv for noen.

Og – ikke glem – fabrikkene vil ikke behøve å utvikle alle disse små, elektriske bilene

daktari

Ja, det gleder meg. JWS er min soleklare favoritt blant journalister, også internasjonalt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Elbil fundamentalist

Hva Sissner mener er vel utrolig subjektivt? Her er vel overskriften litt i drøyeste laget? Ser ut til at twittermeldingen har gitt skikkelig neseblod på shorterne, og noen av dem er bjellesauer som åpenbart har veldig enkel adgang til media...

Var redd for at det var en ny a-la «pedo» Twitter, men heldigvis ikke   :+1:
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Thor2014


1317142119

Sitat fra: daktari på tirsdag 07. august 2018, klokken 15:51
Ja, det gleder meg. JWS er min soleklare favoritt blant journalister, også internasjonalt.
Høh? I hver eneste podcast jeg har hørt han snakke, så har han hatet alle elbiler bortsett fra hans egne lille Twizy (som han påstår han liker fordi den er sær).

Jeg har sett for meg at han er den mest grinete gamle elbilmotstanderen av dem alle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA