Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Amoss

#6060
Sitat fra: knut.aulie på søndag 15. juli 2018, klokken 23:01
Forventer litt mer av deg Amoss enn å prøve å forvrenge på denne enkle måten.

Når en ikke er 100% enig må en være 100% imot! Er det slik du ser det?

Finnes mange varianter mellom dette. Tar ikke alt i verste mening, har alt for stor respekt for Musk til det, men det nytter jo ikke å kaste seg nesegrus i bakken å tro alt er han sier er riktig. Best å bruke litt skepsis også. Her har han sagt at det meste løser seg med mobile service vans (tviler litt på det, men ok, det vil hjelpe godt til) og så tar han det jeg oppfatter som en grei ansvarsforskyving og legger all skyld på myndighetene. Dette gjør han uten at Tesla har søkt og uten å ha personell til å gjøre dette. Det blir litt for enkelt.

Forvrenger ingenting. Men når du trekker frem sitatet (trukket ut i fra sammenhengen den var i) som Arthur trakk frem flere ganger som "sannhetsvitne" på at alt Elon sa måtte være feil, og at vi måtte være "morsomme/naive" som ikke var enige med hans tolkning så mente jeg det det måtte påpekes. At Arthur konsekvent velger å tolke ALT i verste mening for Tesla/Elon er ikke noe som bør ha gått deg hus forbi etter så lang tid.

Jeg har ikke sagt at det Elon skrev var den ene og absolutte sannheten eller nødvendigvis helt korrekt, men jeg påpeker at ut i fra hva vi vet så kan det så absolutt være slik i denne saken. Ingen ting i den artikkelen motsa det Elon skrev. Joda, den åpner for spekulasjoner om at det KAN være nyanser her, men ikke noe definitivt.

Skepsis er sunt og bra. Men altså ikke når den går over til å tolke at alt er det motsatte av hva som fortelles. At det finnes lover og regler i Norge som hindrer bruk av mobile verksteder ble bekreftet av artikkelen over. Da er det altså ingen "ansvarsforskyving" å si at ansvaret for at de ikke har satt i gang dette i større skala ligger hos Norske myndigheter. Man kan så klart stille spørsmålet "Men hvorfor har de ikke søkt om dispensasjon da?". Det er ett helt legitimt spørsmål, og jeg ga noen mulige svar på det over her. Men da var jeg altså "morsomme/naive"...

Hvor klare Tesla er til å gjennomføre dette når en evnt. dispensasjon og/eller lov-/regel-ending er på plass vet ingen av oss noe om. Ei heller når "i høst" - når lov-/regel-endringene skal være på plass - er¹. For alt vi vet kan det være tidlig på høsten...  Ut over det så kan det være litt dumt å ansette folk til disse mobile verkstedene før man med sikkerhet vet at man kan gjennomføre dette, men for alt vi vet kan Tesla ha folk de kan hente inn fra andre land for å i det minste igangsette dette prosjektet så fort tillatelsene er på plass.

Ps: en ting ingen har tatt seg bryet med å nevne her er muligheten for at Tesla var i prosessen med å skrive søknad da artikkelen ble skrevet? Jeg vet i alle fall ikke hvor omfattende en slik søknadsprosess er, eller hvor lang tid det vil ta å få på plass alt som skulle måtte være med i en slik søknad. Alle ser ut til å tolke "Tesla hadde ikke søkt da artikkelen ble skrevet, og det betyr at de aldri vil søke eller noen gang har vurdert å søke". Nok en mulig "variant mellom dette" som du skriver...

¹ Korrigering, ser i følge posten til daktari ut til at vi vet litt mer om dette enn jeg viste da jeg skrev innlegget.
Model S 85D

Tuxedo

Jeg ser ikke hvordan disse rullende verkstedene skal kunne avhjelpe noe som helst. Det som er klart er at Tesla har for få mekanikere, og problemer med delelogistikken.  Å sette mekanikerne på hjul vil jo bare føre til at de kaster bort tid på å kjøre til og fra, tid som ellers kunne vært brukt til mekking på verkstedet.

E_S

Sitat fra: Tuxedo på mandag 16. juli 2018, klokken 09:28
Jeg ser ikke hvordan disse rullende verkstedene skal kunne avhjelpe noe som helst. Det som er klart er at Tesla har for få mekanikere, og problemer med delelogistikken.  Å sette mekanikerne på hjul vil jo bare føre til at de kaster bort tid på å kjøre til og fra, tid som ellers kunne vært brukt til mekking på verkstedet.

Støttes. Hadde det vært en fantastisk løsning med mobile verksteder for noe annet enn akutt veihjelp hadde garantert dette vært utbredt for lengst hos store aktører som har drevet med dette i mange tiår. Men klart, når delelogistikken er så dårlig at en bil blir stående på parkeringsplassen hos Tesla i tre uker på vent for deler for en reparasjon som tar en halvtime, da har man hovedproblemet der.

Til den 25 år gamle Mercedesen i signaturen min kan jeg dra til forhandler i for eksempel en utpost som Kirkenes, bestille en del som kun har blitt brukt på akkurat den modellen i to år, få vite eksakt pris og leveringsdato og hente den mindre enn en uke senere. Dette fra en produsent som har hundrevis av forskjellige modeller og har laget biler i over hundre år. Samme hadde det vært om bilen min hadde vært fra 1970. Rart det skal være så vanskelig å få til for en produsent som har *tre* modeller?
:)

o.b.lix

Sitat fra: Tuxedo på mandag 16. juli 2018, klokken 09:28
Jeg ser ikke hvordan disse rullende verkstedene skal kunne avhjelpe noe som helst.

Det er i alle fall et faktum at i USA står de rullende verkstedene for ca 25% av reparasjoner og service.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cobos

Jeg var innom Skøyen i 2016 eller 2017 med noe problemer med parkbremsen som lagde rare lyder. En tekniker kom ut å så på bilen og konstaterte at parkbremsen hadde løsnet eller parkbremskaliperen hadde løsnet. Husker ikke helt alle detaljene, men dette var noe som skjedde iblandt mente teknikeren. Han mente bilen ikke var god å kjøre med så han tok den inn med en gang og ca 30 min senere var det fikset. Denne typen bremse og hjuloppheng ting kan sikkert en mobil tekniker fikse. Og jeg hører at for dyrere og særere merker som Jaguar f.eks. praktiserer de mobile teknikere i Canada og ville ikke overraske meg om det også var mulig i Norge. De har vel omtrent samme geografiske utbredelse på merkeverksteder som Tesla hvis ikke enda dårligere.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Tuxedo

Dette handler ikke om en mobil mekaniker kan fikse enkle feil, for det kan de sikkert. Det handler om smart bruk av ressurser, og hvis problemet er for få ansatte på verkstedene, hvordan skal det da hjelpe om de i tillegg skal bruke tid på å kjøre ut til kundene?

Ellemelle

Hvilket forum har du det fra at de har for få ansatte? Det sier seg selv at det ikke er noe vits i å ansette 40 teknikere til Tesla Nord hvis de bare har 8 bukker der (jeg vet ikke hvor mange de har).

Med mobile fullserviceverksteder, med løftebukk og full pakke, kan de ansette så mange de ønsker. Til og med utenfor de vanlige kjerneområdene.
For en mekanikker i Oslo er kanskje en jobb i Tesla mindre interessant, mens en på Hamar kan være svært interessert i en slik mobil jobb.

Og når det gjelder argumentet om at «hvis dette var smart, ville alle andre ha gjort det for lenge siden», så må det være fremsatt av noen som verken forstår forskjellen mellom elbiler og fossiler, eller den manglende innovasjonsevnen til de klassiske bilprodusentene

Tesla har gjort mye smart som de andre burde ha tenkt på for lenge siden.

Amoss

Sitat fra: Ellemelle på mandag 16. juli 2018, klokken 18:14
Med mobile fullserviceverksteder, med løftebukk og full pakke, kan de ansette så mange de ønsker.

Godt mulig jeg ikke er helt 100% oppdatert på det siste om dette, men tidligere når det har vært snakk om Teslas mobile verksteder så har det vært nevnt at de skulle kunne fikse alle problemer så lenge det ikke var behov for å løfte bilen. For de reparasjoner der løftebukk var påkrevd ville man fortsatt måtte få bilen inn på ett normalt verksted.
Model S 85D

Tuxedo

"Mobile løftebukker?"

Ærlig talt, slutt å trolle. Hvis de mangler løftebukker, er det jo selvsagt mest økonomisk å installere flere stasjonært, eller åpne flere servicesentre.

At folk ikke skjønner at problemet er for få ansatte er smått utrolig. Tror neppe at bilene står parkert i månedsvis mens de ansatte koker kaffe og tvinner tommeltotter.

Mr Oizo

Er 6-9 måneder ventetid på verksted innovasjon?
Og hvordan har du tenkt at "mobil fullserviceverksted" skal fungere, med løftebukk og full pakke?
En mobil servicebil er sånn som stort sett kjører rundt og tar service og hastereparasjoner på mer eller mindre stasjonære anleggsmaskiner i klassen 10-50 tonn. Et kjøretøy for persontransport er langt fra dette. Hvorfor er nettopp dette så smart? En slik bil du snakker om, den har ikke "løftebukk og full pakke". Den har assortert verktøy, hjelpemidler på batteri, jekk, diverse av de mest brukte delene, diverse kjølevæske osv og kanskje dekkomleggingsmaskin. Det er ikke sånn at man kan bringe med seg et fullserviceverksted på hjul. Dette landet har også 4-6 måneder med mer eller mindre vinter. Hvem tror du gidder å stå ute i all slags vær dag ut og dag inn, for det som mest sannsynlig er maks "grei nok lønn", når de kan jobbe innendørs i ordnede forhold og med gode kolleger for en av byens mange merkeforhandlere, som har ting på stell sånn ellers?

Ikke alt handler om innovasjon, og hva hjelper det med folk, lokaler og utstyr dersom delelogistikken er en vits?
Tror du VAG, Daimler og BMW spør Tesla om hvordan de skal få orden på sin logistikk, verksteder og mekanikere? Dette problemet blir bare verre og verre dersom ingenting gjøres siden det blir stadig flere biler på veien. Det bør ikke være alt for vanskelig å beregne dette siden de ser eksakt hvor mange biler de selger hit og hvor i landet de selges. Det er sant at de har gjort mye smart, men ingen gjør alt rett, det er helt umulig.

Det er (kanskje dessverre) mye fokus på Tesla og noe negativt om dagen, men de andre sliter også.
Hva med VAG som med viten og vilje svindlet 11 milioner kunder med juksebilene sine? Folk med "oppgraderte" biler opplever store problemer og kostnader knyttet til dette da dyser og egr går i ett sett, i tillegg til clutch, svinghjul og turboer. Tesla kan fikse sine problemer dersom de er villig til å sette ressurser på det. I en oppstartsfase vil man dog som regel skyve slike problemer og kostnader foran seg da det ikke er et fokusområde.

Gordon Retriever

Sitat fra: Amoss på mandag 16. juli 2018, klokken 18:21
Godt mulig jeg ikke er helt 100% oppdatert på det siste om dette, men tidligere når det har vært snakk om Teslas mobile verksteder så har det vært nevnt at de skulle kunne fikse alle problemer så lenge det ikke var behov for å løfte bilen.

Begrepet Musk brukte var da også "mobile service vans".   Venter meg biler som lett kan parkeres i private innkjørsler, parkeringshus o.l. :)




Cobos

Det de bruker i USA er type en stor Transit varebil eller noe slikt med ymse verktøy og deler men IKKE løftebukk. Det de derimot har gjort i avidesliggende steder er å ha en stående avtale med en stor verkstedkjede slik at de kan låne/leie en løftebukk i *liten-by-uten-servicesenter* og så kan teknikeren gjøre jobben der. Det samme kan potensielt gjøres på vinteren, evt. i eierens garasje. Dette forutsetter naturligvis at Tesla får flere teknikere totalt sett for at dette skal hjelpe.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Øyvind.h

Porsche tror jeg henter bilen hjemme hos kunde, kjører den til verksted på bilhenger, fikser bilen og kjører den tilbake. Mener jeg leste om det tilbudet i Finansavisen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Sitat fra: Tuxedo på mandag 16. juli 2018, klokken 18:30
At folk ikke skjønner at problemet er for få ansatte er smått utrolig. Tror neppe at bilene står parkert i månedsvis mens de ansatte koker kaffe og tvinner tommeltotter.
Ok, så da mener du at det står tomme løftebukker på servicesenterne, fordi de mangler ansatte?  Det er kanskje derfor de kjører doble skift også da. Fordi de har for mange løftebukker.

Hvis du ikke har hørt om mobile løftebukker, så jfgi

Gordon Retriever

Sitat fra: Ellemelle på mandag 16. juli 2018, klokken 19:11mobile løftebukker
...setter krav til flatt og stabilt underlag.
Kanskje Tesla skulle leid et tomt lagerlokale og arrangert pop-up verksted med mobile løftebukker.  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA