Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

kango å rekkevidde forlenger

Startet av sven erik, mandag 29. april 2013, klokken 19:03

« forrige - neste »

sven erik

hei er det noen som har rekkevidde forlenger i sin bil ?
å hva av erfaringer har dere


sven erik


sven erik


Økobon

Hei. Jeg har en Kango 2004 med range extender. Den har for tiden en jordfeil så den vil ikke lade. Det er en 2 seter varebil med hvite skilter, men med montert originalt baksete. Den er ikke omregistrert til 5 seter enda. Den er registrert som elbil og har alle rettigheter som det , da den bare har 10l bensintank, har en 2 sylindret 500 cm2 motor, som drar 2 generatorer på 132V og 40A hver.
Under kjøring kan du stoppe og starte bensinmotoren når det passer deg med en knapp på dashbboret. Når du kommer til en bratt stigning, kan du bare trykke på knappen, og den øker kraften fra 22 KW til 29 KW (om jeg husker rett). Når det blir lettere, kan du bare trykke på knappen en gang til, så stopper bensinmotoren og du kjører videre på bare strøm.
Bensinmotoren lever sitt eget liv i forhold til fremdriftshastighet og energibruk fra transaksjonsbatteriene. Når bilen står stille, går den bare på tomgang.Hver gang du kommer opp i ca.50, går den med ca. halvt turtall, og ved ca. 70-75 går den med fullt turtall. Når du kjører der det er lett, kan du med å slakke på kjørepedalen lade mens du kjører, men hvis du slakket litt for mye så går den ned på tomgang, og da må du nesten opp på gult, for å få den opp i turtall igjen.

Mvh. Økobon


Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

sven erik

ok ja så det vil si kjører du riktig vil ikke batteriene gå tomme  da

sven erik


elektrolux

DC-DC lader nok 12V batteriet; så lading av dette blir indirekte. Begge generatorene på range extenderen er nok for framdriftsbatteriet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: sven erik på torsdag 02. mai 2013, klokken 12:09
ok ja så det vil si kjører du riktig vil ikke batteriene gå tomme  da
132V 40A to stk. blir ikke mer enn drøyt 10kW, det vil si at det generatoren leverer er i underkant av gjennomsnitts forbruket.
Så en må nok kjøre ganske pent, eller ta noen ladepauser nå og da.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

Ja må.nokk lade stadig  men ok å kunne kjøre. Litt om en ikke finner lade steder

sven erik

jeg har ikke tenkt til å kjøre  verden runt uten å  lade men  å kansje og greie totalt 30 mil eller noe hadde hvert bra

Økobon

Det stemmer at begge generatorene lader transaksjonsbatteriene .Hvor langt en kan kjøre på en lading er jeg ikke sikker på, men jeg kjørte en gang fra Alvdal til Surnadal på en lading. Det er ca. 20 mil, da kjørte jeg de siste 35 km på bare strøm og hadde ca. 20 % igjen da jeg kom frem. I tilleg fikk jeg ikke ladet til mere 85% den gangen.
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

sven erik

Sitat fra: Økobon på fredag 03. mai 2013, klokken 20:35
Det stemmer at begge generatorene lader transaksjonsbatteriene .Hvor langt en kan kjøre på en lading er jeg ikke sikker på, men jeg kjørte en gang fra Alvdal til Surnadal på en lading. Det er ca. 20 mil, da kjørte jeg de siste 35 km på bare strøm og hadde ca. 20 % igjen da jeg kom frem. I tilleg fikk jeg ikke ladet til mere 85% den gangen.

det vil jo si  at du brukte 65% på 20 mil og  med å kjøre da   35 km det er fort 40%så hadde du brukt rekkevidde forlengeren ville du kansje hatt  dobbelt  rekkevidde  men hvordan kjørte du da  vilke fart ++ husjer du hvor mye bensin du brukte

Økobon

Jeg startet fra Alvdal m.85% på batteriene . Startet bensinmotoren med en gang og kjørte stigninge opp ti 730m/h i ca 60-70, resten av turen i ca.80. For å være sikker fylte jeg bensin på Berkåk. Har kontrollert flere ganger og kommet til at den bruker ca. 0,7l/mil når du utnytter range extenderen så godt du får til. Et ekstra plus er at du får varme til varmaparatet når du kjører bensinmotoren.
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

sven erik

såpas ja   så du kjørte da med varme på og   eller  ja da kjørte du ikke helt pent men 0.7 er jo som en normal bil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA