Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"bare" standard, hvorfor det?

Startet av PHsigP85, torsdag 25. april 2013, klokken 21:01

« forrige - neste »

AttackOfTheMac

Min jobb og lidenskap er teknologi.
Er som regel en early adopter.
Sist prosjekt jeg hadde var å rigge hele leiligheten med Philips Hue lyspærer :D
Jeg har ingen interesse av biler i utgangspunktet.
Jeg ser på dette som en stor gadget på fire hjul.
Derfor tar jeg meg råd til Model S selv om jeg er ganske ung (28) og har en vanlig lønn.
MEN jeg må ha råd til ny Mac Pro og 2x Cinema display når det blir fornyet,
så jeg velger 60kWh :p

RunarBT

Får håpe lånebil- tilbudet gjelder her til lands også. Da betyr det lite kva du velger, mot 1% måneden verditap kan du oppgradere når du måtte ønske. :-D

Skal ikkje sjå bort fra at det blir ny bil om et år på meg, igjen.:-)
Blir jo omregistrering kostnader, så koster fort 80-90k i verditap pluss mellomledd... Hrm.. Kanskje ikkje likevel?:-p må da bli mot eldre innbytter-bil som er et par år gammel da først.

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på fredag 26. april 2013, klokken 19:25
Vi hadde en spørreundersøkelse her for ca 4 mnd siden som gikk på årsakene til at vi ville kjøpe TMS.
Det var noen Øko-freaker og noen sparere men det fleste var biltihengere som øynet muligheten til en sprek, pen, stor elbil med lang rekkevidde til en overkommelig pengesum. Motivasjonen til bilkjøp gjenspeiles her. Hvis det stemmer at ca 60-70% velger P+ eller P viser det at fanboyene er i flertall. Jeg tror ikke det er mange gode rasjonelle argumenter for å kjøpe mer en std- selv ikke kjøring på Autobahn. Det er åpenbart at morro-faktoren og "forelskelsen" i denne bilen er dominerende her- det er det ingen argumenter som biter på.
Jeg som 52 åring valgte P selv om jeg egentlig ikke trenger det fordi jeg ville ha luftfjæring, skinn++ og da ble ekstraprisen for de 60 hk ikke så stor. Hadde jeg vært yngre med dårligere økonomi hadde det blitt std uten store smerter.
Jeg valgte ikke 21"og P+ fordi jeg måtte begrense mine fanboytendenser litt. ;)

Tja, personlig hadde jeg valgt en rekke andre biler før tms om de hadde kostet det samme. Grunnen til at jeg kjøper tms er at nordmenn aldri noen gang har hatt tilbud om tilsvarende pris/ytelse i Norge.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

PHsigP85

Godt å se at mange har et kost/nytte forhold til dette og at man kan velge S og være fornuftig samtidig.

Så får jeg heller trøste meg med at min bil blir ganske unik: Eneste sig UTEN perf :o

Valget av sig var for øvrig ren rasjonell tenking. Var nemlig redd reglene ville endres og fryktet kun de første ville rekke å få dagens incentiver. Ikke hadde jeg trodd de skulle selge - og levere - så mange eksemplarer på så kort tid hverken i Norge eller i USA http://insideevs.com/tesla-model-s-outsells-bmw-7-series-audi-a8-mercedes-benz-s-class-and-lexus-ls-in-us-in-q1-of-2013/).

Dessuten hadde jeg vanvittig lyst på masse utstyr og latterlig fete felger, noe jeg aldri hadde klart å forsvare om jeg skulle krysse av på lista og betalt stykk for stykk. Det var mitt ufornuftige bidrag ;D
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

Cirion

Handling with the 19s is a bit of a letdown versus the 21s, but my wallet thanks me for the long term savings!
http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/first-impressions-after-first-weekend

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Ble startet en ny tråd i går om hva folk angret på at de ikke valgte. Ingen som har nevnt performance så langt, men flere har nevnt at non-perf er heftig nok :)

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16287-Options-you-wish-you-chose-but-didn-t
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

PHsigP85

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. april 2013, klokken 19:35
Ble startet en ny tråd i går om hva folk angret på at de ikke valgte. Ingen som har nevnt performance så langt, men flere har nevnt at non-perf er heftig nok :)

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16287-Options-you-wish-you-chose-but-didn-t

Tusen takk for linken Øyvind! Masse bra tilbakemeldinger fra de som faktisk har kjørt bilen en stund er nok viktigere enn hva alle vi "drømmerne" synes før bilen står på gårdsplassen.

Har slått meg til ro med mitt non-performance valg, og glad for valget av pano, tech og dobbeltlader. Det siste ytterligere aktualisert etter at Thon/Fortum annonserte samarbeid vedr. 22kW-ladere på kjøpesentrene. Antar det samme blir tilfelle på hoteller fremover.

Igjen, takk for nyttig link!
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

F1

For meg er rekkevidden viktigst, ikke om det tar 4,4 eller 5,6 sekunder til 100 km/t. Så standard 85 kw holder for meg.
For sterk akselarasjon vil jo gjøre bilen nervøs på vinterføre eller våt vegbane

For min del vil jeg nå barbere bort nesten 3 sekunder fra 0-100 i forhold til nåværende Volvo. Kan ikke klage da.
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

Sisyfos

Jeg tør knapt nok tør å ta standard. Etter å ha skrangla rundt i Forhøsteren i mange år, kjørte jeg den litt mer spreke og behagelige Saab 9-5 turbo til samboeren ned Østerdalen. Med det resultat at jeg var 3 km/t fra å miste lappen. Tipper en ytterligere dobling av hestekrefter, fjerning av motorlyd, mindre luftstøy og en enda mer komfortabel ride vil føre meg langt nok mot fotgjengerstatus som det er.

Ser ut til at vi for øyeblikket lander på standard 85, 19", dobbeltlader, tech, luftfjæring og vinter for hytta på Tynset, lyd og parkering. Og foreløpig har samboeren varme følelser for svart.
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

F1

Sitat fra: Sisyfos på mandag 29. april 2013, klokken 22:00
kjørte jeg den litt mer spreke og behagelige Saab 9-5 turbo til samboeren ned Østerdalen. Med det resultat at jeg var 3 km/t fra å miste lappen. Tipper en ytterligere dobling av hestekrefter, fjerning av motorlyd, mindre luftstøy og en enda mer komfortabel ride vil føre meg langt nok mot fotgjengerstatus som det er.

Finnes det ikke en elbil-insentiv som gjør alle el-bilister immune mot fartsbøter?
I så fall burde politikere følge med nå: Å tillate en import av en el-sportsbil uten moms og avgifter, uten å fjerne fartsbot-faren, mangler forstand og sammenheng.
Slikt er utilgivelig.
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

Mons

#70
Etter å ha lest grundig på diverse forum hadde jeg akseptert at standard var god nok for meg, noe jeg forsåvidt mener fremdeles. Etter å ha prøvekjørt bilen tenker jeg også at + burde vært en obligatorisk del av pakken, om man virkelig skal få glede av performance versjonen. Likevel er det klart at en sjokkerende bra akselerasjon er morro, ikke minst når man skal vise frem den nye "symaskinen" sin. Dessuten er det ikke noe særlig å spare de siste 10% på en dyr bil, dersom man sitter igjen med en litt dårlig følelse. Jeg er av typen som heller lever med et dyrere kjøp, dersom jeg i lang tid kan være godt fornøyd med det jeg faktisk kjøpte.

At jeg endte opp med P uten + var likevel av en helt annen grunn. Kona likte ikke interiørvalgene i standardversjonen...  ??? Det var lett for henne å overbevise meg om at P var et bedre valg.  8)
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Wenche

Sitat fra: F1 på mandag 29. april 2013, klokken 22:38
Sitat fra: Sisyfos på mandag 29. april 2013, klokken 22:00
kjørte jeg den litt mer spreke og behagelige Saab 9-5 turbo til samboeren ned Østerdalen. Med det resultat at jeg var 3 km/t fra å miste lappen. Tipper en ytterligere dobling av hestekrefter, fjerning av motorlyd, mindre luftstøy og en enda mer komfortabel ride vil føre meg langt nok mot fotgjengerstatus som det er.

Finnes det ikke en elbil-insentiv som gjør alle el-bilister immune mot fartsbøter?
I så fall burde politikere følge med nå: Å tillate en import av en el-sportsbil uten moms og avgifter, uten å fjerne fartsbot-faren, mangler forstand og sammenheng.
Slikt er utilgivelig.
Noe må de jo få lov å tjene på elbilen  ;)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Griffel

Sitat fra: F1 på mandag 29. april 2013, klokken 22:38
Finnes det ikke en elbil-insentiv som gjør alle el-bilister immune mot fartsbøter?
I så fall burde politikere følge med nå: Å tillate en import av en el-sportsbil uten moms og avgifter, uten å fjerne fartsbot-faren, mangler forstand og sammenheng.
Slikt er utilgivelig.
Det er en politisk målsetting å få flest mulig til å reise kollektivt, så om Teslaen genererer fotgjengere og i tillegg kompenserer for momsfritaket er det er dette i tråd med rød-grønn politikk og et bevis på "forstand og sammenheng."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Neemaz


Syns performance interiøret er såpass mye penere enn standard at det var verdt det. For akselerasjonen sin del er jeg sikker på at standard er mer enn godt nok. Muligens er den også raskere enn mazda 6 1.8L jeg har fra før :-)

Bruto Maccaroni

Det er mulig den er sprekere enn Prius også, selv om Priusen har 2(!) motorer.
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA