Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"bare" standard, hvorfor det?

Startet av PHsigP85, torsdag 25. april 2013, klokken 21:01

« forrige - neste »

Dr.Ling

Jeg må si jeg beundrer dere som klarer å finalize med non-performance. Det er det samme jeg har tenkt å gjøre, jeg er jo en fornuftig person! Har stor forsåelse for dem som sier at så mye kraft i en så tung familiebil føles litt skummelt.

Men når dagen kommer vet jeg at jeg klarer å overbevise meg selv om at 160nm ekstra og litt karbon og semsket skinn absolutt er verdt disse titusenlappene. Massevis av lyskryss på trefelten på vei til jobb :)  (ok, på vei til/fra jobb er det kø hele veien, men ellers i døgnet blir det dragracing.......). "Sjekk! En Model S! Den er like rask som en M5!", "Nei, vent, det der er jo standardutgaven..."
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

DonPedro

Sitat fra: Nuvolari på fredag 26. april 2013, klokken 08:01Dette får vi sikkert svar på dersom topgear får låne fler biler fra Tesla vel og merke.

Blir nokså kjølig i helvete før det skjer...  ;)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

laumb

Blir standard det.
Om jeg hadde hatt pengene "til overs" for Performance (og da tenker jeg ikke på en pengebinge med millioner i, men en normal stor sum til overs) så ville jeg likevel ikke valgt Performance. Det er litt av samme grunnen som at jeg ikke kjøpte motorsykkel når jeg var 18 - kommer sikkert til å kjøre fra meg lappen rimelig fort - eller kjøre meg i hjel. Standard holder..

stor66

Jeg valgte 85kWh standard. Det var mye fram og tilbake, men til sist satt jeg igjen med at jeg måtte betale 80.000 for alcantarakanting på skinnsetene og 1,2 sek. hurtigere fra 0 - 100. Bilen er uansett eksepsjonell og jeg gleder meg som en unge til sept/okt!
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Epleskreller

Valgte standard, for meg er det mer enn nok. Ekstra kostnader for kjøp og forsikring (ser for meg økte premier etter hvert som disse drar av veien) på P85 var avgjørende.

Jeg er overrasket over hvor mange som ser ut til å velge P+. Skulle kanskje hatt en poll på dette :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Nuvolari

Sitat fra: Epleskreller på fredag 26. april 2013, klokken 09:14
Valgte standard, for meg er det mer enn nok. Ekstra kostnader for kjøp og forsikring (ser for meg økte premier etter hvert som disse drar av veien) på P85 var avgjørende.

Jeg er overrasket over hvor mange som ser ut til å velge P+. Skulle kanskje hatt en poll på dette :)

Basert på regnearket på tmc er det 33% av eu reservasjonene som velger std. 33% velger perf og 33% velger perf+.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Gjermund

Jeg har hatt biler som er er nesten i hvert fall like raske som en standard. Tenker jo litt på at kona aldri har vært i nærhten av så rask bil, men hun kommer nok aldri til å ha "gassen" i bunn om vi velger standard heller...

Jeg tenker også som, ble nevnt tidligere at performance faktisk blir for stor motorkraft i forhold til bilens natur.

Ut fra slalom, skidpad og vekta av bilen, kan vi nok konkludere at det IKKE er en sportsbil (selv om det virker som en del tror det), men nå er det heller ikke sportsbil jeg skal kjøpe, jeg trenger en praktisk sotr familibil. slik tenker jeg når jeg er fornuftig.

Når jeg er ufornuftig tenker jeg, sikkert dritkult med den ekstra akslerasjonen...

Skulle virkelig ønsker jeg kunne prøvekjørt både performance og standard før finalize kommer, men det ser vel heller ut som jeg ikke får prøvekjørt i det hele tatt.

Griffel

For 70.000 kan du ta med kone og 2 barn på cruise fra Venetsia til Tyrkia i suite med balkong, fly inkludert (og enda ha noen kr til overs). Så hvorfor ikke gi fruen valget. ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gjermund

Sitat fra: Griffel på fredag 26. april 2013, klokken 09:34
For 70.000 kan du ta med kone og 2 barn på cruise fra Venetsia til Tyrkia i suite med balkong, fly inkludert (og enda ha noen kr til overs). Så hvorfor ikke gi fruen valget. ::)

Vi har tre barn, så da blir det vel performance om det skal være kriteriet.  ;) Kan ikke gi hun valget...

Nuvolari

#39
Sitat fra: Gjermund på fredag 26. april 2013, klokken 09:29
Jeg har hatt biler som er er nesten i hvert fall like raske som en standard. Tenker jo litt på at kona aldri har vært i nærhten av så rask bil, men hun kommer nok aldri til å ha "gassen" i bunn om vi velger standard heller...

Jeg tenker også som, ble nevnt tidligere at performance faktisk blir for stor motorkraft i forhold til bilens natur.

Ut fra slalom, skidpad og vekta av bilen, kan vi nok konkludere at det IKKE er en sportsbil (selv om det virker som en del tror det), men nå er det heller ikke sportsbil jeg skal kjøpe, jeg trenger en praktisk sotr familibil. slik tenker jeg når jeg er fornuftig.

Når jeg er ufornuftig tenker jeg, sikkert dritkult med den ekstra akslerasjonen...

Skulle virkelig ønsker jeg kunne prøvekjørt både performance og standard før finalize kommer, men det ser vel heller ut som jeg ikke får prøvekjørt i det hele tatt.

Flere biler som oppfatter seg selv som sportsbil og som veier 2 tonn:
http://www.astonmartin.com/en/cars/rapide/specifications

Dette er bilen jeg egentlig har lyst på men den har jeg ikke råd til så da blir det en Tms p+85.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Gjermund

Sitat fra: Nuvolari på fredag 26. april 2013, klokken 09:51
Sitat fra: Gjermund på fredag 26. april 2013, klokken 09:29
Jeg har hatt biler som er er nesten i hvert fall like raske som en standard. Tenker jo litt på at kona aldri har vært i nærhten av så rask bil, men hun kommer nok aldri til å ha "gassen" i bunn om vi velger standard heller...

Jeg tenker også som, ble nevnt tidligere at performance faktisk blir for stor motorkraft i forhold til bilens natur.

Ut fra slalom, skidpad og vekta av bilen, kan vi nok konkludere at det IKKE er en sportsbil (selv om det virker som en del tror det), men nå er det heller ikke sportsbil jeg skal kjøpe, jeg trenger en praktisk sotr familibil. slik tenker jeg når jeg er fornuftig.

Når jeg er ufornuftig tenker jeg, sikkert dritkult med den ekstra akslerasjonen...

Skulle virkelig ønsker jeg kunne prøvekjørt både performance og standard før finalize kommer, men det ser vel heller ut som jeg ikke får prøvekjørt i det hele tatt.

Flere biler som oppfatter seg selv som sportsbil og som veier 2 tonn:
http://www.astonmartin.com/en/cars/rapide/specifications

Dette er bilen jeg egentlig har lyst på men den har jeg ikke råd til så da blir det en Tms p+85.

Den har jo bendre skidpad og slalom da. Så den er nok mer sporstbil, men tror også den er mindre praktisk.

Det er jo klart at når det er sportsbil du er ute etter er jo P+ riktig valg. Jeg sliter mer med at jeg ikke klarer å bestemme meg. P+ blir det nok ikke, siden det vil være en familiebil og jeg ser egentlig kun kosmetiske "fordeler" (for dem som liker de) med 21", jeg synes (ut fra og kun ha sett bilder) at det er litt for stort, for min smak (ser litt for rånete/flashy ut). Vanlig perfomance eller standard derimot klarer jeg ikke å lande på noen beslutning enda ser det ut som.

cdabel

Hvis du velger standard, tell opp hvor mange ganger du vil rasjonalisere valget til deg selv og andre over de neste årene, og dele 70.000 med det tallet. For meg tror jeg det ville blitt i nærheten av 1kr stk så valget er enkelt
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

orjan

Selv om jeg nok ikke vil få bruk for performancekreftene så veldig ofte vil jeg likevel hele tiden vite at de er der til disposisjon når jeg måtte "trenge" dem. Den følelsen tror jeg blir ubetalelig 8)

Når i tillegg CF var den eneste interiørvarianten jeg falt for så ble standard forkastet ganske kjapt. Når det gjelder headlineren tror jeg faktisk at jeg ville valgt bort alcantara om det var mulig.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Øyvind.h

Sitat fra: Dr.Ling på fredag 26. april 2013, klokken 08:39
"Sjekk! En Model S! Den er like rask som en M5!", "Nei, vent, det der er jo standardutgaven..."
Og folk med mindreverdighetskomplekser kjøper nok Performance av akkurat den grunnen :)
Resten av perf kjøperne håper jeg velger den fordi de vil ha karboninteriør, spoiler, alcantara headliner samt at de synes 362hk blir for lite!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gjermund

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. april 2013, klokken 10:47
Sitat fra: Dr.Ling på fredag 26. april 2013, klokken 08:39
"Sjekk! En Model S! Den er like rask som en M5!", "Nei, vent, det der er jo standardutgaven..."
Og folk med mindreverdighetskomplekser kjøper nok Performance av akkurat den grunnen :)
Resten av perf kjøperne håper jeg velger den fordi de vil ha karboninteriør, spoiler, alcantara headliner samt at de synes 362hk blir for lite!

Tenk så kjipt å ha bil som er tregere enn M5  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA