Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"bare" standard, hvorfor det?

Startet av PHsigP85, torsdag 25. april 2013, klokken 21:01

« forrige - neste »

tjobben

Jeg er enig med Øyvind.h.
Selvb har jeg ennå en stund igjen til den forjettede knappen dukker opp, men sitter ikke med en følelse av at P er noe jeg må ha pga. ytelsene. Har prøvekjørt flere ganger, og det er ikke fra stillestående man tråkker pedal i bånn. Det er typisk fra 50-60. Og der er det liten forskjell. De to tidelene tviler jeg på at man merker veldig godt. Sikkert om man tester en Standard og en P rett etterhverandre. Men om man som jeg, og sikkert de fleste andre her, ikke går fra Panamera og over på Model S, men fra en heller middels fossilbil med middels ytelser, er ytelsene i standard S helt hinsides hva vi er vant til.
Det som irriterer meg litt, er at jeg ikke kan få interiøret i P, som jeg synes ser veldig bra ut. Men litt tøffe sømmer og noe carbondekor er bare ikke verdt 70 tusen kroner.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Øyvind.h

Sitat fra: Eivind_Bergen på torsdag 25. april 2013, klokken 21:52
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. april 2013, klokken 21:46
Sitat fra: Eivind_Bergen på torsdag 25. april 2013, klokken 21:44
Med dette som utgangspunkt har jeg akseptert at standard 85 er tilstrekkelig raskt for meg. Men rart med det, likevel sitter jeg her og lurer på om jeg ikke burde ha valgt performance likevel.
Det er bare å smelle 70.000,- til på bordet så tipper jeg Tesla lar deg endre bestillingen  ;D
Hysj, ikke frist meg! En av grunnene til at jeg konfigurerte samme dag som knappen dukket opp var for å unngå å gjøre nettopp dette.
Skjønner godt at det frister. De gangene du får utnyttet effekten er smilet sikkert noen millimeter bredere enn et non-perf smil :) Og sitter noen sekunder lenger.

Hadde jeg vært gjeldfri med noen mill på konto hadde jeg kanskje dratt på med alle opsjoner fordi penger ikke hadde hatt noe å si. Men jeg er ikke i en situasjon hvor 70.000,- er lommerusk, selv om gevinsten på tsla aksjer alene dekker mye mer enn perf oppgraderingen.

Håper bare ikke at min slaskete Trabant 85kWh er mye tregere enn perf utgaven. Har jo ikke testet non-perf :) Kanskje jeg ryker på en ny bestilling og sender den første på Finn i ren desperasjon?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DonPedro

Så er det noe med kombinasjonen Sig/non-perf... hmm...
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

RunarBT

#18
Sitat fra: PHsigP85 på torsdag 25. april 2013, klokken 21:43
Sitat fra: Lokführer på torsdag 25. april 2013, klokken 21:35
Ett sekund raskere fra 0-100 er fryktelig mye. Bare "50 hester" holder ikke, dreiemomentet er jo langt høyere. Blir litt som dette folk kaller for "diesel-hester," det er jo det økte dreiemomentet som kjennes, ikke hk-antallet. Selv 100hesters turbodieseler har jo dreiemoment til en middels stor v6, et ørlite øyeblikk. Det er det forøvrig ikke dieselen som tilfører, men turboen...

Ser den, men har lest et sted (finner det selvfølgelig ikke nå) at mesteparten av forskjellen er i intervallet 0-40km/t. Sikkert kult å være først ut av lyskrysset, men for de fleste er det nok langt viktigere i intervallet 60 til 100. Der var forskjellen ytterst liten om jeg husker rett.

Dette er veldig sant. Forskjell utover 0-30 (0,6 sek) ligger på 0,1 sekund, f.eks. 30-60 eller 60-90.(husket ikkje intervallene heilt).

Eg var usikker på om eg gjorde rett i å velge standard, men synes prøvekjøring ned perf ærlig talt blei litt skummelt med alle kreftene. I tilleg så var det så fort over, og fartsgrensa nådd så ein må slakke av.. Blei neste som ein "prematur orgasme".. Akkurat når det begynner å bli gøy, så er det over.;-) (ikkje at eg erfarer det så ofte;-). Fordelen er at teslaen er klar igjen på sekunder til ein ny "kjapp ein" når muligheten er der.;-D

..Men når det likevel blir nesten likt utover start fra lyskryss så trur eg standard blir riktig for meg.. Enn så lenge. Får nok lyst på å oppgradere seinere, når eg blir komfortabel med kreftene i standard

Birger

Sitat fra: PHsigP85 på torsdag 25. april 2013, klokken 21:01
Hva tenker dere andre som ikke vil få 416 hk tilgjengelig? Og hvorfor valgte alle dere andre de siste 50 hestene man så sjelden trenger?
Her blir det standard. For min del blir det penger rett ut av vinduet med performance. Med standard får jeg den raskeste bilen jeg noen sinne kommer til å eie :-)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Havebigfun

#20
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. april 2013, klokken 22:13
Hadde jeg vært gjeldfri med noen mill på konto hadde jeg kanskje dratt på med alle opsjoner fordi penger ikke hadde hatt noe å si. Men jeg er ikke i en situasjon hvor 70.000,- er lommerusk, selv om gevinsten på tsla aksjer alene dekker mye mer enn perf oppgraderingen. ?
Jeg synes dette er et vesentlig poeng- her er det mange unge i etableringsfasen- å låne 70k ekstra bare for å ha det litt mer moro er for de med en del gjeld fra før er direkte uansvarlig- bilen er dyr nok og sikkert morsom nok i Std- utgaven. Her er det mange fanboys som driver ønskelisten for de fleste opp- det er lov å være nøktern selv om det virker litt kjedelig her.
Om ikke lenge er smertene glemt- senest når den nyeste varianten utklasser alle våre modeller.

Primus

Standard her også, holder massevis !
Velger til og med stoffseter, bombe her på forumet  :)
Toyota Prius fra 2009
Nissan Leaf fra 2011
Trondheim

Birger

Sitat fra: Primus på torsdag 25. april 2013, klokken 22:40
Standard her også, holder massevis !
Velger til og med stoffseter, bombe her på forumet  :)

Her blir det også antagelig stoffseter. Kunne tenke meg en annen farge en sorte seter, men jeg er ikke allverdens glad i skinn så da får det heller bli sorte stoffseter. Det har også vært litt opp og ned med kvaliteten på skinnsetene i følge US forum poster.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

TW838

Sitat fra: Primus på torsdag 25. april 2013, klokken 22:40
Standard her også, holder massevis !
Velger til og med stoffseter, bombe her på forumet  :)

Samme her. Og til og med uten tech-pakke. Jeg er ut etter elbil, ikke luksusbil. Men siden ingen andre lager en elbil med ordentlig rekkevidde, blir det nok Tesla på meg også. :)
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Bruto Maccaroni

Standard!

Det ser sånn ut for min del:
Standard = superrask bil, mye råere enn noe jeg har eid hittil
Performance = enda littegran raskere
P+ = bittelitt raskere enn det igjen

Jeg tviler på at jeg kommer til å merke noe forskjell i praksis. Og med Performance(+) blir det bare kortere moro...
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

Foleson

Siden penger betyr noe, og jeg VET at standard er mer en nok for meg, så forkastet jeg tanken på performance rimelig kjapt. Det er mer enn nok krefter tilgjengelig uansett. Og så bruker jeg heller penger på å få de fleste opsjonene.

Selv om jeg skulle bli frakjørt av en og annen P85 ved et lyskryss, så tror jeg at jeg skal klare å leve helt fint med det. Det eneste med en P85 jeg egentlig kunne tenkt meg er interørbiten, men det er ikke verdt prisen på langt nær. Jeg kunne antagelig ventet et år eller to og kjøpt en brukt perf til en del under det jeg betaler for en standard nå, men så var det det å vente et par år da... Så heller en standard model S nå.

Når det er sagt så hadde jeg nok gått for en perf om jeg hadde et par millioner i banken, men det har jeg ikke og ikke tipper jeg lotto heller, så derfor: Standard.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Gjermund

Klarer ikke å bestemme meg, ombestemmer meg opp til flere ganger om dagen  :-\

stianrod

Går også for standard.
Mye pga at jeg aldri har eid en bil med så mange hk før. Rundt 100 hk er det jeg er vant med.  Dessuten kjører jeg ikke villmann, og det håper jeg ikke noen andre teslaeiere kommer til å gjøre heller. Viktig at nettopp vi må ta hensyn til andre i trafikken, siden vi kommer til å kjøre helt overlegne biler ytelsesmessing, enn det generelt er av bilder på norske veier...

En annen ting er pris. Vil heller ha en fullspekket standard enn en "ribba" performance til noenlunde samme pris.
Tesla Model S P85 2014

Lanber

I motsettning til mange andre har jeg 2 biler som går rimelig greit.
Begge med Lotus merke, en gjør 0-100 sprinten på 6 og den andre godt under 5.

Forskjellen i vekt 0. Effekt forskjell 73%, moment forskjell: 23%
Selvsagt kjenner jeg den ene drar skinnet av pølsa raskere enn den andre.

Men sett en som ikke har kjørt i en slik bil inn og han vil fryde seg hemningsløst med standard utgaven og glede seg over hvor rask bilen er, hvordan den reagerer omtrent som en EL bil på fartspedalen.

Konklusjon: Jeg valgte standard Model S med 85kwh. Det holder i bøtter og spann og bilen er rett og slett ikke lagd for å utnytte potensialet. 
Model S kan se ut som en sportslig bil men er det ikke. Ja den er raskere enn en M5 ei kort stund, men kjør begge rundt banen til fks Topgear og jeg tipper Model S er minst 5 sekunder langsomere enn M5`en. Det er rett og slett walkover for tyskeren.

Nuvolari

Sitat fra: Lanber på fredag 26. april 2013, klokken 07:00
I motsettning til mange andre har jeg 2 biler som går rimelig greit.
Begge med Lotus merke, en gjør 0-100 sprinten på 6 og den andre godt under 5.

Forskjellen i vekt 0. Effekt forskjell 73%, moment forskjell: 23%
Selvsagt kjenner jeg den ene drar skinnet av pølsa raskere enn den andre.

Men sett en som ikke har kjørt i en slik bil inn og han vil fryde seg hemningsløst med standard utgaven og glede seg over hvor rask bilen er, hvordan den reagerer omtrent som en EL bil på fartspedalen.

Konklusjon: Jeg valgte standard Model S med 85kwh. Det holder i bøtter og spann og bilen er rett og slett ikke lagd for å utnytte potensialet. 
Model S kan se ut som en sportslig bil men er det ikke. Ja den er raskere enn en M5 ei kort stund, men kjør begge rundt banen til fks Topgear og jeg tipper Model S er minst 5 sekunder langsomere enn M5`en. Det er rett og slett walkover for tyskeren.

Dette får vi sikkert svar på dersom topgear får låne fler biler fra Tesla vel og merke.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA