Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og reparasjon i motoren

Startet av danielwe, onsdag 24. april 2013, klokken 21:21

« forrige - neste »

danielwe

Revaen har oppført seg dårlig i det siste, med plutselige og umotiverte innfall av regenererende bremsing og dertil kraftige rykk i bilen under kjøring, risting når dette gjentar seg periodisk, og tilslutt nedstenging av motordriften (det finnes vel en sikkerhetsmekanisme som skjønner at noe er galt når bilen prøver å gi gass og bremse samtidig).

Jeg tok derfor bilen til verksted for å få en diagnose. Ifølge diagnoseverktøyet er det en sensor i tilknytning til et lager i motoren som ikke fungerer, og som antakeligvis er årsaken til problemet. Reparasjon av dette, med deler og arbeid, vil koste den nette sum av kr. 7000.

Spørsmål én: har noen erfaring med lignende feil, og høres diagnosen jeg har fått troverdig ut? Worst case scenario er at jeg betaler for (og venter på) reparasjonen, hvorpå det viser seg at feilen er der fremdeles, og etter hvert finner vi ut at problemet hele tiden bare var en dårlig kontakt et sted mellom bremsepedalen og ECU-en (feilkoden på sensoren kan da f.eks. ha skyldtes måleverdier som var korrekte, men som har havnet utenfor normalverdier på grunn av de voldsomme kreftene som har vært tilstede når bilen har fusket). Dersom noe slikt var tilfellet ville det ikke vært min første erfaring av denne typen med bilverksteder, og på grunn av disse episodene er min tillit til bilmekanikere helt på bristepunktet.

Spørsmål to: jeg synes prisen på reparasjonen var litt stiv, og undesøker derfor muligheten for å gjøre dette selv. Har noen her erfaring med å skru på motoren i en Reva? Jeg er relativt handy og kan gjøre mange slags mekkejobber, men jeg har ikke tid eller lyst til å ta fatt på en veldig tidkrevende eller vanskelig jobb, eller en jobb som det ikke er mulig å spørre noen her om tips i forbindelse med. Er det noen her som kjenner motoren godt?
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

elektrolux

Kjenner ikke til Reva sin motor, men lignende oppførsel hadde jeg på en P106 som har DC motor med børster.

Det endte med ødelagt motorstyring og bytte av hele motoren. Har du AC motor kan du ikke sammenligne symptomene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

edyrli

Motoren er en trefase AC motor. Denne blir styrt av en Curtis motorcontroller. Jeg har ikke mekket på Revaen men fra andre erfaringer så tror jeg det er snakk om feil på encoder. Denne står på akslingen og teller pulser. Den gir et visst anntall pulser pr omdreining for å fortelle kontrolleren hvor fort motoren går. Det som skjer en gang i blant er at encodere begynner å miste pulser og dermed feiltolker kontrolleren hvor for motoren går og du får liknende feil.
Mest normalt er at denne er festet direkte på motor akslingen en eller annen plass.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

danielwe

Det demrer! Kontrolleren til en AC-motor er jo selvsagt helt avhengig av presis informasjon om gjeldende rotasjonshastighet i motoren, men hvis encoderen misser noen pulser blir målingen for lav, slik at kontrolleren gir for lavfrekvent strøm og motoren får negativ sakking => negativt dreiemoment, på samme måte som ved regenererende bremsing. Det forklarer rykkene.

Antakeligvis er det også koblet slik at det automatisk lyser for regenerering når det er negativ sakking, uavhengig av om føreren eller kontrolleren egentlig prøver å regenerere, for jeg er sikker på jeg så det grønne lyset.

Jeg har nok ikke tid til å gjøre en slik jobb selv (hvis encoderen sitter helt inne på akslingen må vel motoren demonteres fra reduksjonsgiret og tas ut, og da vil jeg tro tiden forsvinner fort for en amatør), men det er iallfall betryggende å vite at diagnosen er plausibel når jeg må betale for jobben, så tusen takk for forklaringen!
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

edyrli

En annen ting er at brukte Reva begynner å bli så billig at det nesten lønner seg å kjøpe delebil ved dyre reperasjoner.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41144790
Motor , girkasse, og bakaksel er jo alt i en klump så er mulighens lettere å bytte hele greia enn å demontere motor og bytte på smådeler.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

edyrli

Det hadde vært kjekt å høre hva du finner ut videre.
Dette har skjedd 2 ganger med min bil også. Det kommer noe rykk og smell. Og så mister jeg allt motorkraft og servicelampa begynner å lyse. Da må jeg pent parkere. Slå bilen av og på. Så kan jeg kjøre fint videre.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

danielwe

#6
Jeg har bedt verkstedet gjennomføre reparasjonen. De venter nå på delen fra India, og det kan visst ta sin tid. Jeg holder derfor på å lære meg å ta buss (første lærdom er at når man skal ta buss må man planlegge - nå, f.eks., har tiden flydd fra meg, jeg skulle gjerne kommet meg hjem, men den som ser på tidsstempelet på meldingen kan jo gjette hvor ofte bussene går på denne tiden...).

Etter at feilen inntraff første gang på min bil, skjedde det igjen innen 500 meter etter at jeg hadde stoppet og startet på nytt, og slik fortsatte det. Jeg prøvde bilen med et par anledninger i de påfølgende dagene, og frekvensen ble bare høyere og høyere. Den morgenen jeg tauet bilen på verksted klarte den knapt å rygge ut fra parkeringsplassen og stille seg bak trekkbilen for egen maskin. Så hvis du bare har opplevd feilen ved to isolerte tilfeller høres det ut som noe annet, men det kan jo også være at samme feil oppstår med et litt annet forløp hos deg.

Revaene som selges til delebilpris er vel stort sett DC-modeller?
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

Silva

Jeg har merket noe lignende under kjøringen på E18 for to dager siden: umotivert innfall av bremsing og dertil rykk i bilen under kjøring, og tilslutt nedstenging av motordriften. Batteri er ny, satt inn for 3 uker siden. Reva ble fraktet til verksted. Men da, oppførte bilen seg helt normalt igjen. Jeg vet ikke om det var en tilfeldig stopp og om jeg tør å kjøre den igjen. Verkstedet ennå ikke har hatt tid til å undersøke bilen. Kommentar?

edyrli

Feilen på min har skjedd 3 ganger totalt, men ikke kommet tilbake på lenge nå.
Krysser fingrene for feilen var forbigående.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

danielwe

Måten du beskriver feilen på ligner veldig på hvordan jeg opplevde det. De første to gangene begynte bilen min også å fungere normalt igjen etter en liten stund, men to dager senere var den overhodet ikke kjørbar.

Den 26. april ga jeg verkstedet beskjed om å bestille delen og gjennomføre jobben. Ringte dem i går, og da var delen kommet, men det gjenstår endel arbeid. Bilen blir antakeligvis ferdig i begynnelsen av neste uke. Det tok altså fem og en halv uke. Prisen på reparasjonen er omtrent en fjerdedel av bilens salgsverdi. Jeg håper virkelig ikke dere har samme feil.
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

edyrli

I tillegg til rykk og smell så har jeg hatt problemer med en fryktelig ulelyd når det er kaldt. Denne lyden kommer fra motoren og det er sannsynligvis lageret til encoderen som er gåent.

Jeg har derfor fått kjøpt meg en brukt motor, jeg bytter bare denne selv og får da reparert problemet med både ulyder og rykking.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

kje

Nå som det har blitt kaldere har jeg fått en ulyd fra motoren. Det er en hakkelyd som kommer uregelmessig og tydeligst når jeg ikke gir gass. Hva kan det være?

Tommy

Hei, dette har trolig ikke noe med motor å gjøre, men med et bremsepotmeter som sitter i forbindelse med bremsepedalen under dashbordet. Dette er som en dimmebryter, og om den blir defekt så rykker og homper det....
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

Tommy

Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

kje

Sitat fra: Tommy på torsdag 05. januar 2017, klokken 11:51
sistnevnet er lite olje på giret.

Var det til mitt innlegg?

Hvor fyller man olje på giret?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA