Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think som taxi

Startet av Arnie, onsdag 12. mars 2008, klokken 08:06

« forrige - neste »

Arnie

Har det noe for seg? Etter snart 7 år som Think-bruker er jeg blitt en overbevist fan og misjonær. Og siden jeg er på vei over i AFP-rekkene og er frisk og rask, har jeg lyst til å prøve noe nytt og spennende: Think som taxi.

Mange er skeptiske, og kanskje spesielt drosjenæringen. Det har vært mange skjær i sjøen, men politikerne er meget entusiastiske og har nå gitt klarsignal for prosjektet:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1046883.ece

Men skeptikerne er mange som dere vil se av debatten som nå går på nettadressa:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1046883.ece?act=readDebate

Jeg går ut fra at det er flere elbilmisjonærer blant folket på dette forumet, så kast dere gjerne på debatten....

Arne Asphjell, Trondheim


Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

cra

Tror nok du finner mange entusiaster og misjonærer her på forumet, ja. :)

Av det lille jeg skummet over i det forumet ser det ut til at det stort sett går i helt vanlig uvitenhet og synsing om l-biler, hovedsaklig fra folk som ikke har et nærmere forhold til dem enn at de har lest om dem i avisene og sett bilder av dem der. Noen har kanskje sett en el-bil på gata, men ytterst få av dem.

Argumenter som at den er av plastikk og derfor usikker er der jo rikelig av. Men ingen av dem har nok sett noen kolisjonstestresultater.

Jeg tror det er lurere å gjøre seg sine egne erfaringer enn å høre på disse besserwisserne, i alle fall. Om ikke annet så ved å kjøre think (eller annen el-bil) for egen del.

Om du går for think-drosje så ønsker jeg deg i alle fall lykke til!

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cobos

Jeg skal opp til Trondheim i mai en gang, får håpe du er kommet igang med kjøring da. Ellers håper jeg det er mulig da å gå forbi den vanlige drosjekøen og velge en elbil hvis du står å venter på en stasjon, slik man kan med de forskjellige selskapene idag.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

cra

Jeg er stygt redd ventetiden på el-taxi kommer til å bli lang, for jeg tror den kommer til å bli populær!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Radiobil1

Dette burde jo komme som pålegg, med økt antall løyver som konsekvens, i alle byer over en viss størrelse !!!!!

cra

Nå er jeg generelt ikke noen tilhenger av alskens påbud og forbud, så reg håper de klarer å få opp tallet på slike drosjer på andre måter enn påbud. Den enkleste måten å få det til på er nok at drosjenæringa ser at det lønner seg, så dersom vi har sjansen bør vi benytte oss av dette tilbudet.

Ser også for meg at en del organisasjoner /firmaer som vil kjøre en grøn linje kan komme til å "abonnere" på dette. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Arnie

En liten oppdatering: Vi har fått mye positiv respons på planene om Think som taxi. Flere mener at dette kan bli en suksess, pluss at en tur i elbil kan verve flere som elbilbrukere. Noen skeptikere er det, men de er  i mindretall. Jeg har også et bein i amcarmiljøet, og forbausende nok har også mange i dette miljøet tro på et slikt prosjekt.

Vi henvendte oss først til NorgesTaxi med vår ide, fordi det hos dem er mulig å få løyve på dagen. Den lokale lederen her i Trondheim var positiv, men svaret fra direktør Trygve Flølo i NortgesTaxi var helt klart: Hos oss må en drosje minst være fireseter.

Men etter at vi nå har fått en del omtale og stort bifall fra politisk hold, er NorgesTaxi kommet på andre tanker. Nå er vi hjertelig velkomne også hos dem.

Skal holde dere oppdatert om hva som skjer, men i følge Think får vi neppe biler levert før et stykke ut i mai.

Arne A


Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Ken

Siden drosje sjåfører sitter og venter  veldig mye ville jeg anbefale Webasto varme i tillegg. Da kan du sitte og dampe som drosje sjåfører flest. :D
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Arnie på onsdag 26. mars 2008, klokken 17:59
Noen skeptikere er det, men de er  i mindretall. Jeg har også et bein i amcarmiljøet, og forbausende nok har også mange i dette miljøet tro på et slikt prosjekt.

Skeptikere må man ha. Uten dem er det ikke like moro å være entusiast.

Når det gjelder amcar-folket og el-bil; kan det være de føler de må "gjøre litt opp for seg" på et vis? Er det noen biler som gjør omsetning på dricstoff så er det vel amcar, ikke?  ;D  Men det er ikke mange lyder som er gromere enn ekskikkelig V8'er. Det skal jeg inrømme.  :D


Sitat fra: Ken på onsdag 26. mars 2008, klokken 18:37
Siden drosje sjåfører sitter og venter  veldig mye ville jeg anbefale Webasto varme i tillegg. Da kan du sitte og dampe som drosje sjåfører flest. :D

Den var vel litt slem, Ken?  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Det er veldig mye med det gjør opp for seg mentalitet innen elbilmiljøet. Mange jobber i oljebransjen og to kjente kjøper inn kull til prosess industriet. Jeg selv promper veldig mye.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

he he he  :D

Jeg kjøpte i utgangspunktet thinken fordi vi trengte en bil nr 2, og jeg alltid har syntes think var kuul og annerledes. Det at plastikk ikke ruster var også en av grunnene, samt at jeg slipper å punke ut med flere hundre kroner hver gang tanken skal fylles.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på torsdag 27. mars 2008, klokken 08:22
Når det gjelder amcar-folket og el-bil; kan det være de føler de må "gjøre litt opp for seg" på et vis?
Nå er vi langt utenfor emnet, men jeg lar det stå til:
Ikke jeg i hvertfall. Så vidt meg bekjent er det få som har både amcar og elbil som hobby. Vet bare om Arnie, en med '92 Blazer ved Sotra og meg.

Da myndighetene ga meg en sjanse til å slippe bompenger grep jeg den. Dessuten støtter jeg norsk bilindustri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Ja, det at Think er norsk var også et argument for meg. I versteofall (?) kan det jo bli "framtidas Troll". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Think'ene bør vel reserveres for korte turer i sentrum, ellers blir det ikke mange som får gleden av å kjøre elektrisk.
Men det er jo nettop det bilen egner seg best til. En Think i tett køtrafikk bruker ikke strøm, men taksameteret går.  Garantert suksess! ;D

Apropos Troll så har jeg min egen versjon:
Mange hevdet at Think ville bli en ny Troll, den hadde til og med et navn som begynte med "T".   Ford prøvde så godt de kunne, men da gikk det et troll i Ringdal, og så ble det ikke noe ny Troll allikevel.     Herlig!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Arnie

#14
Jo, det er nettopp korte turer i sentrum vi har tenkt å satse på. Flytaxi T/R Værnes er ingen god ide for oss, og det har vi ikke tenkt å tilby i vår portefølje. Som Henning sier, så er det brukbar payoff for småturer i sentrum siden det på alle taxiturer er en minstepris. Og faktisk hadde Trøndertaxi tenkt på en "citytaxi"-tjeneste før vi kom med vår ide - korte turer innenfor elveslyngen som det heter her i Trondheim - til fast pris.

Men, men. I øyblikket ser det dystert ut for prosjektet. Politikerne er veldig positive og har gjort et positivt vedtak, men fylkesrådmannens løyvebyrakrati gjør sitt beste for å stoppe tiltaket. Den utdaterte yrkestransportloven byr på mange ubrukelige bestemmelser som byråkrater kan henge seg opp i.

Så vi får se. Akkurat nå er jeg lite optimistisk.

Interesserte kan se et innslag med oss på Regnmakernes nettside (web-TV).
http://www.regnmakerne.no/

Arne
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA