Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: fonberg på søndag 14. oktober 2018, klokken 08:56
Ser ut som en god deal ja, Tesla har vel også praksis for å ta bilen med kun ett hjulsett så da kan du ta med vinterhjulene til ny bil. Personlig ville jeg verdsatt avhendig til forhandler til noen tusenlapper, det er verdt en del å få overdratt ansvaret samt å slippe de vanlige henvendelsene fra prutenissene på Finn.no.

Forstår ikke helt trangen til å kalle folk prutenisser, eller kalle et bud skambud eller lignende. Legger man en bil ut på en åpen markedsplass, må det forventes at det kommer inn mange forskjellige bud. At noen byr langt under det man selv ønsker for bilen, bør være helt greit. Da takker man høflig nei, verre er det vel ikke?

Personlig er jeg en av disse prutenissene, men tar heller i mot et par syrlige (men strengt tatt unødvendige) kommentarer om skambud bla bla bla, enn å betale noen titusen mer enn jeg trenger.

Synes veldig mange Tesla på Finn er overpriset med flere titusener, ikke rart det kommer inn en del bud som er en god del lavere enn selger forventer. Det skaper også en usikkerhet for kjøper, i jungelen av forskjellige modeller, utstyrsnivåer som er standard på en og ikke en annen innenfor samme årsmodell etc. I tillegg verdsettes ekstrautstyr som diverse pakker og autopilot veldig forskjellig, både fra kjøper og selger, og det skaper store variasjoner i biler som egentlig ved første øyekast kanskje kan virke ganske like.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

RazAquato

Sitat
Forstår ikke helt trangen til å kalle folk prutenisser, eller kalle et bud skambud eller lignende. Legger man en bil ut på en åpen markedsplass, må det forventes at det kommer inn mange forskjellige bud. At noen byr langt under det man selv ønsker for bilen, bør være helt greit. Da takker man høflig nei, verre er det vel ikke?

Fra kjøpers ståsted er jeg helt enig, da man jo kun ser sin kommunikasjon mot selger

Fra selgers ståsted derimot er det dessverre så mange som underbyr og skal prute, at man blir rett og slett dr*ttlei.

En ting er, som du skriver, at man legger ut på en åpen markedplass, men dersom man starter en annonse med "Selges ikke under kr. 500.000, skambud ignoreres"...
og da allikevel mottar 20+ bud under denne prisen, samt at de som byr er tidvis frekke i ordlyden "Tar den for 400.000 i morgen!", fremfor "jeg kan by 400.000?"

Har da full forståelse for en selger blir syrlig i sine motsvar når h*n mottar "skambud nr. 21"

Min mening er at FINN burde ha muligheten til å sette ønsket pris (annonsert pris), men også en minstepris (selges ikke under kr x), slik at de som underbyr minstepris får ett autosvar i retur om at budet ikke er akseptabelt, og at selger slipper forholde seg til prutenissene, og heller kan fokusere på seriøse budgivere.

hemi

problem nr 2 rundt skambud og bud av den sorten er at om du tenker yeah fuckit, selger billig og henter meg ny bil i morgen, så vil du i veldig mange tilfeller få en ny "sjekket bare ute og er ikke ekte bud" eller "gir ikke 400, gir 380" osv.

emurof

Sitat fra: hemi på mandag 15. oktober 2018, klokken 11:42
problem nr 2 rundt skambud og bud av den sorten er at om du tenker yeah fuckit, selger billig og henter meg ny bil i morgen, så vil du i veldig mange tilfeller få en ny "sjekket bare ute og er ikke ekte bud" eller "gir ikke 400, gir 380" osv.

Nå er jo en avtale en avtale. Har man det skriftlig at han gir 400 men han ombestemmer seg senere så har man retten på sin side. Det er inngått avtale om handel til den prisen, og da skal det skje.

cirys1

Sitat fra: emurof på mandag 15. oktober 2018, klokken 11:51
Sitat fra: hemi på mandag 15. oktober 2018, klokken 11:42
problem nr 2 rundt skambud og bud av den sorten er at om du tenker yeah fuckit, selger billig og henter meg ny bil i morgen, så vil du i veldig mange tilfeller få en ny "sjekket bare ute og er ikke ekte bud" eller "gir ikke 400, gir 380" osv.

Nå er jo en avtale en avtale. Har man det skriftlig at han gir 400 men han ombestemmer seg senere så har man retten på sin side. Det er inngått avtale om handel til den prisen, og da skal det skje.
Det er 400k med forbehold om og hente den imorgen.. Da har du ikke en uke på bestemme deg selv om du har det skriftlig.

Sent fra min ONEPLUS A5010 via Tapatalk


Hyperstress

Det verste er de som kommer og ser på bilen, skal prøvekjøre etc, og du har satt av tid, vasket bilen og så kommer de med urealistisk skambud etterpå. Da er det ikke bare å takke høflig nei, da blir en forbannet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

tornaldo

Her kommer det mye nye forutsetninger på løpende bånd, som endrer utgangspunktet for hva jeg mente innledningsvis. Finnes alltid idioter som ikke står ved ordet sitt etc, men det er jo en annen sak. Jeg snakket om det å by en del lavere enn det selger forventer, og at det for mange da er et skambud. Prutenisser vet jeg jo ikke helt hva som ligger bak, men mulig det er et godt begrep for noen bilkjøpere.

Skambud for noen er bare et for lavt bud for andre. Det er jo veldig avhengig av hvilken situasjon man er i som kjøper, hva man verdsetter eller ikke ved bilen etc. F.eks en bil som bare er 3 år, men nærmer seg kjørte 80000 km, vil for meg være ganske lite attraktiv, selv om bilen er godt utstyr og pen. Garantien ville utløpt lenge før jeg satte pris på. Andre som kjører kortere, vil kanskje synes dette er helt midt i blinken, da man ikke passerer 100k km før etter den er 5 år. Dermed ville jeg gitt en god del mindre for denne bilen, kontra andre kanskje ville gitt.

Skriver man "ferdig prutet" eller lignende, bør det jo bety noe for de fleste. Men hvis dere går inn på Tesla annonser på Finn.no, står dette veldig sjelden. For noen selgere er et skambud et bud på 20-30000 under pris, mens andre synes det er et greit bud og selger bilen.

Dette med lavere bud en selger ønsker på bilen sin er tydeligvis noe som engasjerer veldig. Selv har jeg solgt tosifret antall biler privat, uten noen problemer. De som byr aaaaalt for lite, sier jeg nei takk til, ingen grunn for å bli veldig irritert. Kjøper vet jo ikke hvilken sinnsteming jeg er i, eller hvor mange bud jeg har mottatt som er for lave. Da får man eventuelt skrive avslåtte bud annonsen, noe jeg har sett blitt gjort, veldig informativt og greit, gir tydelig signaler til kjøper. Kan ikke være veldig vanskelig å unngå de fleste alt for lave bud, hvis man skriver en presis annonse.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

o.b.lix

Skambud er når du pruter ned mer enn 15% av prisen.

Finner du en bil som er priset for høyt, finn en annen fremfor å gi skambud.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Caravelle

Mener det er helt ok å prute på prisen sett fra både kjøper og selgers ståsted.
Om man som selger ikke tåler dette finnes det alternative løsninger som innbytte og kommisjon, men det koster litt.
Elbiler har tidligere hatt ekstremt høy annenhåndsverdi, og er mange Tesla eiere som etter skjønn fortsatt har helt urealistiske forventninger om hva de kan få for bilene deres, noe som også gjenspeiles i liggetiden på finn.no på enkelte biler. Det er markedet som bestemmer prisen, så blir «prutenissen» med høyeste bud man må selge til.


dejavu

Litt merkelig at ordet "skam" i det hele tatt har klart å bli en del av debatten i en sak som egentlig handler om at begge parter ønsker å komme best mulig ut av en forretningstransaksjon. Er ingen stor bilselger selv, men har da avhendet noen i årenes løp,enkelte ganger med en irritasjon over mulig kjøpers konsekvente pirk på forhold knyttet til salgsobjektet. Og andre ganger har jeg vært i den andre posisjonen,og forsøkt å prute ned en pris jeg enten mener er for høy, eller bare for å se om det er mulig å gjøre handelen ennå bedre for meg selv. Og slik tror jeg de fleste tenker, enten man er selger eller kjøper. Har til dags dato til gode å treffe en selger som pruter ned prisen på det han skal selge,eller en kjøper som presser prisen opp. Dette er ganske selvsagt.

Som enkelte andre kommenterer kan det være vanskelig å vite hva som er et "skambud". Og mange bilselgere, (ikke bare Tesla selgere :)) har muligens et noe optimistisk syn på hva det er mulig å få for objektet sitt. Rubrikk.no gir en liten pekepinn på dette, der det er mulig å søke på biler med nedsatt pris. (https://www.rubrikk.no/bil-til-salgs/tesla?utm_campaign=price-drop&utm_medium=email&utm_source=gmail-com&subscriptionid=TOaQ21r1r0u5/kiXkvUCAg==&utm_content=headerviewlink&IsReduced=true&s=desc Skal ikke lete lenge før en finner eksempler på biler som er satt ned både 10-20 og endog 50- tusen. Da er det klart at utgangspunktet nok var for høyt.

Det finnes ingen faste priser i et åpent salgsforum som Finn.no,og det er vel ingen bombe å påstå at biler selges til markedspris. Om man som selger knytter for mye følelser til denne prosessen, risikerer en selv å ende opp med nisselua.
Mod.3,2021,AWD,HF

trykkertor

Tja....jeg har selv priset et kjøretøy til "rett pris" på finn.no. (Aggressivt priset, og minste pris jeg ville selge for, på grunn av behov for hurtig handel.)

En prutenisse"?) var meget interessert, men sa rett ut at han av prinsipp aldri betalte annonsert finn-pris.
Det måtte være litt lirkerom i prisen.
Jeg svarte med at det var flere som var interesserte.
Da annonsen ble satt til "reservert kjøper som kommer i helgen og henter", fikk pipen en annen lyd.
Prutenissen ringte og "tryglet om å få kjøpe til annonsert pris". (Skulle hente med det samme, før helgen. Ville jeg skulle avvise kjøper som kom i helgen.)

For å gjøre en lang historie kort, gikk prutenissen glipp av kjøretøyet, og det ble salg til han første som tilbydde annonsert pris.

Tja....jeg har sågar en gang priset så aggressivt at en kjøpe overbydde prisen 5.000,- for å sikre seg kjøretøyet da han hadde en del reisevei.

spirrevipp

Sitat fra: eadie på lørdag 13. oktober 2018, klokken 18:38
Ville gi meg 400k for min mars 2014 S85 med alt utstyr (uten ekstra seter).
(snip)
Den er vel fort verdt 420k med gode dekk sommer og vinter?

Hvis det skiller 20k mellom innbytte (såfremt du skal ha ny Tesla) og det du tror du kan få på Finn så synes jeg ikke det er så gæli... Tesla pleier vel ikke ta med vinterdekk når de tar innbytte heller?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Øystein B

Jeg fikk 410 for min som hadde gått 73k. Ellers var specs like som du nevner. Jeg leverer med alle hjulsett da. Men ved å selge ettermontert midtkonsoll, matter, ekstra umc, adaptere etc på finn så ble innbytteprisen meget bra for min del, og venter nå på ny model x :)

tornaldo

Sitat fra: tornaldo på mandag 15. oktober 2018, klokken 06:52
400k for 2014 S85 med alt utstyr og under 50000 km er da ingen god pris. Ville blitt den klart billigste på Finn. Synes forøvrig Tesla selger godt brukte TMS merkelig dyrt om dagen.

Jeg trekker tilbake mitt eget utsagn fra tidligere.  :)
Når jeg ser på Finn nå, virker 400 til forhandler en helt fin pris. Ligger allerede godt utstyrt (dog uten AP), lav km,  ute til under 400k.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

krl

Det går et rimelig tydelig prisskille mellom AP1 og ikke-AP-biler ja..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA