Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremser som lugger

Startet av eivisa, tirsdag 12. februar 2013, klokken 16:59

« forrige - neste »

eivisa

Er det flere som har bremser som lugger under forsiktig bremsing?
Når jeg bremser rolig i nedoverbakker eller frem mot svinger eller kryss,
ser jeg at måler for regen. jager av og på hele tiden.
En sitter å jynger frem og tilbake i setet.
Nissan har ingen løsning på det, sier de. Noen som vet noe om dette? ::)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

klumpen

Akuratt samme problem. Klaget til sørlandet bilsenter, men skal vist være slik i følge de.
Merkes spesielt godt når det er kaldt.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

Rio

#2
Dette er løst i USA, med en softwareoppdatering som heter NTB-12-086 fra oktober 2012, og som løser problemet med luggingen under 25 km/t. Dette er en firmwarefeil.

Nissan har ikke sluppet denne i Europa enda, og versjonen fra USA kan ikke brukes i Europa.

http://www.aboutautomobile.com/TSB/2011/Nissan/LEAF/Electric+Brake

Man må legge press på Nissan for å få dette fikset.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trond.Strom

JA!
jeg ba birger n haug se på problemet på service i fjor høst. og refererte til NTB12-086
de "rubbet" bremseklossene

kan vel si at det hjalp ca ingenting

gbzdoc

Bremsene har alltid vært litt "luggete" ved veldig lav fart/full stopp, og jeg har trodd det er dette som har vært ordnet med firmware i USA.

Men etter bilen var inne for "forvarmingsproblemet", og sikkert ble oppgradert, har jeg fått denne luggingen.

BNH jobber med saken, har tatt opp info fra sensorer m.m.

Ser samme som trådstarter: Regen måleten hopper opp og ned mens hele bilen gynger og bremsene pulserer. At bilen IKKE skal være sånn er både jeg og BNH enige om... ;)

Skal ringe de i morgen og nevne den oppdateringen.

Bilen har blitt helt jævlig å kjøre etter at den begynte med dette.

Smiling when sailing

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:31
Men etter bilen var inne for "forvarmingsproblemet", og sikkert ble oppgradert, har jeg fått denne luggingen.


Never change a running system... Jeg er ganske fornøyd med Leafen som den er nå. Jeg kjenner til feilene og kan leve med dem for tiden. Som det høres ut blir det slik at man må regne med at en firmware patch som skal fikse et problem bare fører til andre problemer... Nei takk.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Eirikog

Sitat fra: Smiling when sailing på torsdag 14. februar 2013, klokken 09:38
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:31
Men etter bilen var inne for "forvarmingsproblemet", og sikkert ble oppgradert, har jeg fått denne luggingen.


Never change a running system... Jeg er ganske fornøyd med Leafen som den er nå. Jeg kjenner til feilene og kan leve med dem for tiden. Som det høres ut blir det slik at man må regne med at en firmware patch som skal fikse et problem bare fører til andre problemer... Nei takk.

Og jeg som var klar for å sikre fiks av forvarmingsproblemet når jeg skal på service snart (litt på overtid). Ble litt usikker nå ...
Bergen
2022 Kia e-Niro
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" ~85 000 km
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  ~63 000 km (Solgt)

Rasmus.B

Jeg har også oppgradert til ny firmware som tar seg av forvarmingsproblematikken, uten at det har påvirket bremsene i det heletatt.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

gbzdoc

Er veldig usikker på hva som faktisk er årsaken. Det er i mitt tilfelle to muligheter:

Jeg hadde nemlig bilen på ett års service først, og der "fikler" de jo med bremsene. Men bilen døde så kort tid etter det (første forvarming) at jeg ikke vet om den ble sånn etter servicen (Moss) eller verksted oppholdet på over en måned (BNH Rud).

Bilen hadde fungert feilfritt i ett år før jeg tok den på service, også med forvarming fra batteri. Etter den servicen har følgende skjedd:

- Bilen døde grunnet forvarming
- Bremsene har begynt å lugge/pulsere
- Vindusheisen på førerdøra sluttet å virke, men ble plutselig i orden igjen en uke senere.
- Displayet viser fortsatt KUN en desimal på gjennomsnittsforburk... ;)

gbzdoc

Forøvrig tror jeg ikke NTB-12-086 har noe med mitt problem å gjøre.

Den er så vidt jeg har skjønt en fiks for overfølsome bremser i lav fart. Og det "problemet" hadde også min bil.

Problemet nå er slik som trådstarter skisserer: Bremsene pulserer, relativt kraftig, ved moderat nedbremsing. Men gjerne også i reltivt høy fart. Det kjennes ut som man sitter og pumpebremser, og man ser det tydelig på måler for regen: den spretter opp og ned i takt med gyngingen. Men fenomenet skjer også når batteriet er fulladet og regen er minimal... Min misstanke er at det er bremsene på bilen, ikke regen, som faktisk skaper problemet.

Kanskje vi som har samme problem skal sende bilnummer til hverandre og opplyse dette til våre verksted? Er jo sikkert en fordel om de samarbeider, og legger ekstra press på Nissan.

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 14. februar 2013, klokken 13:33
Problemet nå er slik som trådstarter skisserer: Bremsene pulserer, relativt kraftig, ved moderat nedbremsing. Men gjerne også i reltivt høy fart. Det kjennes ut som man sitter og pumpebremser, og man ser det tydelig på måler for regen: den spretter opp og ned i takt med gyngingen. Men fenomenet skjer også når batteriet er fulladet og regen er minimal... Min misstanke er at det er bremsene på bilen, ikke regen, som faktisk skaper problemet.

Jeg hadde akkurat samme problemet etter service. Det ga seg etter et par uker, etter en tur med hyppig bruk av bremsene. Virker som om det har noe med smøringen av bremsene å gjøre, og noe som må gå seg til etterpå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Zero

Hvis Leaf'en lar seg sette i neutral under kjøring, testes dette lett ut ved å finne en passe strekning, gi på litt ekstra, sette vogna i fri for deretter å bremse. Er det da pulserende bremser, ligger feilen i bremsesystemet og ikke i regen'systemet.
På min trilling gjør jeg dette daglig i saltlakesesongen for å unngå især at skivene skal ruste. Er bremsene ujevne, så gjenta prosessen mange ganger. Trå skikkelig til slik at det blir god friksjon mellom kloss og skive. Da vil de i mange tilfeller "gå seg til". For øvrig meget sjelden at bremseskivene slår seg ved lite bruk - og det er jo nettopp det som er tilfelle på batteribilene - det regenereres jo nærmest hele tiden.
Pulserende bremser kan oppstå etter service hvis klosser har vært ute og bilen er utstyrt med "løse skiver". Det kan da forekomme at rusk og rask legger seg mellom skive og nav, så skrues hjulet til og vips løper ikke bremseskiva rett. Kjent fenomen etter omfattende bremseklossaksjon på Audi for endel år siden.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

gbzdoc

Da den hadde stått i over en måned på verksted (ute under masse snø og is, stakkar) så var selvsagt bremsene rustne. BNH prøvde seg på å legge skylda på det, men jeg hadde bremset bort de klassiske "rust-ugjevnhetene" allerede på første turen. (Leafen lar seg til og med bremses MENS man tråkker på "gassen") Dette pulserende fenomenet er noe helt annet, og det er skjer ikke alltid. Men det skjer oftere nå enn i starten synes jeg. I starten måtte jeg provosere det frem, nå skjer det nesten alltid.

Skal ta en runde og teste med bilen i nøytral, har faktisk ikke prøvd det enda.

Forøvrig så kjenner man det i selve bremsepedalen også når det skjer. (Den synker litt inn) Og når man skal stoppe helt så ender det alltid med en moderat bråstopp...

gbzdoc

#13
Har gjort en del testing i dag, må endre litt på teorien min...

Siden bilen har gjort dette også med 100% ladet batteri hvor regen er nesten lik null har jeg antatt at bremsene på en eller annen måte er innvolvert.

Men i dag har jeg testet bevisst i D, N og ECO med fulladet bil. Og jaggu spretter regen opp og ned som bare det ved bremsing i D. Setter jeg den i N er det helt fraværende, og i ECO nesten ikke merkbart.

Ble svært overrasket når jeg så hvor mye regen spretter opp, på tross av 100% ladet batteri. Den pulserte mellom 0 og 10-15 KW regen. Dette kan jo ikke være bra for batteriet!

Har også lekt mye med D, ECO og N ellers i dag, og det blir ECO kjøring på meg fremover. Enorm forskjell!

Vil tro dette er firmware relatert på en eller annen måte...

eivisa

#14
Sitat fra: gbzdoc på torsdag 14. februar 2013, klokken 13:33
Jeg hadde akkurat samme problemet etter service. Det ga seg etter et par uker, etter en tur med hyppig bruk av bremsene. Virker som om det har noe med smøringen av bremsene å gjøre, og noe som må gå seg til etterpå.

Tror neppe det har noe med smøring av bremsene å gjøre.
Testet i går i en lang nedoverbakke. Lå i jevn fart rundt 60km/t, begynte å bremse rolig et par ganger før den begynte å lugge. Holdt bremsen i samme stilling hele tiden under luggingen. Satte den i fri og luggingen forsvant,
satte den i D og luggingen fortsatte. Så problemet ligger ikke i selve bremsene, det er helt sikkert.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA