Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kangoo

Startet av bkv, fredag 22. februar 2008, klokken 06:24

« forrige - neste »

bkv

Hei.

Det ser ut til at Enviro i Drammen kan tilby meg en Renault Kangoo til 159.000 kroner. Den har fem seter, bakdør på begge sider, Webasto varmeapparat, vekselstrømmotor og skal være kjørt lite. Dette blir i såfall min første elbil

Jeg er litt skeptisk til Kangoo fordi jeg har hørt at Renault mener det er alvorlige problemer med dem.

Noen kommentarer? Bør jeg heller vente på en Partner/Berlingo? Er det noen som har erfaring med Kangoo fra Enviro?

Hilsen bkv

Mitsubishi i-Miev 2017

elektrolux

Kangoo virker som en fantastisk elbil utseendemessig. Problemet med bilen er at Renault har gitt den opp og skroter de bilene de greier å få tak på.

Det betyr ikke at bilen er dårlig, men det betyr at oppfølging og deletilgangen på bilen samtidig blir ødelagt. De bruker forøvrig luftkjølte NiCd blokker i stedet for vannkjølte, og tilgangen på slike blokker er også usikker.

Siden du sammenligner med Partner, så kan du regne med hjelp og støtte her på forumet, da deletilgangen er sikret ved at biler er blitt demontert og lagret som delebiler, samtidig som teknikken som brukes på disse bilene er velkjent og muligens det beste som pr. i dag finnes på elbilfronten. Det er også fullt mulig å ta egen service på disse bilene, da utstyr for dette er fritt tilgjengelig for noen tusenlapper. Viktig moment dersom en ønsker å halvere driftskostnadene.

Ta f.eks en titt på denne: http://finn.no/finn/car/object?finnkode=12397599&sid=xz7cabTrZ9F245595&WT.svl=Link

For ca. 100 000 NOK kan du montere bakseter, og fikse døren, og ha penger igjen til strøm. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Jeg har ingen erfaring med bilen, men den har jo en rekke fordeler fremfor de andre PSA-bilene:


  • Range extender
  • Lenge rekkevidde på batterier (uten Range extender)
  • Høy toppfart
  • Børsteløs motor (slipper å skifte børster)
  • Ikke vannfyllte batterier (slipper vannfylling og bytte av vannpumpe)

http://evworld.com/article.cfm?storyid=582

I teorien er det en fantastisk bil, i praksis har den jo hatt mye problemer.
Jeg tror mye av problemet har vært manglende kompetanse hos forhandler/verksted/bruker og at Enviro kan gjøre en god jobb med bilen, men lurer på hvor bra tilgang de har på deler.

Hvis du ikke må ha den ekstra rekkevidden eller toppfarten tror jeg en Partner er et tryggere kjøp.
Skulle jeg vurdert denne bilen selv ville jeg brukt en del tid på å forsikre meg om at Enviro faktisk vil få tak i alle delene man kan trenge.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

bkv

Takk for svarene.

Jeg vil prøve å finne om Enviro har forbedret denne bilen på noen punkter. De sier de har samme service, også når det gjelder deler som på de andre bilene.

Jeg er allikevel litt skeptisk.  De har ventetid på P106 og Partner/Berlingo, mens jeg har inntrykk av at denne Kangooen er blitt stående en stund.


Mitsubishi i-Miev 2017

Griffel

Range extender er ikke standard, og finnes nok ikke på de som tilbys.

Ja Enviro gjør så vidt jeg vet noen modifikasjoner. Det viktigste er montering av dieselvarmer. Noe som gir bilen nødvendig rekkevidde også om vinteren. Jeg tror kort rekkevidde om vinteren var en stor grunn missnøyen.

Det er vell ikke riktig at at batteriene ikke er vannfylte, med de er luftkjølte, ikke vannkjølte. Dermed faller vannpumpe bort, men ikke vedlikeholdet av batteriene med vannfylling etc,

Vedlikeholdet av batteriene blir nok litt mer omfattende på grunn av luftkjølingen må det litt ekstra rengjøring til.

Motoren er en vekselstrøms motor som er fri for børster og mer robust enn en DC motor, Litt bedre virkningsgrad spesielt på lav belastning gir lavere effektforbruk per km og dermed litt bedre rekkevidde som nevnt. Jeg ville sterkt vurdere kangoo på grunn av motoren, (se hvor mange PSA biler som averteres med: «motor utbyttet»).

På grunn av EU regler kan ikke Renault nekte Enviro å handle deler av dem, men om intet finnes ...
Men spør Enviro grundig ut om situasjonen på reservedeler, og om batterivedlikehold og rengjøring av kjølesystemet i den forbindelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Interresant artikkel om Kangoo'en. Det merkes at Range extenderen virker motsatt av det som tidligere er kommer fram her på forumet; ie. virker kun under kjøring, og ikke som tidligere antydet kun ved stop.

I den forbindelsen hadde det vært veldig interresant å vite om noen Kangooer med range extender har blitt importert til Norge, og i så fall om det ble avgift på den grunnet range extenderen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Det ville vel vært rart hvis den ikke ble klassifisert som hybrid-bil med Range extender?
(Norsk avgiftspolitikk osv.)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 22. februar 2008, klokken 20:37
Det ville vel vært rart hvis den ikke ble klassifisert som hybrid-bil med Range extender?
(Norsk avgiftspolitikk osv.)

Thomas
Privatimporterer du en idag er det nokk trolig, dersom det finnes en i Norge fra før, noe jeg ikke tror, kan saken være en annen. Helt avhengig av når importen skjedde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bkv

#8
Jeg snakket med Enviro igjen. Bilen har luftkjølt batteri. 22 blokker. Bilen er førstegangsregistret i 2001 og batteriet er like gammelt. Den skal være gått 2900 km. Historien skal være at den ble solgt i Sveits og der kjørte de  istykker noe elektronikk i alle de bratte bakkene. Så ble den stående.  Batteriet skal imidlertid være godt.

Hvis jeg kjøper bilen hos Enviro vil de ta kr 3000 pr blokk hvis batteriet skal skiftes. De har noe på lager. Ellers vil Renault væer forpliktet til å levere deler i 10 år til.

Jeg fristes til å slå til. Lyder det lurt?

-Bkv
PS. Jeg glemet å si at vedlikeholdskostnaden er den asmme som for Berlingo/Partner. Ved annenhver batteriservice tar de ut kassene og rengjør. (slik forstod jeg det ihvertfall)
Mitsubishi i-Miev 2017

hens

At bilen har luftkjølte batterier betyr IKKE at du slipper vannfylling.
Elektrolyttnivået må fortsatt etterjusteres med destillert vann.

En range extender har så liten effekt at en velger å se bort fra det i skattemessig sammenheng.
H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: bkv på tirsdag 26. februar 2008, klokken 13:47

Jeg fristes til å slå til. Lyder det lurt?


Jeg mener nå at en skal falle for fristelsene som oppstår. Om det er lurt er det nok deg selv som er best til å vurdere.

Skal en alltid safe blir livet kjedelig, men kontoen fyldig.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

En kollega av meg kjørte Kangoo T/R Asker-Oslo daglig i litt over tre år helt 100% problemfritt.
Men da han fikk "tilbud" (les trussel) fra Renault om å velge mellom tilbakekjøp til full nypris, eller å være overlatt til seg selv for fremtiden valgte han å selge.
Det er vel en av de vi har sett bilder av på kaia i Drammen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

quote author=bkv link=topic=706.msg5352#msg5352 date=1204030059]

Jeg fristes til å slå til. Lyder det lurt?

[/quote]

Det var et vanskelig spørsmål. Om det er lurt vil du først få vite om noen år.
Nå etter å ha hatt elbil i snart 5 år kan jeg trykt si at det jeg gjorde for 5 år siden var lurt, men jeg har ikke noen grunn eller ønske om å bytte til noe annet. Dersom jeg i dag skulle velge mellom det som sto på menyen av elbiler ville nok fristelsen til en Kangoo være ganske stor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bkv

Jeg har vel litt batteriangst. 22 blokker ganger 3000 blir 66000 for nytt batteri. Hvis batteriet går før tiden kan det bli dyrt.

Jeg kjører i dag en sekssylindret volvo s80 som bruker 1-1,1 liter bensin på mila ved den slags kjøring som el-bilen kan brukes til.  Det er "overkill" på all småkjøringen.

Jeg håper at en el-bil er mer økonomisk i drift, men det kommer an på batteriets levetid og den er veldig usikker.
Mitsubishi i-Miev 2017

Boogie

På den annen side, dersom bilen fungerer greit nå og du følger kjøre og ladereglene som du finner på forumet her så vil batteriene gi deg det de er istand til. De vil ikke bli dårligere før de er utslitt, eller om de allerede har en skade.
Men som sagt krever det at du følger reglene slavisk.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA