Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Bidda

Nå er det på tide at vi bombarderer Tesla med mail om SuC på Roa!
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

megja

I mellom Oslo, Kongsvinger og Magnor finnes det ikke noen SC. Magnor er Norges ant største grenseovergang i antall passeringer og det er mange fra Oslo som drar til handlesenteret i Charlottenberg. Kjører man fra Drammen hvor det er SC via Charlottenberg til Karlstad som er nermeste SC i Sverige så er det ca 288 km imellom super laderne. Så det kunne med fordel vert en SC ut fra Oslo i retning Kongsvinger eller i nærheten av Kongsvinger.

Ellemelle

Men hvorfor skal man kjøre fra Drammen til Karlstad via Charlottenberg?

Hvis man kjører fra Drammen til Sarpsborg via Årnes, kan man jo alltids argumentere for superlader i Årnes også :-)

Motorwatt

Eller Drammen-Sandefjord-Strömstad-Karlstad. Like mange kilometer, og Taxfree-handel på kjøpet!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Simen1

Sitat fra: Bidda på søndag 27. januar 2019, klokken 10:06Nå er det på tide at vi bombarderer Tesla med mail om SuC på Roa!
Jeg ser på SC kartet og lurer på hvorfor? Det er jo SC i alle retninger derfra, alle med rundt 1/4 av en Teslas rekkevidde unna Roa. Jeg vil bare minne om at destinasjonslading bør være saktelading, ikke misbruk av SC.

Vi bør heller få opp noen der det er 30+ mil mellom laderne og det er naturlig å langkjøre, men ikke så nært bosteder og sånt at folk faller for fristelsen til å bruke SC fremfor destinasjonslader.

Mangler man destinasjonslader så er der man må gripe problemet, ikke be om en SC man kan misbruke.

Jeg vil også minne om at norges største fylke ennå ikke har en eneste superlader.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Bidda

#680
SuC er tiltenkt de som kjører langt. Selv kjører jeg 46000 km/år og mye på R4. Tanken med Roa er at de som kjører R4 får en ladeplass i mellom Holmestrand (Lier kan vi se bort fra...) og Lillehammer. Med plassering Roa så dekkes også tverrforbindelsen E16. Ingen av de jeg vet om, som ønsker denne bor på Roa.....
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

jkirkebo

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 29. januar 2019, klokken 09:55
Sitat fra: Bidda på søndag 27. januar 2019, klokken 10:06Nå er det på tide at vi bombarderer Tesla med mail om SuC på Roa!
Jeg ser på SC kartet og lurer på hvorfor? Det er jo SC i alle retninger derfra, alle med rundt 1/4 av en Teslas rekkevidde unna Roa. Jeg vil bare minne om at destinasjonslading bør være saktelading, ikke misbruk av SC.

Jeg kjører strekningen Fredrikstad-Synnfjell via Rv4. Ta gjerne en titt på kartet og se hvor mange SuC du finner på den strekningen (svaret er 1, og den er rett ved Fredrikstad så den er ubrukelig for formålet). 283km til hytta og hytte uten innlagt strøm betyr behov for hurtiglading. Mangelen på SuC på Rv4 er grunnen til at jeg lader kanskje 400kWh på Suc i året og 2000kWh på CHAdeMO. I hovedsak Fortum sine stasjoner på Gran og Dokka, men også den på Roa, Hov og CC Gjøvik innimellom.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

Høres ut som at jkirkebo kommer til å få god nytte av det kommende CCS-adapteret ;)
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Wibla på tirsdag 29. januar 2019, klokken 15:37
Høres ut som at jkirkebo kommer til å få god nytte av det kommende CCS-adapteret ;)

Ja, jeg kommer til å kjøpe det med en gang det blir tilgjengelig. Men det hjelper lite før noen bygger ut 200A kapable ladere langs Rv4. Dog uansett kjekt å ha i tilfelle en lader har defekt CHAdeMO-kabel osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

Er det ingen 100+kW CCS ladere langs veien? Isåfall får du jo ganske mye mer enn med CHAdeMO.
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Wibla på tirsdag 29. januar 2019, klokken 16:15
Er det ingen 100+kW CCS ladere langs veien? Isåfall får du jo ganske mye mer enn med CHAdeMO.

Ingen 100kW langs Rv4 eller i Dokka nei, kun vanlige 50kW fra Fortum.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

eques

Sitat fra: eques på mandag 07. januar 2019, klokken 11:07
Hva med E18 mellom Oslo og Töcksfors? Det er ingen SuC mellom Lier/Eidsvoll til Töcksfors... Kunne det være en idée å installere en SuC på XY Jaren (Knapstad)? Det er masse plass der for mange stall.

BINGO!

jlan

#688
Vi som bare skal synse kan gjerne holde oss i denne tråden, i stedet for detektivtråden.

Sitat fra: Simen1 på fredag 08. februar 2019, klokken 00:19
Personlig mener jeg en tetthet på 20-25 mil er nødvendig for å sikre at alle modeller har mulighet for å kjøre der selv i motvind på vinteren. Så kan tettheten eller antall ladestolper per sted øke når behovet øker. I nesten hele Norge skaleres det etter behov, men i landets største fylke er det dessverre ikke en eneste SC ennå. På grunn av store avstander men antagelig lavt behov de nærmeste årene så burde de fordelt for eksempel 20 ladestolper ut på 5 steder. Samme med Nord-Sverige og Nord-Finland.
Jeg tror det er urealistisk at Tesla skal drifte egne ladestasjoner på lite trafikkerte ruter. Med tilpasning til CCS så er det vel logisk at dette overlates til andre.  Det er vel billigere for Tesla å eventuelt inngå avtaler for gratis eller rabattert lading med andre ladekjeder. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

DeepFu

Sitat fra: jlan på fredag 08. februar 2019, klokken 13:30
Vi som bare skal synse kan gjerne holde oss i denne tråden, i stedet for detektivtråden.

Sitat fra: Simen1 på fredag 08. februar 2019, klokken 00:19
Personlig mener jeg en tetthet på 20-25 mil er nødvendig for å sikre at alle modeller har mulighet for å kjøre der selv i motvind på vinteren. Så kan tettheten eller antall ladestolper per sted øke når behovet øker. I nesten hele Norge skaleres det etter behov, men i landets største fylke er det dessverre ikke en eneste SC ennå. På grunn av store avstander men antagelig lavt behov de nærmeste årene så burde de fordelt for eksempel 20 ladestolper ut på 5 steder. Samme med Nord-Sverige og Nord-Finland.
Jeg tror det er urealistisk at Tesla skal drifte egne ladestasjoner på lite trafikkerte ruter. Med tilpasning til CCS så er det vel logisk at dette overlates til andre.  Det er vel billigere for Tesla å eventuelt inngå avtaler for gratis eller rabattert lading med andre ladekjeder.
Spørs og hva man regner som lite trafikkert. Aksen øst-vest fra Tøre i Sverige til Lofoten er en relativt godt trafikkert strekning uten en eneste SC, og ganske få andre alternativer, særlig på svensk side. Nå bygges det SC i Tøre, og det er planlagt i Gullesfjord-krysset (Lofoten/Vesterålen) ferdig 2019. En SC i Gellivare/ Kirunaområdet (Skaulo/ Lappeasuando/ Svappavaara kanskje?) vil dekke svært mye mot Finland/ Finnmark i tillegg.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA