Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: jlan på torsdag 20. september 2018, klokken 20:05
For å holde diskusjonen i gang relanserer jeg  Hønefoss som alternativ til Roa. Ligger bl.a fint mellom Nes og Tøcksfors på E18-E16.

Hønefoss er nær Valdresporten, og dekker heller ikke trafikken på Rv4. Jeg kjører Rv4 til hytta og fra Fredrikstad er det 283km uten en eneste brukbar SC på veien (Rygge er så nær Fredrikstad at den er ubrukelig for formålet). Så Roa hadde helt klart vært å foretrekke for min del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Hønefoss hadde vært et alternativ før Hallingporten kom. Nå er det ganske mange steder jeg heller vil ha SuC enn på Hønefoss.

Håper Tesla prioriterer utbygging nordover både i Norge og Sverige. Nå som det kommer "vanlige" hurtigladere i Finnmark (Alta, Hammerfest og Kirkenes i første omgang), så synes jeg Tesla må følge opp med utbygging også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jorgen.jevne

Jeg bor i Sundvollen og jobber i Hønefoss. Her er det MANGE Teslaer. En SuC her hadde virket helt mot sin hensikt og blitt tidenes "hjemmelader" på Østlandet. Antageligvis enda verre enn hva vi ser i Lier.

Hønefoss er i tillegg ikke langt fra Nes, så denne strekningen bør anses som godt dekket for langtur. På Nes har de også 12 ladere....

Fagernes / evt videre vest langs E16 mellom Nes og Lærdal må være den mest naturlige posisjoneringen av neste SuC i denne regionen.

jlan

Sitat fra: THE på fredag 21. september 2018, klokken 06:37
Håper Tesla prioriterer utbygging nordover både i Norge og Sverige. Nå som det kommer "vanlige" hurtigladere i Finnmark (Alta, Hammerfest og Kirkenes i første omgang), så synes jeg Tesla må følge opp med utbygging også.
På kort sikt kan vi vel leve bra med Chademo i lite trafikkerte områder, men etterhvert som andre hurtigladere blir raskere, tror jeg det bør legges mer press på Tesla for å kunne bruke disse. Det er vel ikke utenkelig med en tredje Tesla kabel på CCS/Chademo ladere. Eller en annen form for samlokalisering.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

THE

Sto jo i nyhetssaken om Circle K sin satsing på elbillading at det var flere Circle K stasjoner som skulle få nye Tesla SuC. De kunne ikke gi nærmere dataljer, men det tyder jo på at det kommer til å dukke opp en del nye punkter på superladekartet til Tesla i tiden framover. https://e24.no/bil/circle-k/circle-k-ruster-seg-for-en-elektrisk-fremtid-naa-vil-de-hjem-i-garasjen-din/24470024.

Mine ønsker for Circle K stasjoner som burde få Tesla SuC er blant annet:
Førde
Stryn
Fagernes
Lunner/Brandbu
Røros
Sømna (Fv. 17 i Nordland)
Namsos
Mo i Rana
Fauske
Narvik
Svolvær
Alta
Lakselv
Kautokeino
Karasjok
Kirkenes

Det blir jo ikke nødvendigvis de mest ideelle plasseringene hvis man skal begrense seg til å plassere SuC ved Circle K-stasjoner, men det er godt mulig å lage et mye mer finmasket ladenettverk med disse plasseringene. Mer finmasket nettverk tror jeg vil være nødvendig når det begynner å trille rundt tusenvis av Model 3 på norske veier også. Og selvfølgelig må Nord-Norge, og veier mot Sverige dekkes med SuC. Frykter at denne listen er alt for optimistisk i forhold til de planene det er for utvidelse av Tesla SuC, men det er jo lov å håpe...

For meg er den absolutt viktigste mangelen på SuC nettverket skissert over, som ikke kan dekkes med bygging på Circle K, Tana Bru/Varangerbotn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jorgen.jevne

48 SuC i Norge per i dag (inkl. de som er under utbygging). Dette er imponerende og spesielt med tanke på de siste to årenes vanvittige vekst. Håper (og tror) de fortsetter med dette, for jeg er helt enig i at dette vil være helt essensielt med Model 3 som rulles ut nå....

Antageligvis vil vi som er nåværende eiere merke stor endring bare i løpet av 2019. Og la oss være ærlige, SuC på utfartsdager kan være ganske kjipt allerede.

Din liste viser 16 nye lokalisasjoner, en økning på 30% (ish) og dette er nok optimistisk over en kort periode, men i løpet av 2-4 år bør det jo ha skjedd en del. Men lokalisasjonene for 2019 er vel i stor grad kartlagt og ferdiggjort, så spørs hvor mye som skjer før 2020?




THE

Det er tre nye ladelokasjoner som står på utbyggingsplanen for 2019 (Gullesfjord ut mot Lofoten, Brummundal og Lærdal). Brummundal har allerede fått byggetillatelse ser det ut til, så kanskje den kommer i år?

Håper og tror at Tesla har mer ambisiøse planer for utbygging i 2019, både med tanke på utrulling av Model 3 og også for å (minst) beholde forspranget de har på Ionity.

Håpet er jo at siden Circle K er interessert i å være med på en utbygging sammen med både Tesla og Ionity, så kan det gå kjapt å få avtale med grunneier. Kanskje Tesla, Ionity og Circle K også får til spleiselag på nye forsyningslinjer fra nettselskapet, og dermed kan redusere kostnader. I utgangspunktet hadde det selvfølgelig vært best om alle biler brukte samme standard, og at man ikke trengte å bygge Ionity (eller andre CCS ladere) og Tesla på samme lokasjon, men slik det er nå med 20000 Tesla på veiene så vil nok Tesla SuC og Ionity bygge ut parallelt i mange år til.

Når det gjelder utvidelse av kapasitet i min ønskeliste er det kanskje en 30% økning i antall lokasjoner, men langt fra 30% i økning av antall ladeuttak. Vil nok tro at de lokasjonene jeg har foreslått i stor grad vil bygges ut med 6-8 ladeuttak, men i alle fall Fagernes, Førde og Lunner/Brandbu vil nok få flere ladeuttak.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: THE på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 10:12
Mine ønsker for Circle K stasjoner som burde få Tesla SuC er blant annet:
Førde
Stryn
Fagernes
Lunner/Brandbu
Røros
Sømna (Fv. 17 i Nordland)
Namsos
Mo i Rana
Fauske
Narvik
Svolvær
Alta
Lakselv
Kautokeino
Karasjok
Kirkenes

Det blir jo ikke nødvendigvis de mest ideelle plasseringene hvis man skal begrense seg til å plassere SuC ved Circle K-stasjoner, men det er godt mulig å lage et mye mer finmasket ladenettverk med disse plasseringene.

Ikke veldig ideelt med CK Lunner ihvertfall. Det er en lite fislestasjon uten andre tilbud i nærheten enn Felleskjøpet :(
Dessuten ligger den utenfor E16. På Rv4 ville derfor en ideell plassering vært ved Shell på Roa (der er det restaurant ved siden av og flere butikker i gangavstand).
CK Brandbu har vesentlig mer tilbud i nærheten, men ligger enda dårligere plassert i forhold til E16 og også Rv4.
Dokka hadde vært en fin plassering for kjøring "på tvers", men der har CK bare en ubetjent "1-2-3"-stasjon.

Skulle ønske noen av de andre bensinkjedene fikk ræva i gir. Spesifikt Shell og Esso. De har jevnt over bedre plasseringer synes jeg. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øggen

Etter enda en tur til Bergen, please flytt den idiotisk plasserte Sandane Supercharger'n til Byrkjelo. Feks der GK har sine bak butikken....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

THE

@jkirkebo, det er nok sikkert flere av Circle K stasjonene på lista mi som er lite egnet for storstilt utbygging av Ionity + Tesla SuC også. Det må nødvendigvis være en god del areal tilgjengelig, og da er f.eks. Circle K på Fagernes uegnet. Der hadde det passet mye bedre å legge ladestasjoner ved Shell i sørenden av sentrum.

Mange av ønskene mine er pga. at jeg har behov for de selv av og til, men også fordi jeg ser at det er en god del kjøreruter som mangler Tesla-ladere. Selv I Sør-Norge med relativt kort avstand mellom superladere er det ikke vanskelig å velge ruter der du kan kjøre mangfoldige hundre km uten å passere i umiddelbar nærhet av en superlader. I Nord-Norge er situasjonen enda verre. Håpet er jo at Tesla med introduksjonen av Model 3 får så stor omsetning i Norge at de kan rettferdiggjøre en fortsatt storstilt utbygging av ladestasjoner i distriktene samtidig som de fortsetter utvidelse av, eller bygger nye ladestasjoner som avlastning for, de mest trafikkerte ladestasjonene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: Øggen på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 22:00
Etter enda en tur til Bergen, please flytt den idiotisk plasserte Sandane Supercharger'n til Byrkjelo. Feks der GK har sine bak butikken....

Hvorfor flytte? Må da være bedre med noen Ekstra på Byrkjelo i stedet? ;)  Jeg reiser ofte til Bergen (ny tur på Fredag), og er enig i at Byrkjelo hadde vært bedre for alle som reiser indre over Utvikfjellet. Men om vinteren skipper vi ofte fjellet og kjører likevel via Anda-Lote, og da er Sandane helt super. God mat på Mona Lisa. Enkelt å time siste stykket på veg hjem siden det er kort veg til fergekaia. (Du kjenner trikset ved å kjøre opp mot Reed/Ta av i hårnålsvingen på veg ned fjellet og spare 10-12km kontra å kjøre om Byrkjelo, sant?)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Eller Skei, som vil dekke Rv 5 Florø-Lærdal også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

THE

Siden det er Circle K i Stryn og Førde satte jeg opp disse stasjonene som ønsker i lista mi pga. det ser ut som et samarbeid mellom Circle K og Tesla er etablert. Stryn vil dekke Utvikfjellet, og også Fv. 60 mot Stranda + Rv. 15. Førde vil dekke Florø, og andre ytre strøk i Sunnfjord. I Lærdal skal det jo uansett komme SuC i 2019, så da blir det kort avstand til Skei.

Førde og Stryn vil etter mitt syn supplere Sandane bra, og dermed er det ikke behov for Byrkjelo. Skei kunne selvsagt vært et bra kompromiss hvis jeg skulle velge én ny plassering for SuC i området. Hvis Stryn og Førde kommer på plass, så ville jeg heller flyttet SuC Sandane til Nordfjordeid slik at Rv. 15 utover mot Måløy er dekket også uansett hvilken retning man kommer fra.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tulle

Sitat fra: THE på onsdag 24. oktober 2018, klokken 12:38
Siden det er Circle K i Stryn og Førde satte jeg opp disse stasjonene som ønsker i lista mi pga. det ser ut som et samarbeid mellom Circle K og Tesla er etablert. Stryn vil dekke Utvikfjellet, og også Fv. 60 mot Stranda + Rv. 15. Førde vil dekke Florø, og andre ytre strøk i Sunnfjord. I Lærdal skal det jo uansett komme SuC i 2019, så da blir det kort avstand til Skei.

Førde og Stryn vil etter mitt syn supplere Sandane bra, og dermed er det ikke behov for Byrkjelo. Skei kunne selvsagt vært et bra kompromiss hvis jeg skulle velge én ny plassering for SuC i området. Hvis Stryn og Førde kommer på plass, så ville jeg heller flyttet SuC Sandane til Nordfjordeid slik at Rv. 15 utover mot Måløy er dekket også uansett hvilken retning man kommer fra.
Mine ønsker er Førde og Stryn. Flytting av superlader fra Sandane vil aldri nok aldri skje pga økonomi.

DagfinnN

Sitat fra: THE på onsdag 24. oktober 2018, klokken 12:38
Hvis Stryn og Førde kommer på plass, så ville jeg heller flyttet SuC Sandane til Nordfjordeid slik at Rv. 15 utover mot Måløy er dekket også uansett hvilken retning man kommer fra.
Hvordan kan du tro at en etablert SuC vil bli flyttet. Da kaster jo man bort penger.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA