Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Antispinn og antiskrens

Startet av tomrh, torsdag 20. desember 2012, klokken 18:57

« forrige - neste »

tomrh

Nå når det er glatt ute, så slår antispinn og antiskrens ofte inn mens jeg kjører. Kan i grunnen ingenting om slike systemer siden i-MiEV'en er den første bilen vår som har dette. Siden Leaf og muligens andre elbiler også har det(?), velger jeg å poste under Kjøretips. Har noen spørsmål:


  • Er systemet koblet på "utsiden" slik at hjul fysisk blir bremset og virker mot motoreffekten?
  • Kan man få varmgang noe sted hvis man øker pådraget slik at antispinn må jobbe hardere?
  • Trekker dette mye ekstra energi fra batteriet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Thomas Parsli

Kjært barn har mange navn, men Electronic Stability Control (det du kaller antiskrens) slår til når bilen ikke går dit fører prøver å styre den (rattutslag). ESC kan bremse hvert hjul individuelt og på enkelte biler redusere (motor)kraft.

Traction Control System (eller ASR) er det du kaller antispinn og kan både bremse individuelle hjul og redusere kraft til drivhjulene. TCS er normalt koblet til ABS (sensorer og mekanikk).

Man kan helt sikkert få varmegang i bremsesystemet, men du skal kjøre idiot rimelig lenge.
Systemene i seg selv bruker vel ikke spesielt mye energi, men siden begge systemene bruker bremsene aktivt kaster du bort mye energi.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Mr.Zero

Nå lar det seg vanskelig komme i gang på glatta med en trilling uten at antispinnen slår til.. :P Særlig hvis du har conti-dekk... Men da får jo bremsene kjørt seg litt og det er jo bare positivt. Husker noen år tilbake da kompis hadde jobba hardt med sin E-klasse Benz opp en lang glatt vei. Vel fremme lukta det brems, ja.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

gbzdoc

Nå skal det nevnes at fossile biler bruker bremsene MYE mer på antispinn enn både trillingene og Leaf gjør. (Spesielt eldre biler med tidlige systemer. Stor forskjell også mellom fossilene.) Elmotoren lar seg regulere i løpet av millisekunder og bremsene behover defor ikke brukes i særlig grad.

Man ser at med en gang antispinn slår inn så går motorforbruket ned siden kraften begrenses umiddelbart. Ikke høres det noe ABS støy heller, slik som når stabilitetssystemet slår inn... :-)

tomrh

Er det i det hele tatt noen situasjoner det kan være en fordel å skru av dette?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hertugen

Ja, når du ønsker å more deg på lukket snødekt plass.!!! Eller skal opp en bratt bakke og trenger fart.!


Hertugen
Leaf, Lørenskog.
Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

laumb

Aldri hatt behov for å slå av dette til lovlig kjøring.
Kommer du ikke opp bakken uten å spinne deg i hjel oppover, eller må slå av av diverse grunner, kjøp nye dekk, ny sjåfør, strø osv.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

tomrh

Sitat fra: hertugen på torsdag 27. desember 2012, klokken 18:41
Eller skal opp en bratt bakke og trenger fart.!
Har vel erfart det motsatte. Når jeg spinner er det ikke noe veigrep til å øke farta med, mens antispinn gjør at jeg får utnyttet den lille friksjonen som fins, og jeg får større fart.

I en tidligere tråd om emnet fra februar 2011 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3353.0.html) ser jeg at flere var misfornøyd med i-MiEV's antispinn og mente den var for overfølsom. Lunde mente det var nødvendig å skru den av for å spinne vekk snø. Lurer på om antispinn er blitt justert i trillingene siden den gang? Jeg er ihvertfall veldig fornøyd, men har jo aldri kjørt bil med slikt før og har ikke noe sammenligningsgrunnlag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

gbzdoc

Hadde en av de tidlige i-Mievene selv og syntes antispinnen på den fungerte helt utmerket. Men den tillot nok mindre slipp på hjulene enn f.eks. Leafen. Men kan tenke meg det er fordi den er bakhjulsdrevet. Mitsubishi har vel tenkt at mannen i gata ikke setter pris på at rumpa sklir litt ut før den kicker inn. ;-)

Men du verden så morsom den bilen var om man skrudde av ESP. Savner det litt på Leafen... ;-)

Generelt har jeg alltid disse systemene på, og ESP kan ved bruk av riktig fart og rattutslag benyttes som automatisk brekksladd system. Kjekt siden begge mine nåværende biler har elektronisk brekk som egner seg dårlig til slikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA