Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørelengde, vinter og varme

Startet av Martinsen, fredag 30. november 2012, klokken 22:44

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: tkornstad på torsdag 06. desember 2012, klokken 10:39
Ja, da er alt som kan avgi varme påskrudd  :) Setevarmere, varmetråder og max knappen på varmeapparatet.
Isoleringsprosjektet skal forhåpentilgvis gjennomføres i helga, så får vi se om det hjelper.
Ser også at rim på taket forsvinner når man bruker forvarmingen, dette tyder vel på at isolasjonen her heller ikke er veldig god. Har vel kansje ikke så stor betydning siden bilen har såpass mye glassflater.

Ekstremkulde er uansett ikke noe stort problem her på mørekysten, så jeg håper at dette kun blir et problem noen få dager i året.
Får lyst til å isolere enda mer selv også når jeg leser dette, for det har visst større effekt enn jeg trodde. Jeg får jo komforttemperatur selv i 15 minus, trenger ikke engang bruke Max (selv om det tar lengre tid da). Må prøve å få bilen opp på bukk så jeg kommer under, for jeg tror at å isolere boksen med selve varmeapparatet nødvendigvis må bidra endel. Jo, har tenkt på taket selv også. På hus har jo taket veldig mye å si, tipper det er det samme for biler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på mandag 03. desember 2012, klokken 06:16
Til sammenligning hadde Classic'en med Webasto og Litium ombygging vært på "langtur" på omtrent samme lengde, og hadde nok til ytterligere 30-40 km, og det med halve batterikapasiteten.

Liten oppdatering her:

Det viste seg at indre motstand i LiFePo4 cellene mine øker kraftig når temperaturen synker. Det gir ferre tilgjengelige kW fra batteriet, og gjør også at jeg må slakke av på farten i batteriets nedre arbeidsområdet. Til gjengjeld øker batteriets temperatur raskt på slutten nettop grunnet denne økte indre motstanden, og kompenserer litt på den måten. Dermed hadde jeg ikke fullt så mange km igjen som først antatt. Ser ut som rekkevidden ved batteritemperatur under 0 C raskt faller ned mot 60-80 km. :(

Nå blir det montering av batterivarmer til neste sesong.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Martinsen

Jeg kan ikke si annet enn at førsteinntrykket av varmeren er supert!
Det å sitte i en varm, og da mener jeg VARM elbil føles godt. Med sine 0,2-0,3 liters forbruk i timen føler jeg meg ikke akkurat som noen miljøværsting heller  :o Jeg tror varm bil, isfrie vinduer og en varm sjåfør som IKKE tenker på ALT annet enn å kjøre er bedre for "miljøet" (og de rundt seg) enn en i to dunjakker, pelslue og selbuvotter!  8)
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA