Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 10. juli 2018, klokken 22:29
Temperatur har også betydning for luftmotstanden. Å gå fra 10 til 25 grader C innebærer ca 5% reduksjon av luftmotstand.
Sant det, men det var større forskjell mellom GY A2 mellom vår og sommer, en Michelin LS3 som var på 85Den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tallyho

#796
Kjørte 5.125 km t/r Trondheim Alpene i fjor med 167 Wh/km. S90D. Husker at noen av dere ikke trodde på meg da jeg la det ut på FB i fjor ;D. Enda jeg la ut bilde og all ting. Da krysset vi Tyskland i 100 km/t i snitt inkl. lading, dvs 130-150 på Autobahn i 30-38 grader.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

daktari

Tror fortsatt du hadde en betydelig medvind! På den annen side påpeker du en varmebølge, og 35 grader i snitt kan kanskje ha mye å si?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

GOS

Sitat fra: daktari på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:28
Tror fortsatt du hadde en betydelig medvind! På den annen side påpeker du en varmebølge, og 35 grader i snitt kan kanskje ha mye å si?
En har vel neppe medvind over en distanse på 5125 km
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

tallyho

Sitat fra: daktari på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:28
Tror fortsatt du hadde en betydelig medvind! På den annen side påpeker du en varmebølge, og 35 grader i snitt kan kanskje ha mye å si?
Kan i hvert fall love at vi hadde motvind nordover svenskekysten på vei hjem ???
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

daktari

Noe har det vært, for det forbruket er lavere enn standardtesten til elbil.no med vesentlig lavere fart på norske småveier.

Har du klart å reprodusere det lave forbruket, med den snittfarten, noensinne?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus


Simen1

#802
Jeg er ny her i tråden og presenterer først en oppsummering av mine erfaringer om forbruk på TMS P85: Forbruket varierer enormt med trafikk, hastighet, stigning, varmebehov, kjølebehov osv.

- Det høyeste jeg har registrert noen sinne var 5200 Wh/km over en 400 meter lang streknig (-13 grader, kø, 20 minutter).
Det laveste -140 Wh/km over ca 700m Ny rekord -369 Wh/km ned spiralen i Drammen (sommervarmt, AC/varme av).

- Strekningen hjemme-jobb ca 6 km har variert fra ca 120 Wh/km på enkelte sommerdager til ca 450 Wh/km på enkelte vinterdager.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Brosme

Etter sommerferie i år har vi kjørt tur retur Bergen Lofoten pluss en del turer der oppe. Totalt 4000km. Fasit denne gangen er 174 Wh/km. Fartsgrense pluss halv moms.

Kjørte samme tur for 3 år siden. Da brukte vi 192 Wh/km. Ca samme forhold. Eneste forskjellen jeg kan komme på er en hjulstilling Tesla gjorde for ett år siden. Kan det utgjøre så mye?

Mars 2014 P85 med 21'' Pilot Sport
2014 P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr uten +.
2021 Model 3 LR Rød med hengerfeste.  Bestilt 09.04.21. Leveres........snaaaaaaart.

Alfa Bergen

Os (Hordaland) til Sogndal over Vikafjellet med feriepakket bil og to kajakker på taket ga et snittforbruk på akkurat 200 Wt/km. Hadde trodd at den taklasten skulle utgjøre mye mer.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

JLie

Sitat fra: Brosme på søndag 15. juli 2018, klokken 10:29
Etter sommerferie i år har vi kjørt tur retur Bergen Lofoten pluss en del turer der oppe. Totalt 4000km. Fasit denne gangen er 174 Wh/km. Fartsgrense pluss halv moms.

Kjørte samme tur for 3 år siden. Da brukte vi 192 Wh/km. Ca samme forhold. Eneste forskjellen jeg kan komme på er en hjulstilling Tesla gjorde for ett år siden. Kan det utgjøre så mye?

Mars 2014 P85 med 21'' Pilot Sport

Har du samme type dekk som da du kjørte sist? Kan også utgjøre en hel del på forbruk. Sjekk denne videoen til Teslabjørn fra omtrent 1:40

https://www.youtube.com/watch?v=CFhkF2vAaSQ
Tesla Model S 90d - 2016

GOS

Sitat fra: Simen1 på fredag 13. juli 2018, klokken 12:39
Jeg er ny her i tråden og presenterer først en oppsummering av mine erfaringer om forbruk på TMS P85: Forbruket varierer enormt med trafikk, hastighet, stigning, varmebehov, kjølebehov osv.

- Det høyeste jeg har registrert noen sinne var 5200 Wh/km over en 400 meter lang streknig (-13 grader, kø, 20 minutter).
Det laveste -140 Wh/km over ca 700m (sommervarmt, AC/varme av, lang nedoverbakke).

- Strekningen hjemme-jobb ca 6 km har variert fra ca 120 Wh/km på enkelte sommerdager til ca 450 Wh/km på enkelte vinterdager.


Siden du får 450 kwh på enkelte vinterdager, så antar jeg du har kjørt med Range Mode off. Slå den på så slipper du å sløse på strøm for å varme batteriet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Kjørte i ett strekk fra Namskogan Familiepark og til fergeleiet på Halsa i dag. Brukte 5 timer og det er vel ca 40 mil. Snittforbruk på etappen ble 157wh/km med 85D på 21" Lexani LX-20 (245 foran og 285 bak). Jeg regnet ut snitthastigheten når jeg hadde eksakt distanse foran meg, og endte på knappe 77km/t.

Brosme

Sitat fra: JLie på søndag 15. juli 2018, klokken 12:02

Har du samme type dekk som da du kjørte sist? Kan også utgjøre en hel del på forbruk. Sjekk denne videoen til Teslabjørn fra omtrent 1:40


Interessant video. Hadde nok Continental dekkene som ble levert med bilen, på første run. Men jeg kjørte en del med michelin dekkene før tesla justerte hjulstilling og jeg la jeg ikke merke til noe særlig endring i forbruk da jeg gikk fra Conti til Michelin.

Når det er sagt virket disse Winrun dekkene nesten for godt til å være sant. Andre som har testet dem?
2014 P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr uten +.
2021 Model 3 LR Rød med hengerfeste.  Bestilt 09.04.21. Leveres........snaaaaaaart.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Pondus1 på tirsdag 03. juli 2018, klokken 08:07
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 03. juli 2018, klokken 00:17
Min erfaring er også den at Model S er veldig økonomisk på langkjøring. Har kjørt strekningen Saggrenda (Kongsberg) - Landfalløya (Drammen), cirka 5 mil strekning i påsken med forbruk på 120 Wh/km. Med vinterhjul, helt normal kjøring, men gjennomvarm bil. Da snakker vi nesten Ioniq-tall!

Det er jo en betydelig høydeforskjell her da...

Høydeforskjellen er ca 170 meter på 50 km. Det er ikke veldig betydelig.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA