Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forsikring på Tesla Model S

Startet av Cato76, onsdag 07. november 2012, klokken 10:46

« forrige - neste »

laumb

Jeg er snart 25 år. Regnger med at det har noe med saken å gjøre. ;-)

ohh

Jeg er 41. Andre får en pris på 8 og 11, mens jeg får 18. Alle andre faktorer synes like. Go figure...
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

laumb

Sykt merkelige opplegg... Jeg blir aldri klok på forsikringsselskapene...

Sjekket nettopp nettsidene til Tryg, etter årsskiftet er det redusert til 23k.
Tror ikke jeg blir kunde hos dem med det første.

Thomas Parsli

Hvis dere får forskjellige priser hos det samme forsikringsselskapet, er det jo åpenbart at noe er forskjellig i tilbudet?

De viktigste faktorene er

* Antallet forsikringer (og ikke minst typen forsikringer)
* Gruppeavtaler
* Bonus
* Kjørelengde
* Egenandel
* Geografi (storby er dyrt)
* Parkering (garasje er bra)
* Alder på forsikringstaker og brukere

At forsikringsselskap bruker skadeaktuarer er egentlig en god ting, selv om det kan føles urettferdig.
Jeg skjønnte feks. ikke hvorfor forsikringen på PSA-bilene var så høy, før det gikk opp for meg hvor mange forsikringssaker det var på de. Særlig branner...

For å illudere med morsomme anekdoter:

Naboen vår betaler rundt 1/4 av det vi gjør fordi han er forsikret i Jernbanepersonalets Bank og Forsikring.
Jeg tror nok de har omtrent samme skaderisiko som oss, hvis ikke høyere...

Venner på Voss betalte mindre for sin tunede Porche Cayenne Sport enn vi betalte for vår P106 E (som hadde omtrent like mange hestekrefter som startmotoren på Porchen)...
Med bare har 8000km kjørelengde og topp bonus (vi hadde 16000km og lavere bonus).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

stor66

Sparebank1 Forsikring har foreløpig ikke Tesla som valg for å sjekke pris... Har sendt dem en epost og spurt om hvorfor, så får vi se.

-s-

Sent from my iPad using Tapatalk HD
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

ohh

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. januar 2013, klokken 09:53
Hvis dere får forskjellige priser hos det samme forsikringsselskapet, er det jo åpenbart at noe er forskjellig i tilbudet?

De viktigste faktorene er

* Antallet forsikringer (og ikke minst typen forsikringer)
* Gruppeavtaler
* Bonus
* Kjørelengde
* Egenandel
* Geografi (storby er dyrt)
* Parkering (garasje er bra)
* Alder på forsikringstaker og brukere

Vi har jo fastsatt at det er forskjell på tilbudene - prisen... ;)

Når det gjelder de andre parameterne du lister opp, så har jeg allerede kommentert de - de synes å være like. (Alder vet jeg ikke på den jeg sammenliknet med direkte, men jeg oppga min egen).
Det er nettopp fordi parameterne ser like ut at jeg reagerer - det kan for meg synes som Tryg gir forskjellig pris til sine ulike enkeltkunder, selv om variablene er like.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Thomas Parsli

Er du sikker på at dere har de samme typene forsikringer i selskapet -og at ingen spesialavtaler?

Min erfaring etter å ha byttet forsikringsselskap noen ganger er at enkelte forsikringer påvirker rabatten enormt -og man må ofte gå via en megler for å treffe på de riktige.
I et tilfelle medførte en litt dyrere enkeltforsikring en samlerabatt som sparte oss for mange tusen.

Men da er vi altså enige om at dere ikke har fått identiske tilbud, fordi enkelte faktorer ikke er like :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

laumb

Jeg personlig søker alltid pris på forsikringer uten rabatter først, for så å gå inn med fler-forsikringsavtaler og bedre rabatter når de allerede har gitt meg lavest pris basert på kun 1 forsikring.

I mitt tilfelle med 10k sprikende mellom 2 tilbud fra samme selskap, Tryg, så er forskjellen i min historie at det tilbudet er over telefon, og det billigste over nett. Burde ikke være en faktor, siden de store gjerne gir 3-500kr i "nettrabatt" - men 10k? Come on...

ohh

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. januar 2013, klokken 13:37
Men da er vi altså enige om at dere ikke har fått identiske tilbud, fordi enkelte faktorer ikke er like :)

:-D
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

stor66

Da fikk jeg priser fra Sparebank1:

16.000 km
4000 egenandel
75% bonus

10.283 ,- / år

Men på listen over det som gir rabatt er:

Startsperre: Ja
Automatgir: Ja
Parkering i egen garasje: Ja
FG-godkjent alarm: Nei
FG-godkjent søke- gjenfinningssystem: Nei

Er det ikke alarm? Under "safety" på specs står det da vitterlig "Anti-theft alarm and immobilizer system".
Og gjenfinningssystem må vel komme med smarphone- appen når den kommer?

Dessuten tar de følgende forbehold:

"Gjør oppmerksom på at det ved forsikring av denne bilen er kun deg og din kone/samboer, som kan være fører, dette pga ekstreme kjøreegenskaper."

Jaha...? Jeg ba om en oppklaring av hva dette innebærer, så får vi se hva de sier.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Oreo

#40
Ringte Tryg, der jeg måtte justere opp km på min Leaf (kjører jo så mye  ;D) )
Fikk samtidig pris på Model S:
Tryg:
Km: 20k
Alarm: nei (da jeg ikke viste dette)
Bonus 75% (type A som Tryg har)
Alder: 39 (passer bra med en ny bil til 40-årskrisa)
Pris: 11 053,-

Til sammenligning ville min Leaf koste 4 052,- med samme kjørelengde.
Kunderådgiveren anbefalte meg imildlertid om å ringe tilbake når det nærmet seg kjøp, da prisen kunne bli justert både opp og ned mtp. at bilen ikke var ute i markedet ennå.

Edit1:
Oppdatering-> Gjensidige:
Km: 20k
Alarm: nei (da jeg ikke viste dette)
Bonus 75%
Alder: 39 (ingen under 24(23?))
Pris: ca 13 000,- for 85kW og ca 15 000 for Performance

Edit2:
Oppdatering-> KLP:
Km: 20k
Alarm: JA
Bonus 75%
Alder: 39 (ingen under 24)
Pris: 7900 (ingen forskjell på std. og Perf.)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

mrjalle

Vedrørende alarm som de siste to har nevnt stiller de fleste forsikringsselskap som krav at den er FG-godkjent (godkjent av Forsikringsselskapenes Godkjenningsnemnd) for at den skal gi alarm. En alarm fra Tesla er nesten garantert ikke godkjent der enda med mindre den leveres av eksterne aktører.

stor66

Sparebank1 har forbehold om fører på biler med høy ytelse. Dvs. at forsikringen forutsetter at det kun er eier eller eiers partner som kan kjøre bilen. Som de skriver:

"Dette gjelder for flere bilmodeller med stor motoreffekt, hvor vi har begrenset bruk mht brukers alder/og krav til minimum opparbeidet bonus 70%.
Dette for at fører skal ha et minimum av kjøreerfaring."

Dermed ingen prøvekjøring for venner og kjente...

Noen som vet om andre selskaper som har lignende forbehold i forsikringen?
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Siggen

Som regel så vil det billigste de første årene være å forsikre bilen med agentavtalen forhandleren har. Alle store assurandører har avtaler med bilforhandlerkjedene og siden Tesla nå begynner å få litt volum så kan man håpe på at selskapene kjenner sin besøkelsestid.

Epleskreller

Au au, 29336,- hos Gjensidige og kasko med 60% rabatt..


Dette var for meg en kostnadsbombe.. får håpe standard er litt billigere.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA