Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12V batteri til imiev

Startet av foxy, torsdag 27. september 2012, klokken 13:59

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: stradivaria på fredag 03. juni 2016, klokken 14:49
If you doing regular service for the car, 12V battery problem will be avoided.

Støtte Erik E. - 12V batteri har ingen service punkter, det er forsegla, uten påfylling av destilert vatn.
Det som gjer at 12V batteri blir defekt er:
- Utilsikta utlading. t.d. lys, OVMS, o.l. - testa dette sommaren 2015, 3 veker OVMS = 1,3 V og varig skade.
- Lite bruk av bilen, fleire importbilar har nok stått lenge, der 12V batteri kan bli tappa langt ned, med varig skade.
- Varme, 12 V batteri varer lengre om dei står "kjølig". Normalt ikkje eit problem her med varme over lang tid.
- Feilproduksjon, celler kan svikte tidlig, eller seint - heilt tilfeldig.

Ved å slå av lys, ta av OVMS ved lengre parkering - og bruke bilen "ofte nok" + litt flaks mot feilproduksjon varer det lenge.

(Har t.d. fortsatt originalt 12V batteri i 9 år gammal fossilbil, der lønner det seg å lade opp med batterilader av og til, spesielt med lite bruk av bilen.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bobakka

Sitat fra: TB på lørdag 04. juni 2016, klokken 00:14
Sitat fra: stradivaria på fredag 03. juni 2016, klokken 14:49
If you doing regular service for the car, 12V battery problem will be avoided.

Støtte Erik E. - 12V batteri har ingen service punkter, det er forsegla, uten påfylling av destilert vatn.
Det som gjer at 12V batteri blir defekt er:
- Utilsikta utlading. t.d. lys, OVMS, o.l. - testa dette sommaren 2015, 3 veker OVMS = 1,3 V og varig skade.
- Lite bruk av bilen, fleire importbilar har nok stått lenge, der 12V batteri kan bli tappa langt ned, med varig skade.
- Varme, 12 V batteri varer lengre om dei står "kjølig". Normalt ikkje eit problem her med varme over lang tid.
- Feilproduksjon, celler kan svikte tidlig, eller seint - heilt tilfeldig.

Ved å slå av lys, ta av OVMS ved lengre parkering - og bruke bilen "ofte nok" + litt flaks mot feilproduksjon varer det lenge.

(Har t.d. fortsatt originalt 12V batteri i 9 år gammal fossilbil, der lønner det seg å lade opp med batterilader av og til, spesielt med lite bruk av bilen.)

12V batteriet på iMiev varer nok ikke evig.
Det var nok parkering en ukes tid i kaldt vær med OBD donglen plugget i som gjorde at batteriet ble dårlig.

Når jeg nå må handle nytt batteri så ser jeg her at det er ulike alternativer til det orgniale på MotorForum for ca. 2000 kr.
1. Svingen: 700 kr + moms Sønnack SA386 batteri
2. Dani:  Varta D21 61Ah

Noen som har erfaringer med de ulike alternativene.
Kanskje et litt større batteri er å foretrekke.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

TB

Spørsmål er om det vil hjelpe å sette inn større batteri. Normalt forbruk er svært lite, problemet er når det er forbruk som over lengre tid tapper ned batteri. Eit større batteri vil føre til at forbruket kan pågå over ein lengre periode før det få konsekvens, men det kan likevel skje....

Kan det og være at trilling har litt høg ladespenning som svekker batteriet over tid? Andre er plaga med låg ladespenning. OVMS melder om 14,5 V. I følge hellanor.no skal ladespenning være 14,2 V - 14,4 V, ved 25˚C.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Må byte 12 V batteri - går berre 2-3 dagar før det er tomt no. Når det først er tomt går det svært raskt nedover.

Forstår SA386 SØNNAK POWERLINE være eit godt alternativ som passer direkte inn?

Original batteri er 185x125x202 mm
SA386 er 187x127x220 mm - dvs litt større - spesielt på høda, men det er grei klaring?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: TB på torsdag 27. april 2017, klokken 20:20
Må byte 12 V batteri - går berre 2-3 dagar før det er tomt no. Når det først er tomt går det svært raskt nedover.

Forstår SA386 SØNNAK POWERLINE være eit godt alternativ som passer direkte inn?

Original batteri er 185x125x202 mm
SA386 er 187x127x220 mm - dvs litt større - spesielt på høda, men det er grei klaring?
YBX5054 er 12V 40 Ah L - 187, B - 127, H – 223

Dvs, siste er 3 mm høgare, og 2 Ah meir...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Pastor1

Sønnak 386 passer fint! Byttet til det i vinter
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

TB

Har kjøpt YBX3054 - har ikkje montert det enno, så håpar det passer.  ::)

Betalte kr 610 Automax AS Oslo, Brobekkveien 104B
http://www.automax.no/produkt/34518329/ybx3054-12v-36ah
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#22
Monterte batteriet Yuasa YBX3054 idag. Det har samme størrelse, og poler som originalen, enkelt å bytte.
Dermed har bilen både 12 V og hovedbatteri frå GS Yuasa :-)

12 V batteri er kjøpt ved Automax AS Oslo, Brobekkveien 104B
http://www.automax.no/produkt/34518329/ybx3054-12v-36ah

Bilder, enkelt å sjå kva som er originalt batteri..  :o
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rav4_EV

Lurt å bytte 12volts batteriet. Mange av trillingene begynner å bli noen år og et dårlig 12 volts batteri kan fort ødelegge DC/DC omformeren og det er langt dyrere  ;)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Stjerneglis

Sitat fra: Pastor1 på fredag 28. april 2017, klokken 08:53
Sønnak 386 passer fint! Byttet til det i vinter

Måtte du låse opp Pioneerspilleren etterpå med kode?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

TB

Eg har bytta radioen med DAB. Men, om du har den orginale radioen står koden i instruksboka. Manglar koden må selger  / forhandler finne koden...   eller bytte radioen med ein dab radio... ☺
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

lenny36

Koden kan leses av ved å logge CAN-bussen


Sent from my iPhone using Tapatalk

TB

OVMS har starta å klage på YBX3054 batteriet, 11,7 V etter 2 døgn uten bruk.
Har vore i bilen frå mai 2017 - dvs. litt kort tid.

Er det batteriet som alt er svekka, eller OVMS som surrer? Det har aldri vore tomt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Min og klager over 12v batteriet på ovms men har ikke faktisk målt det,bilen står neste  aldri 2 dager så skjelden jeg får det,eller ikke gammelt batteri tipper ovms bug
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

superelbil

Byttet mitt 12v batteri i dag. Kjøpte http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/BATTERI-SMF-12V-45AH-2000029827/ (Artikkelnummer 802451 på Biltema)

Måtte fjerne den plast braketten som var i bunn, men fikk festet batteriet fint uten denne. Batteriet er fysisk større enn det gamle.

Mitt originale batteri hadde tatt skade av at jeg hadde glemt å slå av lysene inne i bilen en kveld. Ladet opp det gamle 12v batteriet men feilen kom raskt tilbake. Merket det på speilene som var veeeldig trege når jeg da låste opp bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA