Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

hanche

Vel, jeg finner ikke flere, i hvert fall. Jeg har 172592 biler i databasen – lurer på om jeg har gått glipp av noen i nedlastingen? Den første er en Kewet El-jet, registrert i april 1992.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Nasatech

Det finnes flere biler med vanlige skilter, men problemet er at MrBacardi og jeg bare spør etter biler med EL og EK skilter (kan ikke spørre etter alle skilt i Norge og man kan ikke spørre etter alle elbiler).

Men, det som ble spurt om her er vel egentlig BMW i3 og de er faktisk ikke elektriske. Det se vanlige bensinbiler og de har derfor vanlige skilter.

Så en i Vika for en tid tilbake:


hanche

Sitat fra: Nasatech på torsdag 05. juli 2018, klokken 07:57
Det finnes flere biler med vanlige skilter, men problemet er at MrBacardi og jeg bare spør etter biler med EL og EK skilter (kan ikke spørre etter alle skilt i Norge og man kan ikke spørre etter alle elbiler). [Min utheving.]

Å, det forklarer jo alt. Takk for oppklaringen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –


Counterpointer

Sitat fra: Nasatech på torsdag 05. juli 2018, klokken 07:57
Men, det som ble spurt om her er vel egentlig BMW i3 og de er faktisk ikke elektriske. Det se vanlige bensinbiler og de har derfor vanlige skilter.
Dette er ikke vanlig bensinbil og burde strengt tatt ha hatt E..... skilt IMHO.
Den drives kun av elmotoren, men REX har en bitteliten aggregatmotor som lader batteriet når det er i ferd med å tømmes. Mener bensintanken er ca 7 liter.
Dette er egentlig den optimale hybridbilen, men det er ikke tema her. Måtte bare oppklare.

Elmo

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 05. juli 2018, klokken 21:14
Den drives kun av elmotoren, men REX har en bitteliten aggregatmotor som lader batteriet når det er i ferd med å tømmes. ....
Dette er egentlig den optimale hybridbilen,

Serie-hybrid heter det, i motsetning til parallell-hybrid som de fleste hybrid-bilene er.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

turfsurf

Jepp, ikke store forskjellen fra en eUp med ett aggregat i bagasjen
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:00
Jepp, ikke store forskjellen fra en eUp med ett aggregat i bagasjen
Registreringsbokstaven er forskjellen (og massivt med avgifter)

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for juli så langt (pr. 17. juli):

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
NissanLeaf66817%800643076
VolkswagenGolf27122%410527604
BmwI318716%324317004
KiaSoul16980%283113671
HyundaiIoniq7139%13824011
NissanE-nv2006114%4462912
Tesla MotorsModel X307%22308423
RenaultZoe245%14118007
Tesla MotorsModel S2010%190317967
OpelAmpera-e1911%4551585
Fiat500e17100%299517
PeugeotPartner17-2231280
RenaultKangoo Z.e.17-3661184
SmartFortwo Electric1443%171535
ChevroletBolt Ev1182%9498
VolkswagenUp!1060%3448202
CitroenBerlingo Electric9-75333
Mercedes-benzB 250 E9100%1125143
PeugeotIon7-1442714
FordFocus Electric5-111640
CitroenC-zero4-872457
HyundaiKona, Kauai3-1919
MitsubishiI-miev3-1033749
ToyotaRav4 Ev2100%3683
ChevroletSpark Ev1100%33
IvecoForveda, Uab1-11
LigierEasymile Ez10 Gen21-22
SolarisUrbino 12 Electric1-59

Totalt 1652

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 16984, høyeste EL 97502
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 18553, høyeste EK 99943
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 10012, høyeste EV 11063


Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2018&month=7
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

Første EV-registrerte bil ble en e-Golf registrert i Stord, 3. juli. EV 10231
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Bondeknøl

#1645
Sitat fra: tomrh på tirsdag 03. juli 2018, klokken 23:36
Sitat fra: creal på tirsdag 03. juli 2018, klokken 23:35
Er det bare meg som synes Zoe underpresterer veldig mtp hvor mye bil og rekkevidde man får for pengene?
Feil tråd
Er vel ikke noe mer feil enn å diskutere bokstavene på skiltene? Det har vel enda mindre med Elbilsalget måned for måned å gjøre enn ett spørsmål om hvorfor en spesifikk bilmodell selger så dårlig? Det har jo faktisk med elbilsalget å gjøre i motsetning til bilskiltene?

Panduck

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 18. juli 2018, klokken 17:25
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 10012, høyeste EV 11063

Kan du ta med antallet?

Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 10012, høyeste EV 11063, antall EV-registrerte biler: xxxx

Roar Nicolaisen

Kjempefint med denne månedlige statistikken!  :+1:
Det er også fint med api'en hvor man enkelt kan søke etter detaljer.

Ser at elbilstatistikk.no ikke henger med på høyeste EV-nummer. Til og med EV12000 er nå i bruk..

Bondeknøl

Sitat fra: Roar Nicolaisen på mandag 23. juli 2018, klokken 23:43
Kjempefint med denne månedlige statistikken!  :+1:
Det er også fint med api'en hvor man enkelt kan søke etter detaljer.

Ser at elbilstatistikk.no ikke henger med på høyeste EV-nummer. Til og med EV12000 er nå i bruk..
Veldig enig, men stusser fælt på at noen kan få kritikk for å stille spørsmål om hvorfor en spesifikk bilmodell selger så lite samtidig som det diskuteres registreringsnumre.
Burde det vært en egen tråd for de som er så opptatt av registreringsnumrene?

tomrh

#1649
Innrømmer at det kanskje var feil å avvise creals spørsmål om Zoe. Ja, det er nok relevant, og fortjener en respons. Men for å sitere deg selv:
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. mars 2018, klokken 23:42
Trenger vi å la dette bli en slik vasetråd med unyttige diskusjoner som det er drøssevis av her på forumet?
Det har skjedd før i tråden at man spør om hvorfor enkelte modeller selger bra/dårlig, og trigger da en lengre modellspesifikk diskusjon om kvalitet, egenskaper, subjektive preferanser etc. som fort blir vanskelig å stoppe. Men korte svar à la slik «Tesla i norske medier» fungerer er jo greit.

Sitat fra: creal på tirsdag 03. juli 2018, klokken 23:35
Er det bare meg som synes Zoe underpresterer veldig mtp hvor mye bil og rekkevidde man får for pengene?
Så for å bøte på dette kan jeg være den første til å kommentere. Ja, er rart at Zoe ikke selger bedre. Jeg tror det skyldes inngrodd frykt for fransk (ustandard løsninger) samt frykt for annenhåndsverdi da det er vanskelig å selge en fast ladeinstallasjon som jo er fordelen med nysalg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA