Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Speeder

Overraskende mange Kangoo på en snau måned? :+1:
Har de oppgradert og gjort denne mer atraktiv som varebil?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Imagine

#1501
Pr i dag, 25. Mars er det 141 stk bruktimporterte Leaf av de 1779stk oppgitte om vi skal stole på tallene i elbilstatistikk.no og mine telleevner.
Altså blir vel det 1638 nyregistreringer så langt i mars.

Soleklar månedsrekord for en bilmodell?

ludwig_holberg

Momsfritaket kan kanskje overleve inn i 2019, men 2019 er siste år med momsfritak. Det er helt sikkert slik jeg ser det.

Utenkelig når Mission E - pluss en katalog av I-Pace, E-Tron, Mercedes EQ i luksusklassen, kanskje enda bedre S og X, supergode biler i mellomklassen ala Model 3, Niro, Kona, LEAF 60Kwh, Volvo XC40 osv dundres ut av leverandørene i 2019, at momsfritaket står seg.

Kombinasjonen av fiskale hensyn, og Tesla-misunnelse i 10nde potens, gjør det uunngåelig.

Faktum er at vi nærmer oss knekkpunktet med stormskritt nå hvor det er bortimot utenkelig å kjøpe fossilbil. Sannsynligvis skjer det her neste år - ihvertfall hvis enten momsfritaket beholdes, eller man innfører moms, men samtidig øker avgiftene på fossil sånn at avstanden i pris holdes.

kaiat

Sitat fra: Speeder på søndag 25. mars 2018, klokken 08:02
Overraskende mange Kangoo på en snau måned? :+1:
Har de oppgradert og gjort denne mer atraktiv som varebil?

De har sikkert begynt å få biler med 33 kWh-batteri til levering.

Rollep

Sitat fra: doldis1 på lørdag 24. mars 2018, klokken 23:13
Sitat fra: Rollep på lørdag 24. mars 2018, klokken 18:26
Slik elbilsalget utvikler seg nå vil det ikke ta lang tid før momsfritaket er historie.

En borgerlig regjering er historie uten Venstre, som forøvrig fort blir historie selv skulle de gå tilbake på elbilincentivene.
Plager det deg at det begynner å bli mange elbiler på veiene ?
Nei det plager meg ikke at det begynner å bli mange elbiler på veiene, men det plager meg litt at flere og flere ladeplasser blir opptatt av idioter som ikke lader bilene.

Et Venstre som blir historie vil derimot ikke plage meg i det hele tatt ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

doldis1

Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 25. mars 2018, klokken 13:14
Momsfritaket kan kanskje overleve inn i 2019, men 2019 er siste år med momsfritak. Det er helt sikkert slik jeg ser det.

Utenkelig når Mission E - pluss en katalog av I-Pace, E-Tron, Mercedes EQ i luksusklassen, kanskje enda bedre S og X, supergode biler i mellomklassen ala Model 3, Niro, Kona, LEAF 60Kwh, Volvo XC40 osv dundres ut av leverandørene i 2019, at momsfritaket står seg.

Kombinasjonen av fiskale hensyn, og Tesla-misunnelse i 10nde potens, gjør det uunngåelig.

Faktum er at vi nærmer oss knekkpunktet med stormskritt nå hvor det er bortimot utenkelig å kjøpe fossilbil. Sannsynligvis skjer det her neste år - ihvertfall hvis enten momsfritaket beholdes, eller man innfører moms, men samtidig øker avgiftene på fossil sånn at avstanden i pris holdes.

Ha,ha, du bommer nok ikke mye her  ;)

Ebe

Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 25. mars 2018, klokken 13:14
Momsfritaket kan kanskje overleve inn i 2019, men 2019 er siste år med momsfritak. Det er helt sikkert slik jeg ser det.

Utenkelig når Mission E - pluss en katalog av I-Pace, E-Tron, Mercedes EQ i luksusklassen, kanskje enda bedre S og X, supergode biler i mellomklassen ala Model 3, Niro, Kona, LEAF 60Kwh, Volvo XC40 osv dundres ut av leverandørene i 2019, at momsfritaket står seg.

Kombinasjonen av fiskale hensyn, og Tesla-misunnelse i 10nde potens, gjør det uunngåelig.

Faktum er at vi nærmer oss knekkpunktet med stormskritt nå hvor det er bortimot utenkelig å kjøpe fossilbil. Sannsynligvis skjer det her neste år - ihvertfall hvis enten momsfritaket beholdes, eller man innfører moms, men samtidig øker avgiftene på fossil sånn at avstanden i pris holdes.

Ser fortsatt ingen av disse som fullgode «norske modeller», som kan erstatte hovedbilen for barnefamilier. Så håper fritaket fortsetter å vare noen år til. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Løve

Det er enda et godt stykke igjen til knekkpunktet. Det oppstår ikke før elbil er like billig fra fabrikk som bil med forbrenningsmotor. Det er ganske langt igjen der.

ludwig_holberg

De fleste nordmenn er oppegående nok til å regne totale eierkostnader - ikke bare innkjøpskostnader. Så knekkpunktet er rett rundt hjørnet. Dessuten kommer snart tilleggseffekten av at naboen ser rart på deg når du kjøper fossil, ikke når du kjøper el  ;D

Løve

Ta bort alle avgifter på fossil og se hvor mye elbil som blir solgt. Det knekkpuntket er fremdeles noen år inn i fremtiden.

Får bare håpe politikere med vett nå bruker elbiler som brekkstang for å fjerne de fleste avgifter på bil.

ludwig_holberg

Det skjer ikke at biler generelt får lavere avgiftstrykk. Det skyldes både generelle fiskale hensyn som taler mot, pluss at det vil gå i mot den enda viktigere målsetningen om økning i kollektivandelen.

Hvorvidt man treffer knekkpunktet i Norge må jo selvsagt sees i lys av avgiftspolitikken som føres. I Norge er det nok allerede slik i dag at for de aller fleste får man lavere totale eierkostnader ved å kjøpe elbil.

https://cleantechnica.com/2018/02/05/new-study-finds-electric-vehicles-offer-lowest-total-cost-ownership/

(Det tipper jeg gjelder selv om du leier en bil på nabobil noen ganger i året for å få det berømmelige hengerfestet)

Bondeknøl

Trenger vi å la dette bli en slik vasetråd med unyttige diskusjoner som det er drøssevis av her på forumet?

Rollep

Sitat fra: Ebe på søndag 25. mars 2018, klokken 19:27
Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 25. mars 2018, klokken 13:14
Momsfritaket kan kanskje overleve inn i 2019, men 2019 er siste år med momsfritak. Det er helt sikkert slik jeg ser det.

Utenkelig når Mission E - pluss en katalog av I-Pace, E-Tron, Mercedes EQ i luksusklassen, kanskje enda bedre S og X, supergode biler i mellomklassen ala Model 3, Niro, Kona, LEAF 60Kwh, Volvo XC40 osv dundres ut av leverandørene i 2019, at momsfritaket står seg.

Kombinasjonen av fiskale hensyn, og Tesla-misunnelse i 10nde potens, gjør det uunngåelig.

Faktum er at vi nærmer oss knekkpunktet med stormskritt nå hvor det er bortimot utenkelig å kjøpe fossilbil. Sannsynligvis skjer det her neste år - ihvertfall hvis enten momsfritaket beholdes, eller man innfører moms, men samtidig øker avgiftene på fossil sånn at avstanden i pris holdes.

Ser fortsatt ingen av disse som fullgode «norske modeller», som kan erstatte hovedbilen for barnefamilier. Så håper fritaket fortsetter å vare noen år til. :)
Intensjonen med avgifts og momsfritaket har aldri vært at det skal opprettholdes helt til det har blitt solgt hundretusenvis av så kalte "fullgode norske modeller". Den opprinnelige intensjonen om 50 000 registrerte elbiler er forlengst oppfylt.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Ebe

Nei, men det påstod jeg ikke heller. Jeg bare håpet de varer lengre  :D
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

152 biler registrert til nå i dag, midt i påska.

1900-leafer i dette øyeblikk. Og mangler bare 140 biler for å slå ny totalrekord på én måned!

:)

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA