Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

HCO

#1260
Sitat fra: Nasatech på mandag 13. november 2017, klokken 10:08
Har egentlig ikke fått med meg problemet helt, men er det sånn at man må ha egen lader til Zoe?

Zoe lader kun på vekselstrøm (type 2-plugg), og krever TN-nett. De fleste boliger, hytter og eldre næringsbygg i Norge har IT-nett (lokal jord). Alt nytt som bygges er som regel TN, unntaket er boliger som bygges i eksisterende boligområder der det allerede er IT.

Importørens løsning på dette, er å selge bilen med en type2 (mode 3) hjemmelader ferdig installert. Denne installasjonen inkluderer en skilletransformator (som lager et lokalt TN-nett) for de som har behov for det. For schuko-lading (på hytta eller andre steder) finnes det bl.a. en "slepbar" transformator som gir 10A. Jeg bruker selv denne når jeg er på fjellet, den er treg (som all annen 10A-lading), men fungerer helt greit.

Ute på veien kan man bruke alle type2-uttak som er 11kW eller mer, disse er alltid TN. Man kan ofte også bruke kontakter med lavere hastighet, dersom det er TN i bygget (dette vet man gjerne ikke før man har forsøkt, men det er helt ufarlig å forsøke...).

Zoe sitt største problem er at den ikke støtter raskere lading enn 22kW, slik at man på langtur utenfor batterirekkevidden må ta lengre ladepauser enn med biler som støtter hurtiglading.  Men som nevnt ovenfor så er oppsiden av dette at man finner ladere "overalt" (McDonalds, Obs/Obs Bygg, Kiwi, kjøpesentre osv osv), og at man sjelden opplever ladekø.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

AmocoCadiz

Tenkte mest på at det var uvanlig få ZOE registrert i lys Renaults hittil korte leveringstid.

Et positivt aspekt med nye ZOE har vært meget kort leveringstid (1-2uker iNorge), noe som ikke er dårllig for 40kWh batteribil, og som med riktig bruksmønster vil fungere for mange i typ pendlersituasjon med TN destinasjonslading (nyere næringsbygg)

Men sannsynlig årsak kan være en stadig økende etterspørsel i Europa, er vel mestselgende elbilen der?

ZOE har vel blitt litt underdog i det norske elbilmarkedet, og fått litt mye pepper på elbilforum. Markedsføringen til Renault (RBI?) får vel ta litt av skylden med å ikke vært tydelig på ladetematikken for ZOE i Norge. Det og mange merkelige skrotepremie kampanjer som ikke trengte skrote noe bil likevel.

JorgenM

Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. november 2017, klokken 23:25
Leaf er altså på topp selv om modellen er utgått og omtrent ikke på lager og den nye hotte 40 kWh er på vei!

Vet ikke helt om det er stakkarslig for konkurrentene eller imponerende for Leaf.
Litt merkelig ja. BMW i3 også. Nye modellen starter levering nå i november, men den "gamle" selger som varme hvetebrød enda :)
Er vel fordi at utvalget er såpass snevert enda.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Har nevnt det her inne før, men:

1. Økte bomtakster i Oslo har gjort at etterspørselen etter rimelige elbiler er stor.
2. Vanvittige bomringer i Stavanger/Sandnes-området fra høsten 2018 gjør at det er paniske tilstander i området for å skaffe seg elbil.

For et år siden var det mange e-Golfer godt under 200k bare i Rogaland, også ned i 170-180k. Nå har det ikke vært noen under 200k på lang tid. I tillegg er det totale antallet brukte biler for salg veldig lavt, og det gjelder nok de fleste av de rimeligere elbilene. Jeg syns det virker som dette er situasjonen over det jevne nå. Leaf selges med gode rabatter for tiden, og kan leveres, og derfor tror jeg den selger greit enda. Samme med i3, iallfall gode rentekampanjer.

Counterpointer

Det som er helt sikkert er at elbilmarkedet styres ikke etter de samme prinsippene som fossilene.

Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. november 2017, klokken 23:25
Leaf er altså på topp selv om modellen er utgått og omtrent ikke på lager og den nye hotte 40 kWh er på vei!

Vet ikke helt om det er stakkarslig for konkurrentene eller imponerende for Leaf.

Begge deler - jeg synes ikke vi skal nedjustere Nissans resultater pga. andres manglende innsats.  Dersom konkurransesituasjonen hadde krevd det, ville Nissan helt sikkert også kunnet prestere mer enn en stor facelift av en 7-8 år gammel bil. :)

Panduck

Sitat fra: JorgenM på mandag 13. november 2017, klokken 13:35
Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. november 2017, klokken 23:25
Leaf er altså på topp selv om modellen er utgått og omtrent ikke på lager og den nye hotte 40 kWh er på vei!

Vet ikke helt om det er stakkarslig for konkurrentene eller imponerende for Leaf.
Litt merkelig ja. BMW i3 også. Nye modellen starter levering nå i november, men den "gamle" selger som varme hvetebrød enda :)
Er vel fordi at utvalget er såpass snevert enda.

Så lenge bilene holder bra til det de skal brukes til, er det lite poeng å vente på noe nytt. Om reel rekkevidde økes fra 150km til 250km, betyr det lite dersom man aldri kjører mer enn 50km. Og det er fakisk veldig mange som ikke vil bruke elbilen til noe spes. mer. LEAF har vært ute så lenge at folk stoler på den, og i3 er en fantatsisk lettkjørt bybil.

Bondeknøl

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 13. november 2017, klokken 14:32
Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. november 2017, klokken 23:25
Leaf er altså på topp selv om modellen er utgått og omtrent ikke på lager og den nye hotte 40 kWh er på vei!

Vet ikke helt om det er stakkarslig for konkurrentene eller imponerende for Leaf.

Begge deler - jeg synes ikke vi skal nedjustere Nissans resultater pga. andres manglende innsats.  Dersom konkurransesituasjonen hadde krevd det, ville Nissan helt sikkert også kunnet prestere mer enn en stor facelift av en 7-8 år gammel bil. :)
Jeg synes det er bra at Nissan bygger sin bil etter deres forrige modell som er Norges desidert mest solgt og driftssikre. En markedsleder prøver vel ikke å finne opp kruttet på nytt?

tomrh

Enig med forrige taler. Endel bilkjøpere virker å være mer opptatt av utseende og utstyrsnivå enn at bilen skal kunne frakte folk fra A til B alltid, uten feil. Dette har leafene vist at de klarer, og vil fortsette å selge i bøtter og spann til de som setter pris på slikt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Nasatech

Bra salg på Tesla for tiden også. September var jo ekstrem, oktober var bra og hittil i november er det like mange biler som hele oktober!

http://teslastats.no

JorgenM

Jevnt høyt salg fordelt på de vanlige merkene:

Nissan Leaf: 388
BMW i3: 340
VW e-Golf: 335
Kia Soul: 335
Tesla S: 314

Blir tett i tett med elbiler i modelltoppen for bilsalget i november :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

MrBacardi

#1271
Her er førstegangsregistreringer i Norge for november så langt (pr. 24. november):

455   Nissan   Leaf   (6668)   [34571]
397   Kia   Soul   (3402)   [10433]
379   Volkswagen   Golf   (6388)   [22717]
361   Bmw   I3   (4685)   [13154]
348   Tesla Motors   Model S   (2538)   [14815]
312   Tesla Motors   Model X   (3141)   [4577]
162   Hyundai   Ioniq   (1704)   [2350]
123   Renault   Zoe   (2040)   [6013]
99   Volkswagen   Up!   (944)   [7747]
58   Opel   Ampera-e   (1016)   [1016]
54   Nissan   E-nv200   (779)   [2413]
50   Fiat   Fiat 500   (140)   [171]
44   Renault   Kangoo Z.e.   (78)   [783]
41   Mitsubishi   I-miev   (271)   [3637]
37   Smart   Electric Drive   (210)   [390]
28   Mercedes-benz   B 250 E   (1549)   [5015]
10   Peugeot   Partner   (198)   [1077]
4   Peugeot   Ion   (187)   [2568]
4   Solaris   Urbino 12 Electric   (4)   [4] <-- Busser
3   Renault   Fluence Z.e   (4)   [59]
3   Citroen   Berlingo   (128)   [258]
3   Ford   Focus Electric   (102)   [518]
1   Toyota   Rav4 Ev   (20)   [44]
1   Citroen   C-zero   (79)   [2366]
1   Chevrolet   Bolt   (3)   [3]

Totalt 2978

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 11822, høyeste EL 98776
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 12583, høyeste EK 64943

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2017&month=11
Bare å bytte ut year og month med ønsket tidsrom, så får man ut alle data om bilene i aktuell periode.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

doldis1

 3600-3700 ? Legg til sk. bruktimport så er vi vel rundt 30 % marketshare , kanskje 32-33 ? ..

Mobileum

#1273
Importbiler er med.

Sitat fra: MrBacardi på lørdag 25. november 2017, klokken 17:46
Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

doldis1


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA