Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#6150
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. november 2018, klokken 09:33Hadde de blitt hengende igjen på 100.000 biler per år med den skalaen Tesla dimensjonerer for og med den kapitalbeholdningen selskapet hadde nok ikke selskapet overlevd 2019.
Ganske mulig, men akkurat hvor lang tid det ville ta er vanskelig å si. Om Tesla ikke hadde klart å produsere mer enn en håndfull Model 3, ikke klarte å hente inn penger og ikke klarte å omstille seg ved kostnadskutt osv, så er det mulig de ikke hadde overlevd 2019.

Om de derimot hadde fortsatt klart å kunne hente inn penger og/eller gjenomført tilstrekkelige kostnadskutt, så kunne de overlevd flere år, selv om de ikke hadde produsert mer enn en håndfull Model 3. Naturligvis ville aksjekursen fått seg en brutal knekk, og de livsreddende emisjonene ville neppe vært spesielt gunstig for eksisterende aksjonærer, og man kan kanskje anta at Musk hadde vært ute av selskapet. Men selskapet ville kunne overleve. (I hvert fall noen år, til de hadde blitt innhentet av konkurrentene.)

Men nå er heldigvis slike dommedagscenarier ganske hypotetiske. Tesla klarte å skalere opp produksjonen av Model 3 ganske raskt (om enn ikke så raskt som ønsket), og alt tyder på at de vil nå klare å gå med varige overskudd og positiv kontantstrøm, samtidig som de fortsetter å vokse med noen titalls prosent per år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Ja jeg tenkte kun dersom selskapet fortsatte på stø kurs uten tiltak. De ville naturligvis satt inn tiltak for å unngå konkurs. Og selv ved en konkurs ville selskapet gjenoppstått. Produktene er braksuksesser med fortsatt potensiell bratt vekst.
Men det er jo bare lek med worst-case tankegang. Dommedagskverna har rullet og gått siden jeg begynte å følge selskapet i 2012. Stadig nye halmstrå å gripe etter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#6152
Ja, dommedagsscenariene har vist seg å ha hatt 0% sjanse for å inntreffe. Fortiden er satt i stein. Og jeg tror denne trenden vil fortsette.

Mer relevant for dagens situasjon, så er jeg faktisk imponert av versjon 9. Jeg har ikke autopilot, men det er åpenbart at bilene har fått en helt annen situasjonsforståelse som de ikke hadde før.

F.eks: https://twitter.com/MrRobCapewell/status/1058465096203165697

Og:

https://www.youtube.com/watch?v=a6KL2s5NJx0

Jeg har vært ganske avventende med å prise inn autopilot/FSD i estimat for Teslas fremtidige vekst/omsetning, men det begynner absolutt å se ut som om Tesla har lagt MobilEye bak seg, og har nå et solid forsprang med de løsningene som de har utviklet helt selv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. november 2018, klokken 10:15
Mer relevant for dagens situasjon, så er jeg faktisk imponert av versjon 9.

Jeg har autopilot og versjon 9, men er ikke så imponert. Synes den er mer ustabil og rykkete enn versjon 8.

Men nå klarer de i alle fall å se forskjell på biler, busser og motorsykler, men ikke lese fartsgrenseskilt, i alle fall ikke i Europa.
Tror dette er det faktum at Mobileye er i Europa med stor vekt på Europeisk marked, mens Tesla har nesten bare fokus på USA. Vil nok komme seg, men de har forløpig ikke noe som ikke Mobileye egentlig gjør bedre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

daktari

Sitat fra: o.b.lix på mandag 05. november 2018, klokken 18:03
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. november 2018, klokken 10:15
Mer relevant for dagens situasjon, så er jeg faktisk imponert av versjon 9.

Jeg har autopilot og versjon 9, men er ikke så imponert. Synes den er mer ustabil og rykkete enn versjon 8.

Men nå klarer de i alle fall å se forskjell på biler, busser og motorsykler, men ikke lese fartsgrenseskilt, i alle fall ikke i Europa.
Tror dette er det faktum at Mobileye er i Europa med stor vekt på Europeisk marked, mens Tesla har nesten bare fokus på USA. Vil nok komme seg, men de har forløpig ikke noe som ikke Mobileye egentlig gjør bedre.
kan trøste deg med at det ikke hjelper at I-pace leser fartsskilt når den ikke justerer farten etter dem..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

o.b.lix

Sitat fra: daktari på mandag 05. november 2018, klokken 18:13
kan trøste deg med at det ikke hjelper at I-pace leser fartsskilt når den ikke justerer farten etter dem..

Jo, men det er ikke Mobileye sin skyld?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Counterpointer

Til dette om Tesla var på konkursens rand og tidsperspektivet på dette.

Ser vi på Faraday Future, så har det tatt to år fra den katastrofale lanseringen til de nå antagelig er over og ut. Og dette er til tross for at CEO (YT) har langt større utfordringer enn Musk.

Tesla er ikke i nærheten av den situasjonen FF var i og selv om «bet the company» situasjonen hadde blitt aktualisert ville det tatt laaang tid. Aksjonærene ville nok blitt skadelidende, men nå er facit så langt at kursen stiger.

En tilleggssak er at når FF var nede for telling fikk de en svær kapitalinjeksjon, og det uten at den kontroversielle CEO måtte gå. At mange ville satset på Tesla er utvilsomt.

emurof

Sitat fra: arthur på mandag 05. november 2018, klokken 15:51
Sitat fra: emurof på mandag 05. november 2018, klokken 15:15
Sitat fra: arthur på mandag 05. november 2018, klokken 09:18
En ting som i alle fall er helt sikkert er at mange her ikke skjønner hva som ligger i uttrykket; "Bet the company". At disse enten har en Tesla eller eier aksjer i selskapet, muligens begge deler, er nokså åpenbart.

Akkurat, så de som eier en Tesla eller aksjer i selskapet er dumme og uintelligente? Det er det du sier her, ikke sant? De skjønner ingenting, skriver du.

Nei, har ikke hverken sagt, ment eller insinuert noe slikt, men bare påpekt at man ofte er påvirket av valg man har gjort og vil forsvare disse.

Du sier jo at de "ikke skjønner", og det er fordi de eier Tesla eller Tesla-aksjer. Men det er jo uansett du som ikke skjønner hva Musk mente med uttrykket.

romeoS

4 forsøk på å bryte gjennom 348 så langt idag, men stanger.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

Espen Hugaas Andersen

Skjer nok ikke før etter valget.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

Sitat fra: o.b.lix på mandag 05. november 2018, klokken 18:03
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. november 2018, klokken 10:15
Mer relevant for dagens situasjon, så er jeg faktisk imponert av versjon 9.

Jeg har autopilot og versjon 9, men er ikke så imponert. Synes den er mer ustabil og rykkete enn versjon 8.

Men nå klarer de i alle fall å se forskjell på biler, busser og motorsykler, men ikke lese fartsgrenseskilt, i alle fall ikke i Europa.
Tror dette er det faktum at Mobileye er i Europa med stor vekt på Europeisk marked, mens Tesla har nesten bare fokus på USA. Vil nok komme seg, men de har forløpig ikke noe som ikke Mobileye egentlig gjør bedre.
Vel jeg har AP1 så Mobileye sin løsning og er ikke spesielt imponert over evnen til å lese fartsgrenseskilt. Spesielt morsomt hvordan den fortsatt rett før fartsmålere i Operatunnelen bytter opp til 80 fra 70 som er fartsgrensen. Og digitale skilt trenger den vel rundt 10 etterhverandre før den fanger det opp. Så er AP2 eller AP2.5 tilsvarende er det helt greit som støtte men ikke noe jeg ville latt bilen styre selv nå. Er de bedre enn det i USA er AP2.5 ganske bra nå isåfall og det er vel med V9 at vi kan snakke om at de er på høyde delvis forbi MobilEye sin løsning. I forhold til aksjekursen kan vi jo spørre hvor lang tid det tar før de er markant bedre enn MobileEye, som jo er verdsatt til $15 billioner!!
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Hodetelefoner

Ikke klag på mobiley.(Annet enn at de ble tatt med buksene nede i juks for litt siden).
Tesla sine tiles ødelegger for ap1. Ap1 har ikke forandret seg siden tesla brøt samarbeid. Men bilen laster ned kart den følger. Det er derfor ap1 er så variert og dårlige for tiden. Den leser fartsgrensen, øker farten. Leser fartsgrensen i kartdataene. Bremser ned igjen...
Flott med lastebiler etc bak....

turfsurf

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 07. november 2018, klokken 06:36
Ikke klag på mobiley.(Annet enn at de ble tatt med buksene nede i juks for litt siden).
Ikke klag på MobilEye ? Jo, vår i3 har VoAcc fra de som skulle være så fantastisk... Faller ut så fort det er ett hint av motsol, sidesol, møtende trafikk i regnvær, tunneler m.m. I tillegg kan den fint finne på å kjøre midt i ræva på en trailer eller kassebil (i fart). Leketøy og tilnærmet ubrukelig. Tipper at grunnen til at AP1 er så bra som den er, er at Tesla gjorde mye magic med radaren.

Så stemmer nok dette med fartsgrensene, i Norge kunne Tesla bare droppet å bruke kartdata for fartsgrenser, er ren lotto om det stemmer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: emurof på mandag 05. november 2018, klokken 22:14
Sitat fra: arthur på mandag 05. november 2018, klokken 15:51
Sitat fra: emurof på mandag 05. november 2018, klokken 15:15
Sitat fra: arthur på mandag 05. november 2018, klokken 09:18
En ting som i alle fall er helt sikkert er at mange her ikke skjønner hva som ligger i uttrykket; "Bet the company". At disse enten har en Tesla eller eier aksjer i selskapet, muligens begge deler, er nokså åpenbart.

Akkurat, så de som eier en Tesla eller aksjer i selskapet er dumme og uintelligente? Det er det du sier her, ikke sant? De skjønner ingenting, skriver du.

Nei, har ikke hverken sagt, ment eller insinuert noe slikt, men bare påpekt at man ofte er påvirket av valg man har gjort og vil forsvare disse.

Du sier jo at de "ikke skjønner", og det er fordi de eier Tesla eller Tesla-aksjer.

Nei, igjen så tar du ikke poenget. At de eier Tesla og/eller aksjer i selskapet tror jeg ikke er tilfeldig, men hvordan man tolker utrykket er nok påvirket av det faktum. Hvis man kjøper en Tesla og/eller aksjer i selskapet endrer dette neppe på folks kognitive evner. Jeg tror i alle fall ikke det, men som sagt flere ganger så er vi mennesker "skrudd sammen" slik at vi vil forsvare våre valg, til tider litt lenger enn "rimelig" og at man "mister" litt av sin objektivitet. Forøvrig er det helt frivillig å både lese og kommentere hva andre medlemmer skriver her.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Av de langturene jeg kjører (med AP1) er det kun øvre deler av Gudbrandsdalen den ikke fungerer. Pga mye ombygging er det en del gale fartsgrenser i kart. Visstnok SVV som er svært trege med å melde inn endringer.

Annet enn det kjører AP1 stødig og trygt. Nydelig støtte på langtur!
Savner dog mykere filskift og automatisk forbikjøring på 4-felts vei.
Ap2.5 har mykere filskift, men sliter med dårlig merket avkjøringsfelt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA