Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: SabreMan på mandag 10. september 2018, klokken 15:47
Ser at det var noen som argumenterte med at det helst er eldre folk som kjøper sedan. Det er ikke mitt inntrykk etter å ha sett på Twitter hvem som kjøper Model 3. Jeg tror Model 3 kan få sedanmarkedet til å vokse.
Det er stort sett (små)barnefamilier som har bruk for stasjonsvognen. 
De unge uten barn kjøper hatchback (fordi den er billigst) mens de eldre uten barn kjøper sedan.

Jeg tror at Model 3 først og fremst flytter kundene over fra hatchback til sedan, mens stasjonsvognmarkedet nok blir vanskeligere å stjele fra. Disse blir nok fanget opp av Model Y når den kommer.

Huskestue

Sitat fra: Vhagar på mandag 10. september 2018, klokken 01:57
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 23:40
Obligatorisk lesing for alle gratulasjoner eier Tesla aksjer:

https://seekingalpha.com/article/4205144-tesla-endgame

Don't feed the troll. Men modereringen av dette forumet ser ut til å være fraværende. Jeg hiver meg inn med mine tanker rundt litt av det som kommer frem i linken.

SitatTesla is obviously an automotive OEM and neither a technology, software or energy company.
Om en ser vekk fra all nyskapende teknologi i bilene de lager, den avanserte softwaren de utvikler og det faktum at de produserer sin egen energi (batterier til biler, boliger, byer og solceller), men det kan en jo ikke.

Enig i at det globalt er et skift mot sørøst, men det hindrer ikke at det er et marked i vest-Europa også. Og ja, mange elbiler blir kjøpt av folk som bytter ut, men mange førstegangskjøpende vil også fremover velge elbil. Det handler om utvalg som passer målgruppen (både i pris og nytte).

Sitathardly detectable EV sales.
Hehehe.

På side 14 tar han feil om den kinesiske dominansen i hjemmemarkedet også. Kinesere lengter etter tilgang til varer som ikke er made in china. Og betaler villig mer for vestlige produkter. Så her handler det bare om markedstilgang så vil det nok eksplodere i salg for Tesla sin del. Dette er kjent fra mange andre varegrupper også.
Tesla vil være made in china når de åpner sin fabrikk der, men er fortsatt et vestlig merke som vil stå sterkere enn en kinesisk bil.

Så litt FUD.
SitatEVs cannot sustain highway speeds for long periods without cumbersome and time-consuming recharging and range suffers particularly in cold and hot climates.
Fyren snakker om Tesla, og så vidt jeg vet så klarer alle modellene å holde motorvei hastigheter lenge nok og ladeprosedyren er absolutt ikke cumbersome. Tidkrevende er det jo heller ikke, de fleste opplever jo at bilen må vente på passasjerene. Og noe særlig til rekkeviddereduksjon pga kulde har jeg ikke sett (Teslabjørn i 38 minus uten problem?).

At det vil ta tiår å bytte ut verdens biler til BEV er innlysende og noe Musk selv har kommentert. Men det er miljøorganisasjonene som messer om at dette må skje "nå", alle vi andre vet at noen må gå først, så dras resten etter og vips så starter ballen å rulle. Men å ikke gjøre noe pga det går for sakte vil alltid være en feil.

SitatSo who is changing the industry? Audi, BMW, BYD, Tesla, Toyota or Volkswagen? Neither one. Governments...
Så klart er ikke de tradisjonelle i førersetet, foruten lobbyvirksomhet for å gjøre som de vil så er de alltid prisgitt hva styresmaktene vedtar. Så også Tesla. Men av de nevnt er det bare Tesla som ser ut til å være på ballen og faktisk gjøre noe. De andre vegrer seg veldig og havner derfor langt bakpå.

SitatTeslas are very costly to insure
Tja det er jo en/flere tråder om temaet her på forumet og for noen er den dyr, for andre er den latterlig lav.
For egen del koster den det samme som min forrige bil til halve prisen. Så jeg vil ikke si at den er dyr å forsikre.

Folk kommer visst til å brenne opp av batteribrannene også. Så vidt jeg har fått med meg er det 1 brann som følge av krasj?

Folk kommer og går i alle selskap, hvorfor det akkurat for Tesla kun skal være negativt skjønner jeg ikke. Folk høyt opp bytter beite ofte, ansatte i google og apple må jo lure på om de pendlet til rett jobb så ofte de bytter seg i mellom. Så mye og ofte som Google/Apple swapper hoder så regner jeg med at de er konkurs snart de også. Ikke det nei. Så rart.

Jeg må si at denne tråden har mistet sin interesse. Skjønner godt at Musk har snudd ryggen til samfunnet og kjører sitt eget løp. Jeg vurderer å slutte å følge denne tråden og heller sjekke over nyttår hva argumentene har skiftet til da.

Ingen kommentarer knyttet til de grundige analsene av til regnskapstallene til Tesla? Hva synes du om utviklingen av stordriftsfordelene så langt? Blir slike analyser for kjedelig det også?

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 18:01
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 17:12Sist jeg sjekket så selges BMW 3 serie, Mercedes C klasse, og Audi A4 som stasjonsvogn, kupé og Cabriolet i tillegg til sedan modellen. Når kommer model 3 som noe annet enn sedan?
Det neste som kommer er nok Model Y. Den skal vises frem rundt mars 2019, og så begynner produksjonen trolig først i 2020.

Jeg tror også at Model Y vil gjøre det betydelig bedre enn Model 3. I 2022 tror jeg salget kan være noe slikt:

- 100k Model S/X
- 500k Model 3
- 1 mill Model Y
- 200k Pickup
- 10k Roadster
- 50k Semi

Hvor mye penger mener du Tesla må investere for å ha kapasitet til dette i 22? Hvordan ser du for deg at de skal hente inn disse pengene? Fra driften gjennom positiv kontantstrøm. Tror du Model X holder som plattform i 10 år eller tenker du at det i 22 er en ny model av Model S som skal finansieres opp?

Jeg får ikke dette til å gå i hop men du har jo ett annet syn en meg.

Der du tolker de siste mnd handlinger fra Tesla som gledes dans i forventing for det så kommer så tolker jeg det som dødskrampene før det som må skje skjer.

Får håpe du får rett Espen!

1000kwh

Positive nyheter om aksjen: https://aksjelive.e24.no/article/G1LPX6

Hendelser i Tesla påvirker kursen for mye i forhold hva man kunne forvente. Det viktigste må jo være å se langsiktig og forstå hvillen posisjon Tesla egentlig er i. Når man ser hva BMW og Mercedes har vist frem de siste månedene skjønner man jo at de ikke er seriøse/forstår hva elbil kan være.

Model 3 som sedan er helt riktig. Tesla representerer noe nytt og spennende. Mindre nøye at det ikke er minisuv som kommer først.


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på mandag 10. september 2018, klokken 18:23Hvor mye penger mener du Tesla må investere for å ha kapasitet til dette i 22?
Sier vi 10 mrd så er vi kanskje ikke langt unna.

Sitat fra: Huskestue på mandag 10. september 2018, klokken 18:23Hvordan ser du for deg at de skal hente inn disse pengene? Fra driften gjennom positiv kontantstrøm.
Jeg tenker noe sånt som 3 mrd fra Panasonic, 3 mrd i lån og 4 mrd fra driften. Kan heller ikke utelukke emisjon om aksjekursen kommer seg til 400+.

Sitat fra: Huskestue på mandag 10. september 2018, klokken 18:23Tror du Model X holder som plattform i 10 år eller tenker du at det i 22 er en ny model av Model S som skal finansieres opp?
Model S/X oppdateres fortløpende. Trolig oppdatering av interiøret i 2019, og oppdatering av drivlinjer og slikt i 2021. https://electrek.co/2018/07/30/tesla-model-s-x-interior-refresh-q3-2019/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. september 2018, klokken 18:43
Sitat fra: Huskestue på mandag 10. september 2018, klokken 18:23Hvor mye penger mener du Tesla må investere for å ha kapasitet til dette i 22?
Sier vi 10 mrd så er vi kanskje ikke langt unna.

Sitat fra: Huskestue på mandag 10. september 2018, klokken 18:23Hvordan ser du for deg at de skal hente inn disse pengene? Fra driften gjennom positiv kontantstrøm.
Jeg tenker noe sånt som 3 mrd fra Panasonic, 3 mrd i lån og 4 mrd fra driften. Kan heller ikke utelukke emisjon om aksjekursen kommer seg til 400+.

Sitat fra: Huskestue på mandag 10. september 2018, klokken 18:23Tror du Model X holder som plattform i 10 år eller tenker du at det i 22 er en ny model av Model S som skal finansieres opp?
Model S/X oppdateres fortløpende. Trolig oppdatering av interiøret i 2019, og oppdatering av drivlinjer og slikt i 2021. https://electrek.co/2018/07/30/tesla-model-s-x-interior-refresh-q3-2019/

10 miliarder US dollar?

Vil model S med 10 år gammelt karrosseri være salgbar? Den har en pris segment der det er viktig å være først med det siste!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på mandag 10. september 2018, klokken 19:0510 miliarder US dollar?
Ja.

Sitat fra: Huskestue på mandag 10. september 2018, klokken 19:05Vil model S med 10 år gammelt karrosseri være salgbar? Den har en pris segment der det er viktig å være først med det siste!
Antar oppdateringen i 2021 også er en refresh av ekstreriøret. Med oppdatering til 2170-celler og f.eks 120 kWh, og utbytte av bakre drivenhet til 2 stk Model 3 motorer og torque vectoring, så er nok S/X fortsatt konkurransedyktig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

erlendboe

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. september 2018, klokken 19:15
Antar oppdateringen i 2021 også er en refresh av ekstreriøret. Med oppdatering til 2170-celler og f.eks 120 kWh, og utbytte av bakre drivenhet til 2 stk Model 3 motorer og torque vectoring, så er nok S/X fortsatt konkurransedyktig.

Tror at det kommer til å være enda viktigere at man kan lade raskere.
Regner med at det kommer en ny type supercharger (med CSS?) snart.
Batteriet i model 3 kan motta en charge rate på 2.2 c.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/what-was-your-maximum-charge-rate-at-a-supercharger.117048/page-3

Mr Oizo

Sitat fra: 1000kwh på mandag 10. september 2018, klokken 18:28
Når man ser hva BMW og Mercedes har vist frem de siste månedene skjønner man jo at de ikke er seriøse/forstår hva elbil kan være.
Tror du dette er gratis? https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0284198EN/the-bmw-vision-inext-world-flight-two-companies-%E2%80%93-one-mission?language=en
Hadde de ikke sett en fremtid for dette kan jeg garantere at de ikke hadde pisset bort flerfoldige milliarder av euro og år etter år med utvikling og testing.

Magnus Hansen

Kursen endte opp 8.5% i dag. Det svinger, det svinger..

Vhagar

Sitat fra: Huskestue på mandag 10. september 2018, klokken 18:12
Sitat fra: Vhagar på mandag 10. september 2018, klokken 01:57
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 23:40
Obligatorisk lesing for alle gratulasjoner eier Tesla aksjer:
https://seekingalpha.com/article/4205144-tesla-endgame
Don't feed the troll. Men modereringen av dette forumet ser ut til å være fraværende. Jeg hiver meg inn med mine tanker rundt litt av det som kommer frem i linken.
Ingen kommentarer knyttet til de grundige analsene av til regnskapstallene til Tesla? Hva synes du om utviklingen av stordriftsfordelene så langt? Blir slike analyser for kjedelig det også?

Du får dette svaret av meg, mer tid er du og temaet ikke verdt.

Når man sitter og lirer av seg over 20 "sider" hvor mye av teksten består av FUD og manglende forståelse for verden rundt seg, elbil-markedet, elbilteknologi i Tesla og Tesla/Musk sin visjon samt at dette nødvendigvis må bety at Tesla ikke kan/må/bør gjøre ting på samme måte som f.eks. VAG eller Musk ikke må være en blåkopi av den "vanlige" bedriftsleder - ja da er det ikke noe tillit igjen til resten av tallene. Uten tillit er det ikke noe der å kommentere.

Hadde resten av teksten vist litt bedre innsikt, vært litt mer edruelig og troverdig så hadde jeg helt klart brydd meg mer om tallene. Men tillit er en skjør ting.

Har Tesla utfordringer? Ja. Er de ensbetydende med konkurs ved utgangen av året? Nei. Er Musk vanskelig for vanlig dødelige å skjønne? Tydeligvis. Er det ensbetydende med at han drar med seg Tesla i en konkurs? Nei.

Jeg tror ikke nødvendigvis på pene tall for Q3 men jeg regner med at de er helt ok for Q4. Jeg tror dermed at Tesla klarer seg og jeg tror at Musk også klarer seg fint. Særlig nå som det ser ut til at han har sluttet å bry seg om samfunnet rundt seg. Tesla uten Musk betyr heller ikke konkurs, men jeg har skrevet om det tidligere og det er noe jeg ikke ønsker.

Når Musk twittrer. Hvorfor er det da ingen som sier at SpaceX går konken? Eller at alle de andre selskapene står på stupet? Hvorfor er han kun knyttet til Tesla når det skjer noe "negativt"? Hvorfor er det greit å hete Elon og lage raketter men håpløst å lage elbiler? Fordi det er der motstanden i markedet er størst og behovet for å kvitte seg med både Tesla og Musk er størst. Det er ikke akkurat tillitsvekkende til de spådommer som kommer.

FUD skaper ikke tillit og uten tillit er det ikke noe å kommentere.

Og nei, jeg er ikke avhengig på noen som helst måte av at hverken Musk eller Tesla klarer seg. Har råd til å tape aksjene og bilen vil alltids være brukendes (noen vil alltids plukke opp restene). Og jeg har mine misfornøyde forhold rundt egen bil så ser ikke på hverken bilen(e), Tesla eller Musk med rosa briller. Jeg tror bare ikke på FUD'en om konkurs 31. des. 2018.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Espen Hugaas Andersen

Kan virke som bunnen er bak oss. Om ikke det kommer noen negative nyheter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vhagar

Sitat fra: Mr Oizo på mandag 10. september 2018, klokken 22:15
Sitat fra: 1000kwh på mandag 10. september 2018, klokken 18:28
Når man ser hva BMW og Mercedes har vist frem de siste månedene skjønner man jo at de ikke er seriøse/forstår hva elbil kan være.
Tror du dette er gratis? https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0284198EN/the-bmw-vision-inext-world-flight-two-companies-%E2%80%93-one-mission?language=en
Hadde de ikke sett en fremtid for dette kan jeg garantere at de ikke hadde pisset bort flerfoldige milliarder av euro og år etter år med utvikling og testing.

Sitatthe presentation event will involve laying more than 7.5 km of wiring, while 78,000 LEDs in 165 video LED modules and ten 13,000 ANSI lumen projectors will light up a show inside the Boeing aircraft

Smoke and mirrors.
Det er helt klart billigere å late som at man har noe på gang enn å faktisk gidde å bygge en bil. Vi får vente å se til 2025 om BMW faktisk har en "Tesla-killer" eller om de også bare skal prøve å lage noe som er hakket bedre enn e-golf.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Counterpointer

Sitat fra: Vhagar på mandag 10. september 2018, klokken 22:26

Når Musk twittrer. Hvorfor er det da ingen som sier at SpaceX går konken?
Du skriver mye fornuftig Det siterte er et veldig to the point poeng. Space-X er jo ikke børsnotert , men de har vel investorer som ikke vil akseptere en narkoman og gal leder som kastes i fengsel hvert øyeblikk!

Rolf Gjerdsjø

2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA