Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

JorEl

#4920
Klarer Tesla å få i gang en Gigafabrikk og bilfabrikk opp i Kina, så blir det fart på sakene.
Model Y(ield) kommer til å ta fulstendig av tror jeg. TM3 køen blir liten....

Edit: Er mange kinesere i Kina har jeg hørt, og noen har penger i tillegg;
https://www.marketwatch.com/story/the-current-tech-bubble-is-a-chinese-import-2018-09-06
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Magnus Hansen

Når det gjelder aksjekursen, så er Tesla ned ca 30% siden toppen i juni. Men også Ford og GM er ned ca 23-24% i samme periode. Så man jo argumentere med at den Tesla spesifikke nedgangen ikke er veldig stor i forhold til de andre store amerikanse bilaksjene.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. september 2018, klokken 07:18
Min forventning er to fabrikker på 500k/år i Shanghai og Europa, pluss en fabrikk for Pickup/Roadster/Semi i USA. Fabrikken i Shanghai burde være i drift i 2020. De andre to kan være i drift i 2021. Men så klart, det er en god del usikkerhet. Tallene kan være lavere.

10k/år for Roadster er høyt for en slik type sportsbil - men samtidig er bilen nesten gratis, opp i mot ytelsene. Derfor tror jeg 10k/år er mulig. Se f.eks hvordan Roadster er priset opp i mot konkurrentene her: https://www.nettavisen.no/na24/her-er-verdens-dyreste-elbiler/3423530898.html
Er enig i at kineserne kan få opp en fabrikk fort, men bilen er vel knapt på designstadiet. Nøkkelen her kommer vel til å bli hvor mye som kan gjenbrukes fra Model 3.

Er enig i at Roadster er mye for pengene i dette segmentet, men så er det vel og sånn at de som kjøper denne typen bil ikke er vil ha det samme som naboen. Men bestselger i segmentet, det tviler jeg ikke på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

#4923
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. september 2018, klokken 09:18Er enig i at kineserne kan få opp en fabrikk fort, men bilen er vel knapt på designstadiet. Nøkkelen her kommer vel til å bli hvor mye som kan gjenbrukes fra Model 3.
Tror de vil gjenbruke ganske mye på Model Y. Batteri, motorer/motorkontrollere, hovedskjerm, AP hardware, seter, osv. Men vi får se, det har vært snakk om å vise den frem i mars. (Krysser fingrene for at det de da viser frem er veldig nært produksjonsutgaven.)

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. september 2018, klokken 09:18Er enig i at Roadster er mye for pengene i dette segmentet, men så er det vel og sånn at de som kjøper denne typen bil ikke er vil ha det samme som naboen. Men bestselger i segmentet, det tviler jeg ikke på.
De vil gjerne ha noe annet enn naboen, men ikke hvis naboen vil le av bilen! Å betale 2-5 ganger mer for en bil som er tregere vil bare vekke latter. Jeg tror Roadster vil være en skikkelig håndgranat inn i sportsbilmarkedet.

Spesielt utgaven med SpaceX teknologi. Denne vil jo kunne overgå alle superbiler hittil... 0-100 km/t er ikke umulig på 1,5 sekunder. Man begynner da å nærme seg top fuel dragster, i en fullt lovlig produksjonsbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

#4924
Nå står aksjen i $270 premarked. Premarked hva er det? Bestillinger som ligger inne i systemet, før åpning?

Edit: Om jeg hadde lagt inn en bestilling i dag på f.eks $250.(mens akjsen er i $265) Er jeg da "en shorter"?
......Skjønner jeg ikke er en shorter, men forstår ikke shorting :o
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Storg

Sitat fra: JorEl på mandag 10. september 2018, klokken 12:14
Nå står aksjen i $270 premarked. Premarked hva er det? Bestillinger som ligger inne i systemet, før åpning?

Edit: Om jeg hadde lagt inn en bestilling i dag på f.eks $250.(mens akjsen er i $265) Er jeg da "en shorter"?
Premarket er omsetning av aksjer før børsen åpner. Men det er omsetning.

For å shorte en aksje må de låne den, for så å selge den. Med den hensikt å kjøpe billigere aksjer som du leverer tilbake som oppgjør for lånet.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

1000kwh

Sitat fra: JorEl på mandag 10. september 2018, klokken 12:14
Nå står aksjen i $270 premarked. Premarked hva er det? Bestillinger som ligger inne i systemet, før åpning?

Edit: Om jeg hadde lagt inn en bestilling i dag på f.eks $250.(mens akjsen er i $265) Er jeg da "en shorter"?
......Skjønner jeg ikke er en shorter, men forstår ikke shorting :o
Tips; Ikke prøv å forstå shorting. Det fører bare til enda flere spørsmål og mye frustrasjon :p (jeg har forsøkt, men sliter fortsatt med å skjønne om de som låner ut aksjene også kan tape penger)..

Tuxedo

Sitat fra: 1000kwh på mandag 10. september 2018, klokken 12:47
Sitat fra: JorEl på mandag 10. september 2018, klokken 12:14
Nå står aksjen i $270 premarked. Premarked hva er det? Bestillinger som ligger inne i systemet, før åpning?

Edit: Om jeg hadde lagt inn en bestilling i dag på f.eks $250.(mens akjsen er i $265) Er jeg da "en shorter"?
......Skjønner jeg ikke er en shorter, men forstår ikke shorting :o
Tips; Ikke prøv å forstå shorting. Det fører bare til enda flere spørsmål og mye frustrasjon :p (jeg har forsøkt, men sliter fortsatt med å skjønne om de som låner ut aksjene også kan tape penger)..
Som alle andre som eier aksjer, så vil de som leier ut ha et urealisert tap når aksjekursen faller.

jlan

Her er en forholdsvis grei forklaring på hvordan utlån av aksjer til shorting foregår. Risiko for utlåner er først og fremst at han ikke kan få solgt aksjene før låneperioden er over:
https://www.netfonds.no/tjen.php
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: 1000kwh på mandag 10. september 2018, klokken 12:47Tips; Ikke prøv å forstå shorting. Det fører bare til enda flere spørsmål og mye frustrasjon :p (jeg har forsøkt, men sliter fortsatt med å skjønne om de som låner ut aksjene også kan tape penger)..
De som låner ut aksjer *kan* tape penger, men det er ganske uvanlig.

Først må aksjekursen gå så mye opp at kontoen til shorten får en betydelig underdekking av midler som er stilt som sikkerhet. Og det må skje så fort at banken/meglerhuset ikke rekker å lukke posisjonene (og eventuelle andre posisjoner shorten har) med tvang, før tapet er et faktum.

For de fleste shortene er en short-posisjonen relativt liten i forhold til de andre posisjonene de har, altså må aksjekursen som regel gå opp ekstremt mye for at alle verdiene deres skulle bli radert ut. Og deretter er det slik at om shorten ikke kan gjøre opp for seg, så står også banken/meglerhuset ansvarlig. Den som har lånt ut aksjer har jo ikke lånt aksjene direkte til shortene, de har lånt aksjene til en mellommann. Om banken/meglerhuset ikke leverer tilbake aksjene til utlåneren, så har de misligholdt gjelden, og er per definisjon konkurs.

En tredje sikkerhetslinje er at banken/meglerhuset har gjerne forsikret seg mot tap. I hvert fall delvis. Jeg ser Netfonds har forsikring på 200kNOK per tilfelle.

I verste fall, der shorten blir utradert og banken/meglerhuset går konkurs, så vil utlåneren ende opp med alle pengene til shorten pluss noe forsikringspenger. Om man da har lånt ut på 250 og kursen gikk opp til 1000, så kan det hende at man effektivt bare får penger som tilsvarer en kurs på f.eks 500, i stedet for aksjer som er verdt 1000. Altså da har man tapt 500 i forhold til 1000, men fortsatt doblet pengene sine i forhold til da man lånte ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 15:24
Når du har lånt 30-40 milliader kroner for å masseprodusere en modell i som er plassert i et døende segment i verden (i USA selges fortsat en del sedaner men kjøpergruppen blir stadig eldre) og selskapets fremtid er avhenig av langvarig etterspørsel etter denne modellen så er det min påstand.

Hvilke andre EV produsenter som har biler i pipelinen eller i produksjon som satser på sedan? Hvorfor tror du det er slik?

Hvor mange av Tesla fansen her på forumet har hatt sedan modell de siste 10 årene eller selger en sedan for å bytte til en ny sedan i model 3?

Har vi ETT eksempel på dette så blir jeg imponert!

Da kan du bare bli imponert, litt avhengig av hvordan du definerer "Tesla-fans". Jeg har hatt Alfa 159 Berlina i løpet av de siste 10 årene, og skal ha Model 3. Ungene er i ferd med å bli store nok til at jeg kan ha sedan igjen som nr 2-bil.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

geear

Enda et argument for solid salg av Roadster er at den for det første vil ha en vanvittig rekkevidde, og driftskostnader som sannsynligvis er på nivå med en ordinær familiebil, mens driftskostnadene på en supersportsbil med lignende ytelser er vanvittige. Det gjør ingenting å fyre den opp for kjøre to minutter til butikken i kulden, den trenger ikke varme før man gir på og så videre. Derfor vil den ha nedslagsfelt som er mye større enn andre 2-millionersbiler, og ha ytelse på nivå med 10-millionersbiler.

Øggen

#4933
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 15:24

Hvor mange av Tesla fansen her på forumet har hatt sedan modell de siste 10 årene eller selger en sedan for å bytte til en ny sedan i model 3?

Har vi ETT eksempel på dette så blir jeg imponert!

Ser du har blitt imponert allerede, men tenkte ej skulle få deg i ekstase. Må jo hedre kverulanter med liten .....

Skal ha model 3, og kjørte Honda Civic Hybrid før. Bam Bam
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

SabreMan

Ser at det var noen som argumenterte med at det helst er eldre folk som kjøper sedan. Det er ikke mitt inntrykk etter å ha sett på Twitter hvem som kjøper Model 3. Jeg tror Model 3 kan få sedanmarkedet til å vokse.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA